Permalänk

Defekt moderkort S1155

Hej alla Sweclockare,

Skänker ett MSI Z77IA-S01, kortet är något fungerande då det bootar ibland, och då fungerar det bra och kan vara igång länge, men oftast så går fläkten igång och inget annat händer(kanske 1 på 20 starter det fungerar), man hör ett ultrafrekvent ljud från det med ström inkopplad, så jag antar att det är någon VRM eller kondensator som lagt av???
Skänks i första hand till någon som är kunnig med en lödkolv, är det många som skulle vilja ha det så är det motivation i form av det svåraste ni reparerat med just lödning eller liknande.
Jag skickar helst inte, så hämtning i centrala Stockholm eller Västerhaninge går före.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hade problem med samma moderkort för länge sen att den inte ville boot varje gång, tog fler och fler försök att få den att fungera. Skickade in den till inet och de byte BIOS men använde sig av ett speciellt BIOS och utrustning för att komma in bakvägen in i moderkortet, lösning finns men ja...om man få på ett nytt bios dvs.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Hade problem med samma moderkort för länge sen att den inte ville boot varje gång, tog fler och fler försök att få den att fungera. Skickade in den till inet och de byte BIOS men använde sig av ett speciellt BIOS och utrustning för att komma in bakvägen in i moderkortet, lösning finns men ja...om man få på ett nytt bios dvs.

Känns tvivelaktigt att de gör det med ett 5 år gammalt kort, när garantin är 3 år, men kan ju vara värt att kolla på, flashar de då någon version som inte finns att få tag på på normal väg? Har för mig att det i min ägo ska vara uppdaterat till senaste nämligen.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Grilljohan: Hej,
Jag tar gärna brädan om du inte släppt den till någon annan. Jag har dessvärre ingen möjlighet att hämta dock men pröjsar frakt om du kan tänka dig att skicka.

Har kompetensen som kan tänkas behövas. Vi pratar ut över lödning även kretsdesign, -analys samt programmering via SPI till bios-chip.

/D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Grilljohan:

Känns tvivelaktigt att de gör det med ett 5 år gammalt kort, när garantin är 3 år, men kan ju vara värt att kolla på, flashar de då någon version som inte finns att få tag på på normal väg? Har för mig att det i min ägo ska vara uppdaterat till senaste nämligen.

Det var tydligen mITX varianten, jag hade ATX varianten men jag hade också det senaste BIOS. Det är väl ifall någon hittar ett BIOS krets som passar till moderkortet och byter ut. Flasha om kan man göra ifall man kan få den att boota och komma in i bios men inget som jag har test själv men skulle vara roligt att göra ifall jag kunde

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag tar det jättegärna om det finns kvar och du kan skicka det, står självklart för frakten

Permalänk
Medlem

Kan vi träffas i Stockholm så tar jag gärna den.

Permalänk
Skrivet av KAMIKIRI:

Kan vi träffas i Stockholm så tar jag gärna den.

Har du kompetensen för att reparera det? Av sentimentala skäl så vill jag gärna att det repareras, så jag överväger att skicka det till DavidtheDoom.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

@Grilljohan:
Hejsan.
Jobbar med för det mesta med grafikkort, moderkort och stereoförstärkare och ständigt jagar defekta enheter. Har det som hobbyvärksamhet...

Permalänk

Kortet gick till @KAMIKIRI

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi