Hjälp oss göra Fredagspanelen bättre!

Permalänk
Medlem

Liksom många andra här slutade jag titta när Emil försvann. Det som gjorde fredagspanelen för mig var delvis personkemin mellan Jonas och Emil.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig bakom det många redan sagt:

  • Jonas och Emil är den bästa konstellationen för fredagspanelen, de är på samma våglängd och det blir roligare och intressantare samtal mellan grabbarna än vad det har varit med någon annan. Därmed inget ont om Kenneth eller Jacob som båda är väldigt bra, men den där naturliga jargongen infinner sig inte med dom som det gör med Jonas och Emil. Det har varit den enskilt största försämringen i fredagspanelen att Jonas och Emil inte är det återkommande radarparet som syns i rutan.

  • Ta bort datorerna och live-chatten, de inför avbrott som gör att samtalen och kontakten med tittaren tappar fokus, samla istället in frågor och samtalsämnen i förhand.

  • Själv tycker jag att det är kul med diverse utsvävningar och svammel, det är sånt som gör panelen extra kul då det mer liknar ett samtal man själv skulle haft med en bra kompis..

  • Det skulle vara intressant att kanske ta ett ämne som man diskuterar allmänt utöver dom punkter som har en anknytning till föregående veckors nyheter, eftersom panelen nu mer eller mindre är en återblick på nyhetsflödet två veckor bakåt.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning, jag får väl titta nån gång, har inget att jämföra med.

Men, spontant, live med publik som kan delta och ställa frågor, kanske. Ser ju sånt lite på Twitch, game streaming, intervjuer med kommentarer. Kanske nått år det hållet.

Fast då öppnar man för troll också, men det är kanske hanterbart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Anledningen till Live är väl att det är mindre jobb med det samtidigt som de som se det live och chatta ser det som ett mervärde.

Jag ser aldrig programmet live och i efterhand ger det ett lite trött intryck. Ni har börjat släppa Fredagspanelen som pod igen och det i sig är ju jättebra, men det säger ju en del om upplägget att det funkar precis lika bra utan bild. För det gör det, jag har lyssnat.

Permalänk
Medlem

Stämmer in med kören: Emil & Jonas var det som gjorde panelen till vad den var förut.
Uppskattar att ni sätter sakkunniga personer framför kameran men de måste också kunna förmedla informationen och budskapet till oss på ett underhållande sätt. Alla är inte gjorda för det och det behövs en viss karisma av något slag. Det är tyvärr den grymma sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Emil och Jonas var grejen, helt enkelt. De fungerade oerhört bra tillsammans. Absolut inget ont om övriga deltagare men det var ju Jonas och Emil som var grejen.

Det många missar här är att människor kan vilja utvecklas på olika sätt i sin yrkesroll. Vad jag förstod det som att Emil jobbar inte längre lika mycket med hårdvara (även om jag tror intressent finns där) så det skulle kanske inte vara den bästa kombon att han sitter i fredagspanelen heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Avskyr live avsnitt! Har helt slutat titta sedan det blev live.

Förstår inte riktigt grejen med det, blir ofokuserat och flamsigt. Känns helt onödigt. Samma sak med FZ. Fokus läggs helt fel, det borde läggas mer på nyheter och produktlanseringar istället för publiken. Gör eran grej utan att bry er så himla mycket vad tittarna tycker.

Alla passar kanske inte in bakom kameran heller, gillade Jonas och Emil, de hade en viss kemi som saknas hos de andra.

Tack för att ni lyssnar

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är grymt som det är. En sammanställning av veckornas händelser.
Det är dock inte nödvändigt att köra live.

Kanske bättre att samla några frågor från tittare under veckorna än att ta dem från chatten

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Gillade också fredagspanelen men har slutat titta alls.

Min önskellista
1. Alla som medverkar funkari min mening redan helt ok. Men visst blir alla bättre med övning (titta bara på Emil och Jonas i början, de har kommit långt båda två). Därför kanske man ska sattsa på 3-4 pers max och låta dem öva upp en bra rutin när det gäller kontakt med tittaren (inte lätt men går att förbättra för alla).
2. Ha inte med era laptops!!!!
3. Kör inte live!
4. Ta med mer än upprepning av vad som skrivits under veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Anledningen till Live är väl att det är mindre jobb med det

Håller med helt, man har urholkat innebörden och kör någon slags budget-fredag som inte gör någon glad.
Lägg ner eller förbättra.

Permalänk
Inaktiv

Om det måste köras live, ge bildproducenten i uppgift att välja ut frågor/roliga kommentarer på teleprompter istället för att ni har laptops och stirrar själva. Då kan programledarna foka på sin grej ist. Har inget emot att ni mixar programledare. Ni verkar komma bra överens allihop så jag tycker det är bra att ni inte hänger upp ett format på enskilda personer.

Men hela grejen att köra live och att kolla chat/länkar osv blir lätt tråkigt. Kollar en del på LTT men deras WAN show känns ju som ett random samtal i Discord. Det blir väldigt mycket ”just det, det här hände också” för att de helt enkelt inte är förberreda.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att ni ska behålla Jonas för det skulle inte bli samma utan honom. Saknar också Emil i rutan.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Saknar Jonas & Emil, var alltid trevligt att kolla, nu känns det för seriöst/påtvingat. Gillar när ni gjorde små roliga saker för att lätta på stämningen, t.ex någon gång när ni testade finskt kaffe (länge sedan).

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det många missar här är att människor kan vilja utvecklas på olika sätt i sin yrkesroll. Vad jag förstod det som att Emil jobbar inte längre lika mycket med hårdvara (även om jag tror intressent finns där) så det skulle kanske inte vara den bästa kombon att han sitter i fredagspanelen heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Så må det vara, men folk här tycker ändock att det var bättre när han var med, så för Fredagspanelen var då hans byte av arbetsområde synnerligen olyckligt

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Proffsmobbare

Håller inte med om att det måste vara Jonas och Emil, även om det är lite smånostalgiskt. Jag tycker att det är roligt med blandad besättning, särskilt när det blir lite åsiktsdelning och andra synvinklar.

Några lösa förslag:

  • Kortare avsnitt, 25-30 minuter.

  • Inspelat med tydliga övergångar, finns kanske lite utrymme att klippa tveksamheter och död luft.

  • Hoppa över vissa nyheter som kanske fått dåligt med besök och/eller aktivitet i diskussionstråden.

  • Välja ut artiklar under veckan där redaktionen känner att det finns mer att prata om som kanske inte passar i artikeln, ny information eller liknande.

  • Begränsa live-sändningar till event i stil med presskonferenser och stora lanseringar, ungefär som 99.

Lite nackdelar med ovan:

  • Behövs redigeringstid, kanske blir inspelning på en torsdag istället för fredag och missar någon nyhet.

  • Kritik över missat ämne eller utebliven ny information i artikel.

  • Redaktionen har blivit riktigt duktiga på live-delen, men det kanske blir för mycket av det goda.

  • Live-sändningarna har blivit väldigt bra, kanske synd att skära ned på konceptet.

Permalänk

Några förslag:

Fler personer, Mer diskussioner. Kanske är svårt men vore roligt om fler deltog i Fredagspanelen, Antingen i studion eller via skype exempelvis, Skulle leda till fler intressanta diskussioner.

Sätt er ner vid exempelvis ett skrivbord så ser det lite mer avslappnat ut.

Visa i streamen/videon vilket ämne ni pratar om just nu och vilka ämnen ni kommer att ta upp.

Inför ett eller flera återkommande segment som till exempel "Veckans pryl" eller liknande.

Jag har sett alla Fredagspaneler och kommer att fortsätta titta oavsett hur det blir, Utöver Sweclockers så tittar jag även på Pcper podcast och Awesome Hardware, Så många rekommendationer kommer från dessa

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Upprepningen av saker som hänt känner jag har blivit lite tjatigt, och var en av orsakerna till att jag slutade titta. Annars så tycker jag om konceptet med gäster och lite talkshow över det hela

Att ni nu kör live var en nyhet för mig och ett kul initiativ För då förstår jag att man kan också titta i efterhand om man inte följer live såsom twitch?

mina personliga favoriter är just jonas och emil. fast jag förstår att ni vill presentera annat folk också, men om jonas fortfarande är involverad så kan ni med fördel låta honom vara kvar, för han är underhållande framför kameran

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Sist på bollen, men vad fan

Nej, live är ingen vits för oss som tittar. Dels är det nog väldigt få som ens har möjlighet att se det live då vi är på jobbet eller för den yngre publiken, skolan. Sen finns det en risk, som andra påtalat, att det blir dåligt flyt i videon när man ska försöka kolla om någon skrivit något i något forum eller chat.

Jag kollar fortfarande fredagspanelen varje gång, men däremot kollar jag alltid på den i efterhand. Enda gången jag sett den live är om det varit ovanligt lite att göra den dagen på kontoret, men ofta blir det ändå inte hela och då har jag ingen större lust att se om den delen jag missade.

Sen blir det lite halvkonstigt när ni kör varannan vecka, har det hänt något i "mellanveckan" så har det ämnet antagligen debatteras flitigt redan och känns en smula irrelevant annat än att kanske nämna i förbifarten. Kör varje vecka, men kör max 30min. Kortare, mer koncist.

EMIL. Alla är vi nog överens om att det inte alls är samma grej sedan Emil försvann. Nu ska jag inte kasta någon skugga över Jakob eller Kenneth, båda två gick snabbt från att vara ganska obekväma till att bli rätt trygga framför kameran, men personkemin mellan Emil och Jonas är oslagbar.

Ni kanske kan kika på statistik och luska fram vilka trådar som vara mest aktiva under veckan, kanske gärna trådar som är nya eller något som blossat upp igen pga. något som hänt. Jag har absolut inget emot längre avsnitt som en del andra, tycker de är perfekt att lyssna på under helgen men då krävs det också att det är bra konstruktion så det blir en timmes underhållning än 15min bra innehåll, 20min dösnack, 5min fepplande med något kommentarsletande och 20min där man fyller ut innehållet med något halvintressant.

Skulle också säga att räds inte för olika längd på avsnitten! Har det inte hänt mycket, strunta i att göra avsnittet så långt! Bättre att tänka på kvalitén i sin helhet. Lite som ett musikalbum, bättre med färre bra låtar än att proppa in 21st låtar där man ändå bara minns fem kanske.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Kort o gott: Mindre live och mer Emil

Permalänk

Jag tycker att Fredagspanelen tappat lite skärpa sedan ni började med livesändning, som många redan sagt så blir fokus på era laptops istället för publiken. Visserligen har det varit bra med direktkontakten i chatten men nackdelen med att både tappa fokus på publiken och få ett mindre tajt program har varit större. Så ett intressant expreriment men jag förordar att skippa livesändningen.

Personkemi och samtal med publiken genom kameran har alltid varit en stor sak med Fredagspanelen så försök begränsa nyhetsuppläsningen till halvaprogrammet och använd 50% av tiden till era egan utsvävningar, funderingar eller andra programpunkter.

En idé vore en frågelåda där sweclockare kan sända in frågor som ni kan beta av några i taget. Se till exempel hur Windows Central gör i "Ask Dan" : Youtube lista över Ask Dan avsnitt

Jag saknar förvisso Emil men tycker att både personkemin mellan Jonas och Jakob och Jonas och Kenneth börjar komma igång bra. Man får komma ihåg att Jonas och Emil inte var supertajta i de första avsnitten. Det som kunde förbättras här är att både Kenneth och Jakob får "egna" delar som de ansvarar för och leder. Ibland golvar Jonas dem med sin rutin så ge dem egna små kungadömen.

Med förinspelad program så blir det även lättare och klippa in intervjuer, resereportage och fältövningar som kan både behgöva gallras och klippas innan de presenteras för publik.

Keep up the good work!

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har inte tittat fredagspanelen på ett tag, men efter de släpptes som podd lyssnar jag varje gång, skönt att ha i lurarna medans man gör något annat.

Däremot så tycker jag att man skulle kapa ner avsnitten i längd och kanske köra varje fredag istället.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Jag har kollat sen avsnitt ett och fredagspanelen är ansvarig för att ha räddat och återuppväckt mitt intresse för datorkomponenter. Favoritavsnittet är fortfarande totalsågningen av Bulldozer, där togs inga fångar :-).
Men jag undrar hur seriöst och hur mycket redaktionen vill satsa på fredagspanelen? Man kör fortfarande varannan vecka trots att vissa techchannels på youtube på gott och ont spyr ur sig material varje dag i veckan.
Sen har ni uppehåll ibland på flera månader på grund av semester,frånvaro etc. Det har säkert varit oundvikligt med långa uppehåll, men ibland har jag upplevt att fredagspanelen har tagits med en klackspark och inte satsats på seriöst.

- Skippa livesändning, folk är på jobbet.
- Inga fler Månadslånga uppehåll.
- Våga såga. För mig finns inget bättre än när Chassi Jesus fullständigt totalsågar ett chassi eller cpu.
- Kör varje vecka.
- Timestamps

Permalänk
Medlem
Skrivet av elhund:

Jag har kollat sen avsnitt ett och fredagspanelen är ansvarig för att ha räddat och återuppväckt mitt intresse för datorkomponenter. Favoritavsnittet är fortfarande totalsågningen av Bulldozer, där togs inga fångar :-).
Men jag undrar hur seriöst och hur mycket redaktionen vill satsa på fredagspanelen? Man kör fortfarande varannan vecka trots att vissa techchannels på youtube på gott och ont spyr ur sig material varje dag i veckan.
Sen har ni uppehåll ibland på flera månader på grund av semester,frånvaro etc. Det har säkert varit oundvikligt med långa uppehåll, men ibland har jag upplevt att fredagspanelen har tagits med en klackspark och inte satsats på seriöst.

- Skippa livesändning, folk är på jobbet.
- Inga fler Månadslånga uppehåll.
- Våga såga. För mig finns inget bättre än när Chassi Jesus fullständigt totalsågar ett chassi eller cpu.
- Kör varje vecka.
- Timestamps

Har du en länk till detta avsnitt? Låter underbart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varit med sen avsnitt 1, och försöker se varje avsnitt. Men håller med många föregående talares kommentarer. Live gör det flummigt, och om ni pressar ut ett avsnitt så är det bara upprabbling av nyheter som varit sen förra avsnittet. Jag saknar lite ibland om när nyheter och rykten bryts ner och diskuteras lite.
Skoj o lite flams kan vara roligt, men live är jag ingen förespråkare för. Då är det bättre att köra live vid event eller inför NDA tider att ropa ut "NU kan vi släppa nyheten att blabla..." eller direkt prata om reviewn ni gjort och visa slides och sådant om det inte är för mycket jobb.

Ja gillar samtliga som presenterar, och tycker det är kul med lite blandning. Ni gör ett bra jobb, verkligen.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

@deeshu: https://www.youtube.com/watch?v=y75t9NEpCYQ
Det var en fristående bulldozer special men dock med Jonas och Emil så den räknas.

Permalänk
Medlem

Varit med från avsnitt 1 och har alltid varit fredagens höjdpunkt. En kall öl och fredagspanelen är perfekt. Kör fräcka fredag hos fz efteråt.
Jakob har blivit bättre och bättre även om Emil är originalet. Tror det finns potential hos fler. Kanske skulle det funka med tre programledare?
Live tillför inget för tittaren. Utöka gärna till varje vecka.

Permalänk
Medlem

Slutade titta när Emil försvann som sparringpartner.

Tycker det ska vara Emil, Jonas och en eller ett par gäster. Gärna förinspelat som förr i världen, live tar bort kontakten med kameran lite och därmed mig som tittare.
Bara subjektiva tankar, jag gillar alla på redaktionen - men eftersom detta handlade specifikt om fredagspanelen så specificerade jag svaret lite.

Jakob och Kenneth är bra på sitt sätt men skulle fungera bättre som side-kicks och komma med nördig input som Emil och Jonas inte grottar in sig i längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Kan tänka mig att börja kolla om Emil kommer tillbaka och pratar med än alla andra

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Tänkte toppa min fredag med Fredagspanelen: 158, men den är borta! Någon som redan har sett den och kan spekulera i varför?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Moderator

@YamahaDGX630: Den kommer att läggas upp igen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers