Hur ska jag som bäst kyla ner mitt lilla rum som blir väldigt varmt under sommaren?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag som bäst kyla ner mitt lilla rum som blir väldigt varmt under sommaren?

Hej ganska simpel fråga, har ett väldigt litet rum på cirka 3.5x3.5m.

Blir väldigt varmt när det är soligt ute eftersom solen är på fönstret hela dagen.
Öppet fönster hjälper knappt. Har funderat på att köpa typ en AC som denna: http://cdon.se/hem-tradgard/barbar-luftkonditionering-tristar...
Även fast den känns lite för stor för sånt litet rum men jag är desperat haha, går knappt att spela under dagarna.

Har ni något annat tips?

Permalänk

Börja med att hindra värmen att komma in genom fönstret. Klistra på solskyddsfilm på utsidan.
https://se.windowfilms-online.com/solar-films-external-silver...

Ett gammalt knep är att fylla lerkrukor med vatten. Eftersom vattnet läcker långsamt genom krukans porer så kyler avdunstningen rummet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Vi har markiser i det hus jag bor nu, fungerar mycket bättre än vad jag trodde. Så det är ett alternativ.

Annars är persienner/mörkläggningsgardiner ett annat väldigt effektivt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Hej ganska simpel fråga, har ett väldigt litet rum på cirka 3.5x3.5m.

Blir väldigt varmt när det är soligt ute eftersom solen är på fönstret hela dagen.
Öppet fönster hjälper knappt. Har funderat på att köpa typ en AC som denna: http://cdon.se/hem-tradgard/barbar-luftkonditionering-tristar...
Även fast den känns lite för stor för sånt litet rum men jag är desperat haha, går knappt att spela under dagarna.

Har ni något annat tips?

Jag har liknande problem då men har ett lite större rum än dig (3.5x5.5m eller liknande), och har konstant minst 4 datorer igång i det, och var inne just på den modell du länkat.

Dock när jag läste på Amazon om den så är detta ingen "äkta" airconditioner, detta är en aircooler säger folk. En riktig airconditioner/luftkonditionering ska ha ett sätt att föra ut den varma luften ur ett rum, genom en slang som man stoppar i ett fönster man har på glänt eller ett hål i väggen. Det har inte denna, denna cirkelerar bara samma luft i rummet och försöker kyla ned det med vatten. Och det är det som gör att detta bara är en air cooler, och har fått väldigt blandade betyg på amazon.

Jag har väntar på en Electrolux EXP09CN1W7 som borde räcka gott och väl för mina behov att göra rummet behagligt samtidigt kan jag flytta in den i min och sambons sovrum på nätterna när man ska sova.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jag har liknande problem då men har ett lite större rum än dig (3.5x5.5m eller liknande), och har konstant minst 4 datorer igång i det, och var inne just på den modell du länkat.

Dock när jag läste på Amazon om den så är detta ingen "äkta" airconditioner, detta är en aircooler säger folk. En riktig airconditioner/luftkonditionering ska ha ett sätt att föra ut den varma luften ur ett rum, genom en slang som man stoppar i ett fönster man har på glänt eller ett hål i väggen. Det har inte denna, denna cirkelerar bara samma luft i rummet och försöker kyla ned det med vatten. Och det är det som gör att detta bara är en air cooler, och har fått väldigt blandade betyg på amazon.

Jag har väntar på en Electrolux EXP09CN1W7 som borde räcka gott och väl för mina behov att göra rummet behagligt samtidigt kan jag flytta in den i min och sambons sovrum på nätterna när man ska sova.

Hmm, bra att veta. Tack!

Permalänk
Medlem

Skaffa en AC eller luft-luft värmepump med en separat ute och inne del. Du behöver transportera ut värmen ur huset/rummet för att det ska bli bra. En sådan har också fördelen att de är MYCKET tystare och effektivare än en sån där värdelös portabel grej. Provade, men lämnade tillbaka efter 2 dagar, var helt bortkastade pengar.
Nackdelarna är att de kostar en slant och man behöver göra hål i husväggen.
T.ex en sådan här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1390885

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk

Grejen med att täcka fönster är att hindra strålarna/värmen att komma in, innan de gått genom rutan. Markiser är ju bra såsätt, men persienn kass då det täcker på insidan sett ur värmesynpunkt.
Och som tidigare skriver så kräver en ac att värmen ska transporteras ut, dvs en ventil eller hål. Du kan alltså inte skaffa en ac och förvänta dig ett kallt rum utan att leda ut värmen någonstans.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Markis utanför fönstret och värmeavstötande rullgardiner gör susen. Öppna inte fönstrer, då släpper du in värme.
Öppna i så fall på kvällen när det är svalare.
En fläkt som cirklurerar luften i rummet gör mycket också.

Permalänk
Medlem

Aluminiumfolie! Jag bor i lägenhet och kan inte montera något utanpå fönstret, men jag delade fönstret och satte aluminiumfolie på insidan av det yttre glaset, alltså utanför persiennen. Det gör väldigt bra effekt, uppskattningsvis 90% av värmestrålningen reflekteras. Fast det ser ju förstås lite ovanligt ut, utifrån.

Permalänk
Medlem

Känns som farbror Blå skulle komma och knacka på om jag drog upp aluminium-folie i fönstrena, iaf i området jag bor i just nu... Haha. Kan väl dessutom inte se klokt ut @robby ?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Klokt men ovanligt!

Permalänk
Medlem

Bordsfläkt på datorbordet och pelar/tornfläkt snett bakom stolen du sitter. Inte avancerat men billigt och fungerar dugligt. Ikeas kontorsstol Markus med ryggnät är guld på sommaren. Släpper igenom luft.

Skickades från m.sweclockers.com