Apple svarar på varför bolaget stoppat Steam Link för IOS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skaraborg
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av moire:

Compliance will be rewarded

Skickades från m.sweclockers.com

Hail Hydra!

NZXT Hades | Core i7-3770K 3.9Ghz med Corsair H70 Kylning | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro, 4x8Gb 1866MHz | MSI GTX 1080 Gaming X 8GB | 1x Kingston SSDNow V300 60GB, 1x 320GB HDD, 2x 1TB HDD | Corsair AX860i | Acer XB271Hu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Kommer de förbjuda remote desktop appar med? Typ samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X Maxwell, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Petterk:

De har redan hindrat köp av spel i nuvarande version, du måste lura Big Picture Mode för att kunna köpa spel genom att manuellt stänga ner gränssnittet och öppna upp det igen. Så de har försökt att ge en anpassad variant som blockerar möjligheten. Köp i spel går dock inte att hindra skulle jag tro, men de är ju okej med att Moonlight och Remotr tillåter det så de ska väl egentligen inte vara några problem. Så som sagt, tillåts andra så bör de tillåta Valve också. Uppdatering av Steamklienten kanske kan hindra att du fular, men för de som vill köpa och inte gå ett par meter till datorn i samma hushåll så kan de ju köra remote desktop/VNC vilket som.

Finns alltså ingen anledning till att inte tillåta Valves app i praktiken. I så fall får du ta bort minst ett tjugotal appar som finns i butiken för att vara konsekvent.

Jo men jag ser var det blir problem. De andra som säljer grejer via apparna som finns p åapp store behöver betala en andel av priset till apple ändå. På samma sätt behöver spotify betala en andel (tror det var ca 20-30%) av deras intäkter till apple om folk väljer att fylla på sitt spotifykonto via appen (så för guds skull betala ej spotify via appen varken på android eller apple). Det är väl troligen så att Moonlight och Remotr har samma deal där. De betalar apple en fin slant vid varje transaktion även om de inte skyltar med det.

Problemet här har väl varit att valve inte har upprättat någon sådan ersättningskanal utan de har väl velat sälja sina spel utan att betala apple en procentsats av intäkterna vilket då har lett till avslag.

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte varför det gnälls. Dom har skapat produkterna och plattformen. Inga konstigheter.
Passar det inte så är det bara bygga en egen telefon och AppStore så kan man ha 100%.

Men det är klart, är väl girigt av ICA att ta % på varorna dom säljer också!

Nu är ju Appen gratis...

edit: dessutom en streaming app, att Apple skulle ta del av steams försäljning som användare av appen skulle göra, är lika absurt som att tillverkaren av din HDMI kabel mellan skärm/dator skulle ta en del.

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 5820K @4.2 Motherboard: GA-X99-UD4 GPU: ASUS 1070 Strix
HTPC #3 CPU: R5 1600 @3.6 Motherboard: B350m-A GPU: 1080 Sea Hawk X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Söderbäck:

Borde gå att lösa utan större bekymmer.släpp en vingklippt version av appen som saknar åtkomst till de delar som ger problem på apples platform.
Vill man ha kvar möjligheten att sälja spel ochskita apples regler så får man fora över pengar I förvägvia webläsaren. Är pengarna väl inne I valves system har apple bra mycket svårare att kräva andelar av cashflödet.

Hur menar du nu? Det är inte en Steam-app, det du föreslår skulle kräva att man designar ett helt nytt Steam för iOS användare med Steam Link, knappast en relevant användargrupp.

Det enda den här appen gör, är att skicka bilden från en dator till en Apple TV, något som man redan skulle kunna göra så fort wireless HDMI eller med en vanlig HDMI kabel.

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 5820K @4.2 Motherboard: GA-X99-UD4 GPU: ASUS 1070 Strix
HTPC #3 CPU: R5 1600 @3.6 Motherboard: B350m-A GPU: 1080 Sea Hawk X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Bloodstainer:

Nu är ju Appen gratis...

edit: dessutom en streaming app, att Apple skulle ta del av steams försäljning som användare av appen skulle göra, är lika absurt som att tillverkaren av din HDMI kabel mellan skärm/dator skulle ta en del.

Ja, i detta fallet är det lite extremt, men det handlar förmodligen om att hålla sin linje.
Säger deras regler att försäljning i apparna inte är tillåtet, så vill dom förmodligen inte börja göra undantag.

Det handlar sen förmodligen inte att som förväntar sig % på strama försäljning, utan att dom ser den som ett hot till minskad egen försäljning?

Hur som bara dumt av Valve? Var man tvungen att ha med försäljning/store?
Hade dom bara implementerat gaming, så hde man helt enkelt fått köpa spelet i fråga på sin PC som ändå behövs för att streama....

OBS! Mina inlägg ska, där applicerbart, ses som mer allmänt filosoferande och avspeglar långt ifrån alltid min personliga åsikt i frågan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Söderbäck:

Jo men jag ser var det blir problem. De andra som säljer grejer via apparna som finns p åapp store behöver betala en andel av priset till apple ändå. På samma sätt behöver spotify betala en andel (tror det var ca 20-30%) av deras intäkter till apple om folk väljer att fylla på sitt spotifykonto via appen (så för guds skull betala ej spotify via appen varken på android eller apple). Det är väl troligen så att Moonlight och Remotr har samma deal där. De betalar apple en fin slant vid varje transaktion även om de inte skyltar med det.

Problemet här har väl varit att valve inte har upprättat någon sådan ersättningskanal utan de har väl velat sälja sina spel utan att betala apple en procentsats av intäkterna vilket då har lett till avslag.

Nej, nu missuppfattade du nog. Moonlight är bara en klient för GameStream/GFE, köper du något i spelet du redan har installerat så får inte Apple något, samma med Remotr de ger inget till Apple. Moonlight är gratisprogram utan in-app-köp. Remotr kräver en prenumeration, men saknar i övrigt in-app-köp.

Problemet som är unikt för Valve är att du via Steam Link och Big Picture Mode kan installera gratisspel, annars är det samma sak som Moonlight och Remotr att du får en meny för att starta dina redan installerade spel och strömmar till dina iOS-prylar. Problemet med gratisspelen blir att du får tillgång till nytt innehåll via appen, ta bort den funktionen och de finns inget i reglerna som hindrar Valve. Apple tillåter att man köper grejerna på andra plattformar och konsumerar i en app på iOS, det är bara att du inte får marknadsföra köpen via appen.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Bloodstainer:

Hur menar du nu? Det är inte en Steam-app, det du föreslår skulle kräva att man designar ett helt nytt Steam för iOS användare med Steam Link, knappast en relevant användargrupp.

Det enda den här appen gör, är att skicka bilden från en dator till en Apple TV, något som man redan skulle kunna göra så fort wireless HDMI eller med en vanlig HDMI kabel.

Det man exempelvis kan göra är att endast strömma spelen men låta bli att strömma steams användargränssnitt i övrigt. Yes, man behöver väl sätta upp ett gränssnitt för mobilen som visar en lista på de spel man önskar strömma. Det i sig behöver inte vara så omfattande.

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Söderbäck:

Det man exempelvis kan göra är att endast strömma spelen men låta bli att strömma steams användargränssnitt i övrigt. Yes, man behöver väl sätta upp ett gränssnitt för mobilen som visar en lista på de spel man önskar strömma. Det i sig behöver inte vara så omfattande.

De har redan spärrat köp i Big Picture Mode (när du kör Steam Link från iOS) som sagt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Det verkliga skälet är att Steam är en app store, dvs en konkurrent till Apples app store.
Dessutom får inte Apple 30% provision på varje försäljning in Steam som de får i sin egen appstore.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Söderbäck:

Det man exempelvis kan göra är att endast strömma spelen men låta bli att strömma steams användargränssnitt i övrigt. Yes, man behöver väl sätta upp ett gränssnitt för mobilen som visar en lista på de spel man önskar strömma. Det i sig behöver inte vara så omfattande.

Det skulle inte hjälpa, du skulle ju då kunna använda användargenererade mods via Steam som då konsumeras på exakt samma sätt.

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 5820K @4.2 Motherboard: GA-X99-UD4 GPU: ASUS 1070 Strix
HTPC #3 CPU: R5 1600 @3.6 Motherboard: B350m-A GPU: 1080 Sea Hawk X

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Petterk:

De har redan spärrat köp i Big Picture Mode (när du kör Steam Link från iOS) som sagt.

Jaha! Ja då låter det ju tämligen bångstyrigt att ändå låsa appen på grund av det här.

Skickades från m.sweclockers.com

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Söderbäck:

Jaha! Ja då låter det ju tämligen bångstyrigt att ändå låsa appen på grund av det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlade inte bara om pengar, det var ju också att användarskapat content inte var något de ville ha. Och Steam workshops går ju också emot det.

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 5820K @4.2 Motherboard: GA-X99-UD4 GPU: ASUS 1070 Strix
HTPC #3 CPU: R5 1600 @3.6 Motherboard: B350m-A GPU: 1080 Sea Hawk X

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Bloodstainer:

Det skulle inte hjälpa, du skulle ju då kunna använda användargenererade mods via Steam som då konsumeras på exakt samma sätt.

Ja den delen med flebud för användargenererat innehåll förstår jag mig inte på heller. Sant!
Som om instagram/tumblr, facebookeller Twitter inte har användargenererat innehåll
Hehe.
jädra märklig invändning

Skickades från m.sweclockers.com

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Söderbäck:

Jaha! Ja då låter det ju tämligen bångstyrigt att ändå låsa appen på grund av det här.

Affären på Steam är alltså fortfarande tillgänglig, men du kan bara "köpa" gratisspel/program. En uppdatering för Steam borde dock lösa hela den biten. Apple gillar inte att du kan installera gratisspelen via Steam Link – så att ta bort den menyn för iOS-användarna istället för att bara blockera köp gör att de hamnar på samma läge som konkurrerande appar. Frågan blir då om de kommer behandlas som de andra apparna eller inte. Inte säkert, men i grunden så är det tillåtet enligt Apples regler när du inte marknadsför köp utanför Apples kanaler. Moonlight och Remotr är klassade som 4+, och du kan ju komma åt samma innehåll från dessa som från Steam.

Appar till mediatjänster behöver inte heller köra alla köp via Apple, Plejmo har t.ex. en app som bara tillåter att du tittar på det du redan hyrt/köpt och saknar den funktionen i appen. Går att göra köpen på hemsidan givetvis, men de skickar inte över dig dit från appen då det vore att bryta mot villkoren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av ramlösa:

Ser inte riktigt skillnaden på böterna, hade de inte gått med på avtalet hade väll böterna delats ut ändå?

Andra har svarat på den första biten, så jag tar bara den här: Antitrust-rättegångar är dyra, tar lång tid och är svåra att vinna, eftersom beviskraven är så höga. Därför ägnar sig både EU och USA ganska ofta åt att förhandla fram så kallade "consent decrees". Man förhandlar fram ett avtal om vad ett företag får och inte får göra. Om företaget bryter mot detta, blir det böter. Detta är mycket lättare för regeringssidan, eftersom de bara måste visa på ett avtalsbrott, och fungerar som ett "gult kort" för företaget.

I det här fallet kom EU och MS överens om att man måste få välja browser vid första start - det s.k. browserchoice.eu. När MS slutade med den sidan (enligt utsago p.g.a ett misstag, men det vet man ju inte) hade de brutit mot avtalet, och fick böter (e.g. straffskadestånd) p.g.a det. Hade MS hållit sig till avtalet, hade det inte blivit någon böter. Hade MS vägrat att skriva på något consent decree hade de säkert blivit stämda för konkurrensbrott, men hur det hade gått vet ingen. Högst sannolikt hade vi inte sett resultatet än.

Om EU skulle bestämma sig för att Apples taktiker bryter mot EU-lag, hade de säkert valt att börja med ett consent decree. Det skulle exempelvis kunna vara att Apple måste låta användarna installera program utan att använda App Store. Om Apple accepterar detta, blir det inga böter. Om Apple däremot skulle ta bort den möjligheten under perioden som consent decree är giltigt, skulle de få böter (och tvingas återinföra möjligheten).

(Med ursäkt för att jag inte vet vad consent decree heter på svenska.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

@mpat: Uppgörelse då uppgörelsen var med EU-kommissionen, och var inget som hade tagits till rätten. Microsoft ingick alltså inte i förlikning eller något skiljedomsförfarande. Det myndigheterna börjar med är helt enkelt utredningar för övrigt. Microsoft hade förlorat målet om WMP med EU och erbjöd en uppgörelse istället för att det skulle gå till rätten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Freiburg Tyskland
Registrerad
Jul 2006

Visst kan man köpa barnspärrar som grund för hela problemet, men det ligger ochså finansiella resonemang i bakgrunden som Apple så klart kommer neka till att dom har.
Om man via Steam appen kan göra in game köp eller köpa och streama spel utan att Apple får sin slant, kringgå man därmed Apples riktlinjer.

Jag kan förstå att Apple har krav där, men då ska dom ha stake ochså att säga det klart och tydligt och inte mummla kring hela skite...... .
Alltid denna hyckleri när det kommer till pengar. Jobbigt!

iMac "27" Late 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Feb 2002

Tar både Apple och Google 30% för varje gång jag ex köper inne i spelet typ Clash of Clans 100:- för Jewels/kistor o.s.v (vad det nu kallar för). Detta är in game purchases?

1:i5-4670K|ASUS Z87 Pro|Corsair DDR3 16GB|CM 212 EVO|EVGA GTX1080 FTW|Samsung SH-203B|Samsung 850 EVO 500GB + Seagate 7200.10 2x320GB + Samsung T166 2x500GB + F2 1,5TB|Corsair AX760|Fractal Design Define R4|Dell 24" 2408WFP|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Petterk:

Affären på Steam är alltså fortfarande tillgänglig, men du kan bara "köpa" gratisspel/program. En uppdatering för Steam borde dock lösa hela den biten. Apple gillar inte att du kan installera gratisspelen via Steam Link – så att ta bort den menyn för iOS-användarna istället för att bara blockera köp gör att de hamnar på samma läge som konkurrerande appar.

Apple borde inte bry sig om vilka spel jag installerar på min dator.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av wh2ne:

Apple borde inte bry sig om vilka spel jag installerar på min dator.

Jo, om du gör det genom deras plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av XPerion:

Tar både Apple och Google 30% för varje gång jag ex köper inne i spelet typ Clash of Clans 100:- för Jewels/kistor o.s.v (vad det nu kallar för). Detta är in game purchases?

Ungefär så. Jag vet inte exakt vad de båda tar för avgift men en del går till Google respektive Apple.

Jag har svårt att se problemet. De tillhandahåller en plattform. Google är inte lika beroende av sin, men de båda tar betalt. Ingen vill ha tjänster/appar som underminerar plattformen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av DasIch:

Ingen vill ha tjänster/appar som underminerar plattformen.

Jag vill gärna ha tjänster/appar som ger mig mer valfrihet och låter mig göra det jag vill med min hårdvara. Om det innebär att en plattform "undermineras" så betyder det att plattformen är byggd på en grund som kräver total kontroll av plattformens kunder mot deras vilja, och det är inget som är värt att skyddas.

Precis som att jag kan installera precis vad fan jag vill på min PC hemma (även om Microsoft försöker stänga ner denna möjlighet med hjälp av utgåvor av Windows som endast funkar med Store-applikationer...)

Jag är trött på att vara till för plattformar. Tvärtom ska det vara!

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.