Permalänk
Medlem

NFS-server i Linux (Debian 9)

Hej!
Behöver hjälp med att installera NFS-server och NFS-klient i debian 9.
Detta är en skoluppgift och vill alltså få hjälp med att förstå vad som blir fel, inte att någon skriver uppgiften åt mig
”Installera en NFS-server och NFS-klient. Ställ in dem så att katalogen /srv/data görs läsbar för hela det lokala nätverket men skrivbar endast för en maskin.”

För servern har jag installerat paketen nfs-kernel-server, nfs-common och rpcbind (enligt beskrivningar från uppgiften).
I filen /etc/default/nfs-common står NEED_IDMAPD=YES..
I filen /etc/exports har jag lagt till följande;
/srv/data 192.168.1.1 (ro)
192.168.1.79 (rw)

För klienten ska paketen nfs-common och rpcbind vara installerade (enligt beskrivningar från uppgiften).
Det är här jag blir lite fundersam hur jag ska gå tillväga.
Om jag från denna klient ska få tillgång till /srv/data behöver jag använda mig av mount server:/srv/data om jag förstått det rätt. Dock får jag inget att fungera, utan det står bara ”Name or service not known”
Kör jag showmount -e står det ”Program not registered”.
Vad missar jag eller vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

du saknar rpc mappning

idmapd är nfs v4 och behöver du inte det speciellt så kan det vara enklare att låta bli det.

exports säger vad som skall exporteras

en del av paketen innehåller daemons

om server är ett namn så måste det gå att resolva

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

du saknar rpc mappning

idmapd är nfs v4 och behöver du inte det speciellt så kan det vara enklare att låta bli det.

exports säger vad som skall exporteras

en del av paketen innehåller daemons

om server är ett namn så måste det gå att resolva

Jag har försökt hitta någon guide hur jag löser det med rpc mapping, men kan inte hitta någonstans hur man gör.

När jag kör exportfs -ra får jag "syntax error: bad option list"

Dom sista två raderna förstår jag inte riktigt vad du menar med.

Permalänk
Kontot avslutas

/srv/data 192.168.1.1 (ro)
192.168.1.79 (rw)

Ska det inte stå samma ip address på andra raden dvs. 192.168.1.1(rw)? Ska Ip-address, nätverksaddres, nätmask eller nåt annat stå på andra raden? Jag håller på med samma uppgift fast nu långt senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nm96:

/srv/data 192.168.1.1 (ro)
192.168.1.79 (rw)

Ska det inte stå samma ip address på andra raden dvs. 192.168.1.1(rw)? Ska Ip-address, nätverksaddres, nätmask eller nåt annat stå på andra raden? Jag håller på med samma uppgift fast nu långt senare.

192.168.1.1 lär väl vara din router så jag tror inte att den ska ha varken läs- eller skrivrättigheter till din NFS-utdelning. Nu vet jag ju inte hur det där konfigureras riktigt men jag hade väl snarare ändrat den översta raden och bara lagt till .79 (rw) där. rw betyder ju implicit att du även har rättigheterna ro ger.

Alltså /srv/data 192.168.1.79 (rw)

Om du vill få det att funka och utesluta att du skriver fel adress så kan du ju även köra med

/srv/data 192.168.1.0/24 (rw)

För att tillåta alla maskiner på ditt nätverk. Om det fungerar kan du ju strypa ner det lite mer sen.