Köpt nytt Gigabyte 1060 6GB, DOA? Icke kompatibelt med P67a chipset?

Permalänk
Medlem

Köpt nytt Gigabyte 1060 6GB, DOA? Icke kompatibelt med P67a chipset?

Tjenare.

Idag så gav mitt gamla 670 upp, så köpte ett Gigabyte gtx 1060 6GB med bruten förpackning (förmodligen returvara?) på netonnet för 2700kr. 600kr rabatt pga förpackningen.

Iaf, när jag kommer hem, så körde jag Driversweeper i felsäkert läge i vanlig ordning med ett gammalt 650 i burken istället för mitt 670 som är trasigt, och sedan stängde jag av, drog ur strömmen, i med 1060t, och sedan på med ström och ON på knappen. Nu till det roliga....

Allting går igång, fläktarna snurrar till i nån sekund på GPUn och sedan stannar dem, allt annat är igång som vanligt. Skärmen lyser upp med backlighten igång men ingen POST skärm visas, ingenting. Står att det är signal på DVI. Sedan fortsätter datorn boota antar jag utan bild däremot, fortsätter lysa med backlighten på. Ser alltså ingenting. Däremot kan jag trycka på caps-lock etc på t-bord och de verkar aktivera som vanligt ,så nog bootar den till windows ?

Även testat i min flickväns dator som har ett PNY 1060 idag, och samma sak där... blir no signal. Hon har moderkort med Intel Z270 chipset, så något nyare än mig. Dock som sagt funkar hennes PNY, medans mitt gigabyte inte fungerar.

Min fundering är, är det helt enkelt så att det är trasigt? Har inte provat min flickväns GPU i mitt moderkort ännu, men jag har kört ett 960 tidigare som är betydligt nyare än moderkortet itself så, ser inte riktigt varför ett P67a chipset inte skulle ta ett 1060.

Så som jag ser det, så är det 2 saker möjliga här:

1. Kortet är trasigt, eftersom det såldes i bruten förpackning har förmodligen personalen inte testat det efter att dom fick det i retur / förre kund nämnde inte att det var trasigt.

2. Bios uppdatering? Googlat runt lite och verkar som vissa rekomenderar att man lägger in en Ivy Bridge BIOS på min bräda, då dom säger att det inte är kompatibelt med nyare gpuer. Dock verkar det som man tappar överklocken på min SB om man flashar om, Men ett 960 fungerar dock? Ska även testas med flickvännens PNY 1060 i min dator här aldeless strax, återkommer med de resultaten.

Vad tror ni? Värt o testa bios uppdateringen? Någon här inne som kör med en P67a bräda eller ifrån samma era och har ett nyare 1000 serie kort som experimenterat? Eller borde det bara funka?

Värt o nämna också är att mitt moderkort idag bara har PCI-E Gen 2 medans 1060t stödjer Gen 3, men visst ska väl dessa vara bakåt och frammåt kompatibla med varann? Så detta borde inte vara där skon klämmer, tycker jag iaf...

vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Jag tror att kortet kan vara deffekt om det är så att det inte fungerar i hennes dator heller, den som köpte detta innan insåg säkert att så var fallet, men lämna in det på öppet köp ist för att reklamera som man skall sedan var butiken för lat för att kolla kortet.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag tror att kortet kan vara deffekt om det är så att det inte fungerar i hennes dator heller, den som köpte detta innan insåg säkert att så var fallet, men lämna in det på öppet köp ist för att reklamera som man skall sedan var butiken för lat för att kolla kortet.

Jag tror på detta med, nog borde den väl hoppa igång på min flickväns dator eftersom hon idag kör ett 1060 också, dock 3gb men det borde inte vara relevant, eller hur?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av enzity:

Jag tror på detta med, nog borde den väl hoppa igång på min flickväns dator eftersom hon idag kör ett 1060 också, dock 3gb men det borde inte vara relevant, eller hur?

Inte relevant, fungerar ett på 3GB skall också ditt på 6GB fungera.
Kortet troligtvis trasigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Satte i ett 1060 kort i sambons dator som kör med ett H67 moderkort och det fungerar fint så tror som ovanstående att kortet är dött.

Permalänk
Medlem

För att återkomma till ämnet så var kortet indeed trasigt, sitter nu på ett Palit 1060 6gb istället som fungerar klockrent änsålänge!