Välte datorn och nu fryser den/hamnar i restart loop

Permalänk
Medlem

Välte datorn och nu fryser den/hamnar i restart loop

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: intel core i7 4790k
Processorkylare: Be quiet
Moderkort: ASUS Z97 pro gamer
Minne: 4x 4 GB Corsair xms3 1333MHz
Grafikkort: Geforce GTX 780
Hårddisk: Adata 64gb
Nätaggregat:Be quiet

Råkade välta datorn igår och när jag försökte starta den igen så gick den igång i 2 sekunder och startades sedan om hela tiden.
Lät den vara och när jag försökte igen i morse så startade den utan problem. Gick utan problem tills jag började spela fortnite. Halvvägs in i matchen så frös hela datorn och hamnade i samma restartloop som innan. Drog ut el kabeln till datorn och lät den vara ett tag och fick sedan igång den igen en timme senare. Den har hängt sig ett par gånger till sen dess och oftast måste jag stänga av den och låta den stå ett tag innan jag kan få igång den igen. Någon som vet vad som kan ha skadats eller hur jag kan testa vad det är som strular?

Permalänk
Medlem

Har du kollat så CPU/GPU inte sitter lös?

Visa signatur

| Fractal Design S | Intel Core I7 8700K | Asus ROG Z370-H | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 MHz | Noctua NH-D15 | Asus GTX 1080 Strix | Fractal Design Newton R2 800W | WD_Black SN850X NVMe 1TB | Samsung 840 EVO 250GB | 8 TB Lagring | LG 27GL850 | Corsair K70 Lux | Logitech G502| Astro A50 | Corsair Gaming MM200 |

Permalänk
Medlem

Kylaren till CPUn? Kolla temps.

Permalänk
Inaktiv

Håller med ovanstående. Kolla så allt sitter i ordentligt som det ska,även sladdar och kontakter.

Permalänk
Medlem

Gissar också på problem med kylaren. Gå igenom datorn och dubbelkolla att allt sitter korrekt. Ta av kylaren och sök efter skador på montage etc. Ser allt bra ut så montera om den och testa igen.

Permalänk
Medlem

Ta bort och sätt tillbaka det man misstänker också. Det fixade fel i många fall trots att man aldrig såg eller kände något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aalbert:

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: intel core i7 4790k
Processorkylare: Be quiet
Moderkort: ASUS Z97 pro gamer
Minne: 4x 4 GB Corsair xms3 1333MHz
Grafikkort: Geforce GTX 780
Hårddisk: Adata 64gb
Nätaggregat:Be quiet

Råkade välta datorn igår och när jag försökte starta den igen så gick den igång i 2 sekunder och startades sedan om hela tiden.
Lät den vara och när jag försökte igen i morse så startade den utan problem. Gick utan problem tills jag började spela fortnite. Halvvägs in i matchen så frös hela datorn och hamnade i samma restartloop som innan. Drog ut el kabeln till datorn och lät den vara ett tag och fick sedan igång den igen en timme senare. Den har hängt sig ett par gånger till sen dess och oftast måste jag stänga av den och låta den stå ett tag innan jag kan få igång den igen. Någon som vet vad som kan ha skadats eller hur jag kan testa vad det är som strular?

Antar du har en mekanisk hårddisk också i din dator i förväg, jag tipsar om att du kopplar ur din sekundära mekaniska hårddisk, det är oftast dem som går åt skogen pga stöten när den vält, konstigt att ingen tipsat om det här men med tanke på att du bara har en adata 64gb ssd så tror kanske de flesta att du inte ens har en annan hdd men antar du bara glömt nämna det

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Tog av kylaren till CPUn och skruvade fast den igen och nu verkar det som att allt funkar som det ska. Tack för hjälpen allihopa.

Permalänk
Hedersmedlem

@Aalbert: Man bör alltid rengöra ytorna och lägga ny kylpasta om man lossar kylaren.

Bra att det ordnade sig, men var beredd på att fler saker kan krångla. Vid en sådan smäll borde du montera ner hela datorn och sätta ihop för att undvika glapp någonstans. Eventuella hårddiskar kan vara permanent skadade. Vid extremt hårda smällar kan ledningsbanor eller lödningar på kretskorten gå sönder eller glappa upp. Portar kan spricka och tappa kontakten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro