Hur ofta byter ni diskar?

Permalänk
Medlem

Hur ofta byter ni diskar?

Jag har en 3 TB WDC Red (WDC WD30EFRX-68EUZN0) som går 24/7/365 i min dator. Den innehåller mest backuper. I skrivande stund har jag en "Power On Count" (som CDI uttrycker det) på 266, samt 25958 drifttimmar (ca 2,96 år). Power On Count förstår jag inte riktigt hur den räknar, för det går normalt flera månader mellan att datorn stängs av (kortvarigt), och jag har inte haft den disken så länge att den skulle ha hunnit komma upp i det antalet kallstarter. Strömavbrott har jag inte haft på typ tio år.

Har försökt hitta white papers på WDC's hemsida för att hitta vad den beräknade livslängden är, men hittar bara reklambladens entusiastiska MTBF-värden på 1M timmar driftttid och 600K "load/unload cycles" (vad de nu definierar det som). Jag har ett minne av att jag letade fram detta på WD Green för ett flertal år sedan exempelvis, där livslängden var beräknad till 1500 kallstarter, och även där stod överoptimistiska fantasisiffror i reklamen.

Hur skulle ni gjort? Bytt i god tid för att slippa överraskningar?

Permalänk
Medlem

Kör tills det brakar och återställ från backup.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kör tills det brakar och återställ från backup.

Förutom att den ÄR backupen.

Det är jobbigt (som i att det tar tid) att koppla in och kopiera alla gamla diskar igen.

Permalänk

Jag byter disk efter 3 år men brukar spara den gamla till skräp saker alternativt ge bort den med den stora varningen att man inte kan lita på den. Efter ett par 100 diskar som vanligvis brukar tvärdö efter 3 år så tänker jag fortstätta med det på på HDDs.

SSD diskar kan man nog köra lite längre men eftersom det är hyfsat ny teknik så har jag inga erfarenheter av det =(

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förutom att den ÄR backupen.

Det är jobbigt (som i att det tar tid) att koppla in och kopiera alla gamla diskar igen.

26000 timmar är inte så farligt. Visar den inte några sektorfel, läs- eller skrivfel är det inget alarmerande skulle jag säga. Funderat på att ta backup på en extern disk istället? På så sätt är du inte lika utsatt om du skulle drabbas av ransomware. Att ha en backupdisk inkopplad 24/7 ser jag ingen vits med förutom om man inte orkar koppla in en extern disk. Sedan bör du skaffa någon form av off-site backup om du inte redan har det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tänkt att jag ska skaffa en schysst raidlösning hemma på diskarna men kört med mina alldeles för länge... Vissa är inne på 6/7 år och andra på 3-4. Ingen krasch hittils i alla fall! Fast som tidigare skrev. efter 3-4 så ska man nog vara lite försiktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förutom att den ÄR backupen.

Det är jobbigt (som i att det tar tid) att koppla in och kopiera alla gamla diskar igen.

Jag skulle aldrig ha min backupdisk snurrande konstant (på samma dator som det jag backupar). Det blir inte mer än en extra kopia men ingen backup. Backup disken ska ligga offsite.

Om du är orolig för om disken börjar krångla ska du köra regelbundna smart-tester- långa och korta. två långa i månaden och korta nån gång i veckan.

Permalänk
Medlem

Jag har 8st 3TB WD RED som har rullat 24/7 sedan 2014-06-05

Permalänk
Medlem

Byter när de pajar. Hopningsvis pajar bara en åt gången.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Byter när det pajar, backup behöver jag heller inte då allt sparas i molnet ändå(mail och gamesaves).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

26000 timmar är inte så farligt. Visar den inte några sektorfel, läs- eller skrivfel är det ingen fara alls skulle jag säga. Funderat på att ta backup på en extern disk istället? På så sätt är du inte lika utsatt om du skulle drabbas av ransomware. Att ha en backupdisk inkopplad 24/7 ser jag ingen vits med förutom om man inte orkar koppla in en extern disk. Sedan bör du skaffa någon form av off-site backup om du inte redan har det.

Nej, som sagt, det är ju normalt inte drifttiden som sliter ut en disk, utan kallstarter och intensiv diskaktivitet, något som den här inte har utsatts för. Jag vill ha den inkopplad för att kunna nå den datan enkelt när jag vill leta fram den där bilden från -98 osv.

Jag ska skaffa någon molntjänst att synka en backup emot. Det är dock ganska lite data volymmässigt, under 50 GB skulle jag tro, och många molntjänster verkar anpassade för betydligt större datamängder och regelbunden access, med en rejäl prislapp (flera hundra i månaden) för något jag egentligen inte har något behov av. Jag har funderat på att lägga något fysiskt lagringsmedia i bankfacket (som kostar typ 600 kr/år), men det behöver ju också bytas ut förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har en 3 TB WDC Red (WDC WD30EFRX-68EUZN0) som går 24/7/365 i min dator. Den innehåller mest backuper. I skrivande stund har jag en "Power On Count" (som CDI uttrycker det) på 266, samt 25958 drifttimmar (ca 2,96 år). Power On Count förstår jag inte riktigt hur den räknar, för det går normalt flera månader mellan att datorn stängs av (kortvarigt), och jag har inte haft den disken så länge att den skulle ha hunnit komma upp i det antalet kallstarter. Strömavbrott har jag inte haft på typ tio år.

Har försökt hitta white papers på WDC's hemsida för att hitta vad den beräknade livslängden är, men hittar bara reklambladens entusiastiska MTBF-värden på 1M timmar driftttid och 600K "load/unload cycles" (vad de nu definierar det som). Jag har ett minne av att jag letade fram detta på WD Green för ett flertal år sedan exempelvis, där livslängden var beräknad till 1500 kallstarter, och även där stod överoptimistiska fantasisiffror i reklamen.

Hur skulle ni gjort? Bytt i god tid för att slippa överraskningar?

MTBF är inte samma sak som att enskilda diskar förväntas hålla så länge.
Det är snarare ett uppskattat mått på just den serien av diskar.

Pensionerade själv just ett knippe WD green som suttit i en NAS, runt 45000 timmar hade dom och felen började dyka upp.

Permalänk
Medlem

Jag har allt viktigt på flera diskar plus dropbox, så kör tills det brakar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

De brukar bli fulla innan de havererar, så då byter jag till en större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, som sagt, det är ju normalt inte drifttiden som sliter ut en disk, utan kallstarter och intensiv diskaktivitet, något som den här inte har utsatts för. Jag vill ha den inkopplad för att kunna nå den datan enkelt när jag vill leta fram den där bilden från -98 osv.

Jag ska skaffa någon molntjänst att synka en backup emot. Det är dock ganska lite data volymmässigt, under 50 GB skulle jag tro, och många molntjänster verkar anpassade för betydligt större datamängder och regelbunden access, med en rejäl prislapp (flera hundra i månaden) för något jag egentligen inte har något behov av. Jag har funderat på att lägga något fysiskt lagringsmedia i bankfacket (som kostar typ 600 kr/år), men det behöver ju också bytas ut förr eller senare.

Kolla på Backblaze, obegränsad datamängd och ca 500 kr /år

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

MTBF är inte samma sak som att enskilda diskar förväntas hålla så länge.

Nej exakt. Jag kanske var otydlig med det när jag skrev "entusiastiska MTBF-värden"?

Tidigare har det gått att få tag på ett tjockt dokument kallat white paper även på konsumenthårddiskar där det är lättare att uppskatta den beräknade livslängden. Sen kan en enskild disk givetvis dyka när som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Kolla på Backblaze, obegränsad datamängd och ca 500 kr /år

Tack för tipset, skall kollas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, som sagt, det är ju normalt inte drifttiden som sliter ut en disk, utan kallstarter och intensiv diskaktivitet, något som den här inte har utsatts för. Jag vill ha den inkopplad för att kunna nå den datan enkelt när jag vill leta fram den där bilden från -98 osv.

Jag ska skaffa någon molntjänst att synka en backup emot. Det är dock ganska lite data volymmässigt, under 50 GB skulle jag tro, och många molntjänster verkar anpassade för betydligt större datamängder och regelbunden access, med en rejäl prislapp (flera hundra i månaden) för något jag egentligen inte har något behov av. Jag har funderat på att lägga något fysiskt lagringsmedia i bankfacket (som kostar typ 600 kr/år), men det behöver ju också bytas ut förr eller senare.

Om det bara är 50GB du vill ta backup på är Google Drive det billigaste alternativet, 100GB för 19 kr per månad. Om du behöver mer lagring i framtiden så är Google Suites det mest prisvärda alternativet, obegränsad mängd för 8€ per månad. Egentligen är det 1TB vid färre än fem användare, men den regeln upprätthålls inte, så i praktiken är det obegränsat.

Backblaze fungerar också bra men tänk på att lagringsenheterna du vill ta backup på måste vara inkopplade minst en gång per 30-dagarsperiod, om Backblaze inte upptäcker disken en gång per 30 dagar kommer de ta bort din backup av den disken.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om det bara är 50GB du vill ta backup på är Google Drive det billigaste alternativet, 100GB för 19 kr per månad. Om du behöver mer lagring i framtiden så är Google Suites det mest prisvärda alternativet, obegränsad mängd för 8€ per månad. Egentligen är det 1TB vid färre än fem användare, men den regeln upprätthålls inte, så i praktiken är det obegränsat.

Jag får väl snurra av grillfolien och lämna över resten till Google då, antar jag.

Skrivet av Bakgrund:

Backblaze fungerar också bra men tänk på att lagringsenheterna du vill ta backup på måste vara inkopplade minst en gång per 30-dagarsperiod, om Backblaze inte upptäcker disken en gång per 30 dagar kommer de ta bort din backup av den disken.

Det låter ju inget vidare för en tjänst man betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förutom att den ÄR backupen.

Det är jobbigt (som i att det tar tid) att koppla in och kopiera alla gamla diskar igen.

Så... återställ från den andra backupen?
Backup ska alltid has i minst 2 oberoende ex, varav ena offline & offsite, om nu du skulle få korrupt data/kryptovirus på ena.

Ang Topic frågan... Byter dem när de visar tecken på ålder/problem.
Det du kan göra nu är ju att byta och använda dessa gamla som offline backup. Då kan dessa säkert ligga några år till utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ang Topic frågan... Byter dem när de visar tecken på ålder/problem.
Det du kan göra nu är ju att byta och använda dessa gamla som offline backup. Då kan dessa säkert ligga några år till utan problem.

Jag har nog inte haft en disk så länge att jag fått problem med den på grund av hög ålder. Den senaste diskkraschen jag hade var en några månader gammal 540 MB Conner jag hade 1995.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har nog inte haft en disk så länge att jag fått problem med den på grund av hög ålder. Den senaste diskkraschen jag hade var en några månader gammal 540 MB Conner jag hade 1995.

Dock är toleranserna och hållbarheten i moderna HDDs sämre än någonsin. De behöver ffs TLC SSD nivå av ECC (LDPC) för att kunna garantera att de ens kan läsa data numera.

Äldre HDDs kan hålla satans länge. Allt äldre 1TB och ner kan hålla 5-10år... De hade 2-4 plattor och rätt lagom med data på varje.

Men en modern 1TB ska du vara glad om den överlever antal Win 10 uppgraderingar i ålder...
De packar 5-8 plattor i vissa större, men tar exakt samma platta för 1TB.. dock bara 1. Så den har samma extremt packad data mängd. Så även samma storlek av diskar, görs bara snålare och billigare för varje gen.

Sen ja, rätt skött, och rätt val av HDD, håller de bättre. Men det är rätt dumt att sitta där den dagen du mister antal TB data och skriva samma panik inlägg som alla andra gör med "hur återställer jag min data...?"

En uppsättning HDDs till för offline lagring är betydligt billigare än en återställningsfirma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men en modern 1TB ska du vara glad om den överlever antal Win 10 uppgraderingar i ålder...

Jag kör dock ingenting från den disken, och har inte kört några program från HDD på väldigt många år nu.

Jag har faktiskt en 1 TB Samsung 850 som nyligen "blivit över" som jag skulle kunna sätta i dess ställe, men frågan är väl om grundproblemet ändras så mycket av det.

Permalänk
Avstängd

Bruka byta disk ungefär vare år när jag köper ny dator men nu på senare tid så kör jag med raid så behöver inte byta disk lika ofta då raid är bättre säkerhet än inget alls.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Bruka byta disk ungefär vare år när jag köper ny dator men nu på senare tid så kör jag med raid så behöver inte byta disk lika ofta då raid är bättre säkerhet än inget alls.

Tyvärr är det inte det, det är en bättre säkerhet en backup, inte på ett original. RAID 1, 5, 6 och 10 är bättre just för att du kan få större utrymme, snabbare hastighet och du slipper göra om hela backupen när en enskild disk går sönder. Du måste däremot fortfarande göra en backup för att skydda mot logiska fel, raderade filer och virus. Mot detta skyddar bara en offline-backup. Hur många backuper och om du behöver en offsite-backup står snarare i proportion till hur värdefullt innehållet är.

Själv kör jag två system varav servern är backup av datorn som ska vara workstation vilket gör att dom innehåller samma sak. Vill man vara paranoid så kan man sedan göra en backup av servern hemma hos en granne eller släkting. Båda maskinerna har informationen på SSD-diskar och sedan varsin uppsättning HDD för backup som sedan speglar varandra. Risken att något försvinner är därför minimal och den vanligaste orsaken är att man själv orsakar det genom att man gör fel och inte har hunnit spara det man gör.

När det gäller byte så byter jag diskar när dom är fyllda eller uppenbart uppför sig konstigt. WS-maskinen jag bygger på är Threadripper 1950X och ASUS Zenit Extreme.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Tyvärr är det inte det, det är en bättre säkerhet en backup, inte på ett original. RAID 1, 5, 6 och 10 är bättre just för att du kan få större utrymme, snabbare hastighet och du slipper göra om hela backupen när en enskild disk går sönder. Du måste däremot fortfarande göra en backup för att skydda mot logiska fel, raderade filer och virus. Mot detta skyddar bara en offline-backup. Hur många backuper och om du behöver en offsite-backup står snarare i proportion till hur värdefullt innehållet är.

Själv kör jag två system varav servern är backup av datorn som ska vara workstation vilket gör att dom innehåller samma sak. Vill man vara paranoid så kan man sedan göra en backup av servern hemma hos en granne eller släkting. Båda maskinerna har informationen på SSD-diskar och sedan varsin uppsättning HDD för backup som sedan speglar varandra. Risken att något försvinner är därför minimal och den vanligaste orsaken är att man själv orsakar det genom att man gör fel och inte har hunnit spara det man gör.

När det gäller byte så byter jag diskar när dom är fyllda eller uppenbart uppför sig konstigt. WS-maskinen jag bygger på är Threadripper 1950X och ASUS Zenit Extreme.

Just nu har jag 12 diskar i Raid 10 ska öka med 12 diskar till, har ide på att köpa en till serverdator där den kan spegla mot den andra men har inte dom pengar till det just nu.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det är ingen normalfördelning på när hårdiskar går sönder. Statistik har visat att det är vanligast att de pajar tidigt eller håller riktigt länge. Det innebär att den genomsnittliga åldern när en hårddisk pajar är mer eller mindre den minst sannolika tillfället att den går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är ingen normalfördelning på när hårdiskar går sönder. Statistik har visat att det är vanligast att de pajar tidigt eller håller riktigt länge. Det innebär att den genomsnittliga åldern när en hårddisk pajar är mer eller mindre den minst sannolika tillfället att den går sönder.

Statistik borde nästan kunna visa att de alltid går sönder när de absolut inte får göra det också

@Sveklockarn Var mer att man kan inte tro en disk idag håller lika bra som en från 1995

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Bruka byta disk ungefär vare år när jag köper ny dator men nu på senare tid så kör jag med raid så behöver inte byta disk lika ofta då raid är bättre säkerhet än inget alls.

Jag vet inte om du trollar eller inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förutom att den ÄR backupen.

Det är jobbigt (som i att det tar tid) att koppla in och kopiera alla gamla diskar igen.

Då får du återställa från backupen av backupen Du kör väl med 3-2-1 strategin? De gamla diskarna kan ju ha gått sönder om du inte kopplar in dem då och då och kollar, och då har du egentligen ingen backup alls...

Jag brukar köra tills diskarna rasar, alternativt börjar spotta ur sig SMART-varningar. Dock är den allra vanligaste anledningen till att jag byter att jag helt enkelt behöver större diskar och inte vill dutta med en massa smådiskar.

Power On Count inkluderar f.ö. troligen även uppstarter ifrån viloläge. Rekommenderar att man sätter ett mycket högre värde på det, 3-6 timmar kan vara lagom. Då stänger disken bara av om den verkligen inte används, så man slipper att den start upp och stänger av hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD