Permalänk

Bygga speldator för ca 8000kr

Hej,
Jag har funderat på att bygga en dator. Är en nybörjare så det är anledningen till att jag kommer hit för råd och åsikter. Jag vill alltså bygga en dator för ca 8000 kr. Jag skulle vilja spela GTA och Fortnite på åtminstone 50 fps med rätt grafikinställningar, är det möjligt med min budget?

Har kollat runt lite och funderar på hur detta skulle bli? Saknas något eller är det något jag bör ändra så säg det! Om jag skulle bygga något av det här, hur skulle den klara av tex GTA eller Fortnite?

Asus Prime B350-Plus moderkort

AMD Ryzen 5 2400G APU med Vega 11 grafik

Crucial DDR4 16gb

ASUS Phoenix GTX 1050 2gb

Kolink Victory A Midi-tower case

Corsair VS550 v2 nätaggregat

Samsung 860 EVO Series 500gb SSD

Om ni har tips på färdigbyggda i samma prisklass eller paket som är bra tar jag även emot sådana tips men att bygga skulle vara roligt:)
Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Skulle nästan säga att 11 000 kr är lägsta summan för att skrapa ihop en "duglig" dator i dagsläget. För 8000 kr kan du däremot få en ganska bra begagnad dator, och begagnat betyder inte alltid dåligt..

Permalänk
Medlem
Permalänk

@gammelgäddan, @XripperX: Vad skulle ni ha för förslag om jag höjde budgeten till ca 11 000kr som gammelgäddan föreslog?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bandyarvid123:

@gammelgäddan, @XripperX: Vad skulle ni ha för förslag om jag höjde budgeten till ca 11 000kr som gammelgäddan föreslog?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11551335/

Den kommer du väldigt långt med om du spelar i 1080p, kommer klara gta på ultra med drygt 100 fps och fortnite lär ligga runt 130 på high. Skulle nog köpt en ram sticka på 8gb istället för två på 4gb/st sen tryckt in en till när du får en tusing över någon månad. Vill du ha ännu bättre prestanda så struntar du i att köpa nytt grafikkort och köper ett begagnat 1070 för 3000 kr eller ett 1080 för 4000 kr, då har du helt plötsligt en väldigt bra dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammelgäddan:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11551335/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11551335/

Den kommer du väldigt långt med om du spelar i 1080p, kommer klara gta på ultra med drygt 100 fps och fortnite lär ligga runt 130 på high. Skulle nog köpt en ram sticka på 8gb istället för två på 4gb/st sen tryckt in en till när du får en tusing över någon månad.

Har själv byggt en för runt 12k med samma CPU och gpu! Men undrar om 1060 är framtidssäker! Vill ju inte byta gpu om ett år! Är det inte bättre att lägga några extra lappar för ett 1080? Förlåt om jag är lite jobbig!

Edit: missade det sista du skrev! Sorry
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yeeter58:

Har själv byggt en för runt 12k med samma CPU och gpu! Men undrar om 1060 är framtidssäker! Vill ju inte byta gpu om ett år! Är det inte bättre att lägga några extra lappar för ett 1080? Förlåt om jag är lite jobbig!

Edit: missade det sista du skrev! Sorry
Skickades från m.sweclockers.com

i 1080p kommer man klara sig ett tag med ett 1060 6gb, du kommer inte kunna maxa allt men du kommer kunna köra alla spel som kommer på medium åtminstone, high lär inte vara några problem om du nöjer dig med 60-100 fps, många vill ju dock ha stabil 140+ för att få full nytta av sina 120/140 hz skärmar och ja, då får man antingen dra ner grafiken till medium eller skaffa sig ett 1070+, därför jag föreslog ett begagnat 1070/1080. Eftersom trådstartaren hade nöjt sig med 50 fps i respektive spel så tror jag dock att han hade varit väldigt nöjd med den här burken.

Permalänk

Licens köper du från Kinguin för 150-300kr. Minnena bör vara kompitabla, men bör kollas upp.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11551362/

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammelgäddan:

i 1080p kommer man klara sig ett tag med ett 1060 6gb, du kommer inte kunna maxa allt men du kommer kunna köra alla spel som kommer på medium åtminstone, high lär inte vara några problem om du nöjer dig med 60-100 fps, många vill ju dock ha stabil 140+ för att få full nytta av sina 120/140 hz skärmar och ja, då får man antingen dra ner grafiken till medium eller skaffa sig ett 1070+, därför jag föreslog ett begagnat 1070/1080. Eftersom trådstartaren hade nöjt sig med 50 fps i respektive spel så tror jag dock att han hade varit väldigt nöjd med den här burken.

Då ett 1080 är lönlöst om man i nuläget spelar på en 60hz skärm? Funderar på att uppgradera skärm om 1060-kortet inte är hållbart till framtida spel mm! Så för att nyttja 1080 krävs 144hz skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammelgäddan:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11551335/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11551335/

Den kommer du väldigt långt med om du spelar i 1080p, kommer klara gta på ultra med drygt 100 fps och fortnite lär ligga runt 130 på high. Skulle nog köpt en ram sticka på 8gb istället för två på 4gb/st sen tryckt in en till när du får en tusing över någon månad. Vill du ha ännu bättre prestanda så struntar du i att köpa nytt grafikkort och köper ett begagnat 1070 för 3000 kr eller ett 1080 för 4000 kr, då har du helt plötsligt en väldigt bra dator.

Håller med om att runt 11K är rimligt att höja budgeten till. Man får tänka på att när det gäller ett datorbygge så är det en stor del av budgeten som går åt till alla "måste" grejer som kostar i regel lika mycket oavsett om du ska bygga en "youtube"-dator eller ett spelmonster, dvs CPU-kylare, chassi, nätdel, RAM, SSD och moderkort.

Du får så sjukt mycket mervärde för dom 3 tusen extra som går direkt till bättre CPU och GPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yeeter58:

Då ett 1080 är lönlöst om man i nuläget spelar på en 60hz skärm? Funderar på att uppgradera skärm om 1060-kortet inte är hållbart till framtida spel mm! Så för att nyttja 1080 krävs 144hz skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, ett 1080 är ganska lönlöst med en 1080p/60 hz skärm. Du kommer ha allt för hög fps vilket kan leda till tearing, och från en prestanda synvinkel hade du inte märkt någon skillnad om du haft 100 fps eller 300.

Permalänk
Medlem

Killen skriver 8000:- och ni tipsar om datorer för 11.000:- Bra där!

Värt att notera att SSDn har snabb läsprestanda men skrivprestandan stannar vid 100MB/s efter skrivna 5GB. Vill du gå upp i pris finns crucial MX500 500GB för 1090:- just nu. Nätagget är ingen höjdare men duger för ett system som inte ska klockas. Det finns bättre om du lägger till en hundring eller två. Chassit är heller ingen höjdare och det finns bättre för typ 200:- till.
Men du får inte mer prestanda för 8000:- någon annanstans, den saken är klar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilka fina datorer som finns begagnat så känns det helt klart bäst att lägga 8000kr på en begagnat dator än att köpa en ny för 12000 med ungefär samma prestanda

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk

Tack för alla svar! Ska läsa igenom under dagen och ikväll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Killen skriver 8000:- och ni tipsar om datorer för 11.000:- Bra där!
https://komponentkoll.se/bild/vWpRJ.png

Värt att notera att SSDn har snabb läsprestanda men skrivprestandan stannar vid 100MB/s efter skrivna 5GB. Vill du gå upp i pris finns crucial MX500 500GB för 1090:- just nu. Nätagget är ingen höjdare men duger för ett system som inte ska klockas. Det finns bättre om du lägger till en hundring eller två. Chassit är heller ingen höjdare och det finns bättre för typ 200:- till.
Men du får inte mer prestanda för 8000:- någon annanstans, den saken är klar.

Ja, men han frågor ju också om input på saker att ändra på. Är ju bättre att han får en helthetsbild, dvs all information så han kan göra ett utbildat beslut på vad som passar trådskaparen bäst.

Och gällande komponenterna som du länkade, är frakt inräknat? Många av delarna är väldigt lågbudget, speciellt nätdelen och är inget jag skulle rekommendera någon att köpa oavsett vad trådskaparens budget är. Budget chassi + dålig CPU-kylare innebär varma komponter som i sin tur innebär risk för kortare livslängd men framförallt högre ljudnivå.

Man kan ju bara dela med sig av sina egena erfarenheter och att blindt sätta en budget på 8K för en speldator har sina konsekvenser. Sen får ju som sagt trådskaparen avgöra själv om det är värt att höja budgeten eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Ja, men han frågor ju också om input på saker att ändra på. Är ju bättre att han får en helthetsbild, dvs all information så han kan göra ett utbildat beslut på vad som passar trådskaparen bäst.

Och gällande komponenterna som du länkade, är frakt inräknat? Många av delarna är väldigt lågbudget, speciellt nätdelen och är inget jag skulle rekommendera någon att köpa oavsett vad trådskaparens budget är. Budget chassi + dålig CPU-kylare innebär varma komponter som i sin tur innebär risk för kortare livslängd men framförallt högre ljudnivå.

Man kan ju bara dela med sig av sina egena erfarenheter och att blindt sätta en budget på 8K för en speldator har sina konsekvenser. Sen får ju som sagt trådskaparen avgöra själv om det är värt att höja budgeten eller inte.

Att livslängd för en redan sval och strömsnål i5 8400 skulle påverkas av några grader hit eller dit har jag svårt att tro. Jag skulle heller inte välja mission agget med den enkla anledning att ljudnivån är för hög. Men med det borträknat så klarar nästan alla agg som finns idag att driva en oklockad rigg med strömsnålt grafikkort. Det här med entusiastnätagg för folk som inte överklockar eller bryr sig om ljudnivå är verkligen inte nödvändigt att prioritera. Åtminstone inte för nätagg som kommer med 3 års garanti. Frakt är inte inräknat men typ hälften av butikerna har fri frakt. Oavsett är det smartare att beställa från olika butiker än en och samma.
Om det står mellan att snåla in och betala 8000:- för en rigg än att betala 11000:- för likvärdig prestanda så skulle jag å andra sidan personligen hellre betala 8000:- kanske gå upp en femhundring till 8500:- för lite bättre chassi och nätagg.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandyarvid123:

@gammelgäddan, @XripperX: Vad skulle ni ha för förslag om jag höjde budgeten till ca 11 000kr som gammelgäddan föreslog?

Skrivet av Chris_Kadaver:

Killen skriver 8000:- och ni tipsar om datorer för 11.000:- Bra där!

Killen ber även om tips kring 11 000:-, men du läser inte tråden. Bra där!

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

hade letat begagnat finns många prisvärda datorer, säljer själv en laptop här men du skulle ju ha stationär. Kommer upp riktigt bra deals emellanåt här på sweclockers.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Hej igen,
tack för alla snabba svar:D
Har läst och funderat lite och jag skulle gärna bygga datorn själv eftersom att det kan vara lite kul. Jag känner att jag kan öka budgeten något från 8000 kr. Har plockat ihop detta, har ni några åsikter om detta? Kräver ju inte att jag ska kunna spela GTA på ultra inställningar så tänker att detta borde räcka för åtminstone medium settings på 60fps och kanske lite till...