Hur mycket data förbrukar ni?

Permalänk
Medlem

Kollar jag senaste halvåret så ligger varje månad nånstans mellan 5-9gb.

Klart jag skulle kunna pressa ner det om jag var i stort behov av att spara pengar men att som någon sa tex vänta med Skype och YouTube tills man kommer hem haha, behöver vara bra fattig för att ta till sådana begränsande åtgärder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är under de senaste 30 dagarna.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Har 6GB/mån, 99kr abonnemang hos hallon.
Gör av med typ 1-2 max, så min pott bara ökar o ökar. Kanske är bra att ha någon gång, dno lol.

Vet inte varför folk länkar sin ethernet användning men på 10 dagar ligger jag på typ 800gb i windows ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Exxovion: Jag tog ut en lur via Comviq för 1.5 år sedan, bunden några månader till. Tog det billigaste fastpris abonnemanget de erbjöd. 1GB/mån. Den räckte 99% i början. Sedan dess har samma abb vuxit, så nu är det 5GB för samma pengar. Jag förbrukar sällan mer än 1GB. När jag reser, kan det dra iväg lite, men aldrig över 5GB.
Det förutsätter givetvis att man inte sitter och kollar YouTube över mobil abonnemanget. Tänker man lite, så fungerar det med mindre data. =Vänta tills du har WiFi innan du sätter igång Skype, YouTube m.m.

Ta det minsta abonnemanget till att börja med, skulle det inte räcka, kan du alltid kompletera med en laddning "dyring GB" extra för att klara månaden ut och då vet du att dit abb inte räcker, du kan alltid höja till nästa nivå. Tills du landat rätt.

Mycket beror ju på hur du lever? Sitter du på bussen, vill du ha igång spotify, den äter lite om du inte förbereder den för offline.
Jag åker bil, så det blir vanlig hederlig radio ToR jobbet. Tar inga GB men sänker destu mera vid tappen istället, så jag klarar mej inte undan, pengarna går bara någon annan stans.

Vettefan om det är ontopic på ditt inlägg...

Men iaf. Om man ska ut på längre resor och planerat se längre youtubeklipp så är det väldigt smidigt att ladda ned videos offline. Det funkar native i appen så kräver inge extra app. Upptäckte det inte förrän nyligen men väldigt smidigt...

Särskilt om man ska flyga och wifi är svindyrt på flyget. Eller om man ska åka tåg och uppkopplingen är kass. Men givetvis funkar det bra även för morgonpendlingen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Runt 10GB i månaden. Beror på hur mycket Youtube jag glor på, de är det som drar mest för mig.
Jag hade Halebop Mellan innan på 8GB och var på gränsen i slutet av månaden alltid.
Så nu gick jag upp till 30GB för en hundring till och har slutat grubbla på saken.

Permalänk
Medlem

Ca 13GB/månad verkar jag snitta på mobilen. Är Spotify och sociala medier som drar mest.
Youtube använder jag knappt på mobilen. Tycker det är obekvämt att fippla med det.

Lyckligtvis har jag obegränsad surf via jobbet men blev nyfiken att kolla nu när jag hittade tråden

Permalänk
Medlem

Jag ligger på typ 6-10gb per månad. Har 20gb abbonemang. However så går domdär 20gb:en åt när jag är på semester osv.

Permalänk
Medlem

Har 10 gb men gör väl oftast av med 3-5 gb .... Har ju wifi på jobb och hemma där jag tillbringar den mesta av min tid.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Har en snittförbrukning på 32.9 GB, använder bara min telefon på detta abonemanget. Streamar dock en del musik och Youtube dagligen så det går åt en del. Betalar bara 299kr/mån för 50GB så är väldigt nöjd (Föredetta 3GB abonnemang som jag fick uppgraderat gratis hos Tele2 för ett antal år sedan)

Visa signatur

Moderbräda: MSI Z87-G45 Processor: i7 4770K @ 4.4Ghz RAM:Corsair CL9 1600mhz 16GB Kylning: Corsair H100i i P/P med Cougar 120mm. Kraftlåda: EVGA SUPERNOVA G2 850W (rip bequiet p7 1000w) Grafikkort: MSI GTX1080

Permalänk
Medlem

2-6GB per månad och försöker vara sparsam (försöker hålla det på 2GB pga brist av bra abonnemang).
Skulle jag gå all out skulle det nog dra 100GB i månaden på telefonen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Runt 200gb i månaden

Permalänk

Fiber ca 70GB:

Mobil ca 14GB av 3 månaders 100GB pott, mesta som mobil hotspot i stugan:

9gag på bussen till jobbet när bussens wifi inte funkar

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Betala för mer surf än vad man behöver är ju rätt dumt anser jag. Ex om man som dig verkar betala 200-300 kr för mycker per månad så blir det 4800-7200 kr på 24 mån som man kunde lagt på något roligare

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Cenorida:

Herre vad dyrt, och då är det inte ens en mobil på avbetalning inkluderad?

Kör förövrigt på Vimla 4GB, men förbrukar väl egentligen genomsnitt 2GB per månad. Hade nog gått ner om jag kunnat men 100kr/mån verkar vara minimum

@Turbonisse

Nej, mobilen tillkom med 250 kr extra per månad. Tyckte att detta var ett bra val av de alternativ som fanns just då för två år sedan.

Men så blev det ju såklart aldrig av att förbruka någon större mängd data. Så därför tänkte jag nu när bindningstiden går ut byta till ett billigare alternativ.

Överväger att välja "Fello". Då det ser ut att vara det billigaste alternativet som använder Telias nät. Vill gärna vara kvar i Telias nät då jag uppskattar att det är bäst täckning där när det gäller vanliga samtal.

Skrivet av Turbonisse:

TS menade nog mobildata. Fast det står ju inte i rubriken, lätt att missa.

Stämmer bra det. Tog för givet att man skulle förstå det då tråden ligger under "Mobiltelefoner".

Om det inte vore för att få åtkomst till t.ex. Google Maps, Swish, internetbankerna och liknande "nyttotjänster" när man befinner sig utanför "Wi-Fi-zoner" så skulle jag inte behöva någon mobildata alls i abonnemanget.

Intressant o se hur datamängden varierar för olika personer. Använder själv Spotify mycket, men endast via Wi-Fi även det. I bilen har jag musik på SD-kort istället.

Permalänk
Medlem

Använder konsekvent 0 GB/månad.
Har inte haft något dataabonnemang på länge nu, ser knappt värdet i det när man kanske bara använder 50-100 MB som mest och man får betala runt 100:- för 1+ GB/månad.
Har ju trådlöst här hemma och behöver jag internet ute så finns det ofta något gratis WiFi tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Sambon o jag delar på en surfpott på 20GB/månad. Förbrukningen brukar landa på ca 13 GB. Resten läggs på hög till sommaren i surfpotten.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

30GB för 175/Månad, snittar runt 10-15 som max.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

@Turbonisse

Nej, mobilen tillkom med 250 kr extra per månad. Tyckte att detta var ett bra val av de alternativ som fanns just då för två år sedan.

Men så blev det ju såklart aldrig av att förbruka någon större mängd data. Så därför tänkte jag nu när bindningstiden går ut byta till ett billigare alternativ.

Överväger att välja "Fello". Då det ser ut att vara det billigaste alternativet som använder Telias nät. Vill gärna vara kvar i Telias nät då jag uppskattar att det är bäst täckning där när det gäller vanliga samtal.

Har också hört gott om Fello så det kan du absolut köra på

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ungefär 50GB förra månaden, har obegränsat.
Utan att kolla desto vidare torde det vara ganska normal kanske aningen låg användning

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Har ett snitt på 118GB/mån
Betalar 399kr/mån hos Tele2 för obegränsad surf, billigaste jag hittat om man använder över 100gb.

https://imgur.com/a/kcLw1QA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har 6GB per månad via vimla som student. Pröjsar 50kr per månad och snittar strax under tre GB per månad förbrukning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Använder konsekvent 0 GB/månad.
Har inte haft något dataabonnemang på länge nu, ser knappt värdet i det när man kanske bara använder 50-100 MB som mest och man får betala runt 100:- för 1+ GB/månad.
Har ju trådlöst här hemma och behöver jag internet ute så finns det ofta något gratis WiFi tillgängligt.

Folk får göra som dom vill å så vidare.

Men jag kan ändå inte låta bli att förvånas varför man inte vill ha surf på sin lur?

Är det en smartphone du har?
Är den relativt ny? Dva nyare än 2-3 år?
Varför vill du inte ha data till den när du är på språng?
Använder du den till annat än att ringa och smsa när du är hemma?
Annat resonemang kring detta som du kan dela med dig av?

Menar inte att du gör något fel. Men kan inte låtas bli att förvånas, särskilt på ett teknikforum. Därför blir jg nyfiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5-50GB typ med 10-15 som vanligast.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Senaste månaden, ca 200GB/500GB på mobila bredbandet. Hemma använder jag endast Telia fiber 250/100...

Permalänk
Medlem

2,5-3 GB. Har 3 GB i mitt abb. Skulle vilja ha mer för att kunna kolla på youtube-klipp mera frikostigt.

Edit: Visste inte att man kunde få ut det så enkelt på datamaskinen:

Total ~560 GB senaste månaden.

Permalänk
Medlem

Kommit över 1GB en månad någonsin senaste 2 åren. Brukar ligga runt 700-900mb i slutet av månaden och surfar dagligen, dock använder jag alltid wifi när det finns, tankar aldrig appar utan wifi och ser aldrig videor utan wifi.

Permalänk

har 100gb surf på telia använder väll 20-30 per i månaden använder dock aldrig wify så det hade nog kunnat sänkas till 5-10. När jag åkt bort har jag använt betydligt mer. lyckats göra slut på 100 runt 5 gånger

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Är det en smartphone du har?
Är den relativt ny? Dva nyare än 2-3 år?
Varför vill du inte ha data till den när du är på språng?
Använder du den till annat än att ringa och smsa när du är hemma?
Annat resonemang kring detta som du kan dela med dig av?

Menar inte att du gör något fel. Men kan inte låtas bli att förvånas, särskilt på ett teknikforum. Därför blir jag nyfiken.

Har en Moto X Play, så ja den är inom tidsspannet.

Ser inte behovet av det (för tillfället), är det något jag bara måste ha reda på så finns som sagt gratis WiFi att tillgå i de flesta fall.

Absolut, mycket video blir det samt lite slösurfande när datorn är avstängd, i synnerhet morgon och kväll.

Det är en fråga om behov och planering.
Är jag ute så finns det så mycket mer att titta på, är förutom teknikintresserad även intresserad av natur, design, arkitektur och infrastruktur. Så jag tittar hellre på det än att glo i mobilen = kräver ingen data.
Är det någonstans jag ska, så tittar jag på en karta innan (har bra lokalsinne), alternativt laddar ner offlinekartan i Maps innan, igen kräver ingen data.
Är det något jag behöver hitta snabbt så finns oftast gratis WiFi i närheten, i akuta fall så kan man ju alltid komma åt internet utan mobildataabonnemang men då kostar det ju mer.
Är ju fortfarande nåbar via telefon och SMS om det är något, vilket är det viktigaste.

Hade det funnits ett mobildata paket som fungerar som ett riktigt kontantkort, det vill säga att du köper säg 1GB data som du sen kan använda fritt tills datan är slut, så hade det ju varit intressant. Dock har jag inte hittat något sånt utan det kommer alltid med en tidsbegränsning, vilket gör att jag inte tycker det är värt det.
Nu för tiden så kan man ju spara data mellan månaderna samt att det är samma "pris" inom EU, vilket är saker som skulle kunna göra det mer attraktivt ifall behovet av att använda mobildata mer utanför hemmet skulle uppstå.

Varför är förresten valet att inte ha ett dataabonnemang ha något med att vara teknikintresserad att göra egentligen, intresset kan man ju ha ändå, eller?
Oavsett så föredrar jag att surfa på nätet på datorn än i telefonen vilket också gör det naturligt att inte använda det mer än hemma. Använder till exempel nästan aldrig Sweclockers mobilsida till mer än kolla de senaste nyheterna, skall jag kommentera något så gör jag det via datorn.

Så TLDR:
Ha inte behov att ha telefonen mer än som en telefon ute (ringa, SMS), all mediekonsumtionen sker hemma.
Det finns oftast gratis WiFi att tillgå om det behövs.

Permalänk

använder runt 3GB/mån, har ett 5GB abonnemang.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Har under de senaste 8 åren (d.v.s. så länge jag kört mobildata) aldrig överskridit 700MB/månad. Låter det aldrig ligga på i bakgrunden, behöver inte det.

Permalänk
Medlem

Fiber= några TB per månad.
Mobil = runt 200MB kanske då spellistorna är cachade, har sällan nått 1GB.