Grymt osäker vad för grafikkort jag ska välja.

Permalänk

Grymt osäker vad för grafikkort jag ska välja.

Hej, jag har satt ihop ett datorpaket på komplett och är nöjd med mitt val och den budget jag har för detta bygge.
Men jag är extremt osäker på vad för grafikkort jag ska ha, då det helst inte får överstiga budgeten för grafikkort på 2000 kr.

Nu vet jag att det inte är några pengar för ett bra grafikkort men det är just där mitt problem är.
Bygget är inte till för spel, då datorns primära uppgift är mer arbete/kreativitet webbutveckling och grafiskt. Så att köpa nått titankort kommer jag aldrig nånsin vara i behov utav.

Men jag lade ett AMD Radeon Pro WX 3100 4GB i kundvagnen dels med tanke på att jag vill köra mina 2 skärmar jag även lagt i kundvagnen på full upplösning dvs 2xQHD men även för just det kortet har 2xDP och 4GB bör ju räcka för det mesta kände jag.
Men efter att ha kollat på recensioner på Youtube där det framgick att det kortet går inte ens att använda på nått form av spel blev jag grymt osäker. Nej jag spelar inte men om jag nu vill spela nån gång på datorn vill jag ju kunna det även om jag nu inte är speciellt insnöad i FPS och allt sånt..Utan för mig hade de räckt att spela i HD upplösning liksom haha..

Men efter recensionerna så titta jag på ett annat grafikkort och hittade ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC, japp jag vet inte ens detta är nått killerkort men samtidigt är det inte nått jag söker. Men detta kort i likhet med det ovanstående har ändå 2 DP och har en maximal upplösning på 7680 x 4320, skitet med det kortet är att det är en tusenlapp dyrare..

Så jag skulle verkligen behöva hjälp från er. Tänkte att det kanske är enklare för er om ni ser hela önskelistan.
Så här är den:
https://www.komplett.se/wishlist/shared/bb4478f5-45f1-4079-b7...

Tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Du kan köpa ett begagnat 970 här för under 2000 (går ofta mellan 1200-1800 kr just nu), då har du absolut tillräckligt med kräm för spel när andan faller på

Skickades från m.sweclockers.com

Autokorrekt...
Permalänk

@mmarks: Tack för ditt svar.
Jag haka bara upp mig på maximal upplösningen samt att den inte har 2xDP

Kan man köra 2x QHD med det kortet? och hur kopplar man lämpligast in då? 1x DP och 1xDVI?
Jag är verkligen trög när det gäller sånt här haha..

Hur är 1050 då? går det inte hitta bra begagnat sånt? Eller är 970 bättre?

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att du har lite skeva prioriteringar. 3.190:- för moderkort + 2.288:- för lagring + 599:- rgb musmatta , när du har en budget på 2000:- på gpu. Detta skulle jag ändra på

Då det kommer till lagring så skulle jag köpa en icke M.2 ssd + en HDD för att få plats med allt grafiskt som du kommer skapa. 500GB är mindre än vad man tror då man håller på med bilder och film osv.

Sedan skulle jag kapa moderkortsbudgeten och lägga mer på gpu. Om det är wifi du är ute efter finns det bra PCI kort för det.

Så enligt mig, kapa lite "onödigheter" och köp ett 1070 istället. Men detta är som sagt bara min personliga åsikt

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Det finns olika varianter på grafikkort, jag har t ex ett Gigabyte G1 GTX 970 som (om jag nu minns rätt) har 3 display ports och en hdmi. Dock så verkar det falla på max upplösning som efter en snabb googling på mobilen verkar vara 4096x2160...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christian84:

Hej, jag har satt ihop ett datorpaket på komplett och är nöjd med mitt val och den budget jag har för detta bygge.
Men jag är extremt osäker på vad för grafikkort jag ska ha, då det helst inte får överstiga budgeten för grafikkort på 2000 kr.

Nu vet jag att det inte är några pengar för ett bra grafikkort men det är just där mitt problem är.
Bygget är inte till för spel, då datorns primära uppgift är mer arbete/kreativitet webbutveckling och grafiskt. Så att köpa nått titankort kommer jag aldrig nånsin vara i behov utav.

Men jag lade ett AMD Radeon Pro WX 3100 4GB i kundvagnen dels med tanke på att jag vill köra mina 2 skärmar jag även lagt i kundvagnen på full upplösning dvs 2xQHD men även för just det kortet har 2xDP och 4GB bör ju räcka för det mesta kände jag.
Men efter att ha kollat på recensioner på Youtube där det framgick att det kortet går inte ens att använda på nått form av spel blev jag grymt osäker. Nej jag spelar inte men om jag nu vill spela nån gång på datorn vill jag ju kunna det även om jag nu inte är speciellt insnöad i FPS och allt sånt..Utan för mig hade de räckt att spela i HD upplösning liksom haha..

Men efter recensionerna så titta jag på ett annat grafikkort och hittade ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC, japp jag vet inte ens detta är nått killerkort men samtidigt är det inte nått jag söker. Men detta kort i likhet med det ovanstående har ändå 2 DP och har en maximal upplösning på 7680 x 4320, skitet med det kortet är att det är en tusenlapp dyrare..

Så jag skulle verkligen behöva hjälp från er. Tänkte att det kanske är enklare för er om ni ser hela önskelistan.
Så här är den:
https://www.komplett.se/wishlist/shared/bb4478f5-45f1-4079-b7...

Tacksam för all hjälp jag kan få

Moderkort presterar i stort identiskt. Det du får kolla upp är att korten har rätt sorts anslutningar i rätt antal som du behöver. Du behöver inte ett moderkort med 8 SATA anslutningar om du har en eller två hårddiskar för backup. Kolla om det finns något nerskalat moderkort som möter dina behov, och så lägger du mellanskillnaden på grafikkortet. Detsamma med musmatta och det övriga. Som redan har sagts; Krutet har lagts lite avigt.

Permalänk

@stenharl: Nej jag vill ha en bra dator som är någorlunda framtidssäker problemet här är att jag vill inte lägga tusenlappar på ett grafikkort när jag inte är i behov av så mycket kraft. Men i övrigt vill jag ha nått som är bra ett tag framöver.

m.2 är nödvändig jag föredrar prestanda än lagring. Speciellt då mycket av min lagring idag är molnbaserat och jag redan har 4TB extern hårddisk. Därför anser jag att en mindre snabbare hårddisk är betydligt viktigare. Jag har en Corsair 120GB M2 i min HTPC och skulle aldrig vilja ha nått annat efter jag testade m2 faktiskt.

När det kommer till moderkort finns det betydligt bättre, fördelen med detta moderkort är att den har WIFI AC och 2x m.2 vilket är bra ifall jag skulle vilja lägga till en m.2 senare. Men stora anledningen till valet av detta kortet är att det är byggt för överklockning och tunga spel och du har massvis med funktioner både via bios men även flexibilitet att bygga ut systemet med detta kort.
Sen tror jag på bra kvalité och jag tror just crosshair har en exceptionell kvalite. Så där var många faktorer till varför jag valde just det dyrare moderkortet.

När det sen kommer till grafikkort och det som gör det svårt är både i min HTPC kör jag en APU (tror jag det heter) nu spelar jag inte på den men för den användning jag har htpc för nu så räcker den... den ger ändå 4k upplösning på min smart tv.
Men datorn tidigare det då hade jag FM1. även där en APU och det spela jag lite lättare spel.. typ fotball manager osv..
Ja det laggade - men jag störde mig inte på det.. Jag är inte alls nån spelfantast men kan vara kul nån gång att fördriva tiden. Så trots det tyckte jag ändå grafiken på den APU var ok.

Nu ska jag köpa en arbetsdator, jag har inga planer för att spela men om jag nu vill det så vill jag ändå kunna. Därför känner jag inte att det är värt att skära ner på nått annat i denna lista för att köpa nått värsting kort. Utan de enda jag vill med grafikkortet är 1. Den måste kunna ge upplösning på 2xQHD och det ska kunna gå att spela på medium iaf dem flesta spel om man nu skulle känna för att spela och gärna vill jag ha 2xDP till skärmarna.. inte lika viktigt men det är ändå nått jag har kollat på när jag leta efter grafikkort.
Därför är det inte alls värt i mitt ändamål att lägga flera tusen på grafikkort eller skära ner på nått annat för ett bra grafikkort.

Utan mer om jag vill spela ja då vill jag kunna det utan att det blir total lagg oavsett vad jag startar.
Spel som jag kan tänka mig köra (som är intressant för mig) är typ Arma, flightsimulator x, GTA5... Så tunga battlefields o liknande om jag nu vill börja spela de då satsar jag hellre på ett playstation 4.

Permalänk
Medlem

Funkar en sådan här hdd till "arbete/kreativitet webbutveckling och grafiskt"?

Seagate Firecuda 2TB hybriddisk
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/sata-35...

kanske är en bra "kompromiss", när man har en tajt budget.

Visa signatur

XripperX

Permalänk

@XripperX: Föredrar snabb hårddisk inte för det fyller nån funktion i mitt arbete utan för att det är så pass mycket mer tillfredställande att windows startar upp på 10 sekunder än 1.5 min exempelvis.. Lagring har jag gått om redan närmare 5TB de räcker långt. Så m.2 ska bara fungera som en systemdisk där jag har dem program jag behöver primärt för arbetet

Permalänk

En annan sak som jag också tänkt på är att jag vill inte behöva ha ett helt kraftverk för att driva min dator.. Har rätt så hög elräkning redan och just med grafikkort så är det väl (om jag förstått det rätt) mycket den som drar mest ström. Så ett hyffsat kort där jag kan få 2xQHD och som jag kan spela de flesta spel iaf på 1080.. de räcker ganska långt för min del

Permalänk
Skrivet av mmarks:

Det finns olika varianter på grafikkort, jag har t ex ett Gigabyte G1 GTX 970 som (om jag nu minns rätt) har 3 display ports och en hdmi. Dock så verkar det falla på max upplösning som efter en snabb googling på mobilen verkar vara 4096x2160...

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa här skärmarna har upplösning på 2560 x 1440 och just de där med max upplösning 4096x2160 jag vet inte hur dem räknar om det är per skärm eller totalt sätt. Så när jag kolla efter grafikkort så leta jag efter nått med högre maxupplösning - även om det nu möjligtvis inte behövs om 4K maxupplösningen är per skärm.

Permalänk

Tack för hjälpen alla.
Kommer nog att köra på Geforce 1050, upptäckte nyss något jag inte kände till förut och det var att man kunde koppla skärmarna via något som kallas daisy chain. Så kommer inte vara i behov av 2xDP vilket ökade utbudet av grafikkort inom min budget avsevärt.

Så kommer nog att ta MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB Gaming X , den har DP och med max upplösning av 7680 x 4320 och det går att spela dem flesta spel på den, kanske inte på högsta settings men ptja... ändå inte ute efter bygga en speldator så..

Det enda jag är lite osäker på är tekniken bakom Daisy chain men ska väl nog inte vara några större problem. Ingår ju två DP kablar i varje skärm.

Permalänk
Medlem

Håller med kommentaren ovan att builden är lite obalanserad. Du skulle kunna dra in en tusenlapp på att gå ner till 256 gb OS-ssd istället för 500 om du verkligen inte har så mkt stora program och angående moderkortet så kan du betala runt 2000-2500 och få ett av de nya 470-korten som kommer funka utmärkt. Musmattan känns kanske som något du skulle kunna addera senare om du nu är på en tight budget.

Ett tips där du inte behöver kompromissa är att du kan springa till närmsta kjell & company och köpa en dubbel-gasarm för 500 kronor mindre Använder den själv och är väldigt nöjd!
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fas...

Eftersom du har WQHD-skärmar skulle jag gå för ett 1070. Det kommer du kunna få ut 60fps i 1440p och det är framtidssäkert så se det som en investering. Om du har några månader på dig kan du ju också vänta på att GTX 1100-serien kommer ut så priserna sjunker lite.

Edit: Nu verkade du ha bestämt dig redan All lycka med bygget och din setup!

Visa signatur

| B350-F ROG | Ryzen 1600 | Asus Strix 1070 |
| G.skill Trident 16 gb | - | Macbook Air Mid 13 |

Permalänk
Medlem

Ska du inte klocka och använda alla smarta finesser på moderkortet så kan du satsa på ett betydligt billigare och lägga dom pengarna på grafikkortet istället?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Christian84: Kanske bara jag som är slö, men om du inte ska spela vad ska du då med ett moderkort som "är byggt för överklockning och tunga spel" samt en 600:- musmatta till?

Dessutom så är inte ARMA3 och GTA5 "lätta spel", och om du inte tänkt köra ps4 exklusiva spel, så anser jag iaf, att det kan vara fördelaktigt lägga de pengarna (som en ps4 kostar ~3000:-) på en ordentlig gpu, när du ändå tänkt köpa en dator för ~14000:- exklusive gpu.

Alternativt att du köper ett skrotkort billigt på blocket nu, och köper nytt ifall du vill spela senare istället för ps4:an, för du bygger en monsterdator nu, varför inte utnyttja det.

Men som sagt detta är mina åsikter och du har bett om synpunkter

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

Så kommer nog att ta MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB Gaming X , den har DP och med max upplösning av 7680 x 4320 och det går att spela dem flesta spel på den, kanske inte på högsta settings men ptja... ändå inte ute efter bygga en speldator så..

Om du vill kunna spela i 2560x1440 så skulle jag rekommendera minst ett GTX 1060, ett 1060 är 60-70% snabbare än ett 1050 Ti. Men är du villig att gå ner till t.ex. 1920x1080 trots nackdelarna med att använda fel upplösning så kommer det troligtvis fungera ok.

7680x4320 är för övrigt bara gränsen för vad DisplayPort 1.4 klarar, så det är gränsen per DisplayPort-utgång. Vad jag känner till så klarar senaste generationen NVIDIA-kort upp till 4 skärmar i max upplösning som utgångarna klarar (med daisy-chaining räknas varje skärm även om bara en utgång på kortet används). HDMI 2.0 som korten har klarar för övrigt upp till 3840x2160@60Hz, så du kan ansluta en av skärmarna via HDMI om du så skulle vilja också.

Skrivet av Christian84:

Det enda jag är lite osäker på är tekniken bakom Daisy chain men ska väl nog inte vara några större problem. Ingår ju två DP kablar i varje skärm.

Enligt denna sida måste man slå på DisplayPort 1.2 i skärmarnas meny för att det ska fungera, men annars ska det inte vara några konstigheter. Sen har skärmarna bara DP 1.2, så du är begränsad till max 2 skärmar i 2560x1440 per DP-utgång även om grafikkortet egentligen klarar mer.

Permalänk
Skrivet av Christian84:

@XripperX: Föredrar snabb hårddisk inte för det fyller nån funktion i mitt arbete utan för att det är så pass mycket mer tillfredställande att windows startar upp på 10 sekunder än 1.5 min exempelvis.. Lagring har jag gått om redan närmare 5TB de räcker långt. Så m.2 ska bara fungera som en systemdisk där jag har dem program jag behöver primärt för arbetet

Bara så du är med på detta:

M.2 är en standard för format, inte protokoll!
D.v.s. de flesta M.2 diskar är SATA 3.0, inte NVMe!

SATA 3.0 och NVMe är protokoll som t.ex. finns i M.2-format!

Så med andra ord, en M.2 SATA 3.0 SSD är inte snabbare än en 2,5" SATA 3.0 SSD disk!
Bägge kan max leverera 6.0 Gbit/s!

Permalänk

Oj jag har missat att svara er alla.
Dåligt av mig, hade totalt glömt denna tråd.
Allt kommer att köpas imorgon förmiddag så nu är allt redan bestämt. Men jag tänkte ändå era flesta kommentarer.

Moderkortet:
Jag valde moderkortet då jag ansåg att den hade flest funktioner men även för att jag vet att Asus är av bra kvalité och jag litar på deras support. Jag ville specifikt ha X470 moderkortet eftersom jag har tankarna att köra store mi och därför är även m.2 aktuell.
Men grundläggande idén var ett bra kvalitetskort med gott om utrymme att utöka och växa i. Med massor av funktioner som jag kanske inte på rak arm behöver men kan behöva senare. Dessutom ska just detta kort även ha 2 bands ac wifi vilket var lite pricken över i:er.

Hårddisk:
I ärlighetens namn har jag aldrig testat den vanliga sata 3 SSD förbättringen mellan mekanisk och denna typen av ssd var inte värd sina pengar tyckte jag. Men när jag köpte härom månaden ny htpc så köpte jag corsairs 120GB M.2 och Wow!! Kan inte tänka mig köra annat mer som operativsystems hårddisk.
Med nya tekniken store mi tror jag verkligen jag kan använda hårddisken fulla potential genom att koppla den till en SSHD på 1TB.

Grafikkort:
Jag är ingen spelare, kommer aldrig vara.
Jag kan spela men det är sällan och mest för att fördriva tid. Men att sitta och räkna FPS och upplösningar har aldrig varit min grej. Jag har sedan nästan 8 år tillbaka om jag minns rätt kört APU den första var FM1 och andra var FM2+ om jag minns rätt. På bägge dessa har jag spelat war game, och fotball manager, flight simulator X och par andra. Ja upplösning och grafik har inte varit nått vidare och ibland har det hackat och laggar även vid låg inställning men jag har aldrig stört mig. De har bara varit att minska upplösningen sen fortsätta. Haha..
Med denna nya dator vill jag ha en grafikkort som kan driva 2 av dessa skärmar. Jag ska kunna se 4k filmer och i princip vad jag vill på detta grafikkort. Och om jag nu mot all förmodan skulle spela nån gång så kan det omöjligt vara sämre än mina APU. Därför behövde jag ett bra grafikkort för mina ändamål att sen grafikkortet bara är "ok" för spel de spelar ingen roll. Av den anledningen kände jag att ett överklockat 1050 (gaming x) fyller fullt ut sitt syfte för min del. Och skulle tiden nån gång komma när jag vill köra tunga spel då köper jag ett PS4 och kör det på min 65" 4k tv istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

Hej, jag har satt ihop ett datorpaket på komplett och är nöjd med mitt val och den budget jag har för detta bygge.
Men jag är extremt osäker på vad för grafikkort jag ska ha, då det helst inte får överstiga budgeten för grafikkort på 2000 kr.

Nu vet jag att det inte är några pengar för ett bra grafikkort men det är just där mitt problem är.
Bygget är inte till för spel, då datorns primära uppgift är mer arbete/kreativitet webbutveckling och grafiskt. Så att köpa nått titankort kommer jag aldrig nånsin vara i behov utav.

Men jag lade ett AMD Radeon Pro WX 3100 4GB i kundvagnen dels med tanke på att jag vill köra mina 2 skärmar jag även lagt i kundvagnen på full upplösning dvs 2xQHD men även för just det kortet har 2xDP och 4GB bör ju räcka för det mesta kände jag.
Men efter att ha kollat på recensioner på Youtube där det framgick att det kortet går inte ens att använda på nått form av spel blev jag grymt osäker. Nej jag spelar inte men om jag nu vill spela nån gång på datorn vill jag ju kunna det även om jag nu inte är speciellt insnöad i FPS och allt sånt..Utan för mig hade de räckt att spela i HD upplösning liksom haha..

Men efter recensionerna så titta jag på ett annat grafikkort och hittade ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC, japp jag vet inte ens detta är nått killerkort men samtidigt är det inte nått jag söker. Men detta kort i likhet med det ovanstående har ändå 2 DP och har en maximal upplösning på 7680 x 4320, skitet med det kortet är att det är en tusenlapp dyrare..

Så jag skulle verkligen behöva hjälp från er. Tänkte att det kanske är enklare för er om ni ser hela önskelistan.
Så här är den:
https://www.komplett.se/wishlist/shared/bb4478f5-45f1-4079-b7...

Tacksam för all hjälp jag kan få

Vill du ha något nytt så kan du kolla på AMD 480/580. Men eftersom att du inte vill spela på det... Är det 4k och inte videoredigering ala pro-nivå så kan du ta nästan vilket kort som helst.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Vill du ha något nytt så kan du kolla på AMD 480/580. Men eftersom att du inte vill spela på det... Är det 4k och inte videoredigering ala pro-nivå så kan du ta nästan vilket kort som helst.

Nä så kan de vara. Jag är inte den som kommer sitta i timmar framför WoW eller annat. Däremot lägger jah stora delar av mina dagar via datorn ändå för jobbet.
Så jag vill ha ett bra grafikkort men lägga flera tusen för ett grafikkort vars syfte är rent av spelbaserat när jag inte ens spelar de känns lite sådär. Därför tror jag överklockat 1050 räcker gott och väl. Att sen det grafikkortet kanske ger 30 fps (om jag nu säger rätt) vid ex. GTA5 det är ändå ok för mig. Det går liksom att spela på om jag skulle vilja.

Förstår givetvis dem som primärt använder sin dator för spel att man vill ja ett schyst grafikkort typ 1070 eller 1080 de köper jag.
Sen kan jag iof inte förstå mig på dem som kör 2 x 1080... kanske har missat poängen med det där.

Hur mycket är det egentligen värt att ha grym fps?
Ja om man nu tävlar ingen e sport då kan jag förstå men hemma gamern liksom? Varför räcker inte exempelvis 1060 eller 1070 för den? Menar skillnaden kan ju väl ändå inte vara så stor mellan ex. 1070 och 1080? Om vi nu pratar fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

Nä så kan de vara. Jag är inte den som kommer sitta i timmar framför WoW eller annat. Däremot lägger jah stora delar av mina dagar via datorn ändå för jobbet.
Så jag vill ha ett bra grafikkort men lägga flera tusen för ett grafikkort vars syfte är rent av spelbaserat när jag inte ens spelar de känns lite sådär. Därför tror jag överklockat 1050 räcker gott och väl. Att sen det grafikkortet kanske ger 30 fps (om jag nu säger rätt) vid ex. GTA5 det är ändå ok för mig. Det går liksom att spela på om jag skulle vilja.

Förstår givetvis dem som primärt använder sin dator för spel att man vill ja ett schyst grafikkort typ 1070 eller 1080 de köper jag.
Sen kan jag iof inte förstå mig på dem som kör 2 x 1080... kanske har missat poängen med det där.

Hur mycket är det egentligen värt att ha grym fps?
Ja om man nu tävlar ingen e sport då kan jag förstå men hemma gamern liksom? Varför räcker inte exempelvis 1060 eller 1070 för den? Menar skillnaden kan ju väl ändå inte vara så stor mellan ex. 1070 och 1080? Om vi nu pratar fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår din tanke. Skillnaden mellan 1070 och 1080ti (bara för att göra skillnaden större) är inte längre rå fps utan rå fps + pixlar. Om du vill spela ett nytt spel med högsta allt, 1080p och 60fps+ så är ett 1070ti perfekt för det mesta. Om du däremot vill spela samma spel i 4k så är det 1080ti som gäller.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Förstår din tanke. Skillnaden mellan 1070 och 1080ti (bara för att göra skillnaden större) är inte längre rå fps utan rå fps + pixlar. Om du vill spela ett nytt spel med högsta allt, 1080p och 60fps+ så är ett 1070ti perfekt för det mesta. Om du däremot vill spela samma spel i 4k så är det 1080ti som gäller.

Finns ett spel jag kommer köpa till min nya dator som jag kollat på i par år känns det som iaf och det är Arma 3.
Kollade i natt benchmarks för det spelet och på full hd med max inställningar ultra på allt gav den ändå 30-40 fps med 1050ti. Och de där räcker fruktansvärt bra för mig.

Man kunde även se jämförelse mellan samma spel och 1050,1060,1070 och 1080. Och bortsett från fps där 1080 låg på 100-110 fps på detta spelet så kunde inte jag iaf se någon större visuell skillnad.

Nu valde jag ett grafikkort för 2.200 kr så min direkta spontana tanke är vad gör 1080 som kostar 6000 kr mer så värt om mitt otränade öga inte kunde se nån nämnvärd visuell skillnad på korten mer än siffrorna från benchmark testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Christian84:
Vilka program? för mjukvara tänker jag på då.
Om du inte använder dig av accelerering från i dina program. T.ex autocad och inte ha slagit på drivrutins stödet. eller ens installerat drivrutinerna eller programvaran för att kunna använda hårdvaran? Har sätt mer än en firma säja att det är på och jag pekar men inser att de vill inte veta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Notera att DisplayPort-sladdarna som följer med skärmarna antagligen inte är certifierade så du vill nog köpa det löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

Finns ett spel jag kommer köpa till min nya dator som jag kollat på i par år känns det som iaf och det är Arma 3.
Kollade i natt benchmarks för det spelet och på full hd med max inställningar ultra på allt gav den ändå 30-40 fps med 1050ti. Och de där räcker fruktansvärt bra för mig.

Man kunde även se jämförelse mellan samma spel och 1050,1060,1070 och 1080. Och bortsett från fps där 1080 låg på 100-110 fps på detta spelet så kunde inte jag iaf se någon större visuell skillnad.

Nu valde jag ett grafikkort för 2.200 kr så min direkta spontana tanke är vad gör 1080 som kostar 6000 kr mer så värt om mitt otränade öga inte kunde se nån nämnvärd visuell skillnad på korten mer än siffrorna från benchmark testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det dock så att ARMA 3 är oerhörd cpu-krävande. Och speciellt när det kommer till fps spel så är en högre fps bättre. Men det får ju du avgöra, det är du som ska använda datorn

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

@Christian84:
Vilka program? för mjukvara tänker jag på då.
Om du inte använder dig av accelerering från i dina program. T.ex autocad och inte ha slagit på drivrutins stödet. eller ens installerat drivrutinerna eller programvaran för att kunna använda hårdvaran? Har sätt mer än en firma säja att det är på och jag pekar men inser att de vill inte veta.

Inte en aning för att vara ärlig utan jag sökte på Youtube specifikt arma 3 då detta är enda spelet just nu jag kan komma att tänka mig köpa inom snar framtid. Så skrev arma 3 1050ti benchmark. Har inte en susning om program och drivrutiner och annat hahaha..
Men kände utifrån var jag såg när dem pressa spelet med ultra allt att det var faktiskt spelbart och inte direkt nån visuell downgrade för mitt otränade öga iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Nu är det dock så att ARMA 3 är oerhörd cpu-krävande. Och speciellt när det kommer till fps spel så är en högre fps bättre. Men det får ju du avgöra, det är du som ska använda datorn

Är ingen gamer så jag vet inte i ärlighetens namn. Men att dömma av vad jag såg när dem pressa spelet på ultra inställning och med 1050ti var det helt klart spelbart. Såg inte nån större negativ påverkan utan 30-40fps såg ändå schyst ut.
När de kommer till processorn har jag beställt Ryzen 7 - 2700 dvs andra generationen. 8 kärnor 16 trådar? Så processorkraft känns det ändå som jag har gott om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Full:

Notera att DisplayPort-sladdarna som följer med skärmarna antagligen inte är certifierade så du vill nog köpa det löst.

Har köpt 3m Iiglo mDP- DP som ska användas från dator till huvudskärm. Sen förlitar jag mig på DP sladden med skärmarna för daisy chain till skärm 2. Tror inte det ska bli några problem.
Men ville köpa en separat kabel just för att jag blev lite osäker vad dem kablar som ingår hur långa dem är och vill inte när jag byggt upp allt inse i sista sekund att fan. Kablarna räcker inte 😂😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har en väldigt udda fråga.
Var och när uppstår statisk elektricitet jag har köpt ett armband mot det. Men tänkte även använda dem tyg skyddavantarna som kommer med RXracer stolen för montering av komponenter för att skydda dem från ev. Hudfetter och liknande. Är detta en dum idé?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Christian84: ESD-armbandet är till för att ge dig och datorn samma potential. Om du då använder tygvantar som inte är ledande så kommer ESD-armbandet inte ha någon effekt eftersom du då isolerat dina händer, och statisk elektricitet kan byggas upp på utsidan av vantarna. Så kör armband och bara händer, hudfetter och liknande är normalt inget problem.

Sweclockers har för övrigt en bra artikel om ESD.