SSD samsung evo 850 500GB hänger sig

Permalänk
Medlem

SSD samsung evo 850 500GB hänger sig

Hej, jag har haft SSDn i några månader nu och den har börjat bete sig väldigt märkligt.

Det händer att applikationer slutar att svara men man kan röra på musen och skärmen rör sig fortfarande.

När jag sätter på aktivitetshanteraren och efter att den har hängt sig i några minuter kan man se på prestanda att disken har varit 100% aktiv medans disköverföringshastigheten ligger på 0Mb/s.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shuhia:

Hej, jag har haft SSDn i några månader nu och den har börjat bete sig väldigt märkligt.

Det händer att applikationer slutar att svara men man kan röra på musen och skärmen rör sig fortfarande.

När jag sätter på aktivitetshanteraren och efter att den har hängt sig i några minuter kan man se på prestanda att disken har varit 100% aktiv medans disköverföringshastigheten ligger på 0Mb/s.

Om jag förstår beskrivningen korrekt, så låter det som den kan vara skadad. Ladda ner Samsung Magician och se vad en diagnostik säger.

Permalänk
Medlem

@anon255588: Har kört diagnostics och den säger att hårddisken är i gott skick.

Permalänk
Medlem

Ser du ifall det även ser ut som att disken är full när detta händer? Prova isf att installera nya drivrutiner för disken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av shuhia:

@Tasticonia: Har kört diagnostics och den säger att hårddisken är i gott skick.

Har varit med om detta kan ske om nätaggregatet har instabil/dålig 5V också, alt om SATA kabeln är dålig.
Om du kan, testa byt sata kabel iaf, om du har en annan liggande.
Har du ibland problem med möss/USB tillbehör som inte fungerar korrekt?

Där finns en S.M.A.R.T. knapp uppe till höger, kan du ta en skärmbild på den rutan som poppar upp med massa koder och rader? Du kan lägga upp den tex på https://postimages.org/ eller http://forumbilder.se/ och länka in här. (bör se ut något som detta:)

På så sätt kan vi se om disken har angett någon info om ev fel.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Okej, ser inga fel i överföringen.

Jag ser dock en relativt stor mängd POR recovery. Detta är diskens återställning av meta data efter en osäker (kraschad) nerstängning. Denna kan ske om disken har glappande ström, inte stängs av korrekt när man stänger av datorn, eller dålig 5V lina.

Du kan ju testa byta SATA strömkontakt (inte data) om du har en annan på nätaggregatet nära, och se om det kanske är glapp.

Hur gammal är ditt nätaggregat? Samt vad är det för märke/modell?

Har du en multimeter hemma? (behöver kunna mäta <20V likspänning bara)

Permalänk
Medlem

XFX core edition 750w ca 5år. Har en multimeter men satakablarnas kontakter är alldeles för små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shuhia:

XFX core edition 750w ca 5år. Har en multimeter men satakablarnas kontakter är alldeles för små.

Hmm...
Är lite svårt att hitta exakt info om den, då det verkar finnas lite olika modeller.
Jag tror dock det är ett relativt okej agg, med 5 års garanti... problemet är, det är just 5 år gammalt. Så det kan mao vara att kondensatorer eller annat i den har åldrats till nivån där de inte ge bra spänning.

Du borde väl ha några molex kontakter att mäta på? (Svart vs gul ska vara 12V +-5% och röd ska vara 5V+-5%) Dessa kan man ofta sticka ner multimeter kontakter i relativt enkelt, och du kan skifta svart mellan testerna så du enklare får plats med dem.

Alt kan du mäta på 24-pin kontakten mellan svart och samma färger, men du får då göra det live när kontakten sitter på moderkortet vilket är svårare, men det brukar gå att få ner probes där. Testa gärna både med last och utan på GPU/CPU, då det är variationerna i dessa som kan uppstå när kondensatorer i aggen åldras, och det är detta som kan krascha andra komponenter som inte själv transformerar.

Det borde dock vara en 12V huvud designat agg, dvs den gör primärt 12V DC, sen tar den det och omvandlar vidare till 5V och 3.3V. Så du kan ha fungerande 12V, men kass 5V (om 5V delen är defekt), men om 12V delen är dålig, kommer båda vara dåliga.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Får ut rätt spänning på alla molex kontakter.

Antingen så är det moderkortet eller ssdn.

Minns att jag allt det här började hända när jag aktiverade hotplugg.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Märkte att något konstigt hade hänt med mina filer.

Text har börjat försvinna och när jag öppnar steam så finns det inte en enda rad av text.

Permalänk
Medlem

Det visade sig vara moderkortet.

Permalänk
Medlem

@shuhia: Förklara.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shuhia:

Det visade sig vara moderkortet.

Skrivet av SCORPIUS:

Japp, nu är vi nyfikna !
Gammalt P67 moderkort som inte bytts till B3 version ?

Permalänk
Medlem

Bytte från: Gigabyte 970A-DS3P till ASRock H81 Pro BTC.

Sen dess har jag inte haft några problem med ssdn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shuhia:

Bytte från: Gigabyte 970A-DS3P till ASRock H81 Pro BTC.

Sen dess har jag inte haft några problem med ssdn.

Kul att du hitta felet iaf.

Lite ovanligt att det är moderkort, men det är klart, när de åldras kan alla möjliga saker gå sönder.