Har jag rätt att prova en vara och sedan nyttja ångerrätten enligt distansavtalet?

Permalänk
Medlem

Har jag rätt att prova en vara och sedan nyttja ångerrätten enligt distansavtalet?

Tänkte köpa ett par glasögon på nätet, har provat bågarna i butik från förr och varit nöjd med hur de sitter. Men kikade lite på hemsidan jag skulle köpa från och så säger de:

  • 1. Produkten måste returneras OANVÄND i originalförpackning, med alla äkthetsintyg och tillverkaretiketter på plats.

https://www.smartbuyglasses.se/returns

Men enligt konsumentverket har jag lov att "undersöka" att varan.

  • Konsumenten har rätt att undersöka varan

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Vad gäller i mitt fall om det visar sig att jag är missnöjd?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Glasögonen kan du prova då de inte förändras på något sätt av att man provar dom. Linser räknas som förbrukningsvara och kan inte användas utan att de är förbrukade.

Det där med oanvänd gäller inte längre. Man kan till och med riva sönder förpackningen och man har ändå rätt att ångra sitt köp. Om företaget vill jävlas kan de dock hävda att man ska betala för slitaget på en använd vara men jag vet inte om det finns några fall ännu då reglerna är rätt nya.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Sedan finns ju undantaget för varor med personlig prägel. Slipade glas lär kunna ses som en sådan vara.

Företaget kan naturligtvis ha egna villkor för att återlämna eller byta även varor av denna typ, men då gäller deras villkor fullt ut (inklusive oanvänd), eftersom ångerrätten inte gäller och därmed inte heller begränsar vilka villkor de kan ha.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det ett par solglasögon med glas som inte är slipade är det bara att köra på. Slipade glas faller under "Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar", att du anser styrkan när du beställer är ganska exakt vad det undantaget gäller.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Man måste väl ändå kunna returnera glasögon som inte passar. Visserligen kan det ta ett tag att vänja sig vid nya glasögon men om de t.ex. är uppenbart felslipade och/eller man blir snurrig av dem måste man ju kunna få returnera dem.

"Oanvänd" kan väl inte betyda att man inte får prova dem?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Man måste väl ändå kunna returnera glasögon som inte passar. Visserligen kan det ta ett tag att vänja sig vid nya glasögon men om de t.ex. är uppenbart felslipade och/eller man blir snurrig av dem måste man ju kunna få returnera dem.

ja, men då är det på garanti och inte ångerrätt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

ja, men då är det på garanti och inte ångerrätt

Men de kan väl inte frånskriva sig distansköpslagen i sina villkor? Oanvända kan väl inte betyda att man inte ens får prova dem snabbt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Men de kan väl inte frånskriva sig distansköpslagen i sina villkor? Oanvända kan väl inte betyda att man inte ens får prova dem snabbt.

Som sagt, lagen har undantag för produkter som anpassats specifikt åt kunden.

Citat:

avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Men de kan väl inte frånskriva sig distansköpslagen i sina villkor? Oanvända kan väl inte betyda att man inte ens får prova dem snabbt.

Det är ju därför man provar bågarna först innan man sätter i glas efter sin styrka. Alla vi som har glasögon vet detta.

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

Tänkte köpa ett par glasögon på nätet, har provat bågarna i butik från förr och varit nöjd med hur de sitter. Men kikade lite på hemsidan jag skulle köpa från och så säger de:

  • 1. Produkten måste returneras OANVÄND i originalförpackning, med alla äkthetsintyg och tillverkaretiketter på plats.

https://www.smartbuyglasses.se/returns

Men enligt konsumentverket har jag lov att "undersöka" att varan.

  • Konsumenten har rätt att undersöka varan

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Vad gäller i mitt fall om det visar sig att jag är missnöjd?

Som jag ser det så skriver de allt ihop lite flummigt. De skriver egentligen inget som strider mot vad konsumentköplagen säger då de generöst nog betalar tillbaka oanvända bågar och personligt beställda men oanvända glas. Detta gäller dock i 100 dagar!

Vad de inte skriver är att du som alltid via distansköp har rätt att returnera produkten inom 14 dagar från det att du hämtat paketet om du inte är nöjd. Du har då rätt att prova produkten men inte skada produkten eller emballaget i större utsträckning än att butiken kan sälja varan till en annan kund. Prisavdrag kan göras om produkten inte kan säljas till nypris. Det gäller dock bara bågarna. Glasen är personliga och de har ingen skyldighet att erbjuda dig pengar tillbaka.

Kort och gott så är deras generösa returregler mer marknadsföring än vad de är applicerbara i verkligheten.

Jag har kollat igenom deras hemsida lite snabbt och hittar inga tydliga villkor som hänvisar till distansköplagen. Om de inte hänvisar till distansköplagen som de är skyldiga till så kan det ge dig 1 års ångerrätt. Men jag har inte djupdykt i hemsidan

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Eftersom de säljer glasögonen som en enhet, inte glas och bågar separat, så gäller inte ångerrätten ö h t (eftersom varan, som helhet, är tillverkad efter kundens specifikationer / har personlig prägel).

Skulle de vara felaktiga i det att de inte slipats enligt de värden kunden angav så är det naturligtvis grund för reklamation enligt KKöpL. Har de slipats enligt de värden som kunden angav, och kunden ändå inte kan vänja sig vid dem, så föreligger ingen rätt till reklamation enligt KKöpL.

Däremot står det företaget fritt att erbjuda egna villkor, exempelvis förekommer det vid glasögonförsäljning att det erbjuds en "nöjdhetsgaranti" där omslipning, utbyte, hävning av köp etc. erbjuds om kunden inte är nöjd. Villkoren för detta sätts av företaget, och får inte vara sämre än lagens villkor. Eftersom ångerrätten inte gäller, och därmed inte sätter ett golv för villkoren, så är det de villkor som företaget anger som gäller för ånger.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det är ju därför man provar bågarna först innan man sätter i glas efter sin styrka. Alla vi som har glasögon vet detta.

Men glasen kan ju vara felslipade. Men då blir det väl reklamation i stället eller måste man köpa till garantin för att kunna reklamera en feltillverkad vara?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Men glasen kan ju vara felslipade. Men då blir det väl reklamation i stället eller måste man köpa till garantin för att kunna reklamera en feltillverkad vara?

Reklamation enligt KKöpL om de inte slipats efter de värden som kunden angivit. Behövs ingen garanti.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, verkar så att de inte har några lagerglas(som t.ex. Lensway) men slipar glas efter beställning. Då kan jag förstå att det hamnar som "personlig prägel".

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Uppdatering, har mejlat SmartBuyGlasses.se

detta skrev de;

Skrivet av info@smartbuyglasses.se:

Hej TheBodyLotion,

Tack för ditt mail.

Jag är glad att bekräfta att det inte är några problem att beställa ett par glasögon och prova dem hemma. Om du sedan inte skulle vara 100% nöjd med din beställning kan du returnera din vara för byte / återbetalning. Detta inkluderar även eventuella glas med styrka du beställer.

För mer information om vår policy för retur, besök www.smartbuyglasses.se/returns

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA