Permalänk
Medlem

Liten nattfjäril i chassit...

Hej!

Idag såg jag till min förskräckelse hur en liten insekt (möjligen en mycket liten nattfjäril, bara några millimeter lång) trängde sig igenom gallret vid sidan av chassit. På andra sidan gallret är en fläkt monterad, så jag misstänker att insekten kan ha dött på fläcken. Jag har öppnast chassit men jag hittar varken fjärilen eller möjliga rester. En timma har gått och datorn verkar fungera som vanligt. Vad säger ni? Har jag något att oroa mig över? Kan något skadas?

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara, den är så liten så den kan inte göra någon skada.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

såg en tråd ca ett år sedan där någon hade fått en liten groda i ett grafik kort och fastnat och klippt sönder fläktblad på en kylare med två fläktar. ingenfara där, kokta fläsket var stekt bara.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Du ska nog snarare vara rädd för att du har mal i hemmet.

Permalänk
Medlem

Tack! Det känns betryggande. Tanken om mal hade inte slagit mig. Förhoppningsvis var det bara någon liten sak som kommit från trädet som jag har framför fönstret. Jag skall hålla ett vakande öga.

Permalänk
Medlem

@Valgua: Ursäkta om det lät drygt. Ville bara påpeka, så att du slipper fler!

Permalänk
Medlem

Det är sommar, finns det något ställe i hemmet man inte har kryp? Ni kanske bara inte letat tillräckligt

Permalänk
Medlem

Bäst att ominstallera windows, kan gå illa med malware som ligger och lurkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valgua:

Hej!

Idag såg jag till min förskräckelse hur en liten insekt (möjligen en mycket liten nattfjäril, bara några millimeter lång) trängde sig igenom gallret vid sidan av chassit. På andra sidan gallret är en fläkt monterad, så jag misstänker att insekten kan ha dött på fläcken. Jag har öppnast chassit men jag hittar varken fjärilen eller möjliga rester. En timma har gått och datorn verkar fungera som vanligt. Vad säger ni? Har jag något att oroa mig över? Kan något skadas?

För att vara helt säker kan du ju köpa tryckluft på burk och blåsa rent överallt. Se dock till att inte vinkla eller hålla tuben upp-och-ned när du blåser.
Många malplacerade inlägg här

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

It's a bug!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO