EdgeRouter X - hjälp med sista pusselbiten

Permalänk
Medlem

EdgeRouter X - hjälp med sista pusselbiten

Hej!

Jag har försökt att illustrera mitt problem med en liten bild. Som ni ser är WAN in i eth0 i EdgeRoutern, som är VLAN 1 (röd färg). Eth4 är också VLAN1 eftersom detta krävs för att IPTV från BBB/Telenor ska fungera. Resterade portar (eth 1,2,3 (blå färg)) är mitt lokala LAN som är VLAN 100.

Mitt problem är då att hela Netgear switchen får min WAN-ip och därför kan ju inte "PC 1" och "PC 2" kommunicera.

Då är min fråga, är det ens möjligt att få till så att t.ex. port 2 och 3 på Netgear switchen kör på LAN (blå) medan IPTV fortfarande kör på WAN (röd)?

Jag kan ju få det att fungera genom att dra en kabel till, men det hade varit skönt att slippa och ser detta som en sista utväg.

Ska tilläggas att just det här fungerade perfekt med min förra ASUS-router.

Tack!

Permalänk
Medlem

Då måste du nog ha en inställningsbar switch, räcker inte med en vanlig dumswitch väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Då måste du nog ha en inställningsbar switch, räcker inte med en vanlig dumswitch väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis

På en unmanaged switch är alla portar native vlan. Eller vlan 1.
Förslag : https://new.webhallen.com/se/product/204784-Netgear-GS105E-v2...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Du har numrerat fel i bilden så det blir förvirrande. Edgerouter har eth 0 - 4. I bilden har du angett 1 - 5.

Permalänk
Medlem

@Jepqe: Om jag har förstått ditt problem rätt så tror jag att switchen och pc2 ligger på två olika subnät och det är därför de inte kan kommunicera med varandra. Du måste brygga eth 3 och 4.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205223350-EdgeRouter-...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Precis

På en unmanaged switch är alla portar native vlan. Eller vlan 1.
Förslag : https://new.webhallen.com/se/product/204784-Netgear-GS105E-v2...

Okej så kan det kanske vara, min switch är väldigt gammal. Får kika på det!

Skrivet av Hubertus:

Du har numrerat fel i bilden så det blir förvirrande. Edgerouter har eth 0 - 4. I bilden har du angett 1 - 5.

Jag orkade inte göra om bilden, antog att ni skulle förstå

Skrivet av LudvigLindell:

@Jepqe: Om jag har förstått ditt problem rätt så tror jag att switchen och pc2 ligger på två olika subnät och det är därför de inte kan kommunicera med varandra. Du måste brygga eth 3 och 4.

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205223350-EdgeRouter-...

Hm okej, kan jag slippa handla en ny switch är det ju i för sig bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Precis

På en unmanaged switch är alla portar native vlan. Eller vlan 1.
Förslag : https://new.webhallen.com/se/product/204784-Netgear-GS105E-v2...

Köpte en TP-link TL-SG105E som ska fungera med VLAN, men får ändå inte riktigt till det. Hur ska edgeroutern konfas för att kunna skicka WAN och LAN från samma port?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jepqe:

Kolla hur du kan konfigurera trunk port, eller tagga vlan på edgerouter.

Du får in vlan 1 från telenor.
På edgerouteren och switchen kan du skapa ett vlan till, t.ex 10.
Vlan 1 och vlan 10 taggar du på porten där du har kopplat switch och edgerouter tillsammans.

Då sprider du lan och wan på samma port.

Sen kör du vlan 10 untagged mot datorena, och då skall dom kunna kommunicera.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepqe:

Köpte en TP-link TL-SG105E som ska fungera med VLAN, men får ändå inte riktigt till det. Hur ska edgeroutern konfas för att kunna skicka WAN och LAN från samma port?

Skickades från m.sweclockers.com

På ER-X sätter du PVID 1 och VID 100 på eth5.
På switchen sätter du PVID 1 och VID 100 på eth1, PVID 100 på eth3 och PVID 1 på eth 4.

PVID och VID kan heta annat på switchen.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

På ER-X sätter du PVID 1 och VID 100 på eth5.
På switchen sätter du PVID 1 och VID 100 på eth1, PVID 100 på eth3 och PVID 1 på eth 4.

PVID och VID kan heta annat på switchen.

/Knight

Tack, jag har försökt följa ditt tips och det leder till att IPTV fungerar men alla andra portar i switchen verkar fortfarande få WAN-IP istället för LAN. Kanske lite lättare att se om jag bifogar några bilder på config i både ER-X och TP-link switchen, så kan ni proffs kanske se vad jag gör för fel

PS. Om jag i ER-X har PVID 1 och VID 100 kommer jag inte längre åt att confa TP-switchen, men sätter jag tvärt om går det.
PS2. Ska DHCP vara aktiverat på TP-switchen?

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått det att fungera(!). Jag testade runt lite och plötsligt fungerade allt precis som jag ville

Om någon annan skulle ramla in i tråden och behöver samma hjälp så kommer mina inställningar här:

EdgeRouter X:

TP-Link TL-SG105E:

Tack för alla svar, thread closed!