Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Avstängd

Windows Mobile har varit dött i flera år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om mobilt bankid slutar att fungera för W10 mobil så måste jag köpa en ny telefon.

Har du någon länk till en pålitlig källa?

Det kom ett meddelande när jag startade bankid-appen, så det var ju knappast en revolutionerande upptäkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Det kom ett meddelande när jag startade bankid-appen, så det var ju knappast en revolutionerande upptäkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Har fått samma meddelande :/

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Fick också meddelandet om att bankid försvinner från win10mobile. Länk med info från bankID.

Lumia 1020 var, hands down, den bästa mobilen jag ägt. Bra OS och en kamera som gjorde alla vänner avundsjuka.
BankID försvann från den och då köpte jag lumia 950, och nu verkar det som att jag för lov att köpa en andriod senare i år.

Permalänk
Medlem

Vi får hålla tummarna för en Surface Phone

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, drömma kan man ju, tyvärr tror jag inte det blir något mer. Väldigt synd då det var och fortfarande är mitt favoritinterface. Tänk att man kan göra så rätt på en mobil men så fel på PC (med W8 osv). :'(

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja, drömma kan man ju, tyvärr tror jag inte det blir något mer. Väldigt synd då det var och fortfarande är mitt favoritinterface. Tänk att man kan göra så rätt på en mobil men så fel på PC (med W8 osv). :'(

Jo, att MS lyckdes sopa bort så många gyllene tillfällen kommer gå till historien.
Jag hoppas ändå dom har något magiskt " up their sleeve" och kommer plocka den smarta devicen när den är klar.
Det behövs verkligen en tredje "kraft" när det gäller smartphone världen, det är inte hälsosamt att Android och iOS ska ha 99.9% av kakan.

Får dom till sin Andromeda plattform så kanske.

I väntan på någon nytt tredje alternativ så blir det en ny Nokia 8810 som får ersätta min Lumia 735 och vara sidekick till min iPhone.

Permalänk
Medlem

Hoppas även jag på Andromeda från Microsoft.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Och jag som för många år sedan trodde att Windows Phone skulle sopa mattan med IOS och Android och få en allt för stark ställning på operativsystem-marknaden. Så fel jag hade!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

I grunden är Windows Phone det bästa os:et jag använt, samma med designen, älskade verkligen det enkla och minimalistiska utseendet.
Sen är ju "metro ui" som gjort för telefoner, känns inte lika plottrigt som de andra 2.

Synd bara att Microsoft skötte allt så fasansfullt dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fick just min arbetstelefon. En Iphone..
Ska försöka göra den så mycket Microsoft som det går.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Fick just min arbetstelefon. En Iphone..
Ska försöka göra den så mycket Microsoft som det går.

Jag valde en Android-Nokia istället. Android är som det är (rörigt men funktionellt) men uppdateringarna kommer åtminstone när de släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag valde en Android-Nokia istället. Android är som det är (rörigt men funktionellt) men uppdateringarna kommer åtminstone när de släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde att det var en Android jag skulle få, men det blev som sagt en Iphone. Kommer hur som helst ha kvar privata windows 10 mobile så länge jag kan, för att sedan köpa kommande produkt från Microsoft. Hoppas verkligen att det kommer en sådan!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Trodde att det var en Android jag skulle få, men det blev som sagt en Iphone. Kommer hur som helst ha kvar privata windows 10 mobile så länge jag kan, för att sedan köpa kommande produkt från Microsoft. Hoppas verkligen att det kommer en sådan!

Jag har väl gett upp lite. Kör dubbla simkort i jobbtelefonen och använder bara den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag valde en Android-Nokia istället. Android är som det är (rörigt men funktionellt) men uppdateringarna kommer åtminstone när de släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också en android-nokia, 5an för att vara precis. Den känns lika stabil i konstruktionen som min Nokia Lumia 620 var, MS Lumia 650 var helt klart klenare och mer plastig.

Jag har lärt mig att leva med UI:t, det är klart plottrigare än w10m men fullt användbart. Har haft telefonen några månader, den känns inte slö eller buggig utan gör vad den ska precis som windowstelefonerna jag haft före. Android har helt klart kommit långt sen version 2.3 när jag hade det sist.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Får försöka stå ut med Android som jag tycker är lite väl rörigt för min smak. Dessutom brukar det följa med mycket bloatwares.
Kommer bli krångligare att få tillgång till mitt arbetskonto för mail o kalender mm

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Får försöka stå ut med Android som jag tycker är lite väl rörigt för min smak. Dessutom brukar det följa med mycket bloatwares.
Kommer bli krångligare att få tillgång till mitt arbetskonto för mail o kalender mm

Kolla på Nokias lurar ifall du vill slippa bloatware, du får ren android utan massa tjafs. Outlook osv. finns som app, borde funka någorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Får försöka stå ut med Android som jag tycker är lite väl rörigt för min smak. Dessutom brukar det följa med mycket bloatwares.
Kommer bli krångligare att få tillgång till mitt arbetskonto för mail o kalender mm

Eller så testar du iPhone, finns mkt trevligt att välja på och det är en stabil plattform som får säkerhetsuppdateringar snabbt.

Om du kör Exchange på jobbet eller office 365 och tror att det kommer fungera sämre på Iphone eller Android så kommer du bli rejält positivt överaskad.
Outlook på iOS och Android är riktigt riktigt bra, skulle nog våga säga att det är bättre än vad det någonsin varit på WP.

Permalänk

Jag har nyligen också gått över till Android. Personligen känns Android lite oinspirerat, gillade verkligen UI:t på Win10 Mobile. Säkerligen en vanesak, har ju kört Windows Phone/Mobile sedan 2013-14. Samtidigt är det skönt att slippa de lite slumpmässiga buggarna/instabiliteten jag upplevde på min Lumia 950XL.

Tyvärr känner jag att smartphones inte är så spännande just nu. Det har ju blivit ett de facto duopol på OS-sidan. Men nog kommer min Lumia 950XL få ligga kvar i byrålådan ett tag till. Just in case.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 5820K | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz 32GB (4x8GB) | GPU: MSI GeForce GTX 1080 Sea Hawk 8GB | Moderkort: MSI X99S Gaming 7 | Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR | SSD: 2 st Samsung 850 EVO 250GB 2.5" SSD | HDD: Seagate Barracuda 3TB 7200RPM 3,5" | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2, 750W | Kylare: Corsair H115i | Chassi: Corsair Obsidian 750D Svart | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

https://mspoweruser.com/more-signs-surface-phone-is-near-as-f...

Det börjar bubbla lite mer nu, vad är det MS har tänkt sig med Andromeda OS;et?

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Förlåt, vad är nytt? Ser inte vad som matar nya rykten. Det är snart 9 år sedan de visade Courier och 10 år sedan de lade ner just det projektet. Det kommer inte bli något av det hela, att deras forskningsavdelning klurar på saker är inte samma sak som att utveckla produkter. När det gäller Windows på ARM se bara hur länge det tog att få ut nuvarande ARM-laptops. Finns ingen anledning att sitta och vänta år på nästa "hit" som blir ett kommersiellt misslyckande i vilken form nu deras nästa produkt nu blir. Är inte som du har någon plattform redo, eller någon hårdvara för att lyckas med en booklet.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Det som är nytt för mig är att det släpps bilder på spel för just Andromeda OS som ännu inte hittat ut till någon device.
Deras forskningsavdelning sitter ju inte där för sin egen skull utan tanken är ju att hitta på kreativa saker som kan bli produkter eller ingå i produkter som genererar flis.
Tror nog att MS lärt sig läxan rörande ARM laptops och inte kommer göra om det misstaget OM dom nu ska släppa en sådan produkt.

Det handlar inte om att sitta och vänta utan att nyfiket om världsbevaka och se vad som är på gång, kanske blir surface phone en produkt vi ser i hyllorna eller stannar på ett konceptstadie, vem vet.

Grejjen är ju att vi just inte vet någonting om Andromeda OS, därav frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@Petterk:
Det som är nytt för mig är att det släpps bilder på spel för just Andromeda OS som ännu inte hittat ut till någon device.
Deras forskningsavdelning sitter ju inte där för sin egen skull utan tanken är ju att hitta på kreativa saker som kan bli produkter eller ingå i produkter som genererar flis.
Tror nog att MS lärt sig läxan rörande ARM laptops och inte kommer göra om det misstaget OM dom nu ska släppa en sådan produkt.

Det handlar inte om att sitta och vänta utan att nyfiket om världsbevaka och se vad som är på gång, kanske blir surface phone en produkt vi ser i hyllorna eller stannar på ett konceptstadie, vem vet.

Grejjen är ju att vi just inte vet någonting om Andromeda OS, därav frågan.

Spelet finns ju för Windows och x86-64? Finns inget som tyder på att spelat är till något annat. Det finns ingen video på spelet på något annat än vanliga Windows 10. Spelet är släppt sedan snart någon vecka tillbaka, du kan spela det. Forskningsprojekt och koncept är för deras egna skull. Microsoft har svårt att fullfölja utvecklingen mot nya prylar till något avslut, de gör inga riktiga roadmaps, följer inte roadmaps och levererar aldrig vad de lovar när de pratar om nya grejer. Framförallt kommer de med massor snack långt innan de ens har något halvfungerande internt. Det de inte levererar levererar de inte och behöver inte diskuteras i oändlighet. Det har nyss släppts ARM-laptops, vänta och se vad som händer på den fronten innan ni bygger upp några förväntningar på ARM-enheter som gör allt, med eller utan telefoni.

Modulärt Windows har de pratat om i mer än 15 år, framstegen de gör mot det målet är små, händer lite varje ny version och vänta inte något stort hopp.

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Läs det som står i länken jag postade, Andromeda OS omnämns.

"More interesting, however, the WC reports, is that the app package metadata says the game is targeting Windows 10 PC and the “Andromeda OS“"

Det är just den sista biten jag tycker är intressant.

Om det sedan blir några produkter av det återstår väl att se, men med Balmer ute ur leken och ett nytt ledarskap så kan det knappast bli sämre än det varit.
Det kan ju självklart vara en typo eller så är det inte det.
Hursom så är det självklart intressant vad MS har upp i skjortärmen och kanske plockar fram i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@Petterk:

Läs det som står i länken jag postade, Andromeda OS omnämns.

"More interesting, however, the WC reports, is that the app package metadata says the game is targeting Windows 10 PC and the “Andromeda OS“"

Det är just den sista biten jag tycker är intressant.

Om det sedan blir några produkter av det återstår väl att se, men med Balmer ute ur leken och ett nytt ledarskap så kan det knappast bli sämre än det varit.
Det kan ju självklart vara en typo eller så är det inte det.
Hursom så är det självklart intressant vad MS har upp i skjortärmen och kanske plockar fram i höst.

Alltså spelet har inget med Andromeda-projektet att göra och det var det jag lyfte, du har inte några bilder på där det körs på Andromeda eller liknande, varför du tror att det har det verkar mest ha med missförstånd att göra. Det är intressant att två orelaterade saker tas upp som något bevis för en ny enhet, men det är psykologi inte teknikbevakning det handlar om då. Andromeda-referenser har funnits i SDK:er länge nu och kommer följa med till program. Spelet har inte dykt upp som bilder, det är släppt och finns för nedladdning i butiken och det var så de hittade metadata – genom att ladda ner spelet alltså.

I höst kommer du inte se någon booklet. Finns ingen chans att de får till både hårdvara och mjukvara (med nytt shell/UI) till dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Outlook på iOS och Android är riktigt riktigt bra, skulle nog våga säga att det är bättre än vad det någonsin varit på WP.

Jag kör min privata e-post på outlook.com och körde Win 10 Mobile fram till nyår då det blev en S8+. Outlook-appen på Android är betydligt sämre än mail- och kalender funktionen på telefonen med Windows. Särskilt kalenderfunktionen, appen på Android har inte ens en vettig veckovy.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Jag kör min privata e-post på outlook.com och körde Win 10 Mobile fram till nyår då det blev en S8+. Outlook-appen på Android är betydligt sämre än mail- och kalender funktionen på telefonen med Windows. Särskilt kalenderfunktionen, appen på Android har inte ens en vettig veckovy.

Det finns en mängd klienter som stödjer Outlook.com och O365 om man inte vill köra Microsofts appar. Stöd för EAS finns både i inbyggda mailappen och Gmail för den delen, men som sagt finns alternativ för mail och kalender utöver de tre nämnda. Typ Nine, AquaMail, Blue Mail, med flera, flera appar stödjer Outlookfunktioner som inte Microsoft Outlook-app stödjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns en mängd klienter som stödjer Outlook.com och O365 om man inte vill köra Microsofts appar. Stöd för EAS finns både i inbyggda mailappen och Gmail för den delen, men som sagt finns alternativ för mail och kalender utöver de tre nämnda. Typ Nine, AquaMail, Blue Mail, AirWatch Inbox, med flera, flera appar stödjer Outlookfunktioner som inte Microsoft Outlook-app stödjer.

Kör just BlueMail och det är en mycket kompetent e-postklient. DigiCal som kalender, inte tokig den heller men utseendemässigt ligger det efter Windows. Det går att göra 1000 fler saker i Android men något enhetligt utseende får man inte om man lämnar de inbyggda apparna.
Dedsutom, jag hittar ingen app (utöver Outlook) som stödjer delad kalender från outlook.com.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Kör just BlueMail och det är en mycket kompetent e-postklient. DigiCal som kalender, inte tokig den heller men utseendemässigt ligger det efter Windows. Det går att göra 1000 fler saker i Android men något enhetligt utseende får man inte om man lämnar de inbyggda apparna.
Dedsutom, jag hittar ingen app (utöver Outlook) som stödjer delad kalender från outlook.com.

Ska inte Team Calendar Sync fixa delade kalendrar? Hur är inbyggda kalenderfunktionen i Blue Mail för den delen? Sämre eller bättre än Outlook-appens?

Permalänk
Medlem

Kört Android Nexus 6P och One Plus sedan jag övergav Windows Phone. Ja WP var trevligt men känner mer frihet att göra vad jag vill med Android inom rimliga gränser. På så sätt är Android mer likt PC Windows och WP mer likt IOS.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]