Anslutningen är inte privat - med twist?

Permalänk
Medlem

Anslutningen är inte privat - med twist?

Så! Nu är jag less på att googla och kolla youtube-filmer av dålig kvalité. Dags för lite hårdare tag med hjälp av Swec-forumet!

Alla verkar ha stött på detta problem någon gång men lyckats lösa det med enkla medel och quickfixes. Jag talar såklart om Google Chromes "Anslutningen är inte privat". Efter snart ett halvår av återkommande problematik lämnar jag nu över möjligheten att få vinna äran som hör till detta till synes olösliga mysterium.

Jag har försökt ställa in datum och tid, automatiskt och manuellt, eftersom det alltid står att certifikaten är utgångna. Inga program såsom toolbars eller liknande är installerat på datorerna. Routern har uppdaterat firmware, datorn är virusskannad, både i windows men även pre-boot med avast. Problemet är inte heller isolerat till en enskild enhet utan påverkar samtliga enheter i hemmet, trådat eller ej. Jag kan inte logga in på PSN på PS3:an, battlelog, steam eller origin på datorn, starta youtube-appen i tv:n. Ibland kommer varningen upp även vid inlogg till facebook.

Problemet började kort efter jag lyckats få tillbaka mitt kapade originkonto. Då var också problemet exklusivt battlelog. Ett köp hade även genomförts, priset för spelet var 0,00 INR vilket osökt förde tankarna till Indien. Värt att nämna återkommer detta problem i perioder. Ibland är allt bra, vi kan streama, spela, you name it. Ibland är det bara PS3:an som strular, bara datorn, bara steam, enskild hemsida osv.

Jag missar nog hälften här. Men fråga gärna på om ni kommer på något mer!
Oerhört tacksam för er alltid så behjälpliga hjälp!

Visa signatur

ASUS P6T DELUXE V2 X58 | XEON X5670 @ 4,03GHz | 24GB DDR3 | RX5700 | OCZ AGILITY 3 240GB | SAMSUNG 850 PRO 512GB

Permalänk
Medlem

Dator? Leverantör? Bloatwear?

Det låter som du har fått dina root ca utbytta av en man in the middle attack..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag röstar på missvisande DNS

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Inaktiv

Kan du skriva lite mer utförligt om vad som händer exakt. OS, browser, program, felmeddelande när du gör x, y, och z.

Edit: Du nämner att samma händer med mobila enheter med. Händer det bara på ditt hemma nät eller annanstans med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VTxx:

Så! Nu är jag less på att googla och kolla youtube-filmer av dålig kvalité. Dags för lite hårdare tag med hjälp av Swec-forumet!

Alla verkar ha stött på detta problem någon gång men lyckats lösa det med enkla medel och quickfixes. Jag talar såklart om Google Chromes "Anslutningen är inte privat". Efter snart ett halvår av återkommande problematik lämnar jag nu över möjligheten att få vinna äran som hör till detta till synes olösliga mysterium.

Jag har försökt ställa in datum och tid, automatiskt och manuellt, eftersom det alltid står att certifikaten är utgångna. Inga program såsom toolbars eller liknande är installerat på datorerna. Routern har uppdaterat firmware, datorn är virusskannad, både i windows men även pre-boot med avast. Problemet är inte heller isolerat till en enskild enhet utan påverkar samtliga enheter i hemmet, trådat eller ej. Jag kan inte logga in på PSN på PS3:an, battlelog, steam eller origin på datorn, starta youtube-appen i tv:n. Ibland kommer varningen upp även vid inlogg till facebook.

Problemet började kort efter jag lyckats få tillbaka mitt kapade originkonto. Då var också problemet exklusivt battlelog. Ett köp hade även genomförts, priset för spelet var 0,00 INR vilket osökt förde tankarna till Indien. Värt att nämna återkommer detta problem i perioder. Ibland är allt bra, vi kan streama, spela, you name it. Ibland är det bara PS3:an som strular, bara datorn, bara steam, enskild hemsida osv.

Jag missar nog hälften här. Men fråga gärna på om ni kommer på något mer!
Oerhört tacksam för er alltid så behjälpliga hjälp!

Vilken router kör du ?
Det kan ju vara så att den är kapad på nåt vis även om du uppdaterat den.
Om det går så kan du ju testa en fabriksåterställning på den.

Permalänk
Medlem

Skulle kolla DNS- och VPN-inställningarna i routern. Om det påverkar samtliga enheter, inklusive ditt Playstation, så borde problemet ligga utanför datorn.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Leverantör: Bahnhof 100/10

OS: Win 7 Pro, ren installation

Browser: Chrome (testat med IE, samma problem)

Router: Belkin N600DB (har uppdaterat firmware samt fabriksåterställt utan framgång)

Påverkar: Installerade program såsom Steam och Origin, appar på telefonen, enskilda hemsidor exempelvis outlook, facebook, battlelog, steam och origin.

Om jag delar nätverk med mobilen (4G) till PS3:an fungerar det bra, all mobildata fungerar fint.

Det talas om DNS och VPN, vad kan jag göra på den fronten? Tyvärr är nätverk helt utanför min expertis.

Delar en mapp med bilder på eländet:
https://drive.google.com/drive/folders/1nFbsq9nhsqfo-B1ySUmih...

Visa signatur

ASUS P6T DELUXE V2 X58 | XEON X5670 @ 4,03GHz | 24GB DDR3 | RX5700 | OCZ AGILITY 3 240GB | SAMSUNG 850 PRO 512GB

Permalänk
Inaktiv

Kapad DNS nästan 100%

Du ser att common name (bild nummer två) säger search.dnsadvantage.com istället för facebook (gisssar at alla tre kommer från samma "problem".

Vad du kan göra är att gå in i router inställningar och kolla på DNS inställningar. Men det mest troliga är att din router är inte uppdaterad (av tillverkaren om du kör senaste firmware) vilket betyder att du behöver en ny. Det ser ut som att du blir återinfekterad hela tiden eftersom varken update eller farbiksåterställning hjälpte.

Det du kan försöka innan du köper ny är att ställa in DNS till 8.8.8.8 (primary) och 9.9.9.9 (secondary) och se om det hjälper (bör hjälpa till att börja med). Fungerar allt bra flera dagar kan du byta till mer säkra DNS servera (dessa är för google, och quad nine så censur ohoy men är bra att testa med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Kapad DNS nästan 100%

Du ser att common name (bild nummer två) säger search.dnsadvantage.com istället för facebook (gisssar at alla tre kommer från samma "problem".

Vad du kan göra är att gå in i router inställningar och kolla på DNS inställningar. Men det mest troliga är att din router är inte uppdaterad (av tillverkaren om du kör senaste firmware) vilket betyder att du behöver en ny. Det ser ut som att du blir återinfekterad hela tiden eftersom varken update eller farbiksåterställning hjälpte.

Det du kan försöka innan du köper ny är att ställa in DNS till 8.8.8.8 (primary) och 9.9.9.9 (secondary) och se om det hjälper (bör hjälpa till att börja med). Fungerar allt bra flera dagar kan du byta till mer säkra DNS servera (dessa är för google, och quad nine så censur ohoy men är bra att testa med).

Hahaha ja du har nog rätt! I routerns DNS-inställningar är knappen "Automatiskt från internetleverantör" grå och urkryssad, manuell DNS-adress även den grå. Jag har ingen möjlighet att ändra det själv. Ska prova med en fabriksåterställning.

Och av nyfikenhet - vad orsaker detta DNS-kaperi? Och vad kan jag göra för att motverka? Är det dags för foliehatt och lösenordsbyte på allt och alla?

La till foliehattsfrågor (:
Visa signatur

ASUS P6T DELUXE V2 X58 | XEON X5670 @ 4,03GHz | 24GB DDR3 | RX5700 | OCZ AGILITY 3 240GB | SAMSUNG 850 PRO 512GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VTxx:

Hahaha ja du har nog rätt! I routerns DNS-inställningar är knappen "Automatiskt från internetleverantör" grå och urkryssad, manuell DNS-adress även den grå. Jag har ingen möjlighet att ändra det själv. Ska prova med en fabriksåterställning.

Och av nyfikenhet - vad orsaker detta DNS-kaperi? Och vad kan jag göra för att motverka? Är det dags för foliehatt och lösenordsbyte på allt och alla?

malware som anfaller osäkrad router. I vissa fall handlar det om anfall från LAN sidan och ibland till och med från internet (WAN) sidan. Ända sättet att motverka den är att ha router som är faktiskt säker (om du insisterar på vanliga konsument saker så försök ha någon som är kompatibel med DDWRT ( https://en.wikipedia.org/wiki/DD-WRT )). I alla fall bör du ändra lösenordet på själva routern (och alla andra nätverksenheter du har) bort från default.

Själv föredrar jag OPNsense (eller pfsense de är rätt lika båda två) men det komplicerar livet ganska saftigt så DDWRT är förmodligen bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

malware som anfaller osäkrad router. I vissa fall handlar det om anfall från LAN sidan och ibland till och med från internet (WAN) sidan. Ända sättet att motverka den är att ha router som är faktiskt säker (om du insisterar på vanliga konsument saker så försök ha någon som är kompatibel med DDWRT ( https://en.wikipedia.org/wiki/DD-WRT )). I alla fall bör du ändra lösenordet på själva routern (och alla andra nätverksenheter du har) bort från default.

Själv föredrar jag OPNsense (eller pfsense de är rätt lika båda två) men det komplicerar livet ganska saftigt så DDWRT är förmodligen bättre alternativ.

Stort tack för hjälpen, nu fungerar det igen! Tack vare dina tips verkar det som det blir en ny router i julklapp (:

Visa signatur

ASUS P6T DELUXE V2 X58 | XEON X5670 @ 4,03GHz | 24GB DDR3 | RX5700 | OCZ AGILITY 3 240GB | SAMSUNG 850 PRO 512GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VTxx:

Stort tack för hjälpen, nu fungerar det igen! Tack vare dina tips verkar det som det blir en ny router i julklapp (:

Med lite tur är den senaste uppdateringen och byte av lösenord tillräckligt för att förhindra att den blir kapad igen i vilket fall du kan fortsätta använda den routern och byta till något säkrare när det passar bättre.

Det skadar inte att kolla andra enheter med antivirus för säkerhets skull (själv kör jag kaspersky som erbjuder fria versioner). Kan vara något på insidan av ditt nätverk så bäst att kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Hoppar in på tråden här, har nämligen fått samma problem men lyckas inte lösa det. Har prövat de mesta som står skrivet om det men ingen positivt.
ingenting fungera värken ipads eller någon annan dator i huset. Värken igen routen eller Direkt in i fiberuttaget i vägen. Någon som har en tanke på vad de kan va?

Permalänk
Medlem

@wossN:
Fabriksåterställ allt, ominstallera alla burkarna. Koppla inte in flera datorer samtidigt, om du inte ominstallerat alla först. Uppdatera fw i router och byt lösenord samt standardanvändare om det går. Sen kan du koppla in alla och köra wu på dem. Om du tar en utomstående dator och koppla in den direkt i fiberuttaget funkar det då? Ev in i routern efter fabriksåterställning och byte av lösen. gör det lokalt innan du kopplar upp den på internet.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wossN:

Hoppar in på tråden här, har nämligen fått samma problem men lyckas inte lösa det. Har prövat de mesta som står skrivet om det men ingen positivt.
ingenting fungera värken ipads eller någon annan dator i huset. Värken igen routen eller Direkt in i fiberuttaget i vägen. Någon som har en tanke på vad de kan va?

Har du samma router?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: nej detta gäller en technicolor

Permalänk
Medlem

@fragwolf: yes har prövat det med, försöker jag igenom routern nu så kommer jag in i routern med ipn. Men nu står de att jag inte har något internet. Men prövar jag direkt till fibern så står det fortfarande att jag inte har privat anslutning.

Permalänk
Medlem

@wossN:
Kolla under wan-status på routern, vad har du för info där? posta skärmdump? Sen kan du skriva ipconfig /all i kommandotolken också och posta här.

Visa signatur

.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@wossN:
Du har en NATad adress från din leverantör. Du hade väl bahnhof? Du kan anmäla på deras hemsida att du vill ha en publikadress så får du det. Tror t o m den blir fast, jag har haft samma över 1 års tid. Att de har 1 minut leasetime känns väldigt konstigt. Borde dock inte påverka dig. Men kolla/logga in på deras hemsida och se om du kan fråga efter ett publikt ip, börja där.

Ser ut som du har ett killer nic? Om du har det så avinstallera allt och installera endast drivrutinen, om du inte redan gjort det, killer nics är ökända för problem. Heter ironiskt nog killer nic av en orsak 8-)

Har du ändrat DNS själv? Du har en google dns och den andra är kanske ISP dns? Känns konstigt om ISP tilldelar dig en extern dns som inte är deras egna.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:
Jag har bredbandsbolaget, ja jag har ändrat dns om det skulle ligga i de.
Killer är avinstallerat sen länge, så hänger inte med hur detta problem kunde komma helt plötsligt..

Permalänk
Medlem

@wossN:
Om du har avsintallerat det så är det nog inget problem Kolla med BBB om du kan få en publikadress där. ISP nat kan ställa till en del problem då det blir NAT på NAT. Är inte säkert att det orsaker problem för dig nu, men det är en bra sak att åtgärda om möjligt till att börja med.

Det ska inte spela någon roll vilka DNSer du använder, så länge du använder seriösa.

Edit: SÅ irriterande att man inte kan läsa ursprungsposten medans man svarar.

Om vi sak bryta ner dina problem du nämnde först. Är det bara i chrome du får meddelanden att det inte är privatanslutning? Finns det något sätt att reseta chrome, ominstallera? Du skriver att du försökt ändra tid och datum, har du problem med att det är olika datum/tider på olika enheter?
Vad har du för nätverksinställningar på övriga enheter? Gällande ip, dns, gateway? Om du har samma DNS på alla enheter som på PCn så prova att bara ha 8.8.8.8 och 8.8.4.4. Den andra 70.x.x.x dns, är det från ISP? Problem som är sporadiska kan bero på dnser, då den använder olika dnser beroende på svarstider etc. Eftersom problemet inte är isolerat på bara din PC så är det mest troligen att du har problem med routern. Ev att något program på ex PC stör resterande. Kan du ta samma skärmdump som du postade, på din pc när det inte fungerar och när det fungerar? För att se om nätverksinställningarna ändras.
funderar på om det beror på din andra DNS eftersom du har ställt in den manuellt, på pcn eller i routern?, så kvarstår problemet även om du kopplar den direkt till fiberkonvertern.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: spelar ingen roll vilken webläsare eller vilken dator jag kör på värken igenom routern eller direkt in i fibern. Men ska pröva med en annan router imorgon då den inte är hemma. Om det nu skulle vara den. Tack för din tid hoppas jag kan lösa de på nått sett. Annars får jag be någon komma och kolla på detta.

Permalänk
Medlem

@wossN:
Ringt till BBB och kollat så det inte är något fel där? Prova med en annan dator utan att du ändrar något på den, direkt i fiberuttaget. Funkar det inte då så är det något fel på BBB.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@wossN:
Om du har avsintallerat det så är det nog inget problem Kolla med BBB om du kan få en publikadress där. ISP nat kan ställa till en del problem då det blir NAT på NAT. Är inte säkert att det orsaker problem för dig nu, men det är en bra sak att åtgärda om möjligt till att börja med.

Det ska inte spela någon roll vilka DNSer du använder, så länge du använder seriösa.

Edit: SÅ irriterande att man inte kan läsa ursprungsposten medans man svarar.

Om vi sak bryta ner dina problem du nämnde först. Är det bara i chrome du får meddelanden att det inte är privatanslutning? Finns det något sätt att reseta chrome, ominstallera? Du skriver att du försökt ändra tid och datum, har du problem med att det är olika datum/tider på olika enheter?
Vad har du för nätverksinställningar på övriga enheter? Gällande ip, dns, gateway? Om du har samma DNS på alla enheter som på PCn så prova att bara ha 8.8.8.8 och 8.8.4.4. Den andra 70.x.x.x dns, är det från ISP? Problem som är sporadiska kan bero på dnser, då den använder olika dnser beroende på svarstider etc. Eftersom problemet inte är isolerat på bara din PC så är det mest troligen att du har problem med routern. Ev att något program på ex PC stör resterande. Kan du ta samma skärmdump som du postade, på din pc när det inte fungerar och när det fungerar? För att se om nätverksinställningarna ändras.
funderar på om det beror på din andra DNS eftersom du har ställt in den manuellt, på pcn eller i routern?, så kvarstår problemet även om du kopplar den direkt till fiberkonvertern.

Provade med DNS 80.78.208.27 som tillhör affärsverken. Då får jag "Din anslutning är inte säker" på Firefox och sen kommer jag ibland till helt fel sida.

Så se till att ta bort den DNS:en, sen borde det funka. (Kanske tar ett tag innan cachade adresser expirerar).

Ps använd "citera" så får du se ursprungsposten ds.