Bra guide på C# spel programmering.

Permalänk

Bra guide på C# spel programmering.

Jag har snart programmerat i 3 år och har använt mig av unity med C#.
Men jag tycker att programmera är det roligaste.
Så därför vill jag bli tillräckligt bra på C# så att jag kan göra spel med endast c# och .net. (Jag har inte förstått vad .net är än förutom att jag har använt det utan att veta det).

Jag går fortfarande i grundskolan och kommer snart att börja på ett gymnasie vilket det blir vet jag inte, men det jag vet är att jag vill lära mig programmera på det. Så därför undrar jag om det finns något språk som man brukar lära sig på gymnasiet som skulle gynnat att lära sig i för hand.

Så min fråga är finns det några bra guider (helst video) som är gratis och som jag kan följa och lära mig av?
Jag vill att guiderna ska visa en hur man gör någon slaggs application eller spel.

//Alvin

Permalänk
Medlem

Lär dig Python, från basic till avancerat, så kommer du även lära dig kända begrepp och tekniker som gäller för de flesta programmeringsspråk.

Börja här: https://repl.it

Material finns i överflöd på nätet! Bara göra en sökning, t.ex: "Python for beginners", "Game programming in Python". Sök Google, YouTube, you name it. Det finns även riktigt bra e-böcker för programmering.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Btw, du kan inte programmera spel i .NET Där gör du annan mjukvara, inte spel som kräver ett grafiskt bibliotek (e.g. spelmotor)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att Pluralsight är en av de bästa hemsidorna att lära sig via om du föredrar visuellt och oralt lärande. Dessvärre kostar det cirka 2500kr per år. Men kanske dina föräldrar kan tänka sig betala ett par månader?

T.ex. finns denna kurs: https://app.pluralsight.com/library/courses/introduction-game...

Angående c# och spelprogrammering så skulle jag inte rekommendera C# utan t.ex. python eller c++

Permalänk
Medlem

Brackeys på youtube har många bra tutorials på C# och Unity, vilket språk man läser i gymnasiet kan variera, själv läste jag C#. Det viktiga att kunna är dock inte ett specifikt språk och dess syntax utan snarare tankesättet.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Vill du fortsätta med C# (i Visual Studio) så ta en titt på MonoGame (som är baserat på XNA).
Vad du får är ett färdigt ramverk där kopplingen till directx/opengl är fixad, vad som återstår är i stort sett lära sig skriva all spellogik med allt vad det innebär. Skulle vilja påstå det är aningen mer avancerat än att skriva "script" i Unity, och med tanke på C# så blir det en ganska naturlig väg att ta för att vidareutvecklas och lära sig.

Nästa steg upp är att gå över till C/C++, och köra en motor ex. Unreal. Men detta klivet är rätt gigantiskt när du kommer från C# i Unity, så börja smått och lär dig göra dina egna klasser för sånt som behövs i ett spel (det är rätt många komponenter).

Edit.
Söker du på MonoGame på youtube så hittar du massvis med material, hittade t.ex. en svenskkommenterad nybörjarguide som kan vara vettig att börja med:
https://www.youtube.com/watch?v=NXbpOFo_HmA

Permalänk
Medlem

C:
http://www.cocos2d-x.org/

Java:
LibGDX

C++
SDL

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

SDL2 fungerar native med C++ men har även bindings för C# och Python, så vill man skriva egen motor vilket är att föredra när man lär sig och skriver enkla spel så man lär sig från grunden skulle jag säga, kör SDL2.
Då är det kanske lättare att skifta mellan språk när det finns bindings till flera.

Permalänk
Inaktiv

@wirlez: Du kan absolut utveckla spel med .NET, C# är ju så gott som värdelöst utan det. Du kanske tänker på ASP.NET, MVC eller något sådant? .NET är ju alla paket för listor, trådar, texthantering, etc. Allt som är mycket användbart när man gör spel.

https://www.microsoft.com/net/learn/apps/gaming

Visst kan du använda .NET features för att göra spel. Men som du säger använder man ju ofta något grafiskt som exempelvis unity (här på länken tipsar de även om Cryengine och MonoGame)

Varför kan TS inte bara stanna med unity och fortsätta koda spel i C#, om det är nu vad TS kan? Verkar hemskt onödigt att krångla till det med nytt språk och ny syntax om inte ens ett språk är på plats ännu!

Permalänk
Medlem

@anon81912: Måste tänkt på WPF Men absolut du har rätt!