Permalänk
Medlem

Dags att köpa ny TV

Tjenare!

Jag är på jakt efter en ny schysst TV för ett relativt rimligt pris. Tänker mig runt 8 000 - 12 000. Jag har kollat en hel del på Samsung och älskar det de gör med One Connect samt deras TV-dosor, samtidigt vill jag gärna ha Oled istället för Qled..

Finns det någon Oled som kör med liknande lösningar vilket innebär att man slipper ha massa fula kablar hängandes bakom skärmen?

Permalänk
Hedersmedlem

En aning utanför din prisklass, men om du vill ha en OLED så finns LG OLED55C7V / OLED55B7V att köpa för 12 990 just nu.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095124
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095122

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt rekommendera de extra slantarna för att gå upp till en OLED. Kan även tipsa om att på Black Friday så brukar TV vara mycket billigare, just nu är en dålig tidpunkt på året att skaffa TV.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wargreymon:

Jag skulle definitivt rekommendera de extra slantarna för att gå upp till en OLED. Kan även tipsa om att på Black Friday så brukar TV vara mycket billigare, just nu är en dålig tidpunkt på året att skaffa TV.

Just nu är det en jättebra tidpunkt på året att skaffa TV, om man köper förra årets modeller, så länge de finns kvar i lager! Modellen jag länkade är billigare nu än den var på Black Friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag skulle definitivt rekommendera de extra slantarna för att gå upp till en OLED. Kan även tipsa om att på Black Friday så brukar TV vara mycket billigare, just nu är en dålig tidpunkt på året att skaffa TV.

Maj är en av de bästa perioderna för att skaffa TV. Många av höstens modeller är som billigast nu eller samma som BF - och mycket billigare blir de nog inte innan de slutar säljas.

Priserna är bra på BF men ser bättre ut än vad de är eftersom rabatter är i förhållande till listpriset när de kommer in på marknaden.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Jag har kollat lite på dem, de ligger ju rimligt nära budget i alla fall Dock läst att de har lite problem med inbränning, vilket fått mig att vara lite försiktig..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lunkan90:

@pv2b: Jag har kollat lite på dem, de ligger ju rimligt nära budget i alla fall Dock läst att de har lite problem med inbränning, vilket fått mig att vara lite försiktig..

Jag har själv en OLED55C7V. Har också läst det där om inbränning. Men som jag förstår är detta inte något problem i verkligheten så länge man inte använder sin TV på ett onormalt sätt. Dessutom är eventuella "persistens"-fenomen inte permanenta, utan löses oftast med en "refresh".

Bra läsvärd artikel kring detta: https://www.cnet.com/news/oled-screen-burn-in-what-you-need-t...

Permalänk
Medlem

@pv2b: Har du något negativt att säga om C7an? Annars klickar jag nog hem en sådan under kvällen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lunkan90:

@pv2b: Har du något negativt att säga om C7an? Annars klickar jag nog hem en sådan under kvällen.

Ingen app för HBO Nordic är lite surt. Workaround på detta är att köra detta via PS4:an (men då utan 4K-stöd). Ska tydligen gå att köra över Chromecast också (ska finnas en sådan inbyggd i TV:n) men har inte kunna testa detta eftersom HBO Nordics appar inte funkar korrekt på min Honor 8-telefon. Det säger nog mer om kvalitén på HBO:s plattform än något annat...

Går inte att ställa om favoriterna på ett sådant sätt att man "blandar" analoga och digitala kanaler (så att man t.ex. får SVT1HD, SVT2HD, sedan TV3 analogt, sedan TV4 digitalt).

Om man lämnar TV:n på HDMI-källan där man har sin PS4 inställd och har HDMI-CEC inställd (LG Smart Link tror jag det heter på LG-språk) så slår PS4:an igång när man startar TV:n vilket kan vara lite irriterande.

Annars är jag supernöjd. TV:n är snabb och rapp i menyerna, och jag gillar "musmarkören" på fjärrkontrollen. Det är inte en TV som man får vänta på särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Just nu är det en jättebra tidpunkt på året att skaffa TV, om man köper förra årets modeller, så länge de finns kvar i lager! Modellen jag länkade är billigare nu än den var på Black Friday.

Ja, det är sant, de är lite billigare nu än de var vid Black Friday, antagligen för att de kommer försvinna ifrån hyllan strax som sagt. Kollar man på den första du länkade var det riktigt bra rabatt på Black Friday som tog till nyligen att komma ner till igen. Så vill man ha det senaste till bästa pris är det Black Friday som gäller.

Annars kolla om man hittar en begagnad om man vill spara mest pengar.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Grymt! Då kör jag nog på den! Stort tack för din hjälp

Permalänk
Medlem

Har kört OLED sedan nyår å är fortfarande grymt imponerad. Maximal svärta å djup i bilden. Köpte mig en 65" B7.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Köpte B6:an och jag får ett leende på läpparna varje gång jag startar en film eller spelar på den, helt fantastiskt med OLED. Så du kan utan tvekan beställa hem en sån och du kommer bli toknöjd. Enda negativa(i alla fall på min) är att det är lite choppy när kameran rör sig fort under film och spel(gäller bara 30 fps. 60 fps ser grymt ut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har själv en OLED55C7V. Har också läst det där om inbränning. Men som jag förstår är detta inte något problem i verkligheten så länge man inte använder sin TV på ett onormalt sätt. Dessutom är eventuella "persistens"-fenomen inte permanenta, utan löses oftast med en "refresh".

Bra läsvärd artikel kring detta: https://www.cnet.com/news/oled-screen-burn-in-what-you-need-t...

Det kan hända även vid vardagligt användande.

En annan läsvärd artikel:
https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ja, det är sant, de är lite billigare nu än de var vid Black Friday, antagligen för att de kommer försvinna ifrån hyllan strax som sagt. Kollar man på den första du länkade var det riktigt bra rabatt på Black Friday som tog till nyligen att komma ner till igen. Så vill man ha det senaste till bästa pris är det Black Friday som gäller.

Annars kolla om man hittar en begagnad om man vill spara mest pengar.

Du tror inte den kommer gå ner så mycket mer innan den försvinner från hyllan?

Har själv haft ögonen på B7:an, men ville vänta tills priset gick ner mera. Nu är väl priset nästan på en nivå som jag vill ha det, så vet inte om jag ska slå till eller vänta mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Du tror inte den kommer gå ner så mycket mer innan den försvinner från hyllan?

Har själv haft ögonen på B7:an, men ville vänta tills priset gick ner mera. Nu är väl priset nästan på en nivå som jag vill ha det, så vet inte om jag ska slå till eller vänta mera.

Om man kollar på hur det gick för B6 ifrån 2016 så ser priskurvan ut exakt som för B7, och då var lägsta priset i sista dagarna i Juni/början av Juli, sedan verkar den ha tagit slut och bara någon liten butik som haft högre pris haft den kvar. Så finns chans att det kan gå ner en bit till då.