Permalänk
Medlem

Är det smart att vattenkyla CPU?

Tänkte skaffa 8700K.

Permalänk
Medlem

Hur menar du vattenkyla, AIO eller bygga eget system?

Valet av Luftkylning, AIO, vattenkylning eller annan kylning hänger ju på så många saker:
Hur mycket plats finns i chassit, flyttar du datorn ofta, vilket look du är ute efter, hur ljudkänslig du är på vissa frekvenser, etc.

Permalänk
Medlem

Ordentliga luftkylare om Nocutas mer gedigna modeller har betydligt bättre kylförmåga i förhållande till ljudnivå jämfört med kylare med vatten som kylmedium.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ordentliga luftkylare om Nocutas mer gedigna modeller har betydligt bättre kylförmåga i förhållande till ljudnivå jämfört med kylare med vatten som kylmedium.

Om du menar AIO så stämmer det nog bra...
Men överlag?
Verkligen inte!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Bra pris köp du kommer inte att ångra dig

https://www.komplett.se/product/815299/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maho:

Om du menar AIO så stämmer det nog bra...
Men överlag?
Verkligen inte!

Även en fet tornkylare för 799-999:- är att föredra framför en 5000-7000:- egenbyggd vattenloop.

Mindre strul och kyler bra gentemot priset med en fet tornkylare, men om TS tycker 6000:- extra för de där 10c mindre i spel är ju upp till TS.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Även en fet tornkylare för 799-999:- är att föredra framför en 5000-7000:- egenbyggd vattenloop.

Mindre strul och kyler bra gentemot priset med en fet tornkylare, men om TS tycker 6000:- extra för de där 10c mindre i spel är ju upp till TS.

10c mindre?
Försöker avgöra om du är seriös eller inte....
Är inte ens ett argument, vill han ha vattenkylning så spelar nog inte priset någon roll.
Mycket lägre temps, och med rätt setup, väldigt tyst.
Är det dyrt? Kan det absolut vara. Men bara för att det är dyrt betyder det inte att en noctua är bättre.
Precis samma sak som att köpa en audi RS6 även om en volvo 240 fungerar.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maho:

Precis samma sak som att köpa en audi RS6 även om en volvo 240 fungerar.

Noctua är dock premium så den borde vara 2018 BMW i8 Coupe om man nu ska vara sån ..

Tycker vattenkylning idag är endast för utseendet, man går alltid tillbaka till luft efter ett tags användning utav vattenloop.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Även en fet tornkylare för 799-999:- är att föredra framför en 5000-7000:- egenbyggd vattenloop.

Mindre strul och kyler bra gentemot priset med en fet tornkylare, men om TS tycker 6000:- extra för de där 10c mindre i spel är ju upp till TS.

Allt är relativt. Toppen av AIO presterar likvärdigt med Noctuas 15.

I övrigt känns 5000 i överkant då man kan köpa bra kit för 3500.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pecesithon:

Allt är relativt. Toppen av AIO presterar likvärdigt med Noctuas 15.

I övrigt känns 5000 i överkant då man kan köpa bra kit för 3500.

Fast man kan göra Noctuan semipassiv dvs 0db, det kan man ej med AIO, eller dessa 3500:- vattenloopar.

Sen är AIO's oftast dyrare än en NH-D15.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört både AIO, egen loop och luft så tycker jag personligen att egen loop är det bästa för mig. Jag vill ha min dator knäpptyst oavsett vad den gör, temps spelar mindre roll. Nu i min senaste revision av datorn så kör jag luft för att jag inte orkat dra loopen fast jag har alla delarna för det. CPU kylaren, Phanteks TCP-14 är förvisso helt ljudlös oavsett belastning. Men Strix-kylaren på mitt 1080 driver mig galen, hur jag än ändrar i fläktkurvan för den så låter den för mycket enligt mig (under belastning, ljudlös annars). Så det är en tidsfråga innan loopen åker in igen. AIO tycker jag för det mesta är skräp och kör hellre luft en AIO.

Så ur ett ljudperspektiv så är rangordningen för mig;
1. Egen loop
2. Luft
3. AIO

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Fast man kan göra Noctuan semipassiv dvs 0db, det kan man ej med AIO, eller dessa 3500:- vattenloopar.

Sen är AIO's oftast dyrare än en NH-D15.

Nu var det väl inte priset vi nojade över?
I övrigt presterar CM Masterliquid riktigt bra för en lägre prislapp än Noctua.
Semipassivt känna ganska onödigt om man nu inte jagar det på samtliga komponenter. Vad hjälper det att ha en knäpptyst cpukylare om det ändå överröstas av ett grafikkort?

Även om vi drar det till det extrema med en passiv cpu kylning så måste du ha ut luften från chassit och om man vill det går via en radiator eller fritt blås är lite skit samma.

Jag har varit nöjd med både min D-14 och AIO. Har jag köpt komponenter som är lite snygga så går stor towerkylare bort tyvärr.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sn1gel:

Tänkte skaffa 8700K.

Jag har haft enbart bra erfarenheter av AIO kylare, men känslan av att inte behöva oroa sig över läckage med en luftkylare är rätt härlig. Jag hade satsat på en NH-D15, som för övrigt ger god marginal för överklockning.

Permalänk
Medlem

Jag ska ta någon minut att svara här eftersom jag varierar min kylning hela tiden.

Just nu har jag AIO och den enda fördelen är att man får en ganska clean lösning i chassit den stora nackdelen är att man är orolig för pumphaveri, det kyler även omkringliggande komponenter dåligt som tex VRM. Man slipper heller inte fläktljud från GPU samt att det ofta slutar med att man kör in varm luft i chassit eftersom det oftast är lättast att sätta en AIO i fronten. Lätt den sämsta lösningen om man inte är ute efter en dator som ska flyttas ofta eller man är ute efter utseendet. AIO har högst ljudnivå av alla kylare.

Custom loop är ju det trevligaste med tanke på temps och det behöver inte vara dyrt. Jag har en tråd där jag importerade prylar från Kina och hela bygget gick på 1500:- om jag inte minns fel. Nackdelarna är ju att det ofta är rätt jobbigt att få en snygg dragning samt att datorn blir tung om man vill flytta den. Kyler man även GPU är denna metod den som förmodligen är tystast när man får för sig att spela. Även här är nackdelen att man inte kyler vrm ram osv.

NH-D15 är by far den trevligaste lösningen av dem alla. Inte långt bakom custom loop i temperaturer, riktigt jäkla tyst förmodligen den tystaste lösningen när bara cpu används. Kyler även vrm och ram. Nackdelen är om du har ett grafikkort som väsnas under load.

Idag har jag AIO mest bara för att jag fick en gratis men jag kommer förmodligen beställa en NH-D15 från komplett för det är den kylning jag alltid vill gå tillbaka till även om jag får ryck ibland och vattenkyler min dator.

Jag byter komponenter ganska ofta säg 4ggr per år och tycker att det är för "jobbigt" att installera custom loop mellan varven.

Skulle jag rekommendera något är det lätt NH-D15

Visa signatur

Blank

Permalänk
Avstängd

Kan rekomendera noctua d15 monster kylare

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet med att kört både custom loop. AIO och luft skulle jag säga att ska du bara kyla cpu kör luft. noctua D15 många rekommenderar kör jag nu. stor o klumpig ja men kyler bra, och är tyst

känns inte som någon ide att bygga loop för bara cpu, då vill man ju ha med GPU med.

Och du vill även ha såpass med radiatoryta att fläktarna knappt behöver gå. så allt e tyst även i load.

nackdelen med customloop är väll om man vill byta delar ofta. eller möblera om radiatorer eller nått. då får man tömma allt o hålla på. Kan ju även läcka men e ju risken man får ta.

AIO e väll inte dåligt men kör hellre luft än AIO. enda meningen jag ser med AIO är att det blir mer clean look på moderkortet men det är nog den enda.

Permalänk

Har kört med NH D14 och nej man kan inte få en egen byggd loop lika tyst som en bra torn kylare.

Det är omöjligt.

Noctuan kan köras helt passiv och att köra en loop utan pump är hål i huvudet.

AIO hade jag aldrig kört på, skall man köra vatten så kör man egen loop. Färdiga vattenkylnings lösningar är inte så "underhållsfria" som man kan tro och är klurigare att pyssla med.

Orkar man inte pilla: luft
Gillar man pilla: Custom loop

Undvik AIO, har haft flertalet pump haverier genom åren, system gäggar igen och även en som började läcka(gummi slangen sprack under drift vid radiatorn)...

Å andra sidan så är det nog bara jag som haft sådan otur med färdiga system.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Många kylare duger och är rätt underskattade. Körde en arctic 33 e-sport innan, bytte sedan till h5 ultimate. Klarar mig fint, men som folk skriver så är d15 bra, finns såklart många bra alternativ. De är dock mer värt att köra en delid först. Det bästa sätter att få ner temperaturerna.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn1gel:

Tänkte skaffa 8700K.

Det beror väl också på vilket chassi man har. Alla här i tråden tjatar om den där fet Noctua klumpen. Den kan dom ju pröva klämma in i ett Cooler Master Elite 130. 😃
I det chassit kör jag AIO. Cleant, tyst och kyler perfekt!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Ingen support för AM4 än nu när Ryzen är AMDs huvud CPU? Måste man fortfarande beställa fästena efter så lång tid som Ryzen funnits på marknaden?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Som redan sagt: Orkar du pilla och har råd att kasta pengar på Custom loop så gör det.
Men det är en del pill, rengöra systemet och sätta fläktkurvor. jag är lite less efter 1 år med vatten och jag snart ska rengöra loopen igen så är frågan om den inte säljs istället.
Du får det aldrig helt ljudlöst, men jag kör fläktarna på ~800 RPM ganska långt upp i temp för att hålla ned ljud så länge det går.

VRM kyler du visst med Custom loop, beroende på vad du har för block på GPU.
Men om det är värt med Custom är det bara du som kan avgöra, och man är alltid lite nojjig för läckage, iaf jag! haha

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Är du ute efter tyst AIO drift när du surfar mm så rekomenderar jag Fractal Design Celsius S24 240mm vilken jag ägt i snart ett år. Första AIO av de fyra jag ägt som matchar luft i att vara helt tyst vid låg belastning. Och som nämndes innan, blir en clean install med AIO.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Det verkar tyvärr inte bättre konstigt nog

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@AMD-FX: Det verkar tyvärr inte bättre konstigt nog

Ok, jag ska prata med Komplett senare som har en chatt på deras sida. Kylaren verkar intressant för mitt Ryzen bygge (som går i slowmotion tyvärr)
1,3 kg klump, hoppas inte moderkortet knäcks ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ingen support för AM4 än nu när Ryzen är AMDs huvud CPU? Måste man fortfarande beställa fästena efter så lång tid som Ryzen funnits på marknaden?

https://www.komplett.se/product/914742/datorutrustning/pc-kom...

Permalänk
Medlem

Ok, man ska gå på SE versionen alltså. Bra att veta, men den va också dyrare

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag valde en AIO kylare mest pga utseendet ..Deepcool 240ex kyler min 8700k
Hade en NH-DH15 innan men den täckte över för mycket plus problem med ram platserna..Men det kylde riktigt bra ..Bättre än den jag har nu

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Inget problem att köra med den kylaren jag och många andra har ju använt den. Man får bara tänka på det när man förflyttar datorn och lögga den ner på sidan. Mounting kits är ju gratis om man orkar vänta dvs.

Visa signatur

Blank