Nav och link färg, jag fattar inte

Permalänk
Medlem

Nav och link färg, jag fattar inte

Dessa borde ju egentligen inte påverka varandra?
nav a:link,a:visited {
color: white;
}
a:link,a:visited {
color: black;
}
Den första borde ju bara påverka inom nav taggarna, och den andra utanför. Men dom bråkar med varandra...

ÄR det min hjärna som är avstängd helt?

Permalänk
Medlem

Säker på att du inte tänkte skriva nav a:link, nav a:visited på första selektorn?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

på den första har du en komma, vilket startar en ny selector. den kod du har nu är samma som:

nav a:link { color: white; } a:visited { color: white; } a:link { color: black; } a:visited { color: black; }

du behöver skriva nav a:visited på den första.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Problemet kommer som ovanstående nämner pga att du glömt nav i övre delen. Om du vill öka läsbarheten kan det vara värt att kolla på sass eller liknande.

Sedan skulle jag personligen lägga den djupare delen längre ner än det mer generellt beskrivande. Ett exempel som a:link är något som kommer påverka väldigt många element och är lättare att hitta till och ändra om det ligger högre upp i filen.

Permalänk
Medlem

Hierarkin i dina selectors är fel vilket gör att din övre style skrivs över av den nedre. Byt ordning så ska det funka

/* Generellt för alla a:link och a:visited */ a:link, a:visited { color: black; } /* Endast element som ligger i nav */ nav a:link, nav a:visited { color: white; }

Permalänk
Medlem

Ordingeb ska väl inte spela någon roll i det faller om jag gjorde rätt? Problemet var att jag missade den andra nav, helt magiskt att jag inte såg problemet.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Ordingeb ska väl inte spela någon roll i det faller om jag gjorde rätt? Problemet var att jag missade den andra nav, helt magiskt att jag inte såg problemet.

Tack för hjälpen!

Det är dock bra att försöka skriva CSS enligt "specificity".

Mer om det här om du vill läsa:
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/CSS/Specificity

Samt en riktigt användbar kalkylator för att ta reda på vad som är mest specifikt:
https://specificity.keegan.st/

Visa signatur

Grubblare