Det perfekta övervakningssamhället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Det var ju precis det jag skrev.

Det tycker jag inte. Din kamera, i din telefon, skapar en 3D karta över ditt ansikte, och kompletterar med lite färg, för att försöka avgöra om det är eller inte är du. All infon finns i din telefon. Lätt att radera, lätt att kontrollera.

Skrivet av Turbonisse:

Inte så svårt egentligen, du taggar en polare som inte har FB, jag taggar samma polare ett par gånger, nu vet FB att det ansiktet tillhör någon som heter XXX YYY som är i vår bekantskapskrets. Ju mer info vi pytsar in, desto noggrannare kan de kartlägga oss alla.

Förlåt, men snacka om att min kommentar for över huvudet på dig. Tekniskt är jag inte ett dugg förvånad. Det är som sagt lagfrågan jag är (mer än) lite förvånad över. FB måste ha ditt tillstånd för att lagra uppgifter om dig, men jag som inte ens har ett konto hos dem, kan inte få frågan om huruvida de får, kan, eller bör, kartlägga mig. De gör det glatt i alla fall.

Skrivet av Turbonisse:

Och vi fortsätter gladeligen att förse dem med info varje dag.

Fast jag gör ju inte det, vilket nu var hela poängen med den delen av mitt inlägg.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det tycker jag inte. Din kamera, i din telefon, skapar en 3D karta över ditt ansikte, och kompletterar med lite färg, för att försöka avgöra om det är eller inte är du. All infon finns i din telefon. Lätt att radera, lätt att kontrollera.

Du verkar känna till tekniken bättre än jag. Men jag hävdar fortfarande att allt som skiljer att det är lokalt på min telefon, eller på någon mega-server (Echelon) är att min telefon bara har ETT ansikte sparat i sin databas. Och hur vet vi att Android inte har skickat upp infon till Google som i hemlighet bygger upp Skynet?
Tror du varje tillverkare av telefoner uppfinner hjulet igen och programmerar sin ansiktsigenkännings program själv?
Eller finns det färdiga att tillgå? Om så är fallet, borde ju även databasen (Mitt ansikte) vara i samma format på mer eller mindre alla enheter? Addera ettorna och nollorna från min telefons databas, till Echelon och de har örnkoll på mitt ansikte!

Skrivet av -=Mr_B=-:

Förlåt, men snacka om att min kommentar for över huvudet på dig. Tekniskt är jag inte ett dugg förvånad. Det är som sagt lagfrågan jag är (mer än) lite förvånad över. FB måste ha ditt tillstånd för att lagra uppgifter om dig, men jag som inte ens har ett konto hos dem, kan inte få frågan om huruvida de får, kan, eller bör, kartlägga mig. De gör det glatt i alla fall.

Varför for frågan över huvudet? Du verkar tolka vad jag skrev, endast applicerat på en situation som matchar din egen.
FB måste be dej om lov? För vad? Om Nisse-Pisse Päronpung väljer att posta upp ett foto på FB och tagga dit namn i fotot, var kommer ett lov från dej in i bilden?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast jag gör ju inte det, vilket nu var hela poängen med den delen av mitt inlägg.

Åter igen, du tolkar vad jag skriver, endast applicerat på en situation som matchar din egen. Även om du och en promille av övriga världens befolkning inte förser FB med info, så gör andra det gladeligen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Eller finns det färdiga att tillgå? Om så är fallet, borde ju även databasen (Mitt ansikte) vara i samma format på mer eller mindre alla enheter? Addera ettorna och nollorna från min telefons databas, till Echelon och de har örnkoll på mitt ansikte!

Google bistår med funktionen, din tjänsteleverantör väljer format. Som bekant fungerar det olika bra på olika leverantörers lösningar, för att de väljer att spara olika mycket data, och kräver olika noggrann verifiering. Det ställs dessutom höga krav på belysning, och kamera, för att tjänsten ska fungera överhuvudtaget, precis som för Microsofts "Hello".

Skrivet av Turbonisse:

FB måste be dej om lov? För vad? Om Nisse-Pisse Päronpung väljer att posta upp ett foto på FB och tagga dit namn i fotot, var kommer ett lov från dej in i bilden?

Du ser inte alls ett problem med integritetsfrågan här? Facebook måste ha ditt tillstånd för att logga dig, och för att andra ska få tagga dig, osv. Men eftersom jag inte har något Facebook konto, har de inte brytt sig om att få mitt tillstånd, att logga var jag befann mig vid vilken tidpunkt, osv. Ett tillstånd de självklart aldrig skulle få av mig.

Skrivet av Turbonisse:

Åter igen, du tolkar vad jag skriver, endast applicerat på en situation som matchar din egen. Även om du och en promille av övriga världens befolkning inte förser FB med info, så gör andra det gladeligen.

Facebook hade i oktober 2 miljarder användare. Vi är vad. 7.5 miljarder invånare på Jorden?
Jag vill inte vara den som är den, eller så, men, det är fortfarande de som är på Facebook som är i en minoritet. Det känns åtminstone lite relevant vad en minoritet gör att ett företag får ta sig för friheter med lagstiftning.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Google bistår med funktionen, din tjänsteleverantör väljer format. Som bekant fungerar det olika bra på olika leverantörers lösningar, för att de väljer att spara olika mycket data, och kräver olika noggrann verifiering. Det ställs dessutom höga krav på belysning, och kamera, för att tjänsten ska fungera överhuvudtaget, precis som för Microsofts "Hello".

Mao är alla insamlade data i samma format. Samlar man ihop dem, får man en ofantlig databas över världens ansikten. Hur vet jag att min Android enhet inte redan har skickat den data till Google? Nu kan vilken nät ansluten kamera som helst i världen känna igen mej, så länge den har tillgång till Googles databas.
Noggrannheten är viktig för säker identifiering för typ bank ID osv, inte för att "någon" skall hålla koll.
(Därför som min One+ inte fungerar för säkra inloggningar. Jag kan i princip låsa upp telefonen, för övrigt behövs fingeravtryck, eller kod.) Övervaknings kameror ute på stan har lite större ljus insläpp än mobil kameror. Så det behövs inte alls lika mycket ljus som för mobilen, för att det skall fungera.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Du ser inte alls ett problem med integritetsfrågan här? Facebook måste ha ditt tillstånd för att logga dig, och för att andra ska få tagga dig, osv. Men eftersom jag inte har något Facebook konto, har de inte brytt sig om att få mitt tillstånd, att logga var jag befann mig vid vilken tidpunkt, osv. Ett tillstånd de självklart aldrig skulle få av mig.

Klart jag ser problemet!
Åter igen, ser vi det från din synvinkel. I Sverige krävs ditt tillstånd, men FB är inte Svenskt! Krävs det tillstånd i hela världen? Så länge det inte gör det, är det svårt att få rätt mot FB eller vilken annan nät tjänst som helst.
Bryter FB mot amerikansk lag? Med Cambridge analytics i backspegeln, är det mycket möjligt, men jag tror inte du är hjälpt av det.
Men vist ser jag problemet! Jag har också läst boken och sett filmen "1984" av George Orvell.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Facebook hade i oktober 2 miljarder användare. Vi är vad. 7.5 miljarder invånare på Jorden?
Jag vill inte vara den som är den, eller så, men, det är fortfarande de som är på Facebook som är i en minoritet. Det känns åtminstone lite relevant vad en minoritet gör att ett företag får ta sig för friheter med lagstiftning.

Jag skulle börja med att dra ner numren lite. FB är stora i västvärlden. I resten av världen, not so much! (Rätta siffran borde vara 2 miljarder FB konton mot befolkningen i EU Oceanien, samt nord Amerika.) I Asien, Sydamerika och Afrika är FB inte särskilt utbrett. Därmed inte sagt att där inte hittas konton.
Mina Brasilianska kollegor registrerade sig på FB när jag var där förra året. Nästan ingen har FB där.

Men om vi bortser från det?
Vad är det för friheter de tar sig? Om vi håller oss till en bild där man blir taggad?
FB lägger inte upp bilden. FB är inte de som taggar någon. (Fan, jag låter som en fanboy och jag gillar inte ens FB själv.)
Om FB är att jämställas med ett forum? Så är det fullt tillåtet inom svensk lag om fotografering i alla fall, att posta bilder på människor, utan deras medgivande, så länge de inte anses kränkande, tagna i smyg osv...
Där emot måste man ha människans godkännande om denna kan identifieras i bilden, om den publiceras i kommersiellt syfte. Vilket ett forum inte är!

Vill du förbli digitalt anonym idag, är det tufft, och det blir inte lättare iom att vi anmanar ny teknik. Var enda kotte du möter på gatan är utrustad med en kamera i mobilen och du får inte hindra dem från att ta kort. Man får fotografera allt man kan se från allmän plats.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

Jag kan förstå att folk blir upprörda om staten filmar varje steg man tar, samtidigt finns känslan av trygghet.

I mitt område jag bor på hade jag gärna haft kameror så man kan haffa dessa MC-förare på gågatorna, eller bilister som kör inne i tätortsområdet där motordrivna fordon ej får köra om de ej är tjänstebilar ..ett vakande öga skulle inte skada tycker jag.

Jag är 50/50 på detta med allmänna övervakningskameror.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det går inte. Rent praktiskt. Så 600M men utan källhänvisning.
https://www.nyteknik.se/kronikor/kina-ar-pa-vag-mot-det-perfe...
Daterat den den andra januari 2018.
Då räknar vi vi har alltså över 1 000 000 000 personer i Kina och då har de 60 000 000 kameror Vet nu hur många vi har i Stockholm? Så det blir 16,6/7 kameror som de ska titta på alla och då inräknat de som titta på sig själva. I vissa fall I visas fall finns det mer kameror än trafikanter på Essingen. Jag gillar inte att alla ska titta på vad man gör men att måla ut Kina i detta sammanhang känns fel. Ser inget konstruktivt i det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Inte seriöst.
https://www.imdb.com/title/tt0238380/

Edit:
Equilibrium
den är våldsam samt existens frågande så inte för alla.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Mao är alla insamlade data i samma format.

Möjligen om man begränsar definitionen av "format" till att ja, man har använt ettor och nollor. Rådata och hur de hanteras är upp till din tjänsteleverantör, i det här fallet telefonens tillverkare. Det är dock irrelevant för oavsett hur unikt och individuellt krypterat de lagrar dina data kan man alltid argumentera för att tjänsteleverantören gör en kopia innan data behandlas, och i efterhand bearbetar dem så att de passar önskemålen från den onda entitet man avser att hålla ansvarig för sagda övervakningsdatabas. Men anser du verkligen att det är ett större problem att alla olika telefontillverkare kanske gör sig omaket att skapa en PR mardröm genom att i hemlighet ladda upp dina biometriska data någonstans, än att ett företag står och skryter om att de har världens största och mest kompletta samling identifierande biometriska data? Om någon vill ha tillgång till en sådan databas hör man inte av sig till Google, som påstås inte ha några sådana data, utan till Facebook, som skryter med att de har sådana data.

Skrivet av Turbonisse:

Åter igen, ser vi det från din synvinkel. I Sverige krävs ditt tillstånd, men FB är inte Svenskt!

Facebook vänder sig direkt till Svenska medborgare och är därför skyldiga att följa svensk lag. Ovanpå det är GDPR inte en svensk lag, utan en ett EU regelverk, som definitivt gäller hela Europa.

Skrivet av Turbonisse:

Jag skulle börja med att dra ner numren lite. FB är stora i västvärlden. I resten av världen, not so much! (Rätta siffran borde vara 2 miljarder FB konton mot befolkningen i EU Oceanien, samt nord Amerika.)

Siffrorna är från nyhetsrapportering i olika artiklar under hösten. Det känns som hur du än vänder och vrider på det blir mängden Facebook användare en minoritet. De är dock fortfarande fler än antalet androidanvändare.

Skrivet av Turbonisse:

Vad är det för friheter de tar sig? Om vi håller oss till en bild där man blir taggad?
FB lägger inte upp bilden. FB är inte de som taggar någon.

Facebook får inte lagra information som kan användas till att identifiera en individ, utan att individen har gett sitt medgivande. (Nå, det gäller nu inte bara Facebook) Det är orsaken till varför du har fått godkänna diverse GDPR baserade policy förändringar, och informationsrutor den senaste tiden. Men som icke medlem av Facebook, kan man inte godkänna, det är inte speciellt svårt att räkna ut att det betyder att identifierande information, lagras utan tillstånd.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

...Men anser du verkligen att det är ett större problem att alla olika telefontillverkare kanske gör sig omaket att skapa en PR mardröm genom att i hemlighet ladda upp dina biometriska data någonstans, än att ett företag står och skryter om att de har världens största och mest kompletta samling identifierande biometriska data? Om någon vill ha tillgång till en sådan databas hör man inte av sig till Google, som påstås inte ha några sådana data, utan till Facebook, som skryter med att de har sådana data.

Ärligt talat, är jag inte speciellt orolig.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Facebook vänder sig direkt till Svenska medborgare och är därför skyldiga att följa svensk lag. Ovanpå det är GDPR inte en svensk lag, utan en ett EU regelverk, som definitivt gäller hela Europa.

Med svensk lag, skrev jag vad som gäller för att ladda upp bilder.
GDPR är om data lagring(?) och gäller inte i USA! FaceBook kommer säkert få sig en duvning så småningom, men i grunden är det ett amerikanskt bolag, där vem som helst med internet access, var som helst på planeten, kan skapa sig ett konto och börja ladda upp material. Hur menar du att FB vänder sig till Svenska medborgare? Har du fått reklambrev? Eller har de ringt upp dej?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Siffrorna är från nyhetsrapportering i olika artiklar under hösten. Det känns som hur du än vänder och vrider på det blir mängden Facebook användare en minoritet. De är dock fortfarande fler än antalet androidanvändare.

Statistik går att vinkla så det passar den som lägger upp det. I ditt fall vill du presentera det som 25% av jordens befolkning har ett FB konto. Vilket iofs är riktigt, men kanske lite missvisande. Om du istället tar ett land, som Sverige, så vågar jag påstå att 95% av alla mellan tio och 70år har ett FB konto. Någonting i storleksordningen 80% kanske?
Har dock ingen källa på det, vill bara påvisa vad skillnad i urval påverkar statistiken. Men jag tror vi glider ur spår lite, så jag lämnar det åt annan diskussion.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Facebook får inte lagra information som kan användas till att identifiera en individ, utan att individen har gett sitt medgivande. (Nå, det gäller nu inte bara Facebook) Det är orsaken till varför du har fått godkänna diverse GDPR baserade policy förändringar, och informationsrutor den senaste tiden. Men som icke medlem av Facebook, kan man inte godkänna, det är inte speciellt svårt att räkna ut att det betyder att identifierande information, lagras utan tillstånd.

Så vore fallet om FB lagrade informationen på en server i Kiruna. (Det pratades om att de skulle starta en där.) Men om sådan information lagras i USA, eller annat land utanför EU, blir det genast lite oklarare vad som är tillåtet och inte. Eller?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

GDPR är om data lagring(?) och gäller inte i USA!

Nähä... Oväntat. Men du. Det gäller faktiskt i Sverige, och som bekant ska företag som vänder sig till ett lands befolkning, följa lagstiftningen i det landet. Vilket gör att det inte är en direkt överaskning att Favebook påstår sig följa GDPR, och trots det redan fått en jätte stämning mot sig, just för brott mot GDPR.

Skrivet av Turbonisse:

Hur menar du att FB vänder sig till Svenska medborgare? Har du fått reklambrev? Eller har de ringt upp dej?

Informationssidan ovan är på svenska. De vänder sig direkt mot svenska kunder. Dessutom finns man fysiskt på plats med serverhallar i Sverige...

Skrivet av Turbonisse:

Så vore fallet om FB lagrade informationen på en server i Kiruna. (Det pratades om att de skulle starta en där.)

Man bygger i Luleå.

Skrivet av Turbonisse:

Men om sådan information lagras i USA, eller annat land utanför EU, blir det genast lite oklarare vad som är tillåtet och inte. Eller?

Nej, lagstiftningen är som sagt solklar. Man ska följa GDPR eftersom man riktar sig mot europeiska konsumenter. Något Facebook är väldigt medvetna om, och därför påstår att de gör, som man kan se av länken ovan...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på facebook: Jag vill bli glömd av facebook och utöva mina rättigheter som eu-medborgare. Är det någon som vet hur man går till väga? Det är dåligt med info om den saken på deras sidor (big surprise...).

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

så länge sekretess via myndigheter följ så ser jag det som en positiv utveckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

...GDPR...

Informationssidan ovan är på svenska. De vänder sig direkt mot svenska kunder. Dessutom finns man fysiskt på plats med serverhallar i Sverige...

Jag hamnar i alla fall på en engelsk språkig, sida när jag klickar på din länk.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Man bygger i Luleå.

Jag viste det var åt det vädersträcket i alla fall.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Kina är ängel jämfört med US
**bort/mod**

Kommer från en användare med ryskt namn xD Sounds legit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag hamnar i alla fall på en engelsk språkig, sida när jag klickar på din länk.

Då ska du kanske sluta vara så paranoid.
Döljer man sin härkomst lär man ju få den engelska sidan...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Då ska du kanske sluta vara så paranoid.
Döljer man sin härkomst lär man ju få den engelska sidan...

Hehe... VPN är inte på!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!