Hjälp oss göra Fredagspanelen bättre!

Permalänk
Medlem

Samla upp några bra frågor som kommer in under live-sändningen och har en liten Q&A i slutet på sändningen. Vill gärna se att ni fortsätter köra live men utan att det att chatten/datorerna stjäl er uppmärksamhet medan ni betar av ämnena.

Edit: Som många andra skrivit så är Jonas och Emil den bästa kombon. Personkemi helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ta med Emil lite oftare! Som andra säger skippa live och kör typ 10 valda frågor som ni har fått eller ordnar så att ni får.

Kära bullen - jag är en ensam källarryttare som undrar vad man kan göra när det luktar bränt på modermodemet?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Avstängd

Ni byter ju plats på nyhetsarriklarna slumpmässigt under veckan istället för att låta dem förbli kvar i kronologisk ordning så... Är det verkligen för mycket begärt att slänga upp en nyhetsnotis på Swecs första sida & meddela om att ni *går live nu* precis innan/i samband med fredagspanelens start? - Förövrigt perfekt som det är!

Permalänk
Medlem

Detta är mest upprepning på tidigare inlägg

Jag vet inte hur många som kollar live, inte jag iaf. Känns som programmet blir lite väl långt när ni skall kolla chatten och försöka gissa er fram till svar. Jag gillade även när ni klippte in bilder eller korta videoklipp på det ni pratade om, vilket ju är lättare att göra i efterhand.

Jag gissar även att många som ser fredagspanelen även håller koll på nyheterna ni publicerar på hemsidan. Som många sagt här innan ger det inte så mycket att ni bara läser igenom dessa nyheter. Plocka ut de mest intressanta nyheterna och diskutera om dessa lite längre istället.
Jag kollar även på fredagspanelen för att få veta saker som inte skrivs i artiklarna, t ex hur dåliga vissa företags PR-avdelningar är eller när ni satt uppe hela natten för att bli klar med en recension pga att någon spillde kaffe i testriggen.

Rotera gärna vilka som är med. Jonas är jättebra, men jag skulle inte ha något emot om t ex Jacob och Kenneth körde panelen ibland. Ni har ju även några andra att välja på som man ser någon gång då och då i olika klipp, t ex André, Tomas och Frida.

Sätt ett övergripande tema för varje panel. Om ni t ex väljer att ha med Frida skulle ni kunna prata om moddning, som hon uppenbarligen är väldigt intresserad av och duktig på. Har ni med Tomas kan ni prata mer om skärmar, osv. Har ni ett tema kan ni även ta in frågor någon dag innan.

Externa gäster från diverse olika företag skulle också vara roligt, men då gärna inte PR-folk, utan personer som är lite närmare själva utvecklingen. Detta kanske mer skulle kunna göras som reportage där ni åker till företaget.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett ett format där ni går in lite djupare på några tekniktrender som hårdvara etc och faktiskt pratar om hårdvaran i sig och på djupet och inte bara det marknadsmässiga och lite ytligt. Jag förstår tidsbristen som gör att det nuvarande formatet har valts, men t.ex. lyssna på några av Anandtech's gamla podcasts från 2013-4 för en idé om hur det skulle kunna gå till.

Permalänk
Medlem

Har säkert redan föreslagits, men jag har för mig att ni hade typ "veckans fråga" eller något liknande innan? Alltså en läsare skickar in en fråga och sedan djupdyker ni i svaret. Det var kul och jag skulle vilja se det igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sluta sänd den live.. blir bara konstigt att se en livesändning i efterhand.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det vore trevlig om ni ökade tempot och/eller höll längden på avsnitten till 30, max 45 min.

edit: Håller med många övriga att skippa live-formatet

Permalänk
Medlem

De flesta idéer som enligt mig skulle göra panelerna bättre är på ett bra sätt redan skrivna. Att kemin mellan personerna i panelen är bra och att publiken känner att paneldeltagarna brinner för uppgiften och tycker det är kul är det viktigaste enligt mig, vilket också ha diskuterats i tråden.

Jag håller också med om att livestreamgrejen kanske inte tillför så mycket mer än distraktion hos paneldeltagarna.

En konkret ide är att ha med en diskussion per vecka som skulle kunna föreslås av medlemmarna och väljas ur högen av panelen. Paneldeltagarna skulle även i viss mån kunna väljas så att någon kunnig på området diskuterar i mesta mån.

Det skulle vara roligt med mer diskussioner generellt istället för bara sammanfattning av nyheter, kanske nåt "offtopic"-ämne någon gång ibland. Kanske något "fördjupande" innehåll så att man kanske lär sig nåt också ibland skulle inte skada

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra som det är och har varit.

Jonas och Emil är ju klart favoriterna pga man kollat många år sedan start, men de övriga som är med är naturligtvis mycke bra med och det är bra med variation så man får lita olika tankar/vinklar om olika ämnen. Jonas börjar bli lite som Arne Weise, han ska bara vara där

Ibland kan jag tycka det drar ut på tiden (men då kan man spola fram, men det händer ytterst sällan), men generellt bra längd, runt en timma. Tycker det är kul med lite humor mellan varven för att lätta upp lite så det inte blir för stelt med tekniskt tugg. Emil och Jacob får gärna snacka lite mer Östgötska

Tycker som sagt det är bra som det är, skulle ge 9+ av 10 som det är.

Vore kul med lite fler gäster om det gick från olika företag ibland, kanske en gång per kvartal?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Som många redan skrivit tycker även jag att ni bör sluta med direktsändning och istället satsa på en mer kvalitativ produktion där ni väljer ut ett antal ämnen ni diskuterar mer ingående. Klipp då gärna in bilder eller kortare videoklipp. Att rabbla upp kort info om många av de nyheter ni redan skrivit om är inte särskilt intressant då jag antar att de flesta som ser fredagspanelen redan läser det ni skriver. Längdmässigt är ca en timme lagom tid.

Glöm inte bort att förändring inte alltid innebär förbättring. Behåll det som de flesta tycker är bra och ändra det som de flesta tycker är mindre bra.

Tillägg
Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Relik 📜

Tack för alla förslag, vilken bra diskussion! Läser allt som skrivs, vi kommer sätta oss och gräva ordentligt sedan. Fredagspanelen har ändå rullat i snart åtta år enligt typ samma recept, så god tid att skruva på några reglage. Sedan får vi såklart fråga alla er igen och fortsätta trimma!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med flera i tråden, tappade intresset helt när Emil försvann från fredagspanelen.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni gör ett mycket bra jobb med panelen precis som ni gör, det är Sweklockers grej.
Jag hade gärna sett Emil mera i rutan, jag tror att ni skulle kunna vara 3 st i rutan utan att det skulle bli grötigt, ni har ju varit det ibland.
Live eller inte? för mig är det vilket som.
Jag ser till 95% på kvällarna ändå, men jag tycker inte att det stör även om ni hamnar i datorn ibland.
Se till att hålla avsnitten minst 1 timme, annars är dom så korta.
Veckans pryl var bra, kanske kan ni ta upp det igen.

Jag saknar även tester av Moderkort, som ni hade förut.

Permalänk
Inaktiv

När Emil var med så märktes det hur kul dom hade när dom snackade. Det var ungefär som om det inte var nån inspelning, utan en diskussion mellan två nära vänner som känner varandra väldigt väl, och man var liksom med i och kände sig delaktig i diskussionen. Det var helt enkelt väldigt kul att lyssna på. Man satt och garvade och njöt av humorn.

Angående upplägg så skulle ni kunna ha en lite större studio, en s.k. TV-soffa med 3-4 pers som kan diskutera allt möjligt, inklusive tittarfrågor, och ge era egna åsikter.
Alltså gå över från en nyhetspanel till en diskussionspanel med olika gäster.

Permalänk
Musikälskare

Live gillar jag inte

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tror det är fel att bara ändra tillbaka till så som det var "förr", man måste kunna förnya sig. Dock är den nuvarande förnyelsen dålig, vilket troligen ligger till grund för trådstarten.

Jag kanske är för gammal för att titta på panelen men jag såg varje avsnitt förr och det som får mig att inte titta längre är tramset. Panelens alla medverkande är ju grymt kunniga, men tyvärr skyms det av tramset, vilket är synd. Jag är själv datornörd, men nörderi måste kunna ske med seriositet och en gnutta allvar ibland.

Jag tycker Tomas genomgångar av skärmar, TV-apparater osv. är ett föredöme för Fredagspanelen, sakligt, informativt och inte överdrivet på något sätt.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tack för all feedback! Ska bli kul att skruva och testa något nytt efter alla år med samma gamla visa.

Skrivet av yrfhar:
  1. Inspelat var roligare att titta på än nuvarande Live-sändningar

  2. Emil och Jonas kemi var det som gjorde FP intressant

  3. Jacob är intressant att lyssna på med sitt upproriska men varma framförande men det kan bli för mycket ibland

  4. Kenneth känns opolerad men försöker och försöker utan att sätta den där straffen. Känns mer som ett fagert yttre för att dra kvinnlig publik

Tack för ett gott garv! Inte för att du har fel, men att jag relaterar med allt du skriver om mig.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte meningen med live, jag tittar aldrig live och hade hellre sett en redigerad version där det onödiga inte finns med.
Jag tycker de klippen som dykt upp på senare tid med Jonas och Frida varit sevärda men jag gillar Wintermute.
Jag vill helst se klipp som visar och diskuterar ur en annan vinkel än min egen då jag gissar att många tittare har koll på det mesta redan.
Jonas fast och rondera de övriga tycker jag och om det inte är live så kan vi se fler i samma avsnitt då alla har sina expertområden.

Permalänk
Medlem

Känner för min del att live känns inte ger något för min del för jag ser alltid avsnitten senare på kvällen.

Annars tycker jag den generella upplevelsen och stuket som ni har funkar bra för mig och älskar att det är sakligt men också den breda diskussionen i fredagspanelen som lättar upp och ibland ger en mycket bredare info om nyheter!

Era personliga åsikter och infon som ni sitter på personligen ger ett stort djup i det hela.

Långa avsnitt är ett måste ! (minimum 1 timme)

Ni gör ett bra jobb och fortsätt med det <3

Obs älskar era små videos om Trocadero tester eller liknande som ger mycket kärlek

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Jag vet att ni vill vara objektiva, men jag hade hälldre sett att ni ger mer egna intryck och åsikter om allt ni pratar om. Blir mer personligt vilket uppskattas.

Samt att jag skulle vilja se mer intervjuer och branschfolk som gästar studion, exempel: AMD om deras nästa GPU eller något.

Permalänk

Att det är live stör mig inte, ens om jag ser dem senare vilket oftast är fallet. Att avsnitten kan bli längre stör mig inte heller, jag tycker om att man tar sig tid till att förklara saker i mer detalj och låter folk tala till punkt. Dessutom ger live en viss spontanitet som jag gillar, fast kanske att ni skulle byta ämne lite provisoriskt eller hitta en annan lösning när det dyker upp dötid (vilket faktiskt inte är så ofta). Lite gäster skulle kanske vara kul att ta med ibland, fast om det är prat om nyhetsveckan och skvaller/rykten/analys om läget så kanske de inte hänger med riktigt.

Sist men inte minst, visst, ni kan finpolera sändningarna, men då är det tid ni inte kan lägga på någonting annat, och ni kommer att ta bort skavankerna som ger avsnitten sin karaktär.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Jag får hålla med tidigare inlägg. Jonas och Emil-kombon är oslagbar och live-konceptet känns bara förvirrat. Varför ändra ett vinnande koncept? Har knappt tittat på Fredagspanelen sedan detta ändrades.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har följt Fredagspanelen sedan starten. Väntar alltid på nya avsnitt! Mycket bra koncept men känns nu sista tiden att det inte är som det varit. Mycket har sagt redan i tråden men upprepar det lite igen.

1. Jonas och Emil ÄR fredagspanelen. Men Jakob och Kenneth är mycket bra också.

2. Datorerna måste bort från borden. De förstör mycket av den härliga känsla som finns när ni "pratar med oss". Prova detta redan nästa fredagspanel!

3. Live kan ni skippa. Om ni ska ha live kvar så bort med datorer, han bakom kameran kan uppdatera en monitor som ni ser med det viktiga från chatten, och även stödorden kan vara på denna.

4. Mer inklipp av bilder, filmer, m.m. Monitorn bakom er kan börja visa t.ex Matgeek precis när ni börja prata om det, sedan klipps det in ett tag när ni pratat ett tag.

5. Tycker om åsikter, flum som det oftast blir. Detta minskade när ni började med live, mycket tack vare chatten och datorerna. Läser alla nyheter på SweC så egna åsikter och andra saker runt omkring är roligt om ni tar upp.

6. Ta gärna upp saker på bordet, t.ex. ett chassi när ni ska berätta om att Jonas har dreglat lite på ett nytt R5. Rör på er, visa saker, prata om en lustig vara ni har fått eller sett på internet.

7. Börja med lite korta reportage mitt i panelen där ni visar små klipp från en mässa, hemma hos, företagsbesök, m.m.

8. Visa bilder och prata om det snyggaste galleriet i veckan.

Förstår att Fredagspanelen inte ska ta så mycket tid i anspråk utan ni vill fokusera mer på själva siten med artiklar och nyheter, men att försöka lyfta FP och andra videos mer är viktigare och viktigare för framtiden för hela Geeks. De unga vill ofta att saker ska ske lite fortare/enklare (läs videos) än oss gamla datanördar.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Nu har jag scrollat igenom tråden och funderat en stund och så här känner jag:
Helt ärligt så har jag mer eller mindre slutat titta på Fredagspanelen. Och det känns trist att säga, med tanke på att jag satt bänkad varje avsnitt när allt begav sig en gång i tiden.

Uppsättningen med Emil och Jonas förblir helt genial hur man än vänder och vrider på det.
Och även om de andra uppsättningarna är intressanta, så håller Emil och Jonas en helt annan nivå.

Det var någon som beskrev det väldigt bra. Det är som att sitta med när två polare som känt varann hela livet snackar hårdvara, och man bara glider med i snacket och njuter.

Jag säger så här: Återinför Jonas och Emil, eller byt format helt!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Ja, Jonas och Emil är ju grejen. Så som det var förr, kunde inte bli bättre. Gå tillbaka dit.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Gärna klippa in mera bilder och videos av saker ni pratar om. Ibland nämner ni något som ni inte kan visa där och då, men klipp in det efteråt i stället då? Är väl bara ta ett kort på det och slänga in i videon sen eller något bara.

Permalänk
Medlem

Jonas och Emil var Fredagspanelen.

Som flera andra skrivit så svalnar mitt intresse allt mer och mer och de senaste gångerna har jag hoppat över en del avsnitt.

Förr kunde jag planera finmiddag inför, eller ta ett väl tilltaget glas whisky till Fredagspanelen om jag redan ätit och bara njuta. Det var som om man vore med er två(E&J), skämten, skratten. Kommentarstråden fylldes med texter från många användare om vad de åt eller drack just till den fredagen. Andra kommenterade om "Varför skriver alla vad de äter hela tiden?", personer som så småningom säkert fattade grejen, att vi väntat hela veckan på det här!

Det var "kvalité" rakt igenom, underbar humor, och riktigt bra fredagsunderhållning, veckans höjdpunkt med radarparet Jonas och Emil!

Konceptet har alltid varit bra, men utan Jonas och Emils dynamik, eller för att nämna ett annat par, Filip och Fredrik, så kommer varken Fredagspanelen eller Breaking News att fungera utan ledstjärnorna.

Det som finns att göra i ett försök att rädda situationen är att skicka iväg programledarna på långa festresor och prövningar så de knyter band och lär känna varandra på djupet så pass att de vet vad den andre tänker och kommer säga innan denne vet det själv, samt att de funkar i rutan. Annars, hitta helt nytt folk.

- Ingen livesändning, jag ser det aldrig live ändå.
- Inga datorer, det var bättre förr med rekvisita på bordet och ni var mer "med" med publiken.
- Ingen kuk-mugg i bild tack, skitkul för alla som har liten balle eller terminal diagnos.
- Gör programmet tillgängligt kl 18 på fredagskvällen eller nått.
- Läs inte upp nyheter repetetivt som på sistone, orera kring dem som Jonas och Emil brukade.
- Mer bilder, videos och annat inklippt när ni pratar om att ni testat vr, varit iväg på ställen etc.
- Frida i fredagspanelen!

PLUS

Skicka samtliga som ska vara med på någon mediekurs, förutom Chassiejesus, Emil och Thomas, fast Thomas har jag aldrig sett live, men är underbar framför kameran

Sen måste ni verkligen öppna en merchandise-sida, framförallt kvalitétsmusmattor och kläder.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Emil och Jonas = Fredagspanelen. Fasta bisittare Jakob och (eller) Thomas för deras enorma kunnande inom respektive ämne, sätt er ner runt ett bord för en mer avslappnad stämning. Live-sändning ej intressant.
Gärna lite intressanta gäster mellan varven, känns ju som att ni har många kunniga medarbetare som kanske kunde ställa upp.
Som många andra har sagt, bort med datorerna omgående, dom förtar närvaro-känslan.

Permalänk
Medlem

Skippa live chatten, är bara störande.
Kör en forumtråd några dagar innan, om ni vill ha förslag på ämnen.
Kanske en fast avdelning i varje panel med frågor eller ämnen från medlemmar.
Då kan fler än de få som kollar live, komma till tals.

Då kan ni lika gärna skippa live sändningen också.
Då slipper man hoppa runt och leta efter vart det börjar, och vi slipper se att det är problem att få igång ljudet hälften av sändningarna.

Dock behöver inte det betyda att ni måste sitta och klippa i 5 timmar i avsnitten och göra en jätteproduktion av det hela. Ta bort strul i början, men lämna kvar hostningar och andra taffligheter, de är bara charmiga.

Kör på Jonas som fast medlem, när det går, och rotera de andra. Även Emil får gärna komma tillbaks mellan varven, saknar honom. Särskilt hans plötsliga infall att säga helt orelaterade saker hela tiden.

45-60 minuter är lagom avsnittslängd.

Vad ni än gör, gör inte om allt då blir det bara sämre. Verkar vara en smittsam sjukdom att alla data och tekniksidor skall sabotera sitt video innehåll. (T.ex. The Verge, Engadget mm)