Moderkortsbyte och behålla windowsinstallation

Permalänk
Medlem

Moderkortsbyte och behålla windowsinstallation

Mitt P67 moderkort gav upp. Köpte ett beggat Z68 och tänkte testa att fortsätta köra på samma windowspartition. Har sett guider hur du avinstallerar alla moderkortsdrivrutiner innan byte av moderkort för att bytet ska gå så smidigt som möjligt. Men eftersom moderkortet är dött kan jag alltså inte göra detta. Startar jag windows från nya moderkortet finns ju risk att windows börjar installera de nya moderkortets drivrutiner. Så min fråga är helt enkelt hur jag enklast kan lösa detta med minst risk för att fel uppstår? Borde jag försöka boota windows i felsäkert läge utan nätverk och den vägen försöka ta bort alla drivrutiner? (Förutsatt att det ens går att starta windows den vägen). Några andra tips?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Vila i frid

Klona disken innan du startar den med nya moderkortet - då kan du prova att återställa den hur många gånger som helst. Förmodligen går det bra iom att det är Intel chipset på båda moderkorten. Se först till att disk-läget i BIOS är lika som förra, dvs AHCI, Legacy eller RAID.

Permalänk
Medlem

Bytte mammas moderkort med CPU från AMD till Intel och det fungerade med samma startdisk (SSD) efter en hög uppdateringar.

Permalänk

P67 och Z68 har väl mer eller mindre samma drivrutiner?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Även om man tar sig förbi eller struntar i felen så blir den ofta seg långsammare än vad den borde vara tills man installerat om. Sen så märke man inte alltid alla fel direkt.

Edit:
Det irriterade åtminstone mig tillräckligt mycket på 2 datorer som jag ville testa lille hur det gick innan installerade om. Delarna var tillräckligt lika att jag trodde att det skulle gå bra men det gjorde det inte.