Efterfrågan på minneskretsar växer snabbare än produktionsökningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men samtidigt... dessa siffror är inte direkt förvånande om man har en grundläggande marknadsanalytisk förmåga. Problemet är inte bara att minnestillverkna valt att ignorera den potentiella efterfrågan som kommit emot dem som ett tåg.. problemet är även att under samma tid som efterfrågan ökat så har ett par giganter köpt upp konkurrenter och helt enkelt lagt ned fabriker och deras minnestillverkning. Vilket nu så här på efterhand var rent efterblivet.

Du vet att det var lägre DRAM efterfrågan under 2014-2016 vilket resulterade i att planerade expansioner slopades? Micron gick tom med förlust under 2 kvartal 2016, Samsung/Hynix gick visserligen med vinst men det var inte direkt feta år för Hynix (Samsung svårare att säga då dom tillverkar så mycket annat).

Du menar alltså att tillverkarna under dom förutsättningarna skulle ha fortsatt att investera miljarder med dollar i nya leading node fabs som i princip alla marknadsanalytiker var överens om inte skulle behövas? En annan viktig sak att poängtera är att mängden DRAM som levererats under hela denna tidsperiod har aldrig minskat vilket vissa individer verkar tro.

Det hade inte spelat någon roll om det funnits fler aktörer, ingen hade haft råd/tagit risken att expandera produktionen med dom förhållande som rådde innan "boomen" kom.

Permalänk
Avstängd

Tur att man kom över de äldre men fullt dugliga 24GB DDR3@2400MHZ billigt för ett tag sen nu.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men tycker du inte det är lite märkligt att det för ett år sedan inte gick att öka produktionen i befintliga fabriker men nu går det att öka inte med 1-5% utan till hela 21% vilket är en extrem skillnad. Så ja det är inget snack om att man anpassar produktionen till vad marknaden behöver och sedan beskriver att det är på grund av kapacitet brist man måste dubbla priset på varje modul.

kunde man lev 1 000 000 000 enheter förra året så kan man nu lev 210 mijoner mer minneskapslar i år. Som du förstår så är det inte rimligt att alla fabriker som gick på max förra året nu kan öka leveranserna med 21% i snitt.

Fast... att effektivisera en så storskalig produktion är som att styra ett gigantiskt fraktfartyg. Effekten av dina handlingar märks inte nämnvärt förrän en lång tid efteråt.

Det är inte så enkelt som att under en kafferast installera en ny maskin och helt plötsligt så har produktionen ökat med x %.
Finansiering måste ordnas, personal måste finnas, lokaler måste byggas, råvaror måste skaffas, maskiner måste installeras, maskiner måste kontrolleras och mycket annat.

Så troligtvis började arbetet med att öka produktionen redan förra året men det är först nu man börjar se en märkbar effekt av det hela.

Jag tvivlar inte på att bolagen gärna har ett högt pris på sina produkter men man får komma ihåg att de inte kan ha det alltför högt, då är det ju knappt någon som köper.

Permalänk
Medlem

Färdigbyggda datorer från stora tillverkare är ju högintressanta nu. För 5 år sen var det dyrt skit.
Nu är det konkurrenskraftigt skit.

Jag har till och med tittat på gaming laptop som alternativ. Trots att jag avskyr ljud från datorn.

Nä bygga sina egna datorer var redan lyxhobby men börjar bli riktigt svårt att rättfärdiga priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv

Kommer inte uppgradera förrän priserna har sjunkit. Priset för RAM är helt enkelt för högt. Jag har varit med så pass länge att se priserna stiga för att sedan sjunka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vet du att kapaciteten lades ner, eller är det en killgissning?

Har man bara lite kunskaper i ekonomi så vet man att oligopol eller allra helst monopol är mycket lönsamma situationer för företag. De flesta företag som är lite större och har möjlighet strävar efter att nå den possitionen. Om VDn inte gör det kommer aktieägare byta ut VD till någon som gör det.

Hindret mot att nå monopol för större aktörer är ofta lagar men när det gäller mjukvara och hårdvara verkar de se en hel del mellan fingrarna. Microsoft har exempelvis haft monopol under många år men ingen myndighet gör något, på senare tid har google tillåtits få monopol.

Ett annat exempel är oligopolet för processorer för PC, där är det Intel och Amd som tillåts få ha marknaden för sig själv.

Finansiella företag är ett annat exempel där man tillåter karteller utan blinka, i Sverige har vi fyra storbanker som tjänar enorma pengar varje år och delat upp marknad mellan sig.

Fungerar en marknad har man företag som tävlar på samma spelplan som ibland går med förlust, ibland går i konkurs och vinsterna är relativt modesta. Endast om något företag lyckas komma på något nytt som helt förändrar marknaden brukar man se högre vinster. Händer det inget "speciellt" ser man inte prisökningar på 300%, omöjligt om konkurrensen fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men tycker du inte det är lite märkligt att det för ett år sedan inte gick att öka produktionen i befintliga fabriker men nu går det att öka inte med 1-5% utan till hela 21% vilket är en extrem skillnad. Så ja det är inget snack om att man anpassar produktionen till vad marknaden behöver och sedan beskriver att det är på grund av kapacitet brist man måste dubbla priset på varje modul.

kunde man lev 1 000 000 000 enheter förra året så kan man nu lev 210 mijoner mer minneskapslar i år. Som du förstår så är det inte rimligt att alla fabriker som gick på max förra året nu kan öka leveranserna med 21% i snitt.

Jag har fått intrycket att det är en rejäl eftersläpning på planerade kapacitetsökningar, dvs det tar ett antal år innan investeringar ger frukt i form av ökad produktionskapacitet. En ökning i år på 21% lär då vara planerad och sjösatt för sådär ett par år sedan. Jag ser det personligen inte som orimlig att det det är investeringar som gjordes när efterfrågan började peka uppåt som nu ger ökad produktionskapacitet. Så nej, jag tycker inte att det i sig inte är märkligt att man inte kunde öka produktionen mer för ett år sedan.

Skrivet av klk:

Har man bara lite kunskaper i ekonomi så vet man att oligopol eller allra helst monopol är mycket lönsamma situationer för företag. De flesta företag som är lite större och har möjlighet strävar efter att nå den possitionen. Om VDn inte gör det kommer aktieägare byta ut VD till någon som gör det.

Hindret mot att nå monopol för större aktörer är ofta lagar men när det gäller mjukvara och hårdvara verkar de se en hel del mellan fingrarna. Microsoft har exempelvis haft monopol under många år men ingen myndighet gör något, på senare tid har google tillåtits få monopol.

Ett annat exempel är oligopolet för processorer för PC, där är det Intel och Amd som tillåts få ha marknaden för sig själv.

Finansiella företag är ett annat exempel där man tillåter karteller utan blinka, i Sverige har vi fyra storbanker som tjänar enorma pengar varje år och delat upp marknad mellan sig.

Fungerar en marknad har man företag som tävlar på samma spelplan som ibland går med förlust, ibland går i konkurs och vinsterna är relativt modesta. Endast om något företag lyckas komma på något nytt som helt förändrar marknaden brukar man se högre vinster. Händer det inget "speciellt" ser man inte prisökningar på 300%, omöjligt om konkurrensen fungerar

Problemet är ju bara att det är enorma investeringar för att ta sig in på denna marknaden, något som väldigt få företag har ekonomiska resurser till. Och det du säger kan mycket väl stämma, men det i sig är inget bevis för att det är det som hänt här. Det kan faktiskt vara så att det enbart (eller huvudsakligen) beror på eftersläpning i justeringar av produktionskapacitet. Samma sak f.ö. med processorer (till datorer), det krävs enorma investeringar för att ta sig in på den marknaden, kombinerat med lång tid till färdig produkt. Något som väldigt få företag är villiga att göra.

Det finns artiklar här på sweclockers om att priset på dram förutsågs dyka under 2016. Om det nu är säg två års eftersläpning om man vill öka kapaciteten är det kanske inte så konstigt att ingen då ville investera för att man hoppades att efterfrågan skulle öka drastiskt? Därmed inte sagt att det är enda anledningen till prisökningen, men det finns fullt rimliga faktorer som man inte bara kan ignorera och skrika "FULSPEL!!!" bara för att priserna går upp. Jag har ingen koll på hur snabbt efterfrågan förändrats och i vilken grad, har du det?

Angående banker så är det klart OT, men där finns det alternativ till det mesta, problemet är att folk är ovilliga att byta bank då man är van sin gamla storbank. Marknaden finns, det är kunderna som är sega...

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Dom kan ju alltid sluta producera värdelösa varianter och fokusera produktionen på det som folk vill ha. Istället för att ha en serie med 2-3 minnen så ska det ju förstås finnas 483 olika versioner (i två olika varianter eftersom dom måste ha RGB disco lampor på dom).

Kanske missuppfattar ditt inlägg men.. Utbudet begränsas ju av Samsung, Hynix och Micron - Inte av Corsair, G.Skill osv.
De "onödiga" varianterna skapar alltså ingen flaskhals i produktionen. Sen att de får olika hastigheter på DDR4 beror ju på kvalitet och binning.

Permalänk
Medlem

Vi(kunder) skulle ha ingått i ett ramavtal med tillverkarna långt innan priserna skenade iväg...

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det skrev jag inte, jag antydde det inte ens. Det jag däremot skrev var att många köper för köpandets skull, inte för att de har ett behov av det. Hur många köper inte den senaste mobilen fast den de har fungerar utmärkt och täcker alla behov? Hur många sitter inte med mer RAM än vad de behöver, alternativt köper nya då de uppdaterar sin CPU trots att de inte behöver.

Självklart får man köpa vad man vill men om man hör till en av de personerna jag beskrivit bör man inte klaga på att priset är för högt p.g.a. en för hög efterfrågan.

Jag tycker alltid det är kul när folk köper senaste mobilen med 8GB ram och påstår att Facebook nu öppnar snabbare. Dessa personer hade lätt klarat sig med 2-3GB.

Den största delen av ökningen är väl tack vare IoT och bilar skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Varför ska telefoner ha så mycket RAM. Börjar komma med 8GB nu. Varför behövs så mycket i en mobil...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Varför ska telefoner ha så mycket RAM. Börjar komma med 8GB nu. Varför behövs så mycket i en mobil...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en salespitch. Ungefär som "GT 1030.. nu med 8 GB DDR3 ram... ohh yeah dem graphics!" som Elgiganten kör med. Personligen uppgraderar jag mobiler när företagen slutar att stödja dessa med uppdateringar.. så i snitt 2-3 år mellan beroende på mobil eller om jag behöver en större skärm/upplösning. Hur mycket ram dessa har ligger långt ned på listan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Problemet är ju bara att det är enorma investeringar för att ta sig in på denna marknaden, något som väldigt få företag har ekonomiska resurser till.

Var har du fått den informationen från? De bolag som köpts upp på minnesmarknaden har verkligen inte varit dyra

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Var har du fått den informationen från? De bolag som köpts upp på minnesmarknaden har verkligen inte varit dyra

Bra fråga, vad jag minns har jag läst om det i samband med olika uppmärksammade affärer eller händelser, men kan inte minnas var.

En snabb googling gav denna träff:

https://www.makeuseof.com/tag/how-is-ram-made-and-why-does-th...

Sedan har jag ingen aning om hur korrekt det som står där är, men det stämmer med min minnesbild av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Bra fråga, vad jag minns har jag läst om det i samband med olika uppmärksammade affärer eller händelser, men kan inte minnas var.

En snabb googling gav denna träff:

https://www.makeuseof.com/tag/how-is-ram-made-and-why-does-th...

Sedan har jag ingen aning om hur korrekt det som står där är, men det stämmer med min minnesbild av det hela.

Det jag läst om i ämnet så stämmer det inte att tillverkningskostnaderna är speciellt höga. DRAM är lätt att tillverka, de första DDR4 minnena kom 2014 och priser varierar inte jättemycket mellan långsammare och snabbare. Först över 3200MHz blir det märkbart dyrare minnen. Därav borde det inte vara några större problem för någon och bygga fabrik som producerar minnen men inte minnen av högsta kvalitet och ändå tjäna pengar.

Det som bromsar är bl.a. (möjligen är detta huvudorsaken) att Samsung, Hynix och Micron gått ihop om olika patent. De har effektivt stoppat andra tillverkare genom att samla på sig viktiga patent för att producera minnen. Dessa tre får lov att använda varandras tekniker men de låter inte andra komma in. Skulle andra tillverka måste de producera ny teknik och hela tiden kolla av så de inte råkar härma tekniker som de tre i kartellen sitter på. Detta patentkluster börjar brytas ner 2020 för då går en del patent ut och sedan kommer mer och mer pantent försvinna. Möjligen har de då skaffat nya patent för nya tillverkningstekniker och nya minnen.

Jämför man med andra typer av kretsar, exempelvis CPUer så är de här enormt mycket mer komplexa då de sitter på betyndade intelligens. Där kostare det att ta fram kretsen men produktionen är inte så dyr.

Exempelvis är det pantenten som bromsar kineserna att ta sig in på minnesmarknaden för det finns aktörer där som vill börja producera

Permalänk
Medlem

Hm, nej, nej jag köper faktiskt inte det de säger.
Produktionen finns där, och den är STOR. Men om man håller det vid liv att det finns för lite i tillgång och för mycket efterfrågan så kan man ta ut mer pengar för det. Ett exempel vore att @Tvelander gärna skulle köpa en glödlampa av mig till sitt rum om han visste att det inte fanns så många och mitt överpris ändå vore överdrivet på alla sätt.
MEN kommer det ut att det finns fullt av lampor kommer jag få sänka priset fett mycket på min glödlampa.
Så vad föredrar jag? Jo givetvis att hålla myten vid liv att det finns för lite lampor.

Det må finnas och skapas många enheter idag som vill ha RAM, t.ex TV, smartphones, tvättmaskiner, ja gud vet vad.
Men tillverkarna vet redan om det och det är ingen överaskning.
När sedan de stora köper upp några små så är det inte för att sänka produktionstakten.
Men däremot lär det fungera utmärkt att sprida ryktet att det var därför.

Våran minnesanvändning ökar i stark takt ja, men företagen som producerar våra minnen har redan anpassat sig.
Och väntas det nya fabriker inom ett år eller två så är det för att de vill kunna möta efterfrågan. Även om de kommer säga samma sak då.
Det blir aldrig enligt de ett jämnt flöde, för blir det det så förlorar de pengar.
Och vad kan vara bättre än att bilda kartell med varandra så inte Kalle tar mer än Hans?

Jag vet inte men det känns så himla utstuderat så att det är sjukt.
De vet redan vad de skall göra och säga. För med handen på hjärtat så produceras det ju inte mindre elektronik, snarare tvärt om. Och jag har inte hört någon smartphone-tillverkare säga att de inte får tag i några minnen.
Alltså ser det inte ut att ligga så mycket i det påståendet. Minnena idag får dessutom bara mer och mer kapacitet per tillverkad krets, så njaeh, som jag sade, jag köper inte det de säger. Men det är väl med det som med det planerade åldrandet gissar jag.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det jag läst om i ämnet så stämmer det inte att tillverkningskostnaderna är speciellt höga. DRAM är lätt att tillverka, de första DDR4 minnena kom 2014 och priser varierar inte jättemycket mellan långsammare och snabbare. Först över 3200MHz blir det märkbart dyrare minnen. Därav borde det inte vara några större problem för någon och bygga fabrik som producerar minnen men inte minnen av högsta kvalitet och ändå tjäna pengar.

Det som bromsar är bl.a. (möjligen är detta huvudorsaken) att Samsung, Hynix och Micron gått ihop om olika patent. De har effektivt stoppat andra tillverkare genom att samla på sig viktiga patent för att producera minnen. Dessa tre får lov att använda varandras tekniker men de låter inte andra komma in. Skulle andra tillverka måste de producera ny teknik och hela tiden kolla av så de inte råkar härma tekniker som de tre i kartellen sitter på. Detta patentkluster börjar brytas ner 2020 för då går en del patent ut och sedan kommer mer och mer pantent försvinna. Möjligen har de då skaffat nya patent för nya tillverkningstekniker och nya minnen.

Jämför man med andra typer av kretsar, exempelvis CPUer så är de här enormt mycket mer komplexa då de sitter på betyndade intelligens. Där kostare det att ta fram kretsen men produktionen är inte så dyr.

Exempelvis är det pantenten som bromsar kineserna att ta sig in på minnesmarknaden för det finns aktörer där som vill börja producera

Då är det min tur att fråga var du fått den informationen ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Då är det min tur att fråga var du fått den informationen ifrån?

Den här är bra: https://www.hbsslaw.com/uploads/case_downloads/dram2/2018-04-...
Där går de igenom problemen på minnesmarknaden, hur läget ser ut mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hm, nej, nej jag köper faktiskt inte det de säger.
Produktionen finns där, och den är STOR. Men om man håller det vid liv att det finns för lite i tillgång och för mycket efterfrågan så kan man ta ut mer pengar för det. Ett exempel vore att @Tvelander gärna skulle köpa en glödlampa av mig till sitt rum om han visste att det inte fanns så många och mitt överpris ändå vore överdrivet på alla sätt.
MEN kommer det ut att det finns fullt av lampor kommer jag få sänka priset fett mycket på min glödlampa.
Så vad föredrar jag? Jo givetvis att hålla myten vid liv att det finns för lite lampor.

Det må finnas och skapas många enheter idag som vill ha RAM, t.ex TV, smartphones, tvättmaskiner, ja gud vet vad.
Men tillverkarna vet redan om det och det är ingen överaskning.
När sedan de stora köper upp några små så är det inte för att sänka produktionstakten.
Men däremot lär det fungera utmärkt att sprida ryktet att det var därför.

Våran minnesanvändning ökar i stark takt ja, men företagen som producerar våra minnen har redan anpassat sig.
Och väntas det nya fabriker inom ett år eller två så är det för att de vill kunna möta efterfrågan. Även om de kommer säga samma sak då.
Det blir aldrig enligt de ett jämnt flöde, för blir det det så förlorar de pengar.
Och vad kan vara bättre än att bilda kartell med varandra så inte Kalle tar mer än Hans?

Jag vet inte men det känns så himla utstuderat så att det är sjukt.
De vet redan vad de skall göra och säga. För med handen på hjärtat så produceras det ju inte mindre elektronik, snarare tvärt om. Och jag har inte hört någon smartphone-tillverkare säga att de inte får tag i några minnen.
Alltså ser det inte ut att ligga så mycket i det påståendet. Minnena idag får dessutom bara mer och mer kapacitet per tillverkad krets, så njaeh, som jag sade, jag köper inte det de säger. Men det är väl med det som med det planerade åldrandet gissar jag.

/Lifooz

Gör ett företag det så är det väl företagets val.. men när tre tillverkare som mer eller mindre kontrollerar 100% av marknaden gör exakt samma sak under samma tid och som dessutom haft historia av artificiellt försökt hålla uppe priserna så börjar ringklockor att klämta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Den här är bra: https://www.hbsslaw.com/uploads/case_downloads/dram2/2018-04-...
Där går de igenom problemen på minnesmarknaden, hur läget ser ut mm

Nu är ju detta bokstavligen en partsinlaga så man bör utgå från att den bara visar ena sidan. Det kommer av förklarliga skäl inte stå något om potentiella vettiga/lagliga förklaringar till varför prisbilden ser ut som den gör. De nämner f.ö. ett antal gånger att det är höga trösklar för att ta sig in som ny tillverkare, vilket inte direkt motsäger det jag skrev tidigare om höga startkostnader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu är ju detta bokstavligen en partsinlaga så man bör utgå från att den bara visar ena sidan. Det kommer av förklarliga skäl inte stå något om potentiella vettiga/lagliga förklaringar till varför prisbilden ser ut som den gör. De nämner f.ö. ett antal gånger att det är höga trösklar för att ta sig in som ny tillverkare, vilket inte direkt motsäger det jag skrev tidigare om höga startkostnader

Har du läst? Ta och gör det och är du osäker så kan du snabbt leta upp och bekräfta det mesta. Eller du kanske litar mer på tillverkarnas uppgifter
Man sätter inte igång ett sådant mål om man inte har på fötterna, det kostar massor

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har du läst? Ta och gör det och är du osäker så kan du snabbt leta upp och bekräfta det mesta. Eller du kanske litar mer på tillverkarnas uppgifter
Man sätter inte igång ett sådant mål om man inte har på fötterna, det kostar massor

Jag har skummat den och det är en intressant sammanställning. Men som sagt så ÄR det en partsinlaga. Jag litar inte mer på den än på motsvarande från tillverkarna. Båda sidor kommer att göra sitt yttersta för att vinkla saker till sin fördel.

Sedan vet jag inte vad detta är för typ av process? Är det staten eller privatpersoner som ligger bakom stämningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag har skummat den och det är en intressant sammanställning. Men som sagt så ÄR det en partsinlaga. Jag litar inte mer på den än på motsvarande från tillverkarna. Båda sidor kommer att göra sitt yttersta för att vinkla saker till sin fördel.

Sedan vet jag inte vad detta är för typ av process? Är det staten eller privatpersoner som ligger bakom stämningen?

Ok, vad var det som är fel i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ok, vad var det som är fel i den?

Fel? Har inte sagt att det är några fel...skulle t.o.m. se det som klart otroligt att det skulle vara några direkta fel i ett sådant dokument, det skulle göra det alltför lätt för motparten att skjuta in sig på.

Det är dock fortfarande bokstavligt talat en partsinlaga där man gör vad man kan för att misstänkliggöra motparten. Det är liksom syftet med det hela. Utan att se vad motparten kontrar med har jag inga som helst möjligheter att bilda mig en uppfattning om hur korrekt denna text beskriver verkligheten. Förvånansvärt ofta så verkar saker som ser klart misstänkta ut ha fullt naturliga förklaringar...och tvärt om såklart, dvs att saker som ser fullt naturliga ut har klart misstänkta förklaringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Fel? Har inte sagt att det är några fel...skulle t.o.m. se det som klart otroligt att det skulle vara några direkta fel i ett sådant dokument, det skulle göra det alltför lätt för motparten att skjuta in sig på.

Det är dock fortfarande bokstavligt talat en partsinlaga där man gör vad man kan för att misstänkliggöra motparten. Det är liksom syftet med det hela. Utan att se vad motparten kontrar med har jag inga som helst möjligheter att bilda mig en uppfattning om hur korrekt denna text beskriver verkligheten. Förvånansvärt ofta så verkar saker som ser klart misstänkta ut ha fullt naturliga förklaringar...och tvärt om såklart, dvs att saker som ser fullt naturliga ut har klart misstänkta förklaringar

Vet du någon annan typ av hårdvara som ökat i pris med nästa trippla priset på lite drygt ett år inom datorindustrin?
Partsinlagan har bevisligen på fötterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vet du någon annan typ av hårdvara som ökat i pris med nästa trippla priset på lite drygt ett år inom datorindustrin?
Partsinlagan har bevisligen på fötterna

Nja, bevisligen är nog att ta i

Det man gör är att räkna upp ett gäng indicier som man då anser sammantaget visar att tillverkarna haft otillåtet prissamarbete. Även prisökningen i sig är inte ett bevis, det är ett tecken på att tillverkarna KANSKE samarbetat. Ifall det finns vettiga förklaringar för ett antal av dessa indicier så faller upplägget ihop rätt snabbt. Och om man inte läser responsen från företagen så kan man inte värdera huruvida det är ett korthus eller något mer solitt.

Som sagt, jag utesluter inte på något sätt att det faktiskt finns ett olagligt samarbete bakom, jag kan till och med gå med på att det är klart tänkbart. Samtidigt så finns det så många okända faktorer och andra tänkbara orsaker att jag inte på något kan avgöra hur troligt ett eventuellt samarbete är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nja, bevisligen är nog att ta i

Det man gör är att räkna upp ett gäng indicier som man då anser sammantaget visar att tillverkarna haft otillåtet prissamarbete. Även prisökningen i sig är inte ett bevis, det är ett tecken på att tillverkarna KANSKE samarbetat. Ifall det finns vettiga förklaringar för ett antal av dessa indicier så faller upplägget ihop rätt snabbt. Och om man inte läser responsen från företagen så kan man inte värdera huruvida det är ett korthus eller något mer solitt.

Som sagt, jag utesluter inte på något sätt att det faktiskt finns ett olagligt samarbete bakom, jag kan till och med gå med på att det är klart tänkbart. Samtidigt så finns det så många okända faktorer och andra tänkbara orsaker att jag inte på något kan avgöra hur troligt ett eventuellt samarbete är.

Hur kommer det sig att deras vinster ökat så otroligt mycket på minnestillverkningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur kommer det sig att deras vinster ökat så otroligt mycket på minnestillverkningen?

Därför att efterfrågan är större än tillgången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur kommer det sig att deras vinster ökat så otroligt mycket på minnestillverkningen?

Den enorma ökningen på vinsten och det faktum att de helt magiskt kunde öka sin produktion med 21% under samma tid som diverse personer börjar granska dem är ganska talande ändå..

Skrivet av Frispel:

Därför att efterfrågan är större än tillgången?

Nej? Är efterfrågan större än tillgången så är det inte per automatik man gör en enormt ökad vinst. Man ökar priset för att hålla förlusterna nere alt. hålla siffrorna på samma nivå. Ökar däremot vinsten samtidigt som det inte finns problem att få kretsar trots att företagen ifråga påstår att just efterfrågan är större än tillgången så är det något skumt igång.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Den enorma ökningen på vinsten och det faktum att de helt magiskt kunde öka sin produktion med 21% under samma tid som diverse personer börjar granska dem är ganska talande ändå..

Nej? Är efterfrågan större än tillgången så är det inte per automatik man gör en enormt ökad vinst.

Fast där drar du slutsatser som inte är självklara.

Öka produktionen magiskt? Vet du hur lång fördröjning eventuella investeringar för produktionsökning har? Jag vet inte, däremot har jag uppfattat det som att det är en påtagligt tröghet i den typen av insatser. Det är den typen av svar som jag förväntar mig att producenterna ska ge, utan de svaren så är man ute på rejält tunn is om man drar några långtgående slutsatser.

Rent tekniskt så får man nog se de ökade vinsterna som en effekt av att efterfrågan är större än utbudet. Om inte produktionskostnaderna ökar så kommer en ökning i pris ge ökade vinster. Och priset går upp om efterfrågan är större än utbudet.

Jag skulle tro att den fråga du egentligen är ute efter är: Hur kommer det sig att inte produktionen ökat för att matcha efterfrågan? Och om det nu är en viss tidsrymd mellan investering och ökad produktionstakt - hur kommer det sig då att man inte förutsåg efterfrågeökningen tidigare och satsade för att dra igång produktionen i ett tidigare skede?

Här kan man såklart spekulera, och priskartell är definitivt en tänkbar förklaringsmodell. En annan är att tillverkarna tidigare blivit brända med överproduktion och förluster vilket gjort att man varit försiktiga innan man satsat på att öka produktionen, vilket då i kombination med eftersläpning mellan investering och effekt gjort att priset rusat iväg. Det lär finnas många fler faktorer som påverkat...och bara för att förtydliga igen, att kartell definitivt är en tänkbar förklaring är inget jag motsätter mig

Edit:

Citat:

Ökar däremot vinsten samtidigt som det inte finns problem att få kretsar trots att företagen ifråga påstår att just efterfrågan är större än tillgången så är det något skumt igång.

Nja, det är nog egentligen ingen slutsats man kan dra det heller. Det lär finnas en hel del som inte köper så mycket ram som dom skulle vilja, just för att det är så dyrt. Hade priset varit lägre hade vi nog sätt fler med 32+ GB ram här på forumet...mig inkluderad. Lär vara samma med exempelvis mobiltelefontillverkare, hade priset varit lägre så hade säkerligen fler tillverkare haft modeller med onödigt mycket ram. Hade priset varit lägre hade man sålt mer. Priset kan alltså mycket väl vara en naturlig balans mellan tillgång/efterfrågan just för att tillgången inte har följt med efterfrågan.