Apple svarar på varför bolaget stoppat Steam Link för IOS

Permalänk
Melding Plague

Apple svarar på varför bolaget stoppat Steam Link för IOS

Efter att mobilapplikationen Steam Link stoppats av Apple så delgavs ingen vidare förklaring. Nu pekar marknadsföringschefen Phil Schiller ut en rad problemområden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Apple Being Apple, för lite pengar till kassan och för mycket frihet för användarna troligen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Apples motto borde vara, "One plattform to Rule them All!."

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Låter som ren nonsens

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

Nu sysslar jag inte så mycket med iOs, men android är helt överfyllt med alla spel som vill ha ingameköp. Jag misstänker samma sak gäller ios.

Nå nu kom Apple med en påstående som Steam kan kommentera och framtiden kommer visa hur apple är, kanske kommer det snart. Eller så kan man se att de förhalar.

Sedan är jag inte så mycket för Google, Apple, Steam, Microsoft etc, de har blivit för stora allihopa.

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag skrev i tidigare tråd, det där svaret är ett icke-svar typ "Steam-appen uppfyller inte våra krav". Ja, det visste vi redan. Annars hade den inte blivit spärrad via App Store.

Vilket krav är det konkret som inte uppfylls? Det är ju som sagt bara en "fjärrstyrning" av en PC, likt Teamviewer, bara optimerad för att köra spel via. Om man vill köpa spel på Steam kan man redan göra det via sin webbläsare i mobilen smidigare än via en "app" för detta...

Permalänk
Medlem

TL;DR
Apple's pinkar på sig av tanken att det finns andra mer öppna och fria distributionstjänster för mjukvara/spel än App-store och måste därmed förbjuda det på deras enheter tills Valve begränsar IOS varianten fullständigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Apples sätt eller inget sätt..Apples motto ''My way or the highway''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Som jag skrev i tidigare tråd, det där svaret är ett icke-svar typ "Steam-appen uppfyller inte våra krav". Ja, det visste vi redan. Annars hade den inte blivit spärrad via App Store.

Vilket krav är det konkret som inte uppfylls? Det är ju som sagt bara en "fjärrstyrning" av en PC, likt Teamviewer, bara optimerad för att köra spel via. Om man vill köpa spel på Steam kan man redan göra det via sin webbläsare i mobilen smidigare än via en "app" för detta...

“Unfortunately, the review team found that Valve’s Steam iOS app, as currently submitted, violates a number of guidelines around user generated content, in-app purchases, content codes, etc.”

“Content codes” är åldersgränser, så detta i kombination med ”user generated content” får mig att tro att Apple vill att deras barnspärrar skall gälla - dvs, antingen skall appen i sig ha 18-årsmärkning, eller att den på något sätt skall spärra spel och innehåll som är för vuxna. Det borde väl gå att lösa. Kommentaren om ”in-app purchases” är knepigare, men om appen konstrueras så att man inte kan köpa något inifrån den, utan måste göra det från den dator som man strömmar ifrån, så borde det också vara löst.

Det kunde ha varit värre. Schiller skriver att de fortsätter att arbeta med Valve för att lösa problemen. Hade Apple helt tänkt blockera appen hade företaget tigit ihjäl frågan.

Phil Schiller beskrivs ofta som marknadschef, men han är här högste chef för ”review team”, de som går igenom appar som skall säljas i App Store. PR-avdelningen rapporterar inte till honom utan till Steve Dowling. Att det är Phil som uttalar sig antyder att de jobbar på problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har Playstation en app till Ios likt den till Android? Där finns ju också en spelaffär, och man kan använda mobilen exempelvis som skärm och strömma spel till. Något är kanske fundamentalt annorlunda med Steams app, som jag inte begriper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hedersmedlem

Motiveringen är glasklar: Om Apple inte får minst 9% av inkomstflödet får ingen ha något roligt. Det är så det fungerar med deras mediatjänster, deras betallösningar, deras allting. Valve får helt enkelt rätta sig i ledet om de vill vara med och leka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Svarat har de ju inte gjort direkt. Valve kan säkert lösa det så det inte går att köpa spel i big-pictureläget, men i övrigt är det ju bara en fjärrstyrd dator, så in-game-prylar kommer du kunna köpa utan att gå via App Store – precis som du kan i Moonlight och Remotr som gör samma sak som Valve vill åstadkomma och är godkända av Apple. Moonlight fungerar mot GameStream/GFE, och Remotr mot sin egna programvara.

När det gäller innehållet och ålderskrav så kan jag inte se varför de skulle behandla Valve annorlunda mot Moonlight och Remotr. De är båda klassade som 4+ i App Store. Inte för att jag förväntar mig att de ska behandla Valve precis som vilken annan utvecklare som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

“Unfortunately, the review team found that Valve’s Steam iOS app, as currently submitted, violates a number of guidelines around user generated content, in-app purchases, content codes, etc.”

“Content codes” är åldersgränser, så detta i kombination med ”user generated content” får mig att tro att Apple vill att deras barnspärrar skall gälla - dvs, antingen skall appen i sig ha 18-årsmärkning, eller att den på något sätt skall spärra spel och innehåll som är för vuxna. Det borde väl gå att lösa. Kommentaren om ”in-app purchases” är knepigare, men om appen konstrueras så att man inte kan köpa något inifrån den, utan måste göra det från den dator som man strömmar ifrån, så borde det också vara löst.

Det kunde ha varit värre. Schiller skriver att de fortsätter att arbeta med Valve för att lösa problemen. Hade Apple helt tänkt blockera appen hade företaget tigit ihjäl frågan.

Phil Schiller beskrivs ofta som marknadschef, men han är här högste chef för ”review team”, de som går igenom appar som skall säljas i App Store. PR-avdelningen rapporterar inte till honom utan till Steve Dowling. Att det är Phil som uttalar sig antyder att de jobbar på problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då har man ju något som man kan bemöta och diskutera.

Angående åldersgränser - Steam har redan funktioner för detta. Apple borde inte lägga sig i hur detta implementeras, på precis lika lite sätt som Apple bör spärra webbsidor för att det går att köpa saker genom dem utan att Apple fått betalt.

In-app purchases är också en sån där grej... igen. Det går att göra köp på en mobiltelefon genom webbläsare, mail, eller ett telefonsamtal. Att artificiellt begränsa appar för detta är bara svinigt.

Inget av det här ser jag som något som är positivt för mig som kund. Eller ja, hypotetisk kund. Jag gillar Apples telefoner på olika sätt, men en av anledningarna att jag aldrig köpt någon är just att Apple ska vara så kontrollbenägna på allt. Det ser jag som inget annat än kundfientligt. Nu väljer jag därför att inte köpa Apple-telefoner, men jag hade hellre velat att Apple skulle släppa upp lite så att det hade varit mer möjligt att överväga produkten!

Permalänk
Medlem

Det är pga Apples anti-demokratiska värdegrund som jag är emot företaget.

"Bland annat sägs innehåll skapat av användare, köp i Steams butik och aktiveringskoder helt eller delvis bryta mot Apples riktlinjer."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Inaktiv

Inte så konstigt, och inte så svårt att lösa för valve.

Istället för att appen öppnar Steam big screen så öppnas spelet man väljer direkt. Klappt och klart, ezpz.

Det är då klart att användaren kan gå runt detta och streama sin desktop eller whatever, precis som i en remote desktop app, men det är inte längre huvudsyftet och jag tror det skulle godkännas-

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett tillfälle för mig att posta Apples klassiska reklam från 1984...

Vill man ha friheten eller vara en del av en homogen massa som blir tillsagda vad de får och inte får göra... Där man bara har möjligheten att välja mellan två eller tre nya telefoner varje år... Vill man vara inlåst eller fri?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det gnälls. Dom har skapat produkterna och plattformen. Inga konstigheter.
Passar det inte så är det bara bygga en egen telefon och AppStore så kan man ha 100%.

Men det är klart, är väl girigt av ICA att ta % på varorna dom säljer också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte varför det gnälls. Dom har skapat produkterna och plattformen. Inga konstigheter.
Passar det inte så är det bara bygga en egen telefon och AppStore så kan man ha 100%.

Men det är klart, är väl girigt av ICA att ta % på varorna dom säljer också!

Nej, finns fortfarande regler/lagar och klaga kan man alltid göra.
MS fick på fingrarna för en liknande orsak och MS tvingades att erbjuda olika webbläsare vid installation av Windows, plus böter i miljardklassen.
Skulle Windows plötsligt kasta ut Steam att det inte gick att installera hade MS garanterat hamnat i domstol och Valve hade förmodligen vunnit, plus alla böter EU och USA hade delat ut.
Varför inte samma regler gäller för världens andra eller tredje största OS är faktiskt jävligt konstigt.
Gissar om ett par år kommer iOS kommer att få på nöten, av ex EU-domstolen.

Permalänk
Hedersmedlem

Borde gå att lösa utan större bekymmer.släpp en vingklippt version av appen som saknar åtkomst till de delar som ger problem på apples platform.
Vill man ha kvar möjligheten att sälja spel ochskita apples regler så får man fora över pengar I förvägvia webläsaren. Är pengarna väl inne I valves system har apple bra mycket svårare att kräva andelar av cashflödet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nej, finns fortfarande regler/lagar och klaga kan man alltid göra.
MS fick på fingrarna för en liknande orsak och MS tvingades att erbjuda olika webbläsare vid installation av Windows, plus böter i miljardklassen.
Skulle Windows plötsligt kasta ut Steam att det inte gick att installera hade MS garanterat hamnat i domstol och Valve hade förmodligen vunnit, plus alla böter EU och USA hade delat ut.
Varför inte samma regler gäller för världens andra eller tredje största OS är faktiskt jävligt konstigt.
Gissar om ett par år kommer iOS kommer att få på nöten, av ex EU-domstolen.

Fast tillåts köp i appar utanför AppStore, så lär det inte dröja länge innan ”alla” appar kostar 0:- och sen har en ”full unlock” som rundar AppStore...

Förvisso redan delvis tillåtet, se t ex Spotify.

Men har lite svårt förstå just Steam, men det ska väl vara lika för alla.
Inte direkt så att Steams bibliotek direkt konkurrerar med Apple på en iPhone(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Okej, då har man ju något som man kan bemöta och diskutera.

Angående åldersgränser - Steam har redan funktioner för detta.

Gissningsvis borde det då vara lätt för Valve att lägga till en funktion i sin app att använda åldersinställningen i OSet istället för en i appen. Som templösning kan de välja att markera hela appen 18+.

Citat:

Apple borde inte lägga sig i hur detta implementeras, på precis lika lite sätt som Apple bör spärra webbsidor för att det går att köpa saker genom dem utan att Apple fått betalt.

Att tillverkarna lägger sig i åldersgränser är dock närmast standard på konsollmarknaden. Om man talar om en AppleTV som kör AAA-spel så är det ju absolut en konkurrent till konsoler. Kan absolut tänka mig skrämselreportage av typen ”AppleTV är inte barnvänlig” eller liknande.

Citat:

In-app purchases är också en sån där grej... igen. Det går att göra köp på en mobiltelefon genom webbläsare, mail, eller ett telefonsamtal. Att artificiellt begränsa appar för detta är bara svinigt.

Håller med om det, men det är knappast nyheter. Regeln har funnits för App Store i snart tio år.

Citat:

Inget av det här ser jag som något som är positivt för mig som kund. Eller ja, hypotetisk kund. Jag gillar Apples telefoner på olika sätt, men en av anledningarna att jag aldrig köpt någon är just att Apple ska vara så kontrollbenägna på allt. Det ser jag som inget annat än kundfientligt. Nu väljer jag därför att inte köpa Apple-telefoner, men jag hade hellre velat att Apple skulle släppa upp lite så att det hade varit mer möjligt att överväga produkten!

Man får ta det goda med det onda, och precis som du säger finns det fler alternativ. Konkurrens är bra för alla parter. Just det här problemet tror jag som sagt är fixat inom en fyra till sex veckor eller så. Hade sagt två veckor i normalfallet, men nu är det snart WWDC då Apple inte får något annat gjort, så säg lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Varför inte samma regler gäller för världens andra eller tredje största OS är faktiskt jävligt konstigt.

Det är andra regler om har dominerande ställning eller inte. Apple är inte ens störst, än mindre har de en dominerande ställning.

(Vad gäller bötesbeloppet för Browserchoice.eu, så kom det först efter att MS accepterat en uppgörelse - att visa den där skärmen om att välja webbläsare - och sedan inte följt den. Det var inget bötesbelopp för att ha gynnat IE direkt, utan för att ha brutit mot ett avtal)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jaha, då är det väl så. Inte så att man använt det tidigare så vad spelar det för roll om det tar några veckor till innan det dyker upp. Inte så att de kommer skrota appen helt och hållet för iOS. Klart man kan tycka Apple är lite hårda men jämfört med hur mycket skit det finns i Play Storen så känns det bra att de faktiskt verkar gå igenom apparna för att de ska hålla en viss standard.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är andra regler om har dominerande ställning eller inte. Apple är inte ens störst, än mindre har de en dominerande ställning.

(Vad gäller bötesbeloppet för Browserchoice.eu, så kom det först efter att MS accepterat en uppgörelse - att visa den där skärmen om att välja webbläsare - och sedan inte följt den. Det var inget bötesbelopp för att ha gynnat IE direkt, utan för att ha brutit mot ett avtal)

Skickades från m.sweclockers.com

Äpplet har definitivt en dominerande ställning på mobilmarknaden, skulle inte blir förvånad om äpplets AppStore har en större omsättning än Google Play och minst en tiopotens större än Microsofts.
I USA är iOS definitivt i en dominerande ställning.
Har nåt minne från början av smartphone revolutionen att AppStore hade 90% av den betalande marknaden.

Ser inte riktigt skillnaden på böterna, hade de inte gått med på avtalet hade väll böterna delats ut ändå?

Permalänk
Medlem

Deras svar betyder ju typ ingenting. Steam kör inte på mobilen... En applikation som skickar video och ljud från en dator och input från mobilen tillbaka till datorn är vad de säger nej till. Alla Remote Desktop, VNC och liknande klienter är precis samma sak och bör plockas bort allihopa i så fall.

Apple vill bara ha kontroll.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte varför det gnälls. Dom har skapat produkterna och plattformen. Inga konstigheter.
Passar det inte så är det bara bygga en egen telefon och AppStore så kan man ha 100%.

Men det är klart, är väl girigt av ICA att ta % på varorna dom säljer också!

Man kan väl tycka att någonting är skit utan att behöva göra det bättre själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Äpplet har definitivt en dominerande ställning på mobilmarknaden, skulle inte blir förvånad om äpplets AppStore har en större omsättning än Google Play och minst en tiopotens större än Microsofts.
I USA är iOS definitivt i en dominerande ställning.
Har nåt minne från början av smartphone revolutionen att AppStore hade 90% av den betalande marknaden.

Ser inte riktigt skillnaden på böterna, hade de inte gått med på avtalet hade väll böterna delats ut ändå?

Någon galen domains i USA för iOS finns nog inte. Däremot kanske det är folk som är mer högljuda med vad de köper... vi vet vad de heter

https://www.statista.com/statistics/266572/market-share-held-...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Kanske loot boxes i vissa spel som började utredas av flera länder och delstater i USA gjort Apple mer motiverade att minska risken att dom också får problem pga vad det nu är Apple vill att Valve/Steam ändrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Borde gå att lösa utan större bekymmer.släpp en vingklippt version av appen som saknar åtkomst till de delar som ger problem på apples platform.
Vill man ha kvar möjligheten att sälja spel ochskita apples regler så får man fora över pengar I förvägvia webläsaren. Är pengarna väl inne I valves system har apple bra mycket svårare att kräva andelar av cashflödet.

De har redan hindrat köp av spel i nuvarande version, du måste lura Big Picture Mode för att kunna köpa spel genom att manuellt stänga ner gränssnittet och öppna upp det igen. Så de har försökt att ge en anpassad variant som blockerar möjligheten. Köp i spel går dock inte att hindra skulle jag tro, men de är ju okej med att Moonlight och Remotr tillåter det så de ska väl egentligen inte vara några problem. Så som sagt, tillåts andra så bör de tillåta Valve också. Uppdatering av Steamklienten kanske kan hindra att du fular, men för de som vill köpa och inte gå ett par meter till datorn i samma hushåll så kan de ju köra remote desktop/VNC vilket som.

Finns alltså ingen anledning till att inte tillåta Valves app i praktiken. I så fall får du ta bort minst ett tjugotal appar som finns i butiken för att vara konsekvent.

Permalänk
Medlem

Compliance will be rewarded

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd