Varför får jag fortfarande nyhetsbrev?

Permalänk
Medlem

Varför får jag fortfarande nyhetsbrev?

Hej!

GDPR träder ju i kraft idag och jag har redan under dagen fått säkert 3-4 nyhetsbrev ifrån företag där jag inte har samtyckt till att dom får fortsätta använda min email.. hur kommer det sig att företag fortfarande skickar ut nyhetsbrev till gamla kunder som dom haft innan idag?

Jag trodde företagen behövde skicka ut ett mail där jag aktivt väljer att dom får fortsätta skicka nyhetsbrev till mig?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Nej det är 2 varianter som används, dels "vi kör vidare oavsett vad du vill såvida du inte säger till" eller "säg till om du vill fortsätta få info från oss"

Permalänk
Medlem

För att du redan gett samtyckte tidigare. Du har dock, precis som tidigare möjlighet att ta bort ditt samtyckte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Nej det är 2 varianter som används, dels "vi kör vidare oavsett vad du vill såvida du inte säger till" eller "säg till om du vill fortsätta få info från oss"

Skrivet av Cenorida:

För att du redan gett samtyckte tidigare. Du har dock, precis som tidigare möjlighet att ta bort ditt samtyckte.

Hmm okej. Då har jag missförstått det hela, jag fattade det som att alla adresser som samlats in innan nya lagen måste man bekräfta samtycket med. Alltså att man måste godkänna i ett mail att man vill ha fortsatt nyhetsbrev ifrån företaget.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hmm okej. Då har jag missförstått det hela, jag fattade det som att alla adresser som samlats in innan nya lagen måste man bekräfta samtycket med. Alltså att man måste godkänna i ett mail att man vill ha fortsatt nyhetsbrev ifrån företaget.

De måste fortfarande ha samtyckte. Men i samband med att du har gett mailen till företag så har du samtyckt att de får skicka nyhetsbrev. Den nya lagen innebär dock att de inte får inneha personuppgifter som de inte har någon nytta utav. Mail är dock en uppgift som de flesta företag få ha kvar. Men du har utökade rättigheter att kontrollera vad för uppgifter företagen har om dig. Och du har precis som innan möjlighet att även ta bort samtycket men också kräva att vissa andra personuppgifter tas bort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida:

Tack för förtydligande. Jag driver en e-handel på sidan av, då borde jag få använda dom emailadresser jag samlat in sedan tidigare, så länge kunderna enkelt kan avregistrera sig via mailet.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Företag som ligger utanför EU lär inte bry sig nämnvärt om den nya lagstiftningen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Företag som ligger utanför EU lär inte bry sig nämnvärt om den nya lagstiftningen.

Måste de inte bry sig om de säljer till kunder inom EU?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedZi:

@Cenorida:

Tack för förtydligande. Jag driver en e-handel på sidan av, då borde jag få använda dom emailadresser jag samlat in sedan tidigare, så länge kunderna enkelt kan avregistrera sig via mailet.

Nja. Var försiktig där.
Du får skicka ut grejer till de mailadresser du har och där du även har loggat att det finns samtycke från kunden att få utskick.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Måste de inte bry sig om de säljer till kunder inom EU?

Antagligen, men vem ska hindra dom? Tror knappast tullen är så sugna på att leta efter paket från Chings Tesilsbutik bara för att de skickar ut lite mail.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Men dom företag som skickar ut mail till mig har väl knappast loggat mitt samtyckte sen flera år tillbaka?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Måste de inte bry sig om de säljer till kunder inom EU?

Jo, alla EU-medborgare omfattas av den nya lagen. Man får därmed inte längre lagra uppgifter om EU-medborgarna som EU-medborgaren själv inte har gett samtyckte till (varken före eller efter 25 maj). Det kan dock vara svårare att stämma företag utanför EU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedZi:

@Söderbäck: Men dom företag som skickar ut mail till mig har väl knappast loggat mitt samtyckte sen flera år tillbaka?

Det är omöjligt för mig att svara på. Jag vet inte vilka företag det gäller och jag vet heller inte vad du har gått med på eller när (kan vara svår att själv komma ihåg ens).

Men visst finns det flera möjligheter här.
1. Du har gått med på att få utskick och då sköter väl företagen sig.
2. Du har inte gått med på det här men företagen ligger inte inom EU och anser väl sig inte beröras av det här.
3. De skiter i de nya reglerna (eller har varit lite långsamma med att tömma/rensa sina planerade utskick/mailsnurror bara)

Att du bara ska göra som de du får utskick av i blindo tycker jag låter som en dålig idé faktiskt. Risken är ju att även du börjar göra fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Söderbäck: Men dom företag som skickar ut mail till mig har väl knappast loggat mitt samtyckte sen flera år tillbaka?

De måste de ha gjort, annars får de inte skickat ut några nyhetsbrev.

Det räcker inte med att du har deras mejladress. Du måste ha ett separat samtyckte för få lov att skicka ut nyhetsbrev. Du får dock fortfarande har kvar deras mejladress även om de nekar till samtyckte om nyhetsbrev. Men de har också möjlighet att neka samtyckte till att du lagrar deras mejl.

Så med andra ord, två separata samtycken måste finnas loggade för att du ska få skicka ut nyhetsbrev.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Jag förstår. Men hur loggar man ett samtycke? Förstår inte den biten. Kunderna har ju lämnat sin email vid ett köp på min e-handel, eller så har dom signat upp sig för att få nyhetsbrev via formulär. Hur kan jag ha ett bevis för alla dom samtyckena?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Cenorida: Jag förstår. Men hur loggar man ett samtycke? Förstår inte den biten. Kunderna har ju lämnat sin email vid ett köp på min e-handel, eller så har dom signat upp sig för att få nyhetsbrev via formulär. Hur kan jag ha ett bevis för alla dom samtyckena?

Kan göras på lite olika sätt. Så här har exempelvis Inet valt att göra:

Där man också vid registrering ger samtyckte till nyhetsbrev.

EDIT. Just den tekniska biten har jag dålig koll på. Men tror det räcker med att det finns loggat ett Yes eller No på en lista över samtycken. Exakt hur man bevisar att det är äkta eller inte har jag faktiskt ingen aning om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Okej. Jag har valt att skriva "Om du fyller i din emailadress så godkänner du att vi skickar ut nyhetsbrev till dig" men jag har ju fortfarande inget konkret bevis på något.. väldigt klurigt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Cenorida: Okej. Jag har valt att skriva "Om du fyller i din emailadress så godkänner du att vi skickar ut nyhetsbrev till dig" men jag har ju fortfarande inget konkret bevis på något.. väldigt klurigt.

Det är nog lite bökigt faktiskt. Kanske att samtycken borde loggas hos tredjepart.
Men det skulle kunna vara så att en person visar bevis på att de inte har gett samtyckte. Men du skickar ändå nyhetsbrev. Då skulle du få det knepigt i rätten

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500