Permalänk
Medlem

För korta skruvar till moderkortet

Tjena,

började lite smått igår att skruva ihop mitt nya bygge. Har ett NZXT H400i chassi som jag skall montera allt i. När jag skulle montera moderkortet stötte jag på patrull. Jag får endast gäng på 1 utav de fyra distanserna, verkar som skruvarna inte kommer ner tillräckligt i gängen på distanserna.
Till min fråga nu då, kan man köra skruvar i plast? Har tillgång till längre sådana genom jobbet nämligen.

Permalänk
Hjälpsam

Tror du använder fel skruvar, i datorer används två olika gängor. Kolla nogrant bland skruven som medföljde chassit.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Fluf: Finns bara en skruv som passar, har testat att gänga i dom direkt i distansen utan några som helst problem. Dom är helt enkelt för korta för att räcka igenom moderkortet och ner i gängan på distansen. Distansen är inte gängad hela vägen upp nämligen.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för distanser som inte är gängade hela vägen? Det har jag aldrig sett.

Bild, tack.

Skruvarna ska normalt sett bara räcka genom kretskortet och några mm ner i distansen. Fungerar inte det är gänga fel eller distanserna på fel ställen så att moderkortet inte ligger direkt mot dem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joures:

@Fluf: Finns bara en skruv som passar, har testat att gänga i dom direkt i distansen utan några som helst problem. Dom är helt enkelt för korta för att räcka igenom moderkortet och ner i gängan på distansen. Distansen är inte gängad hela vägen upp nämligen.

Du är helt säker på att du använder dom med 6-32 gänga som har platt huvud, märkt E i manualen?
Dom är ioförsig bara 5 mm långa, standard chassieskruvar är 6mm men att 5mm inte räcker låter väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: 6-32 skruvarna är grovgängade, så dom går inte ner i distansen överhuvudtaget. M3x5 skruvarna är det som gäller. Tycker också det är märkligt, men vet inte om det är moderkortets PCB som är något tjockare än standard?

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Finns nog inte många distanser där gängan inte börjar någon millimeter ner, för det är i princip omöjligt att få den exakt. Men dessa distanser har gängan något lägre än vad som brukar vara vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joures:

6-32 skruvarna är grovgängade, så dom går inte ner i distansen överhuvudtaget. M3x5 skruvarna är det som gäller. Tycker också det är märkligt, men vet inte om det är moderkortets PCB som är något tjockare än standard?

M3-skruvarna är till för 2.5"-enheter enligt manualen, 6-32 är det som gäller för distanserna (E samt H i manualen).

Permalänk
Medlem

@perost: Absolut, håller med dig där. Men 6-32 skruvarna som jag fått är grovgängade och gängar inte ens i den fingängade distansen. Har jag fått fel skruvar månne?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Joures:

@perost: Absolut, håller med dig där. Men 6-32 skruvarna som jag fått är grovgängade och gängar inte ens i den fingängade distansen. Har jag fått fel skruvar månne?

Nu kanske jag är pantad - men det låter nästan för mig som att du försöker skruva i skruvarna i hålet som själva distansen ska ner i först?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Nejdå, så länge har jag vart med att jag inte skruvar kakan direkt i chassit. Distanserna var till och med monterade från fabrik.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Joures:

@Xyborg: Nejdå, så länge har jag vart med att jag inte skruvar kakan direkt i chassit. Distanserna var till och med monterade från fabrik.

Ok, inget illa menat. Har sett en del konstiga misstag genom åren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joures:

@perost: Absolut, håller med dig där. Men 6-32 skruvarna som jag fått är grovgängade och gängar inte ens i den fingängade distansen. Har jag fått fel skruvar månne?

6-32 har grövre gängor än M3, se t.ex. denna bild. Så om något har du väl i så fall fått fel distanser, då 6-32 är vad som är standard för distanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joures:

@MultiMan: Finns nog inte många distanser där gängan inte börjar någon millimeter ner, för det är i princip omöjligt att få den exakt. Men dessa distanser har gängan något lägre än vad som brukar vara vanligt.

Har liknande åsikt som Multiman.

Att tillverkarna fasar kanten, så att gängan börjar någon tiondels mm ner är normalt.

Något mer avancerat än så har jag aldrig sett,
men då har jag å andra sidan aldrig haft ett NZXT-chassi.

Edit:
Du nämner 4 st distanser, borde det inte var betydlig fler än så?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Mini-ITX, så endast 4 distanser.

Får helt enkelt plocka några distanser och skruvar från jobbet, så löser det sig nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

6-32 har grövre gängor än M3, se t.ex. denna bild. Så om något har du väl i så fall fått fel distanser, då 6-32 är vad som är standard för distanser.

Det är det jag menar, de grova gängorna på 6-32 gängar inte i de fina gängorna som är i distanserna. M3x5 gängar i distanserna (utan moderkort i mellan) utan problem.