Vilket chassi samt vattenkylning ska jag ha?

Permalänk
Medlem

Vilket chassi samt vattenkylning ska jag ha?

Tjena

Jag ska köpa en dator till sommaren och har plockat ihop en kundvagn här och undrar vilket chassi jag ska ha samt vilken vattenkylning. Det står mellan det chassit som är i kundvagnen och den vattenkylningen som är i kundvagnen https://www.inet.se/kundvagn/visa/11547648/

Eller denna https://www.inet.se/produkt/5320011/...hydro-h100i-v2 och detta chassit https://www.netonnet.se/…/cooler-mas...…/223821.8976/

Så vilken av de två chassi samt vattenkylning är bäst?

Min kompis har mastercase och corsair h100i v2 och han är nöjd, han har 1070 och i5 16gb ram. Hur ser jag vilken som är bäst? Mastercase har 2 fläktar fram och en bak som medföljer och det kör han på utan problem medans fractal meshify har 1 fläkt fram och en bak.

Mvh

Permalänk
Inaktiv

När du menar vattenkylning så menar du endast CPU-kylning?

Eller menar du ett helt vattenkylt system(CPU, GPU, RAM, Mobo)?

Antar att du menar endast processorkylare samt ett chassi...

Det bästa jag kan göra är att länka till recensioner på produkter i din länkade kundvagn:

CPU-kylaren är hyllad:
https://www.tomshardware.com/reviews/fractal-design-celsius-s...

Chassit är hyllat:
https://www.sweclockers.com/test/24279-fractal-design-meshify...

Bra valt, svårt att slå.

Permalänk
Medlem

@anon195163: Det är endast CPU vattenkylning ja. Är dem 2 bättre än de andra 2?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thenubto:

@DotDotDot: Det är endast CPU vattenkylning ja. Är dem 2 bättre än de andra 2?

Japp, det du har i din kundkorg hos Inet är bättre än de andra du länkat till.

Permalänk
Medlem

@anon195163: Men den hos netonnet har ju 2 fläktar i fronten och är större och meshify 1 och mindre?

Permalänk
Medlem

Chassit har jag själv och det är helt fantastiskt. Kylaren har jag använt i ett antal datorer på jobbet och den är verkligen bra. FD nailade verkligen det mesta med den kylaren.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@anon195163: Jag la ut det här med för fick inte något svar på flashback men tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Gyhlen: Menar du meshify och S24? isåfall hur mycket låter den om man kör med headset?

Permalänk
Medlem

@thenubto: Hade inte fixerat så mycket på vattenkylning utan lagt krutet på GPU.
Snabbare minnen 5kr billigare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11548910/

Permalänk
Medlem

@thenubto:

Jag håller med ovanstående - vattenkylning (AiO) är lite av en gimmick om du frågar mig. Såvida man inte gör en helt vattenkyld dator med custom loop.

Du vinner mycket mer på att välja ett snabbare grafikkort. Kan därtill tipsa om att det är riktigt bra priser på FE-korten från nvidias hemsida (1070Ti för 4799kr). FE-korten har något sämre fläkt, men dessa går att byta ut om man stör sig på den lite högre ljudnivån.

Därtill skulle jag rekommendera att du använder prisjakt.se eller komponentkoll.se för att spara pengar.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thenubto:

@MaACc1i: Menar du meshify och S24? isåfall hur mycket låter den om man kör med headset?

Har ett Define C själv, men det är ju samma grund fast jag har sämre kylning.
Jag har inte min dator alls, inte de jag bygger heller i jobbet för den delen. ^^

Mvh

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Vilket chassi? Panik-ångest

Hej, jag har valt delar till min dator nu och undrar vilket chassi för runt 1000kr som skulle vara bra till denna datorn. Jag hade fractal design meshify c tg innan men nu börjar jag tänka att grafikkortet kanske är för nära fram fläkten? Jag vet att det står 315mm på max grafikkortslängd. Så tycker ni att jag ska köra på meshify c eller ska jag ta något större chassi? Länka gärna vilket ni rekommenderar eller att meshify kommer duga fint för jag gillar hur meshify ser ut.

Jag vet att jag kan ta 1080 för ungefär samma pris men jag vill ha 1070 ti om inte priserna går ner tills sommarrean.

Mvh

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11590400/

Permalänk
Hedersmedlem

1070 Ti STRIX är 298 mm långt så det kan mycket väl vara så att det inte får plats, speciellt inte om du monterar en AIO i fronten.

Skrivet av thenubto:

Jag vet att jag kan ta 1080 för ungefär samma pris men jag vill ha 1070 ti om inte priserna går ner tills sommarrean.

Det här förstår jag inte. Kan du förklara varför du vill ha ett sämre grafikkort när du kan få ett bättre till samma pris (om det är så, jag har inte kollat själv)?

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Jo grafikkortet får plats men tänkte om det blir för trångt för det kommer vara 1,7cm ifrån fläkten och grafikkortet.

När jag lagt ut innan så har folk sagt att jag ska ta ett 1080 från någon tillverkare för samma pris men jag vill ha antingen asus eller msi så finns något annat företag för billigare så tar jag hellre ett 1070 ti. Har en 1080p 60hz skärm så 1080 vet jag inte riktigt om jag behöver. men det skulle vara om priset på antingen asus 1080 eller msis då kan jag dra till med ett 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thenubto:

@Andreaz1: Jo grafikkortet får plats men tänkte om det blir för trångt för det kommer vara 1,7cm ifrån fläkten och grafikkortet.

När jag lagt ut innan så har folk sagt att jag ska ta ett 1080 från någon tillverkare för samma pris men jag vill ha antingen asus eller msi så finns något annat företag för billigare så tar jag hellre ett 1070 ti. Har en 1080p 60hz skärm så 1080 vet jag inte riktigt om jag behöver. men det skulle vara om priset på antingen asus 1080 eller msis då kan jag dra till med ett 1080.

Asus kan jag förstå, men inte MSI. Jag har själv MSI och aldrig haft problem men jag har hört alldeles för många skräckhistorier om deras kundtjänst.

Oavsett är 1080 mer värt.

Permalänk
Medlem

Du ignorerade mitt inlägg i din tidigare tråd. Varför duger inte detta kort från MSI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thenubto:

@Andreaz1: Jo grafikkortet får plats men tänkte om det blir för trångt för det kommer vara 1,7cm ifrån fläkten och grafikkortet.

Varför skulle det vara ett problem??
Visst lite svårare att bygga ihop, men annars?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loefet:

Varför skulle det vara ett problem??
Visst lite svårare att bygga ihop, men annars?

Det är inte tydligt om de 315mm som chassit klarar är med eller utan en fläkt vid den positionen. Meshify C kommer bara med en 120mm-fläkt fram. Oavsett vilket kommer en AIO inte att få plats att monteras där fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är inte tydligt om de 315mm som chassit klarar är med eller utan en fläkt vid den positionen. Meshify C kommer bara med en 120mm-fläkt fram. Oavsett vilket kommer en AIO inte att få plats att monteras där fram.

Jag har ett Define C och jag har min rad monterat i fronten.. En 280mm för att vara exakt så jo det går. 120/240/280 och 360 går att montera fram. 120/240 i toppen och 120 bak. Men det man måste tänka på är att man kan inte ha långa grafikkort då. Jag kör med ett MSI GTX 970 Gaming och det har väl kanske 2-3cm max till fläkten.

Mvh

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80