Djupdykning i grafikkortens historia – Nvidia och ATI tar över marknaden

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Djupdykning i grafikkortens historia – Nvidia och ATI tar över marknaden

I del två av grafikkortens historia hamnar fokus på 2000-talet, med produktfamiljer som i rask takt avlöste varandra och bidrog till att forma dagens oligopol med två dominerande aktörer.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

9700 Pro... Vilket kort! Någon mer som kommer ihåg omega drivers? Inte ofta man ser custom drivers längre.

Kommer ihåg så nöjd jag var när det var dags för ny "företagsdator" Dyraste varianten kom med en 100Mhz snabbare CPU och ett nvidia kort, den flera tusen kronor billigare kom med ett 9700Pro... Så nöjd man var när man hade högre FPS än polarna som valde värstingen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av sKRUVARN:

9700 Pro... Vilket kort! Någon mer som kommer ihåg omega drivers? Inte ofta man ser custom drivers längre.

Kommer ihåg så nöjd jag var när det var dags för ny "företagsdator" Dyraste varianten kom med en 100Mhz snabbare CPU och ett nvidia kort, den flera tusen kronor billigare kom med ett 9700Pro... Så nöjd man var när man hade högre FPS än polarna som valde värstingen.

Själv köpte jag ett 9800pro, jag minns folk som hellre köpte Geforce 4 än investera i Geforce 5000 serien.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.
OLD""Socket 2011: Gigabyte GA-X79-UD3, intel 3820 3,6 ghz
Radeon Sapphire 7970 OC.""

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av sKRUVARN:

Jag har några gamla omega drivare liggandes.
Har ATI-drivrutiner från 2005-08 till 2011-05. Vet inte riktigt varför jag tidigare sparade alla drivrutiner. =P

EDIT: Sparade för att lätt kunna rulla tillbaks. Vet inte varför jag sade "tidigare" heller då jag tydligen fortfarande sparar drivrutiner. xD
Lägger dom omedvetet i drivrutinsmappen. =P

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | Nvidia GeForce GTX 1080Ti | Corsair Vengeance LPX Black 3000 MHz 16 GB | 1 st Samsung 960 EVO 256 GB, 1 st 850 PRO 1 TB, 1 st 850 EVO 1 TB, 1 st 840 Basic 250 GB, 1 st WD Black 6 TB | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2004

@tonasty4u haha din bild på 850xt är med:) Du är nu en officiell swec kändis

Acer Predator I17 hemma. Lenovo W540 i jobbet. DJI Phantom 3 i luften.
Samsung Galaxy S7 edge i handen. Fru och 2 barn i hjärtat.
www.youtube.com/c/ronniejossan
I blame the miners!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
viken
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Ronnie60:

@tonasty4u haha din bild på 850xt är med:) Du är nu en officiell swec kändis

Coolt. Borde ha gjort rent det kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: Ryzen 1500x @ 3.9ghz 1.325v + MSI B350 Tomahawk + Ballistix LT DDR4 2666MHz 16GB @ 3066mhz stock volt + ASUS GeForce GTX1060 Dual OC 3GB
kylning: Cryorig H7 quad Lumi Låda: Mission SG GGX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Jul 2009

X850XT Platinum var ett rätt najs kort, hade det själv för en massa årsen som kördes med en Pentium D.

Datorn var inge vidare bra men den funka. hade aldrig råd med AMD processor då, så det fick bli intel (vad jag ångrade det )

Ljud: Yamaha MG06 | Marantz MPM-1000 | Beyerdynamics DT880 600Ω

Lenovo Y510: Intel Core i7 4700HQ | 16GB DR3 1333MHz | GeForce GT 755M 2GB

Ivy Expert 151C: i7 8750H | GTX1060 6GB | 8GB DDR4 2666MHz | WD Black 250GB NVMe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2011

Intressanta tillbakablickar. Det sista 3Dfx-kortet jag hade var ett Voodoo 3 3000. Det första kortet var DOA p.g.a. usel QC (felmonterade komponenter) hos STB som tillverkade korten. Nästa kort funkade men kylflänsen avgav en sån otrolig värme att garantietiketterna på ovansidan av mitt interna Diamond-modem rullade ihop sig och förstördes, trots att det var fyra tomma kortplatser mellan dem.

Jag byggde ihop en egen fläktmodd med en fläkt och en "fläkttunnel" från något HP-chassi på ett vinkeljärn som sedan popnitades fast i chassit. Jag minns inte om det fanns någon slags fläkthål i sidan, eller om jag nibblade upp ett eget, men efter det så minskade "brödrosteffekten" från grafikkortet lite.

Jag var ganska bitter på Nvidia i några år efter 3Dfx undergång, men till sist släppte jag sargen och kom in i matchen i Geforce 5-serien. Jag hara bara haft Nvidia-kort sedan dess, trots att 5-serien kanske inte var det bästa de har gjort...

http://xkcd.com/386/
http://readthefuckingmanual.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

”Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2004

@Tonasty4u: Har du ett sånt hemma nu? Minns mitt X850XT flashade till PE bara för att<3
SKulle ha en gammal hederlig OC afton Köpa ett par gamla Athlon 64 system: )

Acer Predator I17 hemma. Lenovo W540 i jobbet. DJI Phantom 3 i luften.
Samsung Galaxy S7 edge i handen. Fru och 2 barn i hjärtat.
www.youtube.com/c/ronniejossan
I blame the miners!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/
Registrerad
Feb 2003
Skrivet av sKRUVARN:

Inte tänkt på på rätt så många år : ) Omega och DNA med diverse optimeringar.

Sedan minns jag box arten till mitt Voodoo3 2000 också, den lila tjejen med flätorna.

Sen Kyro 2 och tile-based istället för scene-based rendering eller hur det nu var. Var snabbt rätt så länge vill jag minnas.

Köpte ett Mars3d 9700 pro från HK tror jag, via ebay.

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2004

Otroligt rolig läsning ! Jag minner tillbaka till mitt Matrox G400

Intel i7 8700K, Asus Z370-A, Asus GTX 1070 ROG Strix, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz, Noctua NH-D15, Samsung 850 Pro 128 GB-OS, Samsung 840 EVO 250 GB -Spel, be quiet! Dark Base 900, Evga Supernova G2 850W, AOC q2770Pqu,

Trädvy Permalänk
Fyndjägare
Registrerad
Maj 2012

Försöker minnas varför jag runt 2001-2002 köpte ett Nvidia GeForce3 Ti200. Crysis hade ju inte ens kommit ut då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jun 2004

Mycket bra artikel och kul läsning! Dock tycker jag att ni missar att nämna Geforce 6800LE, det lägst prisatta grafikkortet i 6800 serien som med lite tur (och ofta) gick att låsa upp shaders och pipelines på, och som med lite överklockning kunde få att prestera nästan lika bra som det betydligt mycket dyrare 6800GT.
Samt de problem som Gainward drogs med sina 6800LE, Black screen fenomenet då det satt "fel" minneskretsar på grafikkortet i förhållande vad resten av kortet var utformat för

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av _Merc_:

Själv köpte jag ett 9800pro, jag minns folk som hellre köpte Geforce 4 än investera i Geforce 5000 serien.

Japp.. jag med. GeForce Gtx 9800 pro! hehe.. denna trogna vän gav mig många roliga timmar av underhållning a la "Try a bigger gun" "..I just slaughtered that guy.." UT99

5820ĸ ıllıllı 980тι ıllıllı αcєɾ хв270нυ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2003

Jaa, mer memory lane!

Jag exjobbade när 9700 Pro släpptes, och jag lade nog större delen av den arbetsdagen på att läsa om det i ett högst exalterat tillstånd.
Tyvärr hade jag inte råd med det då, men när jag senare köpte ett 9600 (Pro?) hade ATI fortfarande ett så stort övertag i shader-prestanda att de, mest för att gloata, i sina drivrutiner hade lagt in möjligheten att ha särskilda shader-effekter ovanpå spelen. Jag kan meddela att det gick att spela Serious Sam (2?) med ASCII-grafik, men det var inte jättelätt, rent spelmässigt.

Mitt Voodoo 5 5500 har jag fortfarande i en låda. Det var inte snabbaste kortet, men för mig var FSAA oerhört viktigt. Det fick spel som Final Fantasy och Gabriel Knight 3 att se snyggare ut än något annat kort, och gigatexelprestanda var inte så viktigt för dem.

Fråga 1: visst var det i den här eran som nVidia åkte fast för att ha fuskat i 3dmark? Nämndes det kanske redan i förra avsnittet?

Fråga 2: på sista sidan, "Det prestandamässiga gatloppet upphörde inte här". Är "gatloppet" verkligen ordet som söktes?

Stationär dator: i7 4770k | MSI Z87-G45 GAMING ATX | 16 GB RAM
EVGA GeForce GTX 980 Ti | 500 + 500 GB SSD | 3 TB WD Red
Fractal Design Define XL R2 | Cooler Master Hyper 212 EVO
be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär | Win10
Skärm: Dell U3011 2560x1600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Hade ett 9800 minns jag men fick chansen att köpa 2st X800XT PE samt 2*300GB diskar för 3000:-.
Allt var helt nytt vid release så den dealen tog jag 😉

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon 1230, 28TB
HP MS G8 Xeon 1265L. Qnap TS453A 12TB, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch, Fortigate 60D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2008

ATI 9700 Pro, det sista ATI kortet jag var nöjd med.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

9800 Pro... jisses, nu när jag tänker på det var det mitt sista ATI-kort. Snabbt när det fungerade bra, men helsike vad buggiga vissa drivrutiner var.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Jag har bara haft ATI en gång sedan nvidia lanserades, det var ett x1950 xtx, fyfan, nej på den tiden hade de riktigt dåliga drivar osv, bara strul med det kortet vill jag minnas. Faktiskt aldrig tittat tillbaka på deras kort pga det

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@radioactiv: Tack för de vänliga orden! Det är mycket riktigt ett framgångsrikt och bra grafikkort du nämner, och jag har varit tvungen att utelämna ett flertal lyckade sådana eftersom det helt enkelt skulle bli en ohållbart stor och tidskrävande artikel om precis allt skulle tas med. Framför allt var det ett flertal mer budgetorienterade kort jag inte tog med som var kommersiellt framgångsrika, men jag tog upp några exempel på budget- eller mellanklasskort som stack ut när det begav sig.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Horvendile: Det blir mer i framtiden!

Fråga 1: Jo det stämmer, i den här återblicken har jag främst koncentrerat mig på grafikkorten, de olika generationerna, drivrutiner och utvecklargränssnitt och liknande, men det var väl runt 2003 som Nvidia först började fiffla med resultaten i 3dmark. Att fuska i prestandamätningsverktyg var ju inget nytt, men att de låtsades som inget var desto fulare.

Fråga 2: Korrekt iakttaget, det jag egentligen hade i huvudet var kapplöpning, korrigerat!

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007

Inte ett pip.

Som ni kan se från philscomputerlab så är Radeon 8500 med nyare drivrutiner långt snabbare än geforce 3 och ti500 samt även geforce 4 4200. Så prestandan fanns där, fast drivrutinerna vid denna tid var långt under par.

Och ska man ha med grafikkortens historia så bör man även klämma in SiS som var ledande inom integrerad grafik ända fram till deras intel licens för moderkort gick ut. Och det första externa agp8 kortet var INTE ett radeon utan ett SiS kort i 300* serien. SiS gjorde även korten Xabre som hade mycket bra prestanda jämfört med Nvidia och ATI, men även deras drivrutiner var svaga. Dessa Xabre kort och designer bildade ett dotterbolag till SiS som än idag är stort i Asien (runt 5% av marknaden) som heter XGI Graphics som var kända för att kombinera två Xabre kretsar på samma kort under namnet Volari V8 Duo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2003

När vi ändå pratar 3D-grafikhistoria: var det några som brukade hänga på Beyond3D vid den här tiden? Jag tillbringade många timmar i forumen där. Bidrog rent tekniskt väldigt lite. Lärde mig massor. Tills jag fick lite mindre tid och grafikkorten blev mer komplicerade, då tappade jag greppet.

Stationär dator: i7 4770k | MSI Z87-G45 GAMING ATX | 16 GB RAM
EVGA GeForce GTX 980 Ti | 500 + 500 GB SSD | 3 TB WD Red
Fractal Design Define XL R2 | Cooler Master Hyper 212 EVO
be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär | Win10
Skärm: Dell U3011 2560x1600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Detta var tiden när kylningen började bli mer än bara en liten fläkt på kärnan. Jag minns att jag köpte kylflänsar man fick klistra fast på minnesmodularna för att kyla dem.

Hade många av de här korten. 9600pro Geforce 4200 9800pro 7800GT x1650pro.

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hyssna
Registrerad
Jan 2011
Citat:

"Ett problem som dock hämmade korten var att de endast stödde PCI Express-anslutningar, som vid det här läget endast fanns på Pentium 4-moderkort."

Jag tror inte att detta stämmer. Jag byggde min första dator 2005 med ett Asus A8N-SLI Deluxe moderkort och ett 6600GT.

Ryzen 1600@3.8 | Asus B350-F Gaming | G.Skill FlareX 3200Mhz | Asus GTX 1080 | Super Flower Golden Silent 500W | Creative X-Fi Titanium HD

A64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3