Fått kravbrev pga filmnedladdning. (NJORD)

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Några synpunkter med anledning av:
https://www.svt.se/special/kravbreven/
Fortfarande tycker jag det verkar som att dessa advokatbyråer mest är intresserade av att skrämmas så att fildelning minskar eller upphör. Fildelning lär knappast helt avstanna eftersom det ju finns sätt att ladda ned och fildela anonymt. Däremot förlorar förstås enskilda personer som då och då laddat ned med oskyddad ip-adress intresset när de får ett dylikt "hotbrev" och det är tydligen syftet med dessa "förlikningsförslag". Vid det här laget tycker jag faktiskt att budskapet bör ha gått fram. Det behövs verkligen inte tiotusentals nya brev utan det räcker med de brev som hittills gått ut.
Hur som helst, den springande punkten är fortfarande om ärenden kommer att drivas till inkasso och till domstolsprövning.
Spontant tror jag att advokatbyråerna är rädda för att få ett domstolsutslag emot sig där domstolen avslår yrkande med motiveringen att vem som fildelat/laddat ned inte kan styrkas. De som invänder mot "förlikningsförslagen" verkar i första hand hävda att de själva inte fildelat och att de inte vet vem som kan ha gjort det.
Allt bygger ju hittills på antagandet att man som enskild abonnent ansvarar för allt som händer på den ip-adress man har och det verkar vara ett önsketänkande från upphovsrättsinnehavarnas sida tills en domstol beslutar att man har detta ansvar.
Personligen tycker jag att detta sk övervakningsansvar av en internetanslutning är helt orimligt. Då skulle man ju inte ens i familjekretsen kunna lämna ut lösenord till nätverket och mycket mindre kunna erbjuda gäster och vänner på besök möjligheten att använda WiFi.

Kan helt hålla med henne i första delen, är liknande metod maffian använder för driva in pengar (genom hot, skillnaden är våldet ).

Njord och liknande firmor, hävdar fildelningen drastiskt minskat efter deras kampanj. Men frågan är hur effektiv effekten blir på lång skit? Jag menar dom använder metoder som troligen är på gränsen till olagliga (detta känns som en bubbla som kommer spricka).

I Danmark har IPS:er vunnit och sluppit lämna ut adresser, frågan är om inte även GDPR kan bli ett hinder (du får ju inte längre lämna ut uppgifter hur som helst).

Sen är frågan hur man kan bli ansvarig för sin dator/internetanslutning, jag själv har viss kunskap runt säkerhet när det gäller IT. Men den erfarenhet jag fått, är att det är nästan omöjligt att skydda sig till 100%. du kan få in trojaner eller virus i dator som någon utomstående använder för kriminella handlingar (för öppna en bakdörr). Eller på annat vis kommer över din IP. Detta utan du märker det. Det finns otaliga sätt som kan ha hänt, speciellt när dom tar din IP 1 gång (som verkar vara mest skärmdump, alltså under väldigt kort tid dom laddar hem viss fil). Sen hur bra koll har en IPS? det är inte bara jag som sitter på samma IP-adress utan kan sitta flera tusen till, så att hitta rätt IP-adress internt med viss händelse kan inte vara lätt.

Sen för det ska bli bevis som går att fälla någon i domstol, behövs mer än ett bevis (fungerar så i t.ex usa där DNA ensamt inte kan fälla någon, utan behövs bevis runt omkring t.ex hur det hamna på offret och motiv). Antar det är samma med IP-adresser, polisen själva använder troligen mer än så för att fälla brottslingar (det är bara en pusselbit för att se hela bilden).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Ipred vs. GDPR?

Med anledning av att dataskyddsförordningen GDPR fr o m idag gäller i alla länder inom EU/EES-området så aktualiseras frågan om vilken lagstiftning som är starkast när det gäller skydd för den personliga integriteten.
Ipred-lagstiftningen (Direktivet om säkerställande av skyddet för immateriella rättigheter) från 2004 ger ett långtgående skydd för upphovsmännen och det är med ledning av Ipred som nu ip-adresser i mängder används för att utlämna kunduppgifter från olika ISP.
Ett utslag i dansk domstol antyder att skyddet för den personliga integriteten är starkare än upphovsmännens behov av att få reda på vilka som eventuellt gjort sig skyldiga till enstaka upphovsrättsintrång genom nedladdning/fildelning:
https://www.sweclockers.com/nyhet/25651-telia-och-telenor-vin...

Jag undrar om Patent- och marknadsdomstolen kommer att ändra sin bedömning när det gäller advokatbyråernas ansökningar om utlämnande av tusentals kunduppgifter med enbart insamlade ip-adresser som grund.
Även om Ipred-lagstiftningen fortfarande verkar vara kraftfullare än enskilda personers skydd för sina personuppgifter så kan man inte utesluta att eventuella framtida domstolsärenden mot enskilda abonnenter skulle komma att bedömas annorlunda. Framför allt tror jag att det skulle bli svårt att fälla någon för upphovsrättsintrång om man inte kan avgöra vem som gjort sig skyldig till intrånget.
Att enbart stå som bredbandsabonnent kan inte göra någon per automatik ansvarig för ett upphovsrättsintrång. Även om det rör sig om ett civilmål och inte ett brottmål måste man kunna binda en enskild person av kött och blod till handlingen för att till denna individ kunna framställa anspråk på ersättning för det upphovsrättsliga intrånget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Med anledning av att dataskyddsförordningen GDPR fr o m idag gäller i alla länder inom EU/EES-området så aktualiseras frågan om vilken lagstiftning som är starkast när det gäller skydd för den personliga integriteten.
Ipred-lagstiftningen (Direktivet om säkerställande av skyddet för immateriella rättigheter) från 2004 ger ett långtgående skydd för upphovsmännen och det är med ledning av Ipred som nu ip-adresser i mängder används för att utlämna kunduppgifter från olika ISP.
Ett utslag i dansk domstol antyder att skyddet för den personliga integriteten är starkare än upphovsmännens behov av att få reda på vilka som eventuellt gjort sig skyldiga till enstaka upphovsrättsintrång genom nedladdning/fildelning:
https://www.sweclockers.com/nyhet/25651-telia-och-telenor-vin...

Jag undrar om Patent- och marknadsdomstolen kommer att ändra sin bedömning när det gäller advokatbyråernas ansökningar om utlämnande av tusentals kunduppgifter med enbart insamlade ip-adresser som grund.
Även om Ipred-lagstiftningen fortfarande verkar vara kraftfullare än enskilda personers skydd för sina personuppgifter så kan man inte utesluta att eventuella framtida domstolsärenden mot enskilda abonnenter skulle komma att bedömas annorlunda. Framför allt tror jag att det skulle bli svårt att fälla någon för upphovsrättsintrång om man inte kan avgöra vem som gjort sig skyldig till intrånget.
Att enbart stå som bredbandsabonnent kan inte göra någon per automatik ansvarig för ett upphovsrättsintrång. Även om det rör sig om ett civilmål och inte ett brottmål måste man kunna binda en enskild person av kött och blod till handlingen för att till denna individ kunna framställa anspråk på ersättning för det upphovsrättsliga intrånget.

Efter att ha kikat på denna artikel så får man lite smått besk smak i munnen när det kommer till saken om Patent- och marknadsdomstolen skulle ändra sin bedömning.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Efter att ha kikat på denna artikel så får man lite smått besk smak i munnen när det kommer till saken om Patent- och marknadsdomstolen skulle ändra sin bedömning.

Ja, hittills har domstolen bara utgått från att Ipred ger rättighetsinnehavarna möjlighet att få ut abonnentuppgifter hänförliga till visst ip-nummer vid viss tidpunkt. Så när man väl börjat bevilja ansökningarna från dessa skumma advokatbyråer så har det gått på löpande band.
Några ärenden om utlämnande har av operatörer överklagats till Patent- och marknadsöverdomstolen vid Svea hovrätt. Vi får se om det blir någon ändring där. Skulle vara om man gör en annan integritetsbedömning nu när vi nu fått GDPR-direktivet.
Det danska beslutet inger visst hopp:
https://www.sweclockers.com/nyhet/25651-telia-och-telenor-vin...
Var dessutom ett överklagande från första instans som gick igenom på grund av teknikaliteter gällande Tele2:
http://www.patentochmarknadsoverdomstolen.se/Domstolar/pmod/2...

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Med anledning av att dataskyddsförordningen GDPR fr o m idag gäller i alla länder inom EU/EES-området så aktualiseras frågan om vilken lagstiftning som är starkast när det gäller skydd för den personliga integriteten.
Ipred-lagstiftningen (Direktivet om säkerställande av skyddet för immateriella rättigheter) från 2004 ger ett långtgående skydd för upphovsmännen och det är med ledning av Ipred som nu ip-adresser i mängder används för att utlämna kunduppgifter från olika ISP.
Ett utslag i dansk domstol antyder att skyddet för den personliga integriteten är starkare än upphovsmännens behov av att få reda på vilka som eventuellt gjort sig skyldiga till enstaka upphovsrättsintrång genom nedladdning/fildelning:
https://www.sweclockers.com/nyhet/25651-telia-och-telenor-vin...

Jag undrar om Patent- och marknadsdomstolen kommer att ändra sin bedömning när det gäller advokatbyråernas ansökningar om utlämnande av tusentals kunduppgifter med enbart insamlade ip-adresser som grund.
Även om Ipred-lagstiftningen fortfarande verkar vara kraftfullare än enskilda personers skydd för sina personuppgifter så kan man inte utesluta att eventuella framtida domstolsärenden mot enskilda abonnenter skulle komma att bedömas annorlunda. Framför allt tror jag att det skulle bli svårt att fälla någon för upphovsrättsintrång om man inte kan avgöra vem som gjort sig skyldig till intrånget.
Att enbart stå som bredbandsabonnent kan inte göra någon per automatik ansvarig för ett upphovsrättsintrång. Även om det rör sig om ett civilmål och inte ett brottmål måste man kunna binda en enskild person av kött och blod till handlingen för att till denna individ kunna framställa anspråk på ersättning för det upphovsrättsliga intrånget.

Precis, läste om skyddet för t.ex fotografering utomhus. Det är betydligt striktare regler idag, du måste antingen ha intyg eller ska vara för antingen journalistiskt bruk och/eller konstnärligt (kommer inte ihåg exakt formering) bruk. Samt det gäller alla bilder du någonsin tagit, enligt mig något överdrivet om man gör det för privat användning (men är ju inte blind, har ju missbrukas bland privatpersoner när PUL gällde, bilder som är tagna under t.ex pinsamma/förnedrade omständigheter osv).

Sen i den artikeln rekommenderades att man hade både hängslen och livrem. Alltså både intyg och hävdar att det är för konstnärligt bruk (intyget kostar tydligen par tusen).

Hur som, är GDPR mer omfattande än PUL någonsin varit (sen om det påverkar personliga integriteten positivt får man se). Kan ju hoppas myndigheter faktiskt hanterar personuppgifter bättre nu (som dom hanterat vårdslöst i vissa fall).

Patent- och marknadsdomstolen har haft ett fall med tele 2 (som det länkas till i artikeln), där dom kom fram till att IP-adresser är för osäkert verktyg (sen om adresser till dom svenska ip-numrens ägare lämnades ut vet jag inte). Men ändå kan njord skicka brev obehindrat, är verkligen inte rättssäkert samhälle vi lever i.

Jag hoppas och tror detta kommer skada njord på sikt, som sen drabbar filmbolagen som står bakom detta (i alla fall tillfälligt). Datainspektionen har tagit väldigt god tid på sig, men är väl så att myndigheters kvarnar mal långsamt.

Som jag skrev i övre inlägget, det behövs troligen mer handfasta bevis för ett civilmål (kan ju inte bara ta upp ip-adress som bevis, är ju enkelt att slå hål på det beviset). Men lär inte bli gratis, lär ju behöva rättshjälp för att få målet i hamn (dom på njord har ju betydligt mer resurser). Det jag nämnde gäller väl mer brottmål (som rent tekniskt detta egentligen är, är ju ett brottsligt intrång i immaterialrätten*).

*Då behöver helt plötsligt polisen bli inblandad och det var just Ipred lagen till för att undvika (lätta på bördan och få fler fällda).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Efter att ha kikat på denna artikel så får man lite smått besk smak i munnen när det kommer till saken om Patent- och marknadsdomstolen skulle ändra sin bedömning.

Inte vara petig. Men bilden högst upp är något skum, i ena vågskålen ser det ut som barn tittar på porr (kan vara min fantasi som är skyldig)

Bahnhof är ju själva inte så opartiska, även om det nu stämmer (så får man vara lite skeptisk).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

https://www.dn.se/ledare/signerat/lisa-magnusson-betala-inte-...
Lisa Magnusson 2018-05-28
Det är nu nio år sedan Ipred trädde i kraft. Denna lag gav nöjesindustrin rätt att begära ut identiteten på internetleverantörernas abonnenter och sedan kräva dem på pengar för blotta misstanken om upphovsrättsbrott – helt utan att blanda in rättsväsendet. Det var högst oslugt att rösta igenom detta, men så skedde ändå.
De ansvariga försäkrade att industrin absolut inte skulle sätta efter vanligt folk som tjyvladdat ned någon enstaka film, nej, faktiskt slog lagen fast att nedladdning av ett fåtal verk inte skulle räcka. Ipred var enbart ett sätt att komma åt affärspirater som olovligen spred film och musik i stor skala.
Ni kan aldrig gissa vad som hände sedan. Eller så kan ni det. För om en lag kan utnyttjas på ett annat sätt än tänkt så kommer det förstås att ske, särskilt om det finns hundratals miljoner att tjäna.
I dag, år 2018, skickas kravbrev till just vanligt folk, för just enstaka verk, och det sker i stor skala. Njord Law Firm, som är den största aktören, kommer enligt ”Uppdrag Granskning” att skicka ut 35 000 brev bara i år. Så har Ipred i praktiken blivit nöjesindustrins sätt att runda problemet med att olaglig fildelning är ett mycket mer svårbevisat brott än man i förstone skulle kunna tro.
Folk vågar inte riskera repressalier. De betalar, fastän de är oskyldiga.
Att någon laddat ned ett verk med ett visst abonnemang bevisar nämligen ingenting. Särskilt inte om det rör sig om ett öppet nätverk, som vem som helst kan ansluta till. Men genom utpressning kan man komma långt, inte minst med hotet om rättsapparaten som tyngd. Folk vågar inte riskera repressalier. De betalar, fastän de är oskyldiga. Det borde de inte göra. För hittills har inte en enda obetald bot gått till domstol.
Det är ett stort problem att politiker sitter och stiftar lagar på områden de inte förstår sig på, än mindre bryr sig om. Med Ipred-lagstiftningen ser vi konsekvenserna av detta.

(Artikeln är låst och kräver prenumeration men samtidigt är budskapet så viktigt att jag hoppas det är ok att jag återger artikeln i sin helhet. Att de advokatbyråer som nu skrämmer tiotusentals små misstänkta fildelare med hot om rättsliga åtgärder och betalningsansvar för belopp som ligger långt över vad som hittills gällt för enskilda intrång i upphovsrätt är ett skrämmande missbruk av Ipred-lagstiftningen. Detta var inte syftet från början med lagstiftningen vilket framgår av artikeln ovan).

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Prodigys:

Fick ett brev från Njord idag där dom påstår att jag laddade ner en film 21-11-2016, filmen måste ha gått riktigt dåligt.

Har du ett ärendenummer?
Det är numret som börjar med PMÄ osv.
Eller uppgift om filmens namn och vilken bredbandsleverantör?
Kunde vara intressant att se vilka ärenden som har börjat nå ut till kunder.

Permalänk
Skrivet av Prodigys:

Fick ett brev från Njord idag där dom påstår att jag laddade ner en film 21-11-2016, filmen måste ha gått riktigt dåligt.

Hur har dom fått fram uppgifterna över huvud taget? Hur långt bakåt kan dom gå?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Har du ett ärendenummer?
Det är numret som börjar med PMÄ osv.
Eller uppgift om filmens namn och vilken bredbandsleverantör?
Kunde vara intressant att se vilka ärenden som har börjat nå ut till kunder.

Inget nummer som börjar med PMÄ men det står att ärendenumret är 21411-188-ABC6632, Mechanic: Resurrection.
Står inte på pappret vilken ISP men har haft Telia under hela tiden.

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Några synpunkter med anledning av:
https://www.svt.se/special/kravbreven/
Fortfarande tycker jag det verkar som att dessa advokatbyråer mest är intresserade av att skrämmas så att fildelning minskar eller upphör. Fildelning lär knappast helt avstanna eftersom det ju finns sätt att ladda ned och fildela anonymt. Däremot förlorar förstås enskilda personer som då och då laddat ned med oskyddad ip-adress intresset när de får ett dylikt "hotbrev" och det är tydligen syftet med dessa "förlikningsförslag". Vid det här laget tycker jag faktiskt att budskapet bör ha gått fram. Det behövs verkligen inte tiotusentals nya brev utan det räcker med de brev som hittills gått ut.
Hur som helst, den springande punkten är fortfarande om ärenden kommer att drivas till inkasso och till domstolsprövning.
Spontant tror jag att advokatbyråerna är rädda för att få ett domstolsutslag emot sig där domstolen avslår yrkande med motiveringen att vem som fildelat/laddat ned inte kan styrkas. De som invänder mot "förlikningsförslagen" verkar i första hand hävda att de själva inte fildelat och att de inte vet vem som kan ha gjort det.
Allt bygger ju hittills på antagandet att man som enskild abonnent ansvarar för allt som händer på den ip-adress man har och det verkar vara ett önsketänkande från upphovsrättsinnehavarnas sida tills en domstol beslutar att man har detta ansvar.
Personligen tycker jag att detta sk övervakningsansvar av en internetanslutning är helt orimligt. Då skulle man ju inte ens i familjekretsen kunna lämna ut lösenord till nätverket och mycket mindre kunna erbjuda gäster och vänner på besök möjligheten att använda WiFi.

Håller med, blir ju lite som att om man skulle låna ut en hammare som person A säger sig ska användas till att bygga ett hus, sedan går person A och dödar någon med hammaren, ska man då åka dit för mord för man lånade ut hammaren? absurt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Hur har dom fått fram uppgifterna över huvud taget? Hur långt bakåt kan dom gå?

De har flera år på sig att stämma dig innan det preskriberas, men internettjänstleverantören kan radera uppgifterna tidigare än så. De behöver inte nödvändigtvis skicka ut kravbrevet direkt efter att de fått ut din identitet av domstolen.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

De har flera år på sig att stämma dig innan det preskriberas, men internettjänstleverantören kan radera uppgifterna tidigare än så. De behöver inte nödvändigtvis skicka ut kravbrevet direkt efter att de fått ut din identitet av domstolen.

Har abonnemangsuppgifter lämnats ut av bredbandsoperatören så ska abonnenten underrättas inom tre månader.
Man får alltså avisering om att något kan vara på gång men det finns alltså ingen tidsfrist för den part som anser att upphovsrättsintrång blivit begånget. Eftersom det är frågan om tvistemål och inte brottmål gäller inte preskriptionsreglerna.
Verkar dock som förlikningserbjudanden kommer inom relativt få månader efter att abonnemangsuppgifterna lämnats ut.

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Eftersom det är frågan om tvistemål och inte brottmål gäller inte preskriptionsreglerna.

Enligt upphovsrättslagen ska man betala "skälig ersättning" till upphovsmannen (om det kan bevisas), men om det inte går till domstol inom fem eller tio år eller något efter att man kränkt upphovsrätten, preskriberas väl detta så att man inte behöver betala? Däremot ska domstolen bara titta på de argument man själv framför, så om man missar att tala om för domstolen att det är preskriberat, får inte domstolen ta hänsyn till detta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Ja, det vore läge att lagstiftaren gör något åt dessa massutskick av "förlikningsförslag" som gemene man har svårt att se som annat än kravbrev.
Dock har Per Bolund fel när han säger att man ska svara på ett förlikningsförslag och bestrida. Det behöver man inte så länge det står att det är ett förslag och inte ett krav.
Bara om man får en faktura, ett regelrätt krav eller brev från inkassoföretag måste man bestrida för att inte bli betalningsskyldig genom att vara passiv.
Bra dock att Per Bolund säger det som framgått här och i andra sammanhang:
"Vill företaget sedan gå vidare och ta det till domstol är det viktigt att man som abonnent vet att det är de som har hela bevisbördan att filmen har laddats ner av dig som individ."
Det är därför som dessa advokatbyråer knappast vågar ta vanliga fildelningsfall grundat enbart på ip-adress vidare till stämning. Det går knappast för kärande part att bevisa vem som skulle vara skyldig och mot sitt nekande kommer ingen att kunna dömas för någon nedladdning/fildelning enbart med stöd av något dataprogram som avlyssnat internettrafik. Att man som abonnent skulle vara obegränsat ansvarig för allt som händer på den ip-adress man tilldelats är upphovsrättsinnehavarnas våta dröm som de inte vågar testa i domstol.
Kanske vi äntligen börjar se slutet på dessa trakasserier och missbruk av Ipred-lagens intentioner?
Flera internetoperatörer har börjat spara internettrafik under högst tre veckor och det gör att advokatbyråerna på senare tid har fått nöja sig med att få ut begränsat med abonnentuppgifter trots att de lämnat in långa listor till Patent- och marknadsdomstolen.
I några fall har det redan varit för sent när domstolen smällt ankomststämpeln på yrkandet om informationsföreläggande. Ett ärende mot Com hem blev direkt avskriver 15 maj av den anledningen att informationen inte längre fanns kvar hos Com hem som alltså inte kunde lämna ut några abonnentuppgifter över huvud taget till advokaterna

Permalänk

Fick med ett sån trevlig brev idag. Där de står att jag skulle ha laddat ner en film 2016.
Ett förlikningserbjudande

Ser att brevet är utskickat den 1a juni dvs efter GDPR

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk

@Powerjimmy:
Om du vill kan du väl meddela vilken advokatbyrå och vilken internetoperatör det gäller?
Märkligt att man inte redan sänt ut alla brev som gäller åtminstone 2016.
Dessa abonnentuppgifter måste ha lämnats ut för länge sedan.

Permalänk

@andylindy det är njord och har telia

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Varför det? De erbjuder ju förlikning. Då mister de sin chans att driva det vidare. Inte ovanligt i skadeståndsärenden att man gör upp utanför rätten.

Sett i ett större perspektiv tror jag inte det är rätt väg att gå i samhället. Där företag hotar medborgare med rättegång för att sedan erbjuda egna godtyckliga skadeståndsbelopp som inte prövats juridiskt. Skadestånd och andra böter bör vara strikt reglerat och hanterat av rättsväsendet.

//Emil

Permalänk
Skrivet av TheMuffinMan:

Tjena!

Är inte jag som fått detta brevet men en vän till mig. Hur ska man gå tillväga? Betala? Strunta i? Bestrida?
https://i.imgur.com/RvHHaPN.jpg

Mvh

Om de mot förmodan går vidare, hur kan de veta att det inte var någon från den tornod, ditt öppna trådlösa nätverk eller de som har hackat din router som gjort det där?

Ps. Ser nu att flera andra varit inne på samma spår.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av EmilH:

Sett i ett större perspektiv tror jag inte det är rätt väg att gå i samhället. Där företag hotar medborgare med rättegång för att sedan erbjuda egna godtyckliga skadeståndsbelopp som inte prövats juridiskt. Skadestånd och andra böter bör vara strikt reglerat och hanterat av rättsväsendet.
//Emil

De erbjuder förlikning för att få en avskräckande effekt genom massutskick och i förhoppning om att få in tillräckligt med pengar från rädda medborgare så huvudmännen åtminstone slipper betala advokatarvoden.
Skulle dessa advokatbyråer istället skicka ut tusentals fakturor med motsvarande belopp skulle i stort sett alla mottagare direkt bestrida och då står byråerna inför risken att behöva gå till domstol med det illa underbyggda kravet. Då kan de till att börja med direkt glömma fantasibelopp som 4500 kr för en enstaka fildelning eftersom ett rimligt belopp snarare är några hundra kr.
Dessutom skulle den abonnent som nekar till nedladdningen knappast bli skadeståndsskyldig eftersom bevisbördan ligger hos kärandeparten. Att man haft ett internetabonnemang är inte tillräckligt bevis för att man är den som gjort sig skyldig till intrång i någons upphovsrätt. Lika lite som den som äger en uppkopplad dator behöver vara den person som gjort sig skyldig till hot eller kränkning på sociala medier.
Massutskick av fakturor med illa underbyggda krav på höga belopp kommer dessutom att kunna bedömas som bluffakturor och advokatbyråer är av någon anledning ovilliga att bli polisanmälda för bedrägeri

Permalänk
Skrivet av nikce:

Varför det? De erbjuder ju förlikning. Då mister de sin chans att driva det vidare. Inte ovanligt i skadeståndsärenden att man gör upp utanför rätten.

Skrivet av EmilH:

Sett i ett större perspektiv tror jag inte det är rätt väg att gå i samhället. Där företag hotar medborgare med rättegång för att sedan erbjuda egna godtyckliga skadeståndsbelopp som inte prövats juridiskt. Skadestånd och andra böter bör vara strikt reglerat och hanterat av rättsväsendet.

//Emil

Dessutom kan dom ta en till domstol, trots man betalat. Men väljer inte det, för att mjölka okunniga i stället (mer lönsamt).

Var ju flertalet politiker som röstade för eller var passiva (om inte politikern talar, tänker han ut nästa lögn). Tror inte njord vågar skicka breven till någon som är anställt i politiken

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

De erbjuder förlikning för att få en avskräckande effekt genom massutskick och i förhoppning om att få in tillräckligt med pengar från rädda medborgare så huvudmännen åtminstone slipper betala advokatarvoden.
Skulle dessa advokatbyråer istället skicka ut tusentals fakturor med motsvarande belopp skulle i stort sett alla mottagare direkt bestrida och då står byråerna inför risken att behöva gå till domstol med det illa underbyggda kravet. Då kan de till att börja med direkt glömma fantasibelopp som 4500 kr för en enstaka fildelning eftersom ett rimligt belopp snarare är några hundra kr.
Dessutom skulle den abonnent som nekar till nedladdningen knappast bli skadeståndsskyldig eftersom bevisbördan ligger hos kärandeparten. Att man haft ett internetabonnemang är inte tillräckligt bevis för att man är den som gjort sig skyldig till intrång i någons upphovsrätt. Lika lite som den som äger en uppkopplad dator behöver vara den person som gjort sig skyldig till hot eller kränkning på sociala medier.
Massutskick av fakturor med illa underbyggda krav på höga belopp kommer dessutom att kunna bedömas som bluffakturor och advokatbyråer är av någon anledning ovilliga att bli polisanmälda för bedrägeri

Words!

Permalänk
Medlem

Detta kanske är en dum fråga. Men om jag får ett sådant här brev, kan jag välja att ta det till domstol då? Eller är det bara de som gjort utskicken t.ex Njord law som kan göra det? Vore ju skönt att få veta om man får göra så här? Får väl starta en insamling om Svensk domstol visar sig vara lika köpt som man är rädd för...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Positivt? Nja...

---
Uppdrag granskning har tidigare avslöjat hur personliga uppgifter, så som namn och adress, bakom över 50 000 ip-adresser lämnats ut till filmbolag och upphovsrättsinnehavare – bara under det senaste året.

Minst 35 000 kravbrev kommer att ha skickats ut före årets slut.

– Om det skulle visa sig att det här problemet fortsätter och öka, så måste vi vara beredda att titta på lagstiftningen och hur den implementeras i Sverige.
---

Så vad krävs egentligen för att de skall vara beredda att "titta på lagstiftningen"? En miljon kravbrev?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Positivt? Nja...

---
Uppdrag granskning har tidigare avslöjat hur personliga uppgifter, så som namn och adress, bakom över 50 000 ip-adresser lämnats ut till filmbolag och upphovsrättsinnehavare – bara under det senaste året.

Minst 35 000 kravbrev kommer att ha skickats ut före årets slut.

– Om det skulle visa sig att det här problemet fortsätter och öka, så måste vi vara beredda att titta på lagstiftningen och hur den implementeras i Sverige.
---

Så vad krävs egentligen för att de skall vara beredda att "titta på lagstiftningen"? En miljon kravbrev?

Tycker det låter som att de ska börja kolla på det redan nu och implementera ett lagförslag om det fortfarande är ett problem när förslaget väl är klar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Sparar ISParna loggarna i mer än 2 år alltså? Med tanke på de som fått kravbrev för nedladdning 2016.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Sparar ISParna loggarna i mer än 2 år alltså? Med tanke på de som fått kravbrev för nedladdning 2016.

Telia lär spara loggar med ip-adresser i 6 månader så information om fildelningar 2016 har lämnats ut till Njord under 2017 eller tidigare.
Bahnhof sparar uppgifter ett dygn,
Bredbandsbolaget, Telenor, Ownit och Com hem sparar loggar i 21 dagar.
Tele2 blev friade i Patent- och marknadsöverdomstolen 2018-04-09 eftersom ip-adresserna inte ansågs tillförlitligt registrerade av programvaran som åberopades dvs Maverick.