Extern Accesspunkt - Montering på vägg

Permalänk
Medlem

Extern Accesspunkt - Montering på vägg

Hej. Jag har nyligen beställt denna TP-Link EAP330 AC1900 Dual Band AP.

Är lite dåligt insatt. Hur ser det ut med signalen bakom dessa accesspungter? Kan jag sätta upp den på en vägg och få ut samma signal från baksidan på prudukterna eller rekommenderas det att montera den så att all signal kommer framifrån / runtom? Eller spelar det ingen roll? Kommer inte kunna montera den i taket.

Permalänk
Inaktiv

Du kommer inte få lika bra signal bakom. Tyvärr så kommer signalen vara betydligt svagare.

De är designade för att ge signal mot ett visst håll.

Permalänk
Medlem

@anon195163: Okej. Om jag placerar den så att det endast finns ett rum bakom den, skulle det fungera? Är inte så stor yta.

Permalänk
Inaktiv

@llxt:

Testa. Jag vet faktiskt inte, kan inte heller hitta någon info på internet.

När du väl testat så vore många tacksamma för dina resultat.

Permalänk
Medlem

@anon195163: Det kan jag absolut göra! Återkommer. Tack för input.

Permalänk
Medlem

@llxt: Testa, annars - kan du inte montera den i taket?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@zyberzero: Jag ser det gärna som ett sista alternativ. Men blir det helt misslyckat så kanske jag får ta mig tid att spika fast en kabel från taket. Vet dock inte om jag har PoE i nätverkskortet. (Dator med pfsense). Nu fanns inte APn i lager så det tar nog ~2 veckor innan jag kan testa.

Permalänk
Medlem

Slänger in en till fråga. Hur vet jag om mitt/mina nätverkskort har PoE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

@zyberzero: Jag ser det gärna som ett sista alternativ. Men blir det helt misslyckat så kanske jag får ta mig tid att spika fast en kabel från taket. Vet dock inte om jag har PoE i nätverkskortet. (Dator med pfsense). Nu fanns inte APn i lager så det tar nog ~2 veckor innan jag kan testa.

Varför köpte du den accesspunkten när Unifi är billigare och bättre? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260
Du har förmodligen inte POE i datorn, men det ingår för det mesta POE-adaptrar med accesspunkten man köper

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: Så du tycker att jag ska avboka tp-link APn och köra på en Ubiquiti?

Permalänk
Medlem

@llxt:

Absolut, har du över 100kvm att täcka kan du till och med köpte två av den mindre modellen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: Okej. Tack! Jag får ta och lita på dig Den fanns även på lager så den lär levereras fortare .

Permalänk
Medlem

Det är sämre uteffekt bakåt. Takmontering är bäst.
Ungefär så här som denna från cisco ser de flesta av denna typen av accesspunkter ut radiomässigt
https://www.cisco.com/c/dam/en/us/td/i/300001-400000/350001-3...

Permalänk
Medlem