Permalänk
Medlem

ramadan och fotbollsallsvenskan

Kollade på en match igår och ena laget hade rätt många spelare jag uppfattar som muslimska. De förlorade stort och spelade dåligt. Vinnande laget har en spelare jag tror är muslim eftersom han kommer från Tunisien. Han var rätt bra. Inte bäst i det vinnande laget med slet mycket och gjorde ett mål.

Undra hur de allsvenska spelarna gör under Ramadan och om det påverkar deras spel. Vad tror eller vet ni?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Var det blåvitt du kollade på

1-3 mot DIF som gäster.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Dalkurd - Elfsborg.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Verkar vara lite olika, notera att artikeln är några år gammal, med tanke på att pk-religionen utökas så skulle jag kunna tänka mig att det är känsligare idag, skulle tippa att fler klubbar accepterar att spelarna fastar.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsve...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Hittar också bara gamla artiklar på nätet. Skrivs inte mycket om det i svensk media så kanske inte är någon stor deal eller så är media rädda för att ses som rasistiska. Senaste fotbolls VM inträffade under Ramadan och dess 8-dels finaler. Enda så kallat muslimska land som gick så långt var Algeriet och de pressade ändå blivande världsmästarna Tyskland till förlängning och förlorade.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Det är för känsligt nu, jämfört med hur det var för bara 8 år sen.
Kika här tex: https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/tv/friends-n...

Vill du veta svar på frågan så får du nog prata med någon som är väl insatt i en klubb eller klubben i fråga. Tror inte dom går ut med sånt. Officiellt så får dom nog fasta iaf. Inofficiellt, bra fråga.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv

Vad är alternativet de påstår sig fasta och gör detta så länge som ingen ser på?
Jag såg ett reportage om en tjej som spelade fotboll, där hon sa att det var tufft för hon ej fick dricka dagtid. Men hon menade såklart dricka när ingen såg på. Vilket inom sport är tufft att ej kunna dricka öppet, men det är bara säga att man är ovanligt kissnödig så man behöver besöka toaletten stup i kvarten, där det på toaletten råkade finnas en massa 2liters cocacola flaskor och big macs.

Permalänk
Medlem

Man kan få undantag när man idrottar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Sålänge de dricker under träningen så kan man enkelt hålla inne med mat tills solen går ner, dvs de festar med enorma måltider nattetid.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det finns många undantag från fastereglerna. Små barn, äldre, folk vars arbete det påverkar mfl. har rätt att äta/dricka även när solen är uppe enligt flertalet tolkningar av religiösa vetare/tyckare. (Känner flertalet muslimer och arbetat i muslimska länder)

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valonen:

Man kan få undantag när man idrottar.

Det var konstigt formulerat, som om det på något sätt angår någon annan. Och man från denna ska få tillstånd.
Folk får göra som de vill, de som lägger sig i detta är det tal på att kriminalisera deras gärningar.

Jag skulle snarare säga att den sociala acceptansen för att inte följa en sed anpassas ofta efter olika behov, lite som det för några år sedan generellt i sverige var skamligt att skaffa barn utanför äktenskapet. Så om någon har ett tufft jobb, så är den sociala acceptansen högre för att de behöver äta mitt på dagen etc.

Jag känner också folk som kallar sig muslimer, de dricker alkohol, äter bacon, struntar i fastan etc. Lite som vi som i kristna fullständigt skiter i vad det står i den där bibeln. Sedan vet jag kristna som är extremister, men det är deras eget val om de ej vill jobba på en söndag etc .

Permalänk
Medlem

@anon159643:
Inte säker på vad jag skall svara, formuleringen är min egen utifrån min uppfattning. Tycker inte det är så svårt. Men hänger inte med ditt resonemang eller vart du vill komma. Kan vara fredagsölen som spökar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det finns många undantag från fastereglerna. Små barn, äldre, folk vars arbete det påverkar mfl. har rätt att äta/dricka även när solen är uppe enligt flertalet tolkningar av religiösa vetare/tyckare. (Känner flertalet muslimer och arbetat i muslimska länder)

Precis.

Om en person behöver mat och vätska medan solen är uppe är det okej.

I detta fall när det gäller fotbollsspelare så är det självklart så att de laddar upp på vanligt vis med energi innan de går ut på plan.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valonen:

@Johan86c:
Inte säker på vad jag skall svara, formuleringen är min egen utifrån min uppfattning. Tycker inte det är så svårt. Men hänger inte med ditt resonemang eller vart du vill komma. Kan vara fredagsölen som spökar.

Min resonemang är att islam skiljer sig inte från kristendomen när det gäller att ha en massa regler vad man får och inte får göra. Där det såklart än idag finns finns en massa sociala regler inom vanliga kristna som man måste följa, den 16 åring som gör ett 20 tal jämnåriga på tjejer på smällen bör byta jaktmarker så han inte stöter på någon av deras föräldrar.

Nå både inom islam och kristendomen finns det förmildrande omständigheter, det var inte länge sedan som det var vanligt i sverige att man såg ner på dem som arbetade på en söndag. Det innebar dock inte att det inte skulle ge djuren mat på en söndag.

Samma är det med sport, någon som håller på med något som kräver att de både äter och dricker på dagen under ramadan så är det mer socialt acceptabelt. Och sedan så är precis alla såna att de ej säger att de gör saker som är skamligt, men i verkligheten så kan det vara så att de flesta gör detta. Just alkohol inom vissa kulturer är en sådan sak, men det finns hur många exempel som helst som gäller hela befolkningen.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Ok, förstår vad du säger och det är väl rimligt resonemang. Det jag syftade på var att man kan få undantag och då fasta vid andra tillfällen. Tog ungefär 45 sekunder att googla för den som är så intresserad utav detta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv

**tråden låst då den saknar diskussionsvärde: samma resonemang kan appliceras på t.ex. "de kristna", vad gäller att de inte kan "sporta" på söndagar, bära glasögon (i kyrkan), äta räkor eller "bära kläder av blandmateriel".

Synpunkter på min moderering? Anmäl detta inlägget eller kontakta redaktionen.

Eller för all del: PMa mig om du tror att du har något att tillföra till tråden så kan vi diskutera det privat.

//Felion **