Kopparnätet hos mig stängs ner, bäst alternativ (inte fiber)? Även frågor om antenner

Permalänk
Medlem

Kopparnätet hos mig stängs ner, bäst alternativ (inte fiber)? Även frågor om antenner

Hej,

Snart stänger Telia ner kopparnätet där jag bor och jag är i behov av något som ersätter det. Telia erbjuder 100GB mobilt bredband med den otroligt generösa extrapotten på 100GB per månad (i 12 månader). Rent ut sagt värdelöst.

Det blir dessvärre inte heller något fiber, då vårat område (vilket är stort men med relativt få hushåll, men måste sommarstugor) inte fick ihop tillräckligt många som var intresserade.

Jag antar att mobilt bredband eller ett mobilabonnemang med "obegränsad" data är enda vettiga alternativet? Jag gissar på att jag använder runt 500-1000GB per månad.

Jag har gjort ett par tester med en mobil och Comviq, varpå jag har fått ut ca 30Mbit (senaste mätningarna igår var dock runt 20Mbit hela dygnet).

Nu vet jag inte vad som påverkar hastigheten mest i mitt fall (avstånd, täckning, träd?), men rent generellt - hur stor skillnad brukar det kunna vara på att använda en relativt ny mobiltelefon (Xiaomi Mi Mix 2) och en 4G-router med externa antenner? Bör det bli ytterligare skillnad om man använder t.ex. en riktad antenn? Värt att nämna är att min mobil har "full täckning" (vad nu det innebär i praktiken).

Tack!

Edit: Om jag t.ex. får ut 20Mbit över mobilnätet och skaffar ett extra datakort med router, borde jag inte få ut 40Mbit då (med hjälp av bonding/load balancing från t.ex. Speedify)? Jag förutsätter att masten har tillräcklig kapacitet, då vi inte är tillräckligt många som använder nätet för att "maxa" det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

En utomhus-antenn kopplad till 4G-router kan ju säkert ge dig bättre hastigheter. Allt handlar väl, som alltid, om vilken budget du har tänkt dig - samt möjliga abonnemangsformer som du finner acceptabla hos operatör.

Är du lite händig så verkar det inte alls vara dyrt att bygga en egen antenn: http://bcbj.org/antennae/lte_yagi_diy.htm

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta: Det finns tyvärr inte speciellt mycket att välja på när det gäller mobilabonnemang. Endast Tele2, Telenor och 3 erbjuder "obegränsad" data i vettiga hastigheter (Net1 påstår ha helt obegränsat, men med väldigt låga hastigheter).

I övrigt så har jag inte någon satt budget, utan vill ha så snabb uppkoppling som möjligt. Med det sagt så innebär det förstås inte att jag är villig att ta på mig hela kostnaden för att dra fiber till endast mitt hus för flera miljoner.

Den stora frågan är ju hur bra en riktad antenn faktiskt fungerar om det redan är "full" täckning på mobilen? Om det är bra täckning, är det då avståndet som påverkar hastigheten mest när det gäller mobilnätet? I sådana fall känns det inte som att en riktad antenn borde göra någon skillnad, då avståndet skulle vara detsamma (några meter skillnad).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kjell & co har ett 3paket med en lite router för 399 kr. Körde denna i stugan, där jag har två-tre pinnar på mottagningen på telefonen, hela förra sommaren med ett tele2abb och strömmade till två cromecasts i två olika hus utan några problem.
Har tidigare kört med telefonen och om inte annat fått spel när jag glömt sätta i laddaren så telefonen är stendöd och stekhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

@scienta: Det finns tyvärr inte speciellt mycket att välja på när det gäller mobilabonnemang. Endast Tele2, Telenor och 3 erbjuder "obegränsad" data i vettiga hastigheter (Net1 påstår ha helt obegränsat, men med väldigt låga hastigheter).

I övrigt så har jag inte någon satt budget, utan vill ha så snabb uppkoppling som möjligt. Med det sagt så innebär det förstås inte att jag är villig att ta på mig hela kostnaden för att dra fiber till endast mitt hus för flera miljoner.

Den stora frågan är ju hur bra en riktad antenn faktiskt fungerar om det redan är "full" täckning på mobilen? Om det är bra täckning, är det då avståndet som påverkar hastigheten mest när det gäller mobilnätet? I sådana fall känns det inte som att en riktad antenn borde göra någon skillnad, då avståndet skulle vara detsamma (några meter skillnad).

Nu vet inte jag riktigt hur mobil-telefoner klassar signalstyrka med sina "pinnar", men jag vågar nog säga att du inte har full signalstyrka om du inte får ut full hastighet. Därför borde en antenn absolut göra livet bättre för dig. Det kan även vara en idé att se till att få en vettig router, så att inte den utgör en flaskhals.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

MItt tips är att du snackar med bolag som Telia, IP-Only, stadsnätsboilaget osv och kollar vad deras krav är för att gräva fiber.
Snacka sedan med folket i byn igen.

Satt lite i samma båt med ett sunkigt ADSL på 10/1 och fick ihop 12 pers till slut så nu väntar vi på grävare som ska dra fiber.

Permalänk
Medlem

För att göra det ännu sämre får man räkna med att hastigheten på det mobila bredbandet sjunker. Då kopparnätet stängs ner tvingas ju en hel del trafik över till mobilt bredband med påföljande hastighetssänkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

En utomhus-antenn kopplad till 4G-router kan ju säkert ge dig bättre hastigheter. Allt handlar väl, som alltid, om vilken budget du har tänkt dig - samt möjliga abonnemangsformer som du finner acceptabla hos operatör.

Är du lite händig så verkar det inte alls vara dyrt att bygga en egen antenn: http://bcbj.org/antennae/lte_yagi_diy.htm

Sksll tänka på om man bygger någon form av signalförstärkare så måste man först söka lov hos PTS

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Fick samma situtation som TS och valde Net1, och nu efter ett tag så kan jag inte ens rekommendera det till mina värsta fiender, men det beror väll på hur seriöst man använder internet, spela CS tillexempel är omöjligt om det finns andra i hushållet som använder nätet då en youtube video på 360p äter princip hela nätet. Net1 fungerar bara ordentligt på natten då den aldrig håller sig över 5mbit på dagen varpå natten får man ut 20-30.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Det låter ju som att du har bra förutsättningar för mobilt bredband. Det gäller bara att hitta rätt operatör. Skaffa en router med möjlighet till extern antenn. Skulle du sedan märka att det inte är tillräckligt stabilt eller snabbt monterar du en extern utomhus antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nu vet inte jag riktigt hur mobil-telefoner klassar signalstyrka med sina "pinnar", men jag vågar nog säga att du inte har full signalstyrka om du inte får ut full hastighet. Därför borde en antenn absolut göra livet bättre för dig. Det kan även vara en idé att se till att få en vettig router, så att inte den utgör en flaskhals.

Det har du i och för sig rätt i. Jag får ju inte ut maxhastighet. Jag är inte införstådd i hur det hela fungerar när det gäller mobilnätet, vilket nog är anledningen till att jag är lite skeptisk. Jag menar, om det är avståndet som gör att signalen blir svagare så borde inte en riktad antenn göra någon skillnad - den är lika långt ifrån sändaren som telefonen.

Jag har absolut tänkt införskaffa en vettig router och kommer inte använda någon som operatörerna själva erbjuder.

Skrivet av reverend benny:

MItt tips är att du snackar med bolag som Telia, IP-Only, stadsnätsboilaget osv och kollar vad deras krav är för att gräva fiber.
Snacka sedan med folket i byn igen.

Dessvärre finns inget att göra. Jag har haft regelbunden kontakt med både Telia, IP-Only och många, många andra aktörer på marknaden. Området är för stort och för få är intresserade (jag och en granne är dom som har hand om det hela i vår byalag).

Skrivet av roo:

Sksll tänka på om man bygger någon form av signalförstärkare så måste man först söka lov hos PTS

Jag har inte tänkt bygga en repeater utan endast använda en riktad antenn. Det krävs inget tillstånd för det (jag har dock dubbelkollat med operatörerna som kan vara aktuella, för säkerhetsskull).

Skrivet av jocke92:

Det låter ju som att du har bra förutsättningar för mobilt bredband. Det gäller bara att hitta rätt operatör. Skaffa en router med möjlighet till extern antenn. Skulle du sedan märka att det inte är tillräckligt stabilt eller snabbt monterar du en extern utomhus antenn.

Eftersom jag har fått ut 20-34Mbit när jag har gjort lite tester (dock 20Mbit senaste tiden) så är det inte dåligt. Om möjligt så vill jag förstås öka hastigheten ännu mer, även om 20Mbit är precis det jag får från mitt ADSL idag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det tråkiga svaret är att enda vettiga alternativet till koppar är fiber. Fast uppkoppling ersätts bäst med en annan typ av fast uppkoppling.
Mobilt bredbands svaghet som alternativ till fast bredband är datapotterna, eller som i Net1:s fall hastigheten. Helt okej för en vecka/månad/sommar i sommarstugan men inte mer.

I ditt fall måste du antingen köpa på dig flera abbonemang och anpassa surfvanorna eller hoppas på att dina grannar ändrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dessvärre finns inget att göra. Jag har haft regelbunden kontakt med både Telia, IP-Only och många, många andra aktörer på marknaden. Området är för stort och för få är intresserade (jag och en granne är dom som har hand om det hela i vår byalag).

Vad trist, det är nackdelen med alla som tror att 4G är lösningen på allt och att dess levernatörer fått dom att tro att det är fiber är träigt gammalt skit och att allt ska vara trådlöst.

Ett tips är att även kolla Net1 om dom finns i ditt område, det är 4G över det "gamla" 450 nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vad trist, det är nackdelen med alla som tror att 4G är lösningen på allt och att dess levernatörer fått dom att tro att det är fiber är träigt gammalt skit och att allt ska vara trådlöst.

Ett tips är att även kolla Net1 om dom finns i ditt område, det är 4G över det "gamla" 450 nätet.

Ja, det är jättetråkigt. Både jag och IP-Only har gått ut med massvis med information, men tyvärr så är det nog för många sommarstugor, vilka inte tycker sig behöva fiber just pga. 4G och att det är sommarstugor.

Skrivet av Mieriola:

I ditt fall måste du antingen köpa på dig flera abbonemang och anpassa surfvanorna eller hoppas på att dina grannar ändrar sig.

Nu är det ju faktiskt så att allt inte är värdelöst med 4G. Högre hastighet till lägre månadskostnad är en klar fördel med mobilnätet. Här ute där jag bor så finns det relativt många master men ganska få hushåll, så vi är inte så många som "slåss" om nätet här.

När det gäller svarstider så är det likvärdigt med min nuvarande ADSL-uppkoppling - i alla fall när jag har gjort mätningar och även under spelande. Med en riktad antenn så bör signalen dessutom bli stabilare än med en mobiltelefon. Största nackdelen är förstås att man är halvbegränsad när det gäller datatrafiken, men detta löses relativt smidigt med Tasker som sköter automatisk "påfyllnad" när 20GB/dag har gått åt. Normalt sett klarar jag mig under 20GB/dag med undantag från när jag köper något nytt stort spel på Steam.

Edit: Om jag t.ex. får ut 20Mbit över mobilnätet och skaffar ett extra datakort med router, borde jag inte få ut 40Mbit då (med hjälp av bonding/load balancing från t.ex. Speedify)? Jag förutsätter att masten har tillräcklig kapacitet, då vi inte är tillräckligt många som använder nätet för att "maxa" det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
teklager

I can offer some insight into this since few of our clients built their own open source routers with LTE/4G connectivity.

This is somewhat tricky, so I'm not recommending this for people who want a plug-and-play setup. It takes quite much tinkering and patience, but in the end the results can be very good.

I spoke extensively with one of recent clients who got HUAWEI ME909u-521 modem with 2 directional antennas and mounted it in APU3B2 board.
This modem is supposed to be able to pull 150Mbit/s, but the speed will vary greatly with the antennas you use and, more importantly the operator.

On my Tele2 subscription I get 40Mbit/s on this router, the same as when using the phone. One client reported 70Mbit+. It really depends on your subscription and antennas.

Here's a good antenna, somewhat pricey, but sometimes it's the only option: https://www.conrad.se/Riktningsantenn-Wittenberg-Antennen-Uni...

Here's the step-by-step tutorial for setting up pfSense router with 4G/LTE connectivity
https://teklager.se/en/knowledge-base/apu3-pfsense-lte-3g-mod...

(again, one needs to be comfortable with command line and have patience to set this up. Once it's running it's great).

Visa signatur

I'm running https://TekLager.se/ - we build Open Source routers in Sweden :-)
(Sorry for writing in English! My Swedish is still not fantastic...)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Det har du i och för sig rätt i. Jag får ju inte ut maxhastighet. Jag är inte införstådd i hur det hela fungerar när det gäller mobilnätet, vilket nog är anledningen till att jag är lite skeptisk. Jag menar, om det är avståndet som gör att signalen blir svagare så borde inte en riktad antenn göra någon skillnad - den är lika långt ifrån sändaren som telefonen.

En riktad antenn innebär även att det blir antennförstärkning pga riktverkan, desto mindre antennen sprider/öppnar desto högre blir dess signalförstärkning i just den riktningen eftersom den inte sänder och tar emot signaler i andra riktningar.
Tänk dig att antennens strålning är ett elastiskt klot med en konstant volym, desto mer du töjer ut klotet åt ett håll desto längre bort kommer kanten (längre räckvidd) men måtten på klotet minskar då samtidigt i andra riktningar, antennens riktverkan minskar även risken för störningar eftersom känsligheten sjunker i alla andra riktningar, i extremfallet så blir ju strålen smal som en en ljusstråle från en laser, oerhört tunn och når väldigt långt med låg effekt men den är bökig att rikta rätt och om det finns hinder i vägen så stoppas strålen.
Realistiskt så finns det yagiantenner med 20-30 dB förstärkning och de kanske sprider/tar emot signalen inom 15 grader med en sån förstärkning.

Skrivet av nu1mlock:

Edit: Om jag t.ex. får ut 20Mbit över mobilnätet och skaffar ett extra datakort med router, borde jag inte få ut 40Mbit då (med hjälp av bonding/load balancing från t.ex. Speedify)? Jag förutsätter att masten har tillräcklig kapacitet, då vi inte är tillräckligt många som använder nätet för att "maxa" det.

Nej du kan inte räkna samman kapacitet så utan du får 2 anslutningar, du kan tex ha 20MMbit mot 2 olika siter vardera men inte 40 Mbit mot en site.

Du kan ju fundera på om det finns så många intresserade att ni själva ska bilda en fiberförening och installera fiber, man måste inte fråga om en operatör är intresserad, vi gjorde allt själva och har tecknat avtal med med Skanova och Öppen fiber om att kunna ansluta vårt nät och drift/tjänster i nätet, men nätet installerade och äger vi själva.
Du kan även kolla med kommunen vad som är på gång med V/A frågor eftersom man hela tiden skärper kraven på det och ibland blir det billigare att fixa kommunalt vatten/avlopp i stället för att bygga egna reningsverk och då lägger man ju lämpligen även fiberkablar och el samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej du kan inte räkna samman kapacitet så utan du får 2 anslutningar, du kan tex ha 20MMbit mot 2 olika siter vardera men inte 40 Mbit mot en site.

Jag vet inte om du menar site som mast eller "website". Hastighetsmässigt rent teoretiskt så får jag dubbla hastigheten om jag använder något som t.ex. Speedify. Frågan är hur mastens kapacitet och signalen klarar det?

Exempel: Om jag står ensam på tomten och mäter hastigheten så får jag 20Mbit. Om jag hämtar en vän och vi står bredvid varandra, får vi 20Mbit vardera eller delar vi på 20Mbit?

Med site, menar du då en annan mast? Borde jag inte i sådana fall kunna ha ett SIM mot en mast, och det andra SIM-kortet mot andra masten (genom att rikta antenn då varsin mast)? Då är dom anslutna till varsin mast.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag vet inte om du menar site som mast eller "website". Hastighetsmässigt rent teoretiskt så får jag dubbla hastigheten om jag använder något som t.ex. Speedify. Frågan är hur mastens kapacitet och signalen klarar det?

Exempel: Om jag står ensam på tomten och mäter hastigheten så får jag 20Mbit. Om jag hämtar en vän och vi står bredvid varandra, får vi 20Mbit vardera eller delar vi på 20Mbit?

Med site, menar du då en annan mast? Borde jag inte i sådana fall kunna ha ett SIM mot en mast, och det andra SIM-kortet mot andra masten (genom att rikta antenn då varsin mast)? Då är dom anslutna till varsin mast.

Om du använder 2 olika abonemang så får du 2 helt olika separata anslutningar som inte kan ansluta mot samma webbplats (site) som en, det blir separata anslutningar, du kan inte addera bandbredden som du verkar vilja göra eftersom det inte finns något kommunikationsprotokoll som stödjer det.
Huruvida masten klarar att ge en viss bandbredd beror på dess last och var klienterna är placerade, den har en maxkapacitet i sin anslutning mot stamnätet men det finns också en maxkapacitet per riktning, klienter som är väldigt nära varandra kommer att få lägre sammanlagd bandbredd än om de är långt ifrån varandra eftersom man radiotekniskt inte kan separera signalerna om de är för nära varandra utan då sjunker kapaciteten eftersom masten tex bara kan ge 10 Mbit/s inom en viss sektor oavsett antal klienter inom sektorn, om en klient flyttar sig så de får en lite avvikande riktning så kan den få en egen tårtbit som kan överföra 10Mbit.
Radio använder ett delat och ändligt stort medium så kort räckvidd är ett krav om man ska ha hög kapacitet för annrs stör delarna ut varandra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hej,

Snart stänger Telia ner kopparnätet där jag bor och jag är i behov av något som ersätter det. Telia erbjuder 100GB mobilt bredband med den otroligt generösa extrapotten på 100GB per månad (i 12 månader). Rent ut sagt värdelöst.

Det blir dessvärre inte heller något fiber, då vårat område (vilket är stort men med relativt få hushåll, men måste sommarstugor) inte fick ihop tillräckligt många som var intresserade.

Jag antar att mobilt bredband eller ett mobilabonnemang med "obegränsad" data är enda vettiga alternativet? Jag gissar på att jag använder runt 500-1000GB per månad.

Jag har gjort ett par tester med en mobil och Comviq, varpå jag har fått ut ca 30Mbit (senaste mätningarna igår var dock runt 20Mbit hela dygnet).

Nu vet jag inte vad som påverkar hastigheten mest i mitt fall (avstånd, täckning, träd?), men rent generellt - hur stor skillnad brukar det kunna vara på att använda en relativt ny mobiltelefon (Xiaomi Mi Mix 2) och en 4G-router med externa antenner? Bör det bli ytterligare skillnad om man använder t.ex. en riktad antenn? Värt att nämna är att min mobil har "full täckning" (vad nu det innebär i praktiken).

Tack!

Edit: Om jag t.ex. får ut 20Mbit över mobilnätet och skaffar ett extra datakort med router, borde jag inte få ut 40Mbit då (med hjälp av bonding/load balancing från t.ex. Speedify)? Jag förutsätter att masten har tillräcklig kapacitet, då vi inte är tillräckligt många som använder nätet för att "maxa" det.

4g antenner blir ett måste många övergår till 4g nätet i området, det kommer ge bättre hastigheter.
Har dålig erfarenhet när jag var en längre period på ett kolonilottsområde där jag upptäckte att 4g nätet gick avsevärt mycket segare under tider på dygnet där det var mest aktivitet och intill midnatt, sen gick hastigheterna upp när fler och fler stugor släckte sina lampor.
Men f.ö. har jag levt på 4g hotspot en hel sommar tidigare på 50gb surf - då med medvetet sparande och det gick ok att spela på också.

Edit:
Och ja, det blev aningen bättre hastigheter med antenner under last som vi installerade, dock tror jag att begränsningen var mastens kapacitet som tidigare nämts i tråden.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du använder 2 olika abonemang så får du 2 helt olika separata anslutningar som inte kan ansluta mot samma webbplats (site) som en, det blir separata anslutningar, du kan inte addera bandbredden som du verkar vilja göra eftersom det inte finns något kommunikationsprotokoll som stödjer det.

Jo, det går att addera dom med hjälp av programmet Speedify. Jag har kombinerat mitt ADSL (20Mbit) och mobildata (20-34Mbit) för att ladda ner spel från Steam i över 5MB/s (med endast ADSL ca 2.2MB/s).

Skrivet av mrqaffe:

Huruvida masten klarar att ge en viss bandbredd beror på dess last och var klienterna är placerade, den har en maxkapacitet i sin anslutning mot stamnätet men det finns också en maxkapacitet per riktning, klienter som är väldigt nära varandra kommer att få lägre sammanlagd bandbredd än om de är långt ifrån varandra eftersom man radiotekniskt inte kan separera signalerna om de är för nära varandra utan då sjunker kapaciteten eftersom masten tex bara kan ge 10 Mbit/s inom en viss sektor oavsett antal klienter inom sektorn, om en klient flyttar sig så de får en lite avvikande riktning så kan den få en egen tårtbit som kan överföra 10Mbit.
Radio använder ett delat och ändligt stort medium så kort räckvidd är ett krav om man ska ha hög kapacitet för annrs stör delarna ut varandra.

Tack, då är jag lite mer införstådd i det hela. Det låter ju som att det borde gå att rikta två olika antenner mot två olika master (jag bor mitt mellan två) och på så sätt få 20Mbit/s per SIM-kort, och med hjälp av Speedify faktiskt få en mycket högre hastighet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
  • Telia stänger inte ner något nät, det är nätägaren som stänger ner nätet.

  • Fixa en schysst mobilrouter, den bästa som du kan köpa från din operatör bör duga. Viktigt: Ska finnas möjlighet att ansluta externa antenner. Förslagsvis: Huawei B525.

  • Fixa en riktigt bra riktantenn, dvs. en sådan som du fäster på balkongen/fasaden.

  • Ta kontakt med operatör för att få hjälp att rikta antennen mot närmaste 4G-nod, om du ber om gradtalet och har en kompass så bör det räcka.

Många operatörer ger möjlighet att ta "prova på"-abonnemang. Kolla runt hos olika operatör och se vilka som erbjuder det.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:
  • Telia stänger inte ner något nät, det är nätägaren som stänger ner nätet.

  • Fixa en schysst mobilrouter, den bästa som du kan köpa från din operatör bör duga. Viktigt: Ska finnas möjlighet att ansluta externa antenner. Förslagsvis: Huawei B525.

  • Fixa en riktigt bra riktantenn, dvs. en sådan som du fäster på balkongen/fasaden.

  • Ta kontakt med operatör för att få hjälp att rikta antennen mot närmaste 4G-nod, om du ber om gradtalet och har en kompass så bör det räcka.

Många operatörer ger möjlighet att ta "prova på"-abonnemang. Kolla runt hos olika operatör och se vilka som erbjuder det.

Och vem äger nätägaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:
  • Telia stänger inte ner något nät, det är nätägaren som stänger ner nätet.

  • Fixa en schysst mobilrouter, den bästa som du kan köpa från din operatör bör duga. Viktigt: Ska finnas möjlighet att ansluta externa antenner. Förslagsvis: Huawei B525.

  • Fixa en riktigt bra riktantenn, dvs. en sådan som du fäster på balkongen/fasaden.

  • Ta kontakt med operatör för att få hjälp att rikta antennen mot närmaste 4G-nod, om du ber om gradtalet och har en kompass så bör det räcka.

Många operatörer ger möjlighet att ta "prova på"-abonnemang. Kolla runt hos olika operatör och se vilka som erbjuder det.

Man har väl alltid 14 dagars ångerätt om man köper på distans?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att du får en stor vinst av att köra 2 antenner med en MIMO-kompatibel router och bra riktade utomhusantenner. Hade kunder (för ca 2 år sedan) som nådde hastigheter runt 80 Mbit/s med hjälp av Kjells dåvarande yagi-antenn på 11 eller 13 dbi gain (minns inte riktigt), dessa monteras vertikalt och en horisontellt.

Kostnaden lär landa på ca 3000-4000kr.
Som tidigare nämnt, lös några simkort från olika operatörer, skaffa dig en bild av var masterna finns så att du vet var du skall rikta antennerna och se vilken operatör som funkar bäst.

Lycka till!

Exempel på material:
Router: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...
2st antenner: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Hej

Köp en bra 4G router men möjlighet att koppla in mimo antenn.

Köp förslagsvis denna antenn för att boosta din signal.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

Tänk på när du väljer antenn att du har rätt frekvens så du inte gör bort dig där.. en del antenner går på fel Hz mot vad man kanske vill ha. Mer på landet brukar dom köra lägre Hz för att signalen ska räcka längre.

Jag testade en 4G antenn uppe i våran stuga men utan bra resultat så jag lämnade tillbaka antennen utan problem.
Senare kom det dock fram att den routern jag använde vid tillfället hade ett fel på antenn anslutningen.

Lycka till

//Ande

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Hej,

Snart stänger Telia ner kopparnätet där jag bor och jag är i behov av något som ersätter det. Telia erbjuder 100GB mobilt bredband med den otroligt generösa extrapotten på 100GB per månad (i 12 månader). Rent ut sagt värdelöst.

Det blir dessvärre inte heller något fiber, då vårat område (vilket är stort men med relativt få hushåll, men måste sommarstugor) inte fick ihop tillräckligt många som var intresserade.

Jag antar att mobilt bredband eller ett mobilabonnemang med "obegränsad" data är enda vettiga alternativet? Jag gissar på att jag använder runt 500-1000GB per månad.

Jag har gjort ett par tester med en mobil och Comviq, varpå jag har fått ut ca 30Mbit (senaste mätningarna igår var dock runt 20Mbit hela dygnet).

Nu vet jag inte vad som påverkar hastigheten mest i mitt fall (avstånd, täckning, träd?), men rent generellt - hur stor skillnad brukar det kunna vara på att använda en relativt ny mobiltelefon (Xiaomi Mi Mix 2) och en 4G-router med externa antenner? Bör det bli ytterligare skillnad om man använder t.ex. en riktad antenn? Värt att nämna är att min mobil har "full täckning" (vad nu det innebär i praktiken).

Tack!

Edit: Om jag t.ex. får ut 20Mbit över mobilnätet och skaffar ett extra datakort med router, borde jag inte få ut 40Mbit då (med hjälp av bonding/load balancing från t.ex. Speedify)? Jag förutsätter att masten har tillräcklig kapacitet, då vi inte är tillräckligt många som använder nätet för att "maxa" det.

Fick ni ett meddelande att det var för få sökande eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Hej

Hittade en sida med operatörernas Hz.
https://www.induo.com/s/g/gsm-3g-4g-frekvensband/

/Ande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Min erfarenhet är att du får en stor vinst av att köra 2 antenner med en MIMO-kompatibel router och bra riktade utomhusantenner. Hade kunder (för ca 2 år sedan) som nådde hastigheter runt 80 Mbit/s med hjälp av Kjells dåvarande yagi-antenn på 11 eller 13 dbi gain (minns inte riktigt), dessa monteras vertikalt och en horisontellt.

Enligt Google Maps så bor jag 1,25km från närmaste mast som Tele2 använder. Det är en del träd i vägen för masten, så det är inte fri sikt. Tror du riktade antenner kan göra stor skillnad vid det avståndet och trots träd i vägen?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och vem äger nätägaren?

Om du kör en Audi, säger du då att du kör en Lamborghini, bara för att de delar koncernmoder?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

är nog riktade antenner som gäller men innan kanske du ska kolla hur kapaciteten är. så riktade antenner inte är bortkastat.

min bror körde trådlöst 4g eller vad det va när han bodde i skogen. funkade skit i spel även om nedladdningshastigheten var helt OK. han droppade hela tiden och var i princip omöjligt att spela mer än 5 minuter.

sen lagade vi den gamla koppar tråden till huset och han körde max speed som fanns genom den hela 8mbit men det gick att spela och allt blev mer stabilt.

kanske folk i ditt område blir mer intresserade av fiber när dom märker hur dåligt trådlöst är?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.