Dator bootar endast bios

Permalänk
Medlem

Dator bootar endast bios

Hej,

Har en dator som har kört en M.2 och en SATA SSD. Jag sålde SATA SSDen och ominstallerade windows på denna.

Efter detta kommer datorn dock aldrig in i windows. Partionerna finns, det kunde jag se i installationsmanagern.

Jag har testat att:

avaktivera fast boot och secure boot.

Ominstallera windows. (Ett antal gånger)

Trycka på SSDn direkt i boot managerna för att starta den från det hållet.

rensat CMOS

Någon som varit med om detta innan/ kan komma på något jag har missat?

Hjälp uppskattas!

MVH Theo

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Vila i frid

Låter du den boota du UEFI eller Legacy? Installerat för MBR eller GPT?

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: det finns en partion som heter MBR men det är ibgetjag har fått välja,

Hur ändrar jag mella. Uefi och legacy?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

@hasenfrasen: det finns en partion som heter MBR men det är ibgetjag har fått välja,

Hur ändrar jag mella. Uefi och legacy?

En bild på diskhanteraren kan kanske tala om vad som är tokigt..

UEFI eller MBR först måste inställningarna i moderkortets bios stå rätt som passar disken, det normala är om det är någorlunda modernt moderkort är att det använder UEFI boot..Om vi visste vad det är för moderkort kan vi kanske tala om mer precist hur du ska göra.

Om disken är MBR formaterad från början men moderkortet är inställt på UEFI boot kommer disken inte boota, man kan förstås ställa in moderkortet på Legasy boot, men rätt metod är att installera Windows på rätt sätt istället..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Hej,

Har en dator som har kört en M.2 och en SATA SSD. Jag sålde SATA SSDen och ominstallerade windows på denna.

Efter detta kommer datorn dock aldrig in i windows. Partionerna finns, det kunde jag se i installationsmanagern.

Jag har testat att:

avaktivera fast boot och secure boot.

Ominstallera windows. (Ett antal gånger)

Trycka på SSDn direkt i boot managerna för att starta den från det hållet.

rensat CMOS

Någon som varit med om detta innan/ kan komma på något jag har missat?

Hjälp uppskattas!

MVH Theo

Förmodligen installerades Windows felaktigt så att någon av boot-delarna (särskilt sannolikt om det var i legacy-läge) låg på SATA-enheten men själva Windowskatalogen på M2-enheten. Märktes inte förrän du ryckte SATA-enheten.

Förebyggande råd: installera Windows med enbart den lagringsenhet du vill ha operativet på inkopplad, då kan det inte bli fel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

UEFI är bra... men kan krångla till saker.

Om du startar datorn och trycker <F8> så du får boot-disk-menyn så ser du att de olika diskarna och CD/DVD'er har både UEFI och vanliga namn. Starta installations-DVD'n som vanlig (Legacy) enhet, så kommer Windows installationen att hantera M.2.-SSD'n på samma sätt. Undvik även att ställa om disken till GPT om du inte har över 2TB diskenhet. MBR är gammalt men stabilt...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

En bild på diskhanteraren kan kanske tala om vad som är tokigt..

UEFI eller MBR först måste inställningarna i moderkortets bios stå rätt som passar disken, det normala är om det är någorlunda modernt moderkort är att det använder UEFI boot..Om vi visste vad det är för moderkort kan vi kanske tala om mer precist hur du ska göra.

Om disken är MBR formaterad från början men moderkortet är inställt på UEFI boot kommer disken inte boota, man kan förstås ställa in moderkortet på Legasy boot, men rätt metod är att installera Windows på rätt sätt istället..

Moderkortet är ett Asus z270 m-itx av någon modell.

Skrivet av evil penguin:

Förmodligen installerades Windows felaktigt så att någon av boot-delarna (särskilt sannolikt om det var i legacy-läge) låg på SATA-enheten men själva Windowskatalogen på M2-enheten. Märktes inte förrän du ryckte SATA-enheten.

Förebyggande råd: installera Windows med enbart den lagringsenhet du vill ha operativet på inkopplad, då kan det inte bli fel.

Installerade windows när endast sata disken var inkopplad.

Skrivet av Waxinator:

UEFI är bra... men kan krångla till saker.

Om du startar datorn och trycker <F8> så du får boot-disk-menyn så ser du att de olika diskarna och CD/DVD'er har både UEFI och vanliga namn. Starta installations-DVD'n som vanlig (Legacy) enhet, så kommer Windows installationen att hantera M.2.-SSD'n på samma sätt. Undvik även att ställa om disken till GPT om du inte har över 2TB diskenhet. MBR är gammalt men stabilt...

Tack för alla tips, jag ska testa allt så fort jag kommer hem imorgon

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Hade likande fel på min dator nyligen efter 1803 Windows 10 uppdateringen kom ut en ny bios med nya microcode och det löste problemet, men normalt sätt kan det vara SSD som inte bootar upp korrekt då kan den starta i UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

En bild på diskhanteraren kan kanske tala om vad som är tokigt..

UEFI eller MBR först måste inställningarna i moderkortets bios stå rätt som passar disken, det normala är om det är någorlunda modernt moderkort är att det använder UEFI boot..Om vi visste vad det är för moderkort kan vi kanske tala om mer precist hur du ska göra.

Om disken är MBR formaterad från början men moderkortet är inställt på UEFI boot kommer disken inte boota, man kan förstås ställa in moderkortet på Legasy boot, men rätt metod är att installera Windows på rätt sätt istället..

Skrivet av evil penguin:

Förmodligen installerades Windows felaktigt så att någon av boot-delarna (särskilt sannolikt om det var i legacy-läge) låg på SATA-enheten men själva Windowskatalogen på M2-enheten. Märktes inte förrän du ryckte SATA-enheten.

Förebyggande råd: installera Windows med enbart den lagringsenhet du vill ha operativet på inkopplad, då kan det inte bli fel.

Skrivet av Waxinator:

UEFI är bra... men kan krångla till saker.

Om du startar datorn och trycker <F8> så du får boot-disk-menyn så ser du att de olika diskarna och CD/DVD'er har både UEFI och vanliga namn. Starta installations-DVD'n som vanlig (Legacy) enhet, så kommer Windows installationen att hantera M.2.-SSD'n på samma sätt. Undvik även att ställa om disken till GPT om du inte har över 2TB diskenhet. MBR är gammalt men stabilt...

Skrivet av UMJ:

Hade likande fel på min dator nyligen efter 1803 Windows 10 uppdateringen kom ut en ny bios med nya microcode och det löste problemet, men normalt sätt kan det vara SSD som inte bootar upp korrekt då kan den starta i UEFI.

Tack för all hjälp,

Jag återställde BIOS, körde secure erase på SSDn, ställde in allt på Legacy. Startade USB installern (inte EUFI) via <F8>

och det fungerade, tack

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]