Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thex:

Nu blir jag lite fundersam... IPS har ofta ganska dålig svärta, just svärtan var en av de största fördelarna med plasma kontra LCD. Hur kan du då få samma "klockrena" bild som på en plasma?

Det är väl så enkelt som att man med alla de olika inställningar som finns kan få till en bild som passar en och det hade ju varit intressant att ta del av vilka värden han använt för att få den där plasma-känslan på en LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbanLCD:

Intressant!

Nu tycks det som om de flesta tv jag är intresserad av är VA. Vad gäller inställningar vid svarta partier har det aldrig vart ett problem då jag alltid kör THX Film när jag kollar filmer men det funkar också för serier.

Menar du att jag som ska kolla sport, fotboll inte hockey, bör undvika VA?

Nej det jag menade var snarare att om bilden är helt vit som vid hockeytittande så spelar paneltyp mindre roll eftersom bilden enbart är vit/ljus visst... på sämre VA paneler är risken för eftersläpningar högre än IPS men det var inte riktigt vad jag syftade på. Hur som helst... Jag personligen skulle inte köpa en LG annat än deras oled. Skulle jag snåla och köpa något i budgetsegmentet så skulle kag satsa på VA eftersom jag tror att man med lite tur kan få mer för pengarna. Men visst... risken att få en panel med eftersläpningar/ghosting ökar också om du köper en billig VA.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nej det jag menade var snarare att om bilden är helt vit som vid hockeytittande så spelar paneltyp mindre roll eftersom bilden enbart är vit/ljus visst... på sämre VA paneler är risken för eftersläpningar högre än IPS men det var inte riktigt vad jag syftade på. Hur som helst... Jag personligen skulle inte köpa en LG annat än deras oled. Skulle jag snåla och köpa något i budgetsegmentet så skulle kag satsa på VA eftersom jag tror att man med lite tur kan få mer för pengarna. Men visst... risken att få en panel med eftersläpningar/ghosting ökar också om du köper en billig VA.

Ja jag förstår vad du menar med vit bild för i vita partier försvinner till och med streck på skärmar som gått sönder och de syns när det blir färg igen. Vitt kräver lite mindre.

Enormt svårt att välja vilken tv det blir men jag börjar luta mer åt IPS nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Nu blir jag lite fundersam... IPS har ofta ganska dålig svärta, just svärtan var en av de största fördelarna med plasma kontra LCD. Hur kan du då få samma "klockrena" bild som på en plasma?

Dels handlar det om rätt inställningar till rätt miljö. Sedan så har jag backlight på den så jag slipper det kantbelysta, där det däremot är desto svårare. Men IPSen jag har ser jag ingen större svärtskillnad på jämfört med farsans premium plasma från Panasonic. Även om det finns en skillnad så är den inte så stor.

Skrivet av BobbanLCD:

Intressant att du kopplar laptop till den som jag har gjort i många år och ska göra på den tv jag kommer välja. Vad för slags material spelar du från laptopen och är det endast spel som gäller då?

Tack för att du beskrev hur den funkade med fotboll på skärmen. Vilken tv har du nu?

Jag har haft den till både spel och film, och den har inte gjort mig besviken någon gång.

Jag har LG 42lb561V

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbanLCD:

Det är väl så enkelt som att man med alla de olika inställningar som finns kan få till en bild som passar en och det hade ju varit intressant att ta del av vilka värden han använt för att få den där plasma-känslan på en LCD.

Jag är på resande fot just nu men kan kolla mina värden när jag kommer hem igen.
Då kan jag även ställa den mot min fars plasma och se så att allt är korrekt.
Har haft strömmen avstängd från det att jag åkte iväg så vet inte om det lilla batteriet som sparar inställningarna fortfarande gör sin plikt.
Men som sagt, jag kan dela med mig av mina värden men kan inte svara för hur det beter sig på andra modeller än min egna.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Jag är på resande fot just nu men kan kolla mina värden när jag kommer hem igen.
Då kan jag även ställa den mot min fars plasma och se så att allt är korrekt.
Har haft strömmen avstängd från det att jag åkte iväg så vet inte om det lilla batteriet som sparar inställningarna fortfarande gör sin plikt.
Men som sagt, jag kan dela med mig av mina värden men kan inte svara för hur det beter sig på andra modeller än min egna.

/Lifooz

Tack för det och jag visste inte att de kan tappa inställningarna. Jag stänger alltid av min plasma med ett fjärrstyrt eluttag så jag vet att den verkligen är avstängd och den har aldrig tappat sina inställningar men det kanske är olika från modell till modell.

Permalänk
Bildexpert 📺

LG:s IPS-paneler i deras mellan- och budget-klass, alltså dagens 6 och 7-serier har en panelkontrast runt 700:1. Deras dyrare LCD-modeller med local dimming-funktioner kan nå uppemot 1500:1 i kontrast men det kräver förstås ganska stora ytor av svart för att de ska släcka ned tillräckligt.

En VA-panel, rakt framifrån, har en 2500 – 6000:1 i panelkontrast och med local dimming kan det, återigen i stora sjok, bli kanske 2 – 5 ggr djupare högre kontrastmätningar. Då till priset av stora försämringar i vinkel för såväl kontrast som tonkurva och färger.

En plasma av bra karaktär (tyvärr inte äldre LG) har runt 10.000:1 i kontrastförhållande och då per pixel. Inte i stora local dimming-sjok som hos en LCD. Enklare plasmamodeller hade runt 2000:1 till 5000:1 i kontrastförhållande, alltså mer likt en VA-panel.

OLED har ett kontrastförhållande som varierar mellan runt 100.000:1 till oändlig (finns inte med ljus att mäta) per pixel. I en del fall kan man välja att ljusa upp svärtan något för att få en bättre hantering av skuggtoner. Men även då talar vi om kontrastförhållanden på 10.000:1 och högre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

LG:s IPS-paneler i deras mellan- och budget-klass, alltså dagens 6 och 7-serier har en panelkontrast runt 700:1. Deras dyrare LCD-modeller med local dimming-funktioner kan nå uppemot 1500:1 i kontrast men det kräver förstås ganska stora ytor av svart för att de ska släcka ned tillräckligt.

En VA-panel, rakt framifrån, har en 2500 – 6000:1 i panelkontrast och med local dimming kan det, återigen i stora sjok, bli kanske 2 – 5 ggr djupare högre kontrastmätningar. Då till priset av stora försämringar i vinkel för såväl kontrast som tonkurva och färger.

En plasma av bra karaktär (tyvärr inte äldre LG) har runt 10.000:1 i kontrastförhållande och då per pixel. Inte i stora local dimming-sjok som hos en LCD. Enklare plasmamodeller hade runt 2000:1 till 5000:1 i kontrastförhållande, alltså mer likt en VA-panel.

OLED har ett kontrastförhållande som varierar mellan runt 100.000:1 till oändlig (finns inte med ljus att mäta) per pixel. I en del fall kan man välja att ljusa upp svärtan något för att få en bättre hantering av skuggtoner. Men även då talar vi om kontrastförhållanden på 10.000:1 och högre.

Intressant!

Läste om detta med local dimming då Netonnet rear en Philips med det och jag var inte så insatt i tekniken. VA har en större chans att likna en plasma då med andra ord.

Ju mer info man får desto mer osäker blir i alla fall jag. Jag tror det är så enkelt som att jag ska strunta i vilken panel det är och gå på andra saker istället. Med så många inställningar lär jag ju få till en bild jag gillar.

Dock undrar jag om inte det är så att VA likt min plasma blir ganska varm vilket en del med IPS noterat då det i ett fall var så att ägaren till en kunde sänka sin AC hemma när han bytte från VA-panel till en IPS. Vissa skärmar är verkligen som brasor vilket en del kan uppskatta om de har kallt på vintern.

Nej, det blir eventuella kampanjer som får avgöra detta nu men stort tack för ditt kunnande. OLED är uteslutet för min del för inbränning skulle direkt bli ett problem med tanke på det material som jag tittar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbanLCD:

Intressant!

Läste om detta med local dimming då Netonnet rear en Philips med det och jag var inte så insatt i tekniken. VA har en större chans att likna en plasma då med andra ord.

Ju mer info man får desto mer osäker blir i alla fall jag. Jag tror det är så enkelt som att jag ska strunta i vilken panel det är och gå på andra saker istället. Med så många inställningar lär jag ju få till en bild jag gillar.

Dock undrar jag om inte det är så att VA likt min plasma blir ganska varm vilket en del med IPS noterat då det i ett fall var så att ägaren till en kunde sänka sin AC hemma när han bytte från VA-panel till en IPS. Vissa skärmar är verkligen som brasor vilket en del kan uppskatta om de har kallt på vintern.

Nej, det blir eventuella kampanjer som får avgöra detta nu men stort tack för ditt kunnande. OLED är uteslutet för min del för inbränning skulle direkt bli ett problem med tanke på det material som jag tittar på.

Är ju bara att kolla på förbrukningen, ungefär lika mkt blir ljus, resten blir värme;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinel:

Är ju bara att kolla på förbrukningen, ungefär lika mkt blir ljus, resten blir värme;)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte mer på om det finns ytterligare ett test utöver det som LG gjorde som visar att VA blir varmare än IPS. Mycket tyder på att det är så. Värme är ju en viktig sak när det gäller livslängd på en skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BobbanLCD:

Dock undrar jag om inte det är så att VA likt min plasma blir ganska varm vilket en del med IPS noterat då det i ett fall var så att ägaren till en kunde sänka sin AC hemma när han bytte från VA-panel till en IPS.

Fast det är ingen som bytt från en IPS-panel till en VA-panel. Det är omöjligt. Vad de däremot har bytt är från en produkt med IPS-panel till en annan produkt med VA-panel. Att den senare TV:n utvecklar mycket mer värme kan handla om något så fundamentalt som elektroniken i produkten. Men framför allt det enkla faktum att den nya apparaten har starkare belysning, som då förstås är mer strömslukande och utvecklar mer värme. Merparten av strömförbrukningen kommer från belysningen, inte från panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbanLCD:

Men den mätning med värmekamera som gjordes av några amerikaner visade ju tydligt att själva skärmen på en VA blir extremt mycket varmare än en IPS.

https://i.ytimg.com/vi/T_uD2D6is8g/maxresdefault.jpg

Knappast panelentypen som gör skillnad utan snarare vad för bakgrundsbelysning som används.
Själva panelen lär bara dra några få watt, och utspritt på en så stor yta blir det ju knappt mätbart.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=kij0_bpZuY4
Skulle tro att den presterar likvärdigt. Grymy låg input lag men dålig peak brightness, dvs dålig på HDR. RGBW tror jag, skit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Knappast panelentypen som gör skillnad utan snarare vad för bakgrundsbelysning som används.
Själva panelen lär bara dra några få watt, och utspritt på en så stor yta blir det ju knappt mätbart.

Ja precis och många som tror sig kunna något blandar äpplen med päron. Man kan inte ens jämföra så olika tekniker men folk försvarar det de själva har köpt intill dumhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbanLCD:

Ja precis och många som tror sig kunna något blandar äpplen med päron. Man kan inte ens jämföra så olika tekniker men folk försvarar det de själva har köpt intill dumhet.

Och såklart så kommer en panel som kan absorbera ljus bättre även att bli varmare.
Så bättre svärta = varmare panel.

Permalänk
Medlem

Skulle nog i första hand bry mig om hur bra bilden är, inte hur varm tvn blir. Den är nog gjord för att tåla den värmen, finns inga belägg för att en varmare tv skulle gå sönder fortare än en kallare.

Onödigt att ens ta upp det som ett argument.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BobbanLCD:

OLED är uteslutet för min del för inbränning skulle direkt bli ett problem med tanke på det material som jag tittar på.

Jag har ägt tre olika OLED-modeller och är snart på min fjärde. Jag har använt endast min dator samt Nintendo Switch till dessa och jag har aldrig sett skymten av någon inbränning eller ens någon tillfällig sådan.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (urspårning samt påhopp)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Dels handlar det om rätt inställningar till rätt miljö. Sedan så har jag backlight på den så jag slipper det kantbelysta, där det däremot är desto svårare. Men IPSen jag har ser jag ingen större svärtskillnad på jämfört med farsans premium plasma från Panasonic. Även om det finns en skillnad så är den inte så stor.

/Lifooz

Är det inte ett mörklagt rum så visst, då kanske det går. Men i ett mörklagt rum skulle jag säga att det är i princip omöjligt att få en "plasmabild" med en LCD-tv, oavsett paneltyp. Det är ofta clouding/backlight bleed och även om man har en bra local dimming så blir det inte samma som på en plasma eller OLED. Local dimming introducerar bieffekter som halos osv.

Jag har inte sett en enda LCD-tv som har lika bra bild i mörklagt rum som min 2012 års Panna-plasma. Grådassing svärta och ojämn bakgrundsbelysning.

Permalänk
Bildexpert 📺

Allt handlar om hur man sätter exakta inställningar och arbetar med exempel rätt ljusnivåer och gamma/tonkurva för rummet. Men säg, typexemplet med 120 nits och en 2,2-gammapotens i ett mörkt rum, kommer ingen IPS-LCD att någonsin kunna jämföra sig med en vettig plasma från förr när det handlar om just mörka scener. Den faktiska ljusnivån som kommer från "svärtan" (tja, mörkblått) är väldigt hög jämfört med en bättre plasma och det kan ögonen upptäcka ganska enkelt.

Kanske att IPS:n lyckas likna någon av de ovettiga plasmamodellerna, det fanns många rätt usla plasma-modeller också, ofta bortglömda numera.

En VA-LCD av enklare modell kan lyckas ganska bra jämfört med plasman i samma rum, men avslöjar sig direkt i vinkel. En bättre VA-LCD med fungerande local dimming kan många gånger vara bättre än den typiska plasman – tills man flyttar sig åt sidan. Och helst då är ett exemplar där clouding är tämligen obefintlig.

Talar vi däremot om en ljus scen går det ofta inte att skilja någon TV åt i den här frågan när de ställs in lika och betraktas rakt framifrån. Så det är inga problem att skapa jämförelser där en OLED och en enkel IPS-LCD ser likadana ut vid en snabb jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Allt handlar om hur man sätter exakta inställningar och arbetar med exempel rätt ljusnivåer och gamma/tonkurva för rummet. Men säg, typexemplet med 120 nits och en 2,2-gammapotens i ett mörkt rum, kommer ingen IPS-LCD att någonsin kunna jämföra sig med en vettig plasma från förr när det handlar om just mörka scener. Den faktiska ljusnivån som kommer från "svärtan" (tja, mörkblått) är väldigt hög jämfört med en bättre plasma och det kan ögonen upptäcka ganska enkelt.

Kanske att IPS:n lyckas likna någon av de ovettiga plasmamodellerna, det fanns många rätt usla plasma-modeller också, ofta bortglömda numera.

En VA-LCD av enklare modell kan lyckas ganska bra jämfört med plasman i samma rum, men avslöjar sig direkt i vinkel. En bättre VA-LCD med fungerande local dimming kan många gånger vara bättre än den typiska plasman – tills man flyttar sig åt sidan. Och helst då är ett exemplar där clouding är tämligen obefintlig.

Talar vi däremot om en ljus scen går det ofta inte att skilja någon TV åt i den här frågan när de ställs in lika och betraktas rakt framifrån. Så det är inga problem att skapa jämförelser där en OLED och en enkel IPS-LCD ser likadana ut vid en snabb jämförelse.

Var skulle du säga att en pixels responstid kan ligga utan att ghosting/eftersläpningar blir ett problem? Eller mäter tillverkare fortfarande pixlars responstid på olika sätt så att den specifikationen mer eller mindre är värdelös?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Specifikationer har alltid varit värdelösa. Man skriver "X ms" i första hand för att positionera en produkt gentemot målgruppen, inte för att spegla verklig prestanda. Tft-central gör detaljerade tester och får rätt komplicerade stapeldiagram på hur olika transienter tar olika lång tid. Men inte ens de kan helt speglar komplexiteten här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Chris_Kadaver: Specifikationer har alltid varit värdelösa. Man skriver "X ms" i första hand för att positionera en produkt gentemot målgruppen, inte för att spegla verklig prestanda. Tft-central gör detaljerade tester och får rätt komplicerade stapeldiagram på hur olika transienter tar olika lång tid. Men inte ens de kan helt speglar komplexiteten här.

Frustrerande! Jag försöker utröna huruvida "noname"-TV apparater, typ Andersson, Digihome m.fl. som bara finns på den svenska/nordiska marknaden, står sig mot de mer etablerade tillverkarnas instegsmodeller. Jag har mejlat återförsäljarna med frågor om paneltyp, men de verkar inte kunna besvara dessa. Inte ens Digihomes egen support på hemsidan kunde svara på om deras modeller har IPS eller VA. Andersson har nya modeller med stöd för både dolby vision och HDR10. Paneltyp framgår ej, men 50" modellen ska ha 350 nits och responstid om 9,5ms. 55" modellen har 300 nits och 8ms responstid. 50" modellen kostar som lägst 3990:- och 55" 4490:- Alltså en bit under de övriga tillverkarnas absolut billigaste modeller. Spontant när jag hör 9,5ms responstid, så tänker jag att detta är i de mest gynsamma scenarier och att det luktar eftersläpningar lång väg.

Vore det inte något för dig att ta en titt på förresten? Lite som ett tema att ta upp? "Finns det guldkorn i det stora budgetorienterade elektronikhavet av skit? Eller får man alltid det man betalar för?"
Rtings har ju rekommendationer av budgetmodeller som bara finns på den amerikanska marknaden exempelvis. Vore kul om det fanns motsvarande nordiska tester.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Jag har inte sett någon budget/noname/OEM-skärm som närmar sig nivån av "good enough". Alla jag sett har haft begränsningar och direkta fel, som att de klipper signalnivåer, är skeva i färgåtergivningen eller i TV-sammanhang har problem med att återge exempelvis 50 Hz-signaler. Att testa sådana produkter är som att skriva en lång felrapport. Rätt tråkigt faktiskt.

Det är dessutom enorm exemplarvariation i den här klassen och de som tillverkar/säljer prylarna är heller inte intresserade att få dem testade. Så med 24 timmar på ett dygn...

Då är det bättre att gå på en mer etablerad TV-tillverkares "good enough"-produkter likt LG:s UJ-serie eller en Samsung MU. Där fungerar och beter sig apparaterna som väntat även om de är lite "meh" i bildkvaliteten överlag. Budgetmodellerna tenderar att vara opålitliga i hur de fungerar och dessutom vara sämre än "meh" i fråga om bildkvalitet.