PC-Spel: Borderless gaming vs Fullscreen

Permalänk
Medlem

PC-Spel: Borderless gaming vs Fullscreen

Undrar lite hur ni ser på detta med "Borderless gaming". I min kamp att försöka komma fram till vad som är bäst för spel mellan en 120 hz OLED utan GSync och en GSync LCD-monitor utan OLED har jag, utan större framgång, försökt kora en vinnare. Men slutsatsen var, inte helt oväntat, att båda har sina för- och nackdelar.

Dock har jag rätt nyligen fått kunskap om detta med "borderless gaming" som alternativ till fullscreen, och efter lite tester så verkar det rätt lockande. På OLEDen kan jag i många spel se en MARKANT skillnad till det bättre i hur flytet är, även jämfört med 120 hz i Fullscreen. Samtidigt har jag dock hört att det ska ha negativ inverkan på input lag. Dock verkar det vara rätt mkt "religion" i dessa frågor och olika personer verkar låst fast sig vid en viss ståndpunkt som man med bestämdhet återberättar gång på gång.

Därför lite nyfiken på vad folket här tycker kring Borderless gaming. Eller ja, just borderless förmodar jag snarare ger en visuell skillnad för användaren, så det är väl kanske rent tekniskt "window gaming vs fullscreen gaming", men att spela med "synliga fönster" är ju inte så kul i längden.

Och ja, jag vet att GSync förmodligen är bättre än båda dessa sent till ren "prestanda", men samtidigt är ju bildkvaliten så grymt mkt bättre på OLED att det ändå känns lockande för den som likt mig bara spelar för nöjes skull när jag nån gång får tid över och primärt offline då.

Permalänk
Medlem

Jag har länge kört borderless windowed, och kör (nästan) bara det.
Riktigt skönt att slippa hålla på med massa minimera och greja med spelen när man vill dra över muspekaren till andra skärmen

Permalänk
Medlem

Jag har väl märkt skillnad men främst på datorer med väldigt låga specs. Typ laptops med integrerad grafik.

Permalänk
Medlem

Har för mig att Gsync inte funkar lika bra i borderless och att man ska köra i fullscreen för att få ut det mesta av det

Permalänk

Märker absolut ingen skillnad alls mellan Borderless och Fullscreen på ett 1080ti och g-sync. Jag själv kör enbart borderless

Permalänk
Medlem

Fördelen med Fullscreen

  • Har bättre/jämnare prestanda då den inte behöver rendera någonting annat som t.ex. Windows eller andra fönster.

  • Bildsynkroniserings tekniker som G-Sync och FreeSync fungerar sämre med borderless då man måste gå igenom DWM composition.

  • Du får en framebuffer till från DWM composition med borderless, därav en frame högre latens och mer VRAM används.

  • Är spelet inte "smart" så fortsätter den rendera även om du inte har uppe det i borderless.

  • SLI/CFX fungerar rätt kasst i borderless.

Upplever du sämre prestanda i fullscreen så är någonting inte som det ska. Sedan om det är problem i mjukvaran (t.ex. spelet), drivrutiner, OS, konfiguration eller någonting annat går inte att svara på utan felsökning.

Fördelen med borderless är

  • Du kan agera på flera aktiva skärmar samtidigt.

  • Fönsterbyte går mycket snabbare, och med sämre programmerad mjukvara buggar ofta mindre när man gör det.

  • Du kan ha fönster ovanför mjukvaran som kör borderless.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Bror på spelet.
Kör G-Sync@160 FPS i Fortnite och jag märker att spelet känns fel i borderless windowed.

Andra spel känner jag ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag har länge kört borderless windowed, och kör (nästan) bara det.
Riktigt skönt att slippa hålla på med massa minimera och greja med spelen när man vill dra över muspekaren till andra skärmen

Man tappar ju regel mycket prestanda. I vissa program väldigt mycket. Men givet, har man flera skärmar inkopplat så är det rätt nice.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Upplever du sämre prestanda i fullscreen så är någonting inte som det ska. Sedan om det är problem i mjukvaran (t.ex. spelet), drivrutiner, OS, konfiguration eller någonting annat går inte att svara på utan felsökning.

Prestandan är eg ingen större skillnad på, däremot märker jag en rätt tydlig skillnad i typ "micro stutter" och liknande. Och detta även när jag har ställt in t.ex VSync Fast i Nvidias kontrollpanel, dvs inte använder spelets egen VSync.

Annars var väl kanske min grundtanke med denna fråga inte främst att jämföra med GSync som så, utan snarare borderless vs fullscreen för icke GSync. Hade det funnits OLED skärmar med GSync stöd och typ 4ms i responstid hade det ju varit en icke fråga

Permalänk
Medlem

Har kört lite mer nu och intrycken består. Bäst blir så klart GSync, ja, iaf om det inte vore för det faktum att bildmässigt så är ingen LCD i närheten av OLED. Men med Borderless Gaming och 120 hz så blir skillnaden faktiskt inte så dramatisk (förutsatt att man har en GPU som kan trycka på nog bra FPS så klart). Däremot så gör så klart FHD på 55" en del jämfört med QHD+ på 27" så det är lite svårt att göra några mer långtgående slutsatser än så till övriga förutsättningar är mer lika. Kan tillägga att jag inte på något sätt kör tävlingsspel och liknande, så är mer ute efter bästa upplevelsen, men kör mest FPS så några långsamt svepande landskap i 4K@60hz är inte aktuellt