Tips på kurs; webbdesign/Javascript i sthlm

Permalänk
Medlem

Tips på kurs; webbdesign/Javascript i sthlm

Har snart gått klart en kurs i webbdesign och vill gärna fortsätta med någon fördjupning i webdesign eller Javascript eller Wordpress. Gärna en kurs som går på halvfart eller någon dag/vecka så att jag kan kombinera den med mitt ordinarie jobb. Det är ok om kursen kostar, dock viktigt dock att den inte är 1-2-3-dagars kurs.

Tack på förhand!

Permalänk

@Robyn: Om du inte tänker gå en hel utbildning så tror jag det bästa är att köpa lite kurser på typ Udemy.com. Dom bra kurserna där kostar inte mycket och är rakt på sak med bra pedagoger. Har fungerat riktigt bra för mig!

Permalänk
Medlem

Svar

Tack

uote postid="17406792" userid="157044" name="p2thepo"]
@Robyn: Om du inte tänker gå en hel utbildning så tror jag det bästa är att köpa lite kurser på typ Udemy.com. Dom bra kurserna där kostar inte mycket och är rakt på sak med bra pedagoger. Har fungerat riktigt bra för mig!
[/quote]

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Komvux? Komvux har mycket fördjupningskurser typ webdesign 1,2,3 eller 1,2 iallafall. Kanske inte just för wordpress men i övrigt så

Permalänk

Det är ett intressant ämne, hur mycket måste man egentligen kunna för att få något slags jobb inom yrket? Jag har en känsla av att kunskaperna behöver vara väldigt omfattande. Någon som jobbar med det här som vet?

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem
Skrivet av samiranta:

Det är ett intressant ämne, hur mycket måste man egentligen kunna för att få något slags jobb inom yrket? Jag har en känsla av att kunskaperna behöver vara väldigt omfattande. Någon som jobbar med det här som vet?

Min upplevelse är att det räcker att man lär sig programmeringstänket och kan programmera "något" och är snabblärd. Sen kan man ganska så enkelt lära sig frontend programmering och komma in i det som junior utvecklare. Men det är alltid en fördel att ha programmerat i tex ReactJS eller AngularJS beroende på behov.

Sen är det ju inte heller endast kunskaperna inom programmering som ger dig jobb på alla ställen, utan du ska vara "rätt" person också

Edit: Jag pratar dock inte om simpla hemsidor som endast visar information och bara kräver Wordpress, utan snarare mer avancerade sidor som tex denna sida, eller andra webbtjänster/verktyg.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Skrivet av samiranta:

Det är ett intressant ämne, hur mycket måste man egentligen kunna för att få något slags jobb inom yrket? Jag har en känsla av att kunskaperna behöver vara väldigt omfattande. Någon som jobbar med det här som vet?

Det beror helt på vad du ska jobba med, men det är ganska höga krav på de anställda även om det är "brist" på utvecklare. De intervjuer jag har varit på så vill dom att du har minst 3-årig utbildning från universitet, helst jobbat 10 år och spenderar din fritid med open source-projekt.

Vilken typ utav jobb tänker du dig? Är du duktig på design och vill göra hemsidor snygga och funktionella? Detta kallas frontend och har typiskt mycket lägre krav, men kräver att du har ett sinne för design. Funktionalitet görs i HTML, CSS och Javascript. Är du social och lättlärd så kan du få jobb direkt efter gymnasiet. Du behöver då kunna visa upp ett stort eget intresse och egna projekt.

Vill du istället jobba med allt som händer "bakom kulisserna" på en hemsida så krävs det oftast mycket tyngre kunskaper kring programmering, helst då i ett typiskt backend-språk som C# eller Java. Du behöver även förstå hur internet är uppbyggt, och framförallt hur HTTP fungerar.

Det är svårt att ge raka tips utan att veta mer om dig, ålder, utbildning osv? Vill du jobba med webbutveckling på en enklare nivå skulle jag börja med grunderna som är HTML, CSS och javascript. Köp en kurs på udemy.com och börja labba. Efter det kan du gå vidare till att testa bygga ett projekt i React eller Vue som är frontend-frameworks. Där lär du dig mer om modern webbutveckling.

Permalänk
Skrivet av ehallq:

Min upplevelse är att det räcker att man lär sig programmeringstänket och kan programmera "något" och är snabblärd. Sen kan man ganska så enkelt lära sig frontend programmering och komma in i det som junior utvecklare. Men det är alltid en fördel att ha programmerat i tex ReactJS eller AngularJS beroende på behov.

Sen är det ju inte heller endast kunskaperna inom programmering som ger dig jobb på alla ställen, utan du ska vara "rätt" person också

Edit: Jag pratar dock inte om simpla hemsidor som endast visar information och bara kräver Wordpress, utan snarare mer avancerade sidor som tex denna sida, eller andra webbtjänster/verktyg.

Så du menar att det skulle räcka bra med en kurs i HTML, CSS, JS för att komma igång?

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk

@bovinejoni: Min tanke är egentligen hur långt jag måste gå för att komma igång med ett jobb. Jag har lite erfarenhet av CSS och HTML, men jag är långt ifrån skicklig på det och känner en enorm frustration över att elementen vill hamna precis överallt förutom där de ska vara. Jag har kollat efter utbildningar, men det är så sjukt stort urval att man inte vet var man ska börja. Det skulle ju vara kul att kunna front-end, och vara duktig på det.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem
Skrivet av samiranta:

Så du menar att det skulle räcka bra med en kurs i HTML, CSS, JS för att komma igång?

Beror lite på person, men skulle det kunna räcka om man på sidan av sitter lite med ett hobbyprojekt och Google. Jag skulle ha gjort ett eget lite projekt, typ en responsiv webapp i ReactJS för att lära mig grunderna där för att förstå hur "modern" webbprogrammering ser ut

Även försöka fokusera på hur man löser lite kluriga problem. Tex hur ser jag till att oavsett hur användaren anger telefonnummer i fältet så läggs prefix (+46) till på rätt sätt. Det ska fungera även om man klistrar in ett nummer, OCH användaren ska kunna ändra prefixet till något annat. Allt ska ske i samma inputfält

Checken ska ske på varje knapptryckning och numret ska formateras rätt vid varje check.

Detta kan bli klurigare än vad man först kan tro

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Skrivet av Robyn:

Har snart gått klart en kurs i webbdesign och vill gärna fortsätta med någon fördjupning i webdesign eller Javascript eller Wordpress. Gärna en kurs som går på halvfart eller någon dag/vecka så att jag kan kombinera den med mitt ordinarie jobb. Det är ok om kursen kostar, dock viktigt dock att den inte är 1-2-3-dagars kurs.

Tack på förhand!

För stunden så kostar alla kurser på udemy 9.99euro och lifetime access. Rean slutar idag eller i morgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svar

Ska kolla upp det..

..

Skrivet av ZalamanderRelic:

Komvux? Komvux har mycket fördjupningskurser typ webdesign 1,2,3 eller 1,2 iallafall. Kanske inte just för wordpress men i övrigt så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svat

Hittar inget på komvux. Har du nån länk..?

Skrivet av Robyn:

Ska kolla upp det..

..Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svar

En hel del måste man kunna, vilket jag insåg efter kursen i webbdesign. Jag är klar med kursen men jag mig är långt från redo för att ens tänka tanken att söka jobb.

Skrivet av samiranta:

Det är ett intressant ämne, hur mycket måste man egentligen kunna för att få något slags jobb inom yrket? Jag har en känsla av att kunskaperna behöver vara väldigt omfattande. Någon som jobbar med det här som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Robyn: BTH har ett kurspaket som kanske skulle kunna vara intressant för dig. Pluggade en termin på BTH för några år sedan där bl.a de här kurserna ingick. Det blev en bra grund i mitt fall att vidareutveckla min egna kompetens på.
https://www.bth.se/kurspaket/KP653/20182/

Permalänk
Medlem

De bästa sättet jag tycker jag har haft mest nytta av när man lärt sig ett nytt språk är att göra ett project, helst ett stort som tar flera månader och koda klart, på sådan sätt så lär du stöta på en massa problem sedan försöka ta det i forum koda får man något fel så försöker man lösa det eller med hjälp av andra få kodändrings förslag på vissa rader.

Har funkat bäst för mig, sedan kan man vända sig till respektive språk hemsida de har ju guider hur man skapar grejer.

Permalänk
Medlem

Svar

Ok, bra förslag!
"Forumet Koda" är det här på sweclockers..?

Skrivet av UMJ:

De bästa sättet jag tycker jag har haft mest nytta av när man lärt sig ett nytt språk är att göra ett project, helst ett stort som tar flera månader och koda klart, på sådan sätt så lär du stöta på en massa problem sedan försöka ta det i forum koda får man något fel så försöker man lösa det eller med hjälp av andra få kodändrings förslag på vissa rader.

Har funkat bäst för mig, sedan kan man vända sig till respektive språk hemsida de har ju guider hur man skapar grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robyn:

Ok, bra förslag!
"Forumet Koda" är det här på sweclockers..?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på helt och hållet vilket språk, finns ju specliserade forum för olika språk där du kan hitta fler medlemmar som kan språket, men visst kan du prova här om det finns nog av dess som också skriver de språk som man ska lära sig.

Folk finns ju över allt.

Permalänk

Jag kastade mig på den här:

https://www.udemy.com/the-web-developer-bootcamp/

Någon annan här som vet vad man bör komplettera med? Kanske lära sig grafik, om man vill hålla på med front-end.

Visa signatur

Das Ideapad