Permalänk
Medlem

Aux till bilen, hjälp!

Köpte en Toyota från -00, som har en inbyggd radio, det enda man kan lyssna på är fix fm och där det spelas musik jag inte gillar. Har hört att man kan ta bort hela radion och lägga dit en motsvarande fast med en infart för aux, googlat en massa på detta, finner inga konkreta svar direkt, mina frågor till er kära medmänniskor lyder :

Är det dyrt/värt att köpa auxgrej och byta ut radion? Är det svårt? Kan man göra det hos någon verkstad? Vart isåfall? Vore väldigt snällt om ni kunde hjälpa mig.

Permalänk

Kan köpa en ny radio eller en fm sändare

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av FastMask:

Köpte en Toyota från -00, som har en inbyggd radio, det enda man kan lyssna på är fix fm och där det spelas musik jag inte gillar. Har hört att man kan ta bort hela radion och lägga dit en motsvarande fast med en infart för aux, googlat en massa på detta, finner inga konkreta svar direkt, mina frågor till er kära medmänniskor lyder :

Är det dyrt/värt att köpa auxgrej och byta ut radion? Är det svårt? Kan man göra det hos någon verkstad? Vart isåfall? Vore väldigt snällt om ni kunde hjälpa mig.

Om du skriver ut exakt modell så blir det enklare att hitta något just till din bil, annars är eftermarknads stereo enda alternativet typ.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Om du skriver ut exakt modell så blir det enklare att hitta något just till din bil, annars är eftermarknads stereo enda alternativet typ.

Toyota corolla -00

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockberg:

Kan köpa en ny radio eller en fm sändare

Ursäkta är så okunnig man kan vara, vad är en fm sändare och var köper man det? Kan jag byta ut det själv ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är lat, jag köpte en bluetoothmottagare som är kopplad till ett sådant kassettband med 3,5 mm hörlurssladd. Bluetoothmottagaren är inkopplad på laddning via usb från ciggtändar-uttaget över tiden så inget man behöver pilla med varje gång man sätter sig.

Säkert inte den absolut bästa ljudkvalitén om man ska lyssna på symfoniorkestrar men jag kör till 99% olika podcast och då finns inget att klaga på.

Edit: Jag har kört med fm-sändare innan, jag hade rätt mycket strul med det. Körde man långt va man tvungen att pilla med olika frekvenser under resan samt så hade jag problem med störningar/brus om jag hade telefonen på laddning samtidigt som fm-söndaren var inkopplad i hörlursuttaget. Men de kostar ju en hundring så går ju alltid att testa, förhoppningsvis med bättre resultat än mig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

@FastMask: Sök på google. Så det du lite bilder på hur dem kan se ut. Du sätter dock in den i cigguttaget i bilen, och ansluter antagligen via Bluetooth eller aux. (beroende på vilken man köper) sen ställer du in en radiosignal på sändaren tex 87.5 och sätter lika på radion. Sen äre bara att börja spela dunka dunka

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur funkar det egentligen? Att man sätter in kassetten, kopplar till iPhonen så blir det som typ Bluetooth?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockberg:

@FastMask: Sök på google. Så det du lite bilder på hur dem kan se ut. Du sätter dock in den i cigguttaget i bilen, och ansluter antagligen via Bluetooth eller aux. (beroende på vilken man köper) sen ställer du in en radiosignal på sändaren tex 87.5 och sätter lika på radion. Sen äre bara att börja spela dunka dunka

Har ju varken Bluetooth eller Aux i bilen, eller hur menar du? Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tradlos-ljud-bil...

Modellen jag länkade ovan är bra, har den själv och har rekommenderat den till flera vänner som också har den och är nöjda.

Risken med billigare FM-sändare är att det brusar tillräckligt mycket i bakgrunden att det stör en.

Har du kassettbandspelare så finns det en kassett med en AUX-kabel som sticker ut ur den som du kopplar till mobilen.

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Mobilt/Tillbehor/Kas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tradlos-ljud-bil...

Modellen jag länkade ovan är bra, har den själv och har rekommenderat den till flera vänner som också har den och är nöjda.

Risken med billigare FM-sändare är att det brusar tillräckligt mycket i bakgrunden att det stör en.

Har du kassettbandspelare så finns det en kassett med en AUX-kabel som sticker ut ur den som du kopplar till mobilen.

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Mobilt/Tillbehor/Kas...

Tack!! Ska köpa en fm sändare och prova, detta blir spännande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns även FM-sändare med bluetooth, jag köpte en sån på Ebay och den funkar prima. Då slipper man hålla på med sladdar fram och tillbaka, bara att aktivera bluetooth på mobilen

Permalänk
Medlem

Om du får för dig att byta stereon är det inte särskilt svårt, beroende på modell behöver du en ram, ev. går den rätt in, 2 standardstorlekar 1-din och 2-din där 2-din är som 2st vanliga bilstereos med en större skärm.
Här hittar du iso-kontakter, du behöver ev. byta från toyotas kabelkopplingar till iso-kontakter som är standardkontakten på lösa stereos.
https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/anpassade-...
här har du en stereo med handsfree, bluetooth, sd-kort och AUX
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gm150bt.html

Kollar du med vissa billjudsbutiker så monterar de, BRL har jag för mig gör det t,ex. ingen svårt jobb egentligen, men som allt annat, innan man lär sig så är det krångligt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv

@FastMask: Billigaste lösningen är en FM sändare. Jag köpte en Belkin för 349kr på Teknikmagasinet. Fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FastMask:

Toyota corolla -00

Skickades från m.sweclockers.com

Säker på att den inte är årsmodell 01 men tillverkad 00?
För om det är en 01:a passar detta kittet: https://www.brl.se/sv/artiklar/toyota-aux-adapter-01-04-57-st...

Som är en mycket bättre lösning än fm sändare och dylikt.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FastMask:

Toyota corolla -00

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Jag hade nog fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

@FastMask: Billigaste lösningen är en FM sändare. Jag köpte en Belkin för 349kr på Teknikmagasinet. Fungerar perfekt.

Har precis köpt en Belkin fm sändare! Ska se om det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Det finns även FM-sändare med bluetooth, jag köpte en sån på Ebay och den funkar prima. Då slipper man hålla på med sladdar fram och tillbaka, bara att aktivera bluetooth på mobilen

När jag knappar in te.x 103,4 så min musik kan spelas då helt plötsligt står det på ”radioskärmen” ”TP SEEK” sen automatiskt byter till P4 eller något, nån som vet varför ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FastMask:

När jag knappar in te.x 103,4 så min musik kan spelas då helt plötsligt står det på ”radioskärmen” ”TP SEEK” sen automatiskt byter till P4 eller något, nån som vet varför ?

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste söka manuellt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FastMask:

När jag knappar in te.x 103,4 så min musik kan spelas då helt plötsligt står det på ”radioskärmen” ”TP SEEK” sen automatiskt byter till P4 eller något, nån som vet varför ?

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen för att du köpte nån enkel modell som inte ansluts via antennkabeln utan radion tar in andra sändare som påverkar, det bästa är att ansluta via kabel, man bör alltid sträva efter att undvika trådlösa lösningar oavsett vad det gäller , går det att lösa med kabel så välj kabel...
Biltema har en kabelansluten http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Radio-och-CDDVD/D...
Om du tar reda på (service)manualen till din Toyotastereo så kanske den även har linjeanslutningar eftersom många modeller faktiskt har sånt även om de inte har nån kontakt på fronten och då behöver man skaffa en passande kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FastMask:

När jag knappar in te.x 103,4 så min musik kan spelas då helt plötsligt står det på ”radioskärmen” ”TP SEEK” sen automatiskt byter till P4 eller något, nån som vet varför ?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan ha med stereo-inställningarna att göra, ex. att du ligger nära en p3 frekvens, stereon kan då försöka hitta en bättre frekvens. Kolla manualen eller stäng av alla funktioner du inte vet vad de gör.

Permalänk

Lägg upp 500 kr och köp en billig stereo med aux in eller bt. Sedan kan vi guida dig i hur man byter den, men du får såklart räkna med en viss arbetsinsats.

Den gamla stereon kan nog en toyotahandlare hjälpa dig att ta ur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn