Swedbank stänger tjänsten e-kort

Permalänk
Skrivet av anon81912:

De krypterar det garanterat medan de behöver komma åt informationen. Det är mycket möjligt att man lastar av sån känslig data som inte behövs närsomhelst till någon annan server eller så, som bara kommer åt internet när man kör betalningarna eller mostvarande. Alternativt kanske man kan sätta upp någon slags automatisk dragning bara genom att prata med kortleverantören eller vad man nu kör för betalningsprovider. Det finns en uppsjö av olika lösningar på problemet.

Hashning kan du ju bara använda om du inte vill kunna se originaldatan, så jag kan inte svara på om det skulle löst något på ditt gamla jobb. Ett hashat personnummer är ju inte en personuppgift, då det inte kan identifiera en person, däremot kan ett personnummer användas för att identifiera en hash, så det ska vara ok i GDRP synpunkt. Något som man skulle kunna använda om man vill låsa ute vissa personer ut ett system utan att veta vilka de är exempelvis.

Ungefär precis vad jag funderade på.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk

Testat Swedbanks öppna och stänga kreditkortet för internetköp men när jag betalade räkningarna idag så passade jag på att kolla visa-kortet och det var öppet för internetköp!!! fast jag stängde det efter senaste köpet!!!

Jag vet inte om jag gjort någon miss eller om felet ligger någon annanstans (swedbank) men ni som tänkte köra samma metod som mig dvs öppna visa-kortet temporärt för internetköp och sedan stänga det efter köpet kolla gärna några gånger extra de närmaste dagarna för att vara helt säker på att kortet är stängt.

Just nu känner jag mig jätteosäker på Swedbanks lösning att öppna och stänga visa-kortet för internetköp, kommer logga in varje dag under veckan för att kolla och sen veckovis bara för att försäkra mig att det verkligen är stängt.

>>>> Så lite halv-varning för Swedbanks lösning att öppna och stänga visa-kortet för internetköp!!! <<<<

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Testat Swedbanks öppna och stänga kreditkortet för internetköp men när jag betalade räkningarna idag så passade jag på att kolla visa-kortet och det var öppet för internetköp!!! fast jag stängde det efter senaste köpet!!!

Jag vet inte om jag gjort någon miss eller om felet ligger någon annanstans (swedbank) men ni som tänkte köra samma metod som mig dvs öppna visa-kortet temporärt för internetköp och sedan stänga det efter köpet kolla gärna några gånger extra de närmaste dagarna för att vara helt säker på att kortet är stängt.

Just nu känner jag mig jätteosäker på Swedbanks lösning att öppna och stänga visa-kortet för internetköp, kommer logga in varje dag under veckan för att kolla och sen veckovis bara för att försäkra mig att det verkligen är stängt.

>>>> Så lite halv-varning för Swedbanks lösning att öppna och stänga visa-kortet för internetköp!!! <<<<

Har bara använt kortet för nätköp 2 ggr sen Swedbank tog bort e-kortet.

Första gången behövde jag inte verifiera med mobilt bankid, det drogs ändå.

Andra gången drogs ingenting inom ett par timmar, så stängde kortet. Sen drogs det nån vecka senare utan att det varken verifierades med bankid eller var öppet.

Så jag kan inte anse deras nuvarande lösning för säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Har bara använt kortet för nätköp 2 ggr sen Swedbank tog bort e-kortet.

Första gången behövde jag inte verifiera med mobilt bankid, det drogs ändå.

Andra gången drogs ingenting inom ett par timmar, så stängde kortet. Sen drogs det nån vecka senare utan att det varken verifierades med bankid eller var öppet.

Så jag kan inte anse deras nuvarande lösning för säker.

Verified by Visa/MasterCard SecureCode fungerar endast om butiken du handlar hos är ansluten till det. Därför behöver man inte alltid verifiera sina köp.

Ditt andra köp gjordes ju när kortet var öppet även om inte pengarna drogs direkt. Tycker det låter som funktionen fungerar precis som den ska?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schwen:

Verified by Visa/MasterCard SecureCode fungerar endast om butiken du handlar hos är ansluten till det. Därför behöver man inte alltid verifiera sina köp.

Ditt andra köp gjordes ju när kortet var öppet även om inte pengarna drogs direkt. Tycker det låter som funktionen fungerar precis som den ska?

Men det fungerar verkligen inte som det borde, det ska inte spela någon roll om butiken har ett visst system eller inte, kontrollen för att släppa pengar ska ligga hos kunden, är kunden ansluten till ett "veriified" system så ska ingen någonsin kunna dra pengar från kortet utan att kunden måste verifiera varje transaktion, oavsett summa och varje gång.
Systemen i dag innebär inget skydd för kunden utan skyddar bara butiken så att de alltid kan dra pengar.
Systemen är i grunden helt felaktiga då de inte låter kunden kontrollera pengarna likt den säkerhet som e kort innebar för kunden.

En seriös handlare ansluter sig till "verified" så att kunden måste verifiera där det ändå troligen inte är några större risker men kortföretagen tillåter samtidigt brottslingarna att ansluta sig till betallösningen utan "verified" och på så sätt kunna dra pengar utan att kunden behöver verifiera det ?

Systemet är alltså helt felkonstruerat och ger ingen eller extremt liten ökad säkerhet för kunden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det fungerar verkligen inte som det borde, det ska inte spela någon roll om butiken har ett visst system eller inte, kontrollen för att släppa pengar ska ligga hos kunden, är kunden ansluten till ett "veriified" system så ska ingen någonsin kunna dra pengar från kortet utan att kunden måste verifiera varje transaktion, oavsett summa och varje gång.
Systemen i dag innebär inget skydd för kunden utan skyddar bara butiken så att de alltid kan dra pengar.
Systemen är i grunden helt felaktiga då de inte låter kunden kontrollera pengarna likt den säkerhet som e kort innebar för kunden.

En seriös handlare ansluter sig till "verified" så att kunden måste verifiera där det ändå troligen inte är några större risker men kortföretagen tillåter samtidigt brottslingarna att ansluta sig till betallösningen utan "verified" och på så sätt kunna dra pengar utan att kunden behöver verifiera det ?

Systemet är alltså helt felkonstruerat och ger ingen eller extremt liten ökad säkerhet för kunden.

Kortsystemet är konstruerat för att fungera utan internetuppkoppling, det är svårt att kombinera det med att kunden ska kunna micro-manage:a varje transaktion. Du får skaffa ett electron/maestro-kort, de går inte att använda alls utan uppkoppling till banken, så får du uppleva vilken smärta i stjärten det är i vissa situationer.

Men egentligen är det bankens och i vissa fall butikens ansvar att det inte görs felaktiga transaktioner i deras system. Din säkerhet har alltid varit att du inte behöver betala om det ändå händer.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon annan bank som erbjuder e-kort? Någon som vet det?

Permalänk
Medlem

Finns ett par olika tjänster utomlands som är liknande men dom kostar pengar per mån/per antal $ som går igenom kontot + $ per kort.
Tex en tjänst (glömt vilken) gå att göra ett e-kort gratis sen kan man göra 5 eller om det var 10 till ekort för 5-10$ styck och sen var det stopp.
En annan tjänst så fick man tre e-kort för 5-10$ men inga fler.
En annan tjänst så kostade alla (även det första) 15$.
Detta gör ju att det främsta syftet med E-kort är totallt borttaget då det är ett nytt kort för varje (eller i alla fall dom flesta) köp som gör det säkert.
Nån av dessa hade även att det kostade den summan varje mån för E-kortet.

Så tyvärr nope man kan inte vara säker idag.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har via Danske Bank fritt antal kort i mitt kontopaket så ett tag skapade jag ett konto per tjänst och tog ut ett nytt plastkort. Men det blev snabbt opraktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk

Och här ser man varför

Hackers stole customer credit cards in Newegg data breach

Här skulle e-kort varit jättebra om man hade köpt där, då. och jag misstänker att detta inte blir sista försöket att sno uppgifter

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pennyafnorberg:

Hackers stole customer credit cards in Newegg data breach

Här skulle e-kort varit jättebra om man hade köpt där, då. och jag misstänker att detta inte blir sista försöket att sno uppgifter

Nej det är skrämmande att det inte finns absoluta krav på att säljarna aldrig får lagra uppgifter och att det alltid krävs nån 2 stags bekräftelse på köpet.
Kortbetalningar online är ju ett totalt skämt vad gäller säkerhet hos de flesta säljare.
Det ska bli intressant att se vad Amazon gör i Sverige för att erbjuda en rimligt säker betallösning för kunden om de ska etablera sig här, de amerikanske och europeiska sidorna de har har erbjuder inte särskilt bra säkerhet vid kortbetalning.
Jag tycker det är förbaskat trist att kortföretagen är så extremt flata mot handlarna att de inte kräver att man ska ha minst 2-stegsverifiering vid alla köp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ska bli intressant att se vad Amazon gör i Sverige för att erbjuda en rimligt säker betallösning för kunden om de ska etablera sig

Jag hoppas på Swish och BankID.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är skrämmande att det inte finns absoluta krav på att säljarna aldrig får lagra uppgifter och att det alltid krävs nån 2 stags bekräftelse på köpet.
Kortbetalningar online är ju ett totalt skämt vad gäller säkerhet hos de flesta säljare.
Det ska bli intressant att se vad Amazon gör i Sverige för att erbjuda en rimligt säker betallösning för kunden om de ska etablera sig här, de amerikanske och europeiska sidorna de har har erbjuder inte särskilt bra säkerhet vid kortbetalning.
Jag tycker det är förbaskat trist att kortföretagen är så extremt flata mot handlarna att de inte kräver att man ska ha minst 2-stegsverifiering vid alla köp.

Skrivet av iller:

Jag hoppas på Swish och BankID.

Jag tror inte på en lösning som måste implementeras hos webbutkerna, inte utan att det skulle komma nån slags global standar i alla fall. Är dock nyfiken på hur samsung/google/apple/etc pay implementerar webköp.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pennyafnorberg:

Jag tror inte på en lösning som måste implementeras hos webbutkerna, inte utan att det skulle komma nån slags global standar i alla fall. Är dock nyfiken på hur samsung/google/apple/etc pay implementerar webköp.

Det vore antagligen väldigt enkelt att driva igenom nått då det i praktiken bara finns 2 globala aktörer på marknaden för kortbetalningar.
Om Visa och Mastercard bestämmer nått så blir det så...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Någon annan bank som har en tjänst som e-kort?

Permalänk
Medlem

N[gon som tetat paygoo reload?
inte lika smidigt som E-kort, men ger ju ett extrakort för E-köp
https://paygoo.se/cards/reload_card

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Ser ingen direkt nytta med paygoo alls.
Är ju samma sak som att skaffa ett annat kort tex forex visa debit som jag har till internetköp numera och fyller på inför varje köp så relativt lite stålar försvinner när/om (mycket troligare med när än om dock) nåt händer då "e-korts skyddet" helt enkelt inte finns där dvs samma kortnummer hela tiden.

Paygoo.
Avgifter och gränser
Avgift för att köpa kortet - 99 SEK
Administrationsavgift - 29 SEK
Avgift för varje extrakort som utfärdas till en ytterligare kortinnehavare eller för varje ersättningskort - 125 SEK
Avgift för återbetalning och uppsägning (om tillämpligt – se villkoren) - 125 SEK Finns ej hos forex
Serviceavgifter (hämta PIN-kod, kontrollera saldo och kolla transaktioner) - 5 SEK Finns ej hos forex
Inaktivitetsavgift (efter 24 månader) - 35 SEK per mnd Finns ej hos forex

Transaktionsavgifter
Avgift för köp i kortets valuta - 3 SEK finns ej hos forex!
Serviceavgift (provision) för köp som görs i annan valuta än kortets valuta - 4% Forex 1%

Avgifter för kontantuttag
Avgift för kontantuttag i bankomat i kortets valuta. OBSERVERA att bankomatägaren kan ta ut ytterligare avgifter - 1,5 % av summan + 15 SEK
Avgift för kontantuttag i bankomat i annan valuta än kortets valuta. OBSERVERA att bankomatägaren kan ta ut ytterligare avgifter - växlingsavgift (4%) + 1,5% av summan + 15 SEK

Kontinuerliga kostnader
Avgift för att få kontoutdrag på papper - 125 SEK Gissar på att man stänga av denna billiga service.
Årlig avgift (dras när kortet laddas första gången) - 95 SEK

Forex
Kontantuttag inom EU 0 kr
Kontantuttag utanför EU (min 30 kr i ATM, min 40 kr uttag på bank) 2%
Valutapåslag 1%

Forex har dock 20:- i mån för "privat" vilket är internetbanken kortet/korten ingår då.

Och verkar som man kan ta ut två kort/år/konto.
Beställning av mer än 2 nya kort/år/konto 120 kr.
Hade missat detta så kommer nog ta ut 1 kort till och ha det nya till större/kända butiker o det gamla till kina/små/skit butiker.
OM det nu går at ha två kort igång samtidigt vill säga och det inte bara är spärr av kort o ett nytt skickas ut som dom menar.
Ska maila en fråga om det så återkommer när jag får svar.

Allt som allt billigare med forex.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av moonblase:

N[gon som tetat paygoo reload?
inte lika smidigt som E-kort, men ger ju ett extrakort för E-köp
https://paygoo.se/cards/reload_card

Funkar inte för vissa tjänster dock, typ cmore

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Inaktiv

@pennyafnorberg: Tror du att man kan använda paygoo för att köpa finaldraft som kostar över 2 tusen?

Permalänk
Skrivet av anon292978:

@pennyafnorberg: Tror du att man kan använda paygoo för att köpa finaldraft som kostar över 2 tusen?

Igen aning, tror jag lycakdes göra av med mitt test på nåt, hoppas jag.

Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem

Klarna verkar ha fixat "e-kort"? Har inte testat själv, men såg det i appen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Klarna verkar ha fixat "e-kort"? Har inte testat själv, men såg det i appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Intressant.
Hittade följande:
https://www.dagensanalys.se/2018/11/klarna-lanserar-ny-shoppi...
Säger dock inte så mycket.
Nån som provat? Nån som vet kostnad för klarna-kortet respektive engångskortet?
Går det bara använda i appen eller kan man använda det som ett vanligt kort?

Permalänk
Medlem

@SAFA:
Vet inget om engångs kortet.
Men enligt Klarnakortet så är det ett fysiskt kort man får, och det är gratis.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SAFA:

Intressant.
Hittade följande:
https://www.dagensanalys.se/2018/11/klarna-lanserar-ny-shoppi...
Säger dock inte så mycket.
Nån som provat? Nån som vet kostnad för klarna-kortet respektive engångskortet?
Går det bara använda i appen eller kan man använda det som ett vanligt kort?

Engångskortet är en gratistjänst, står det i villkoren. Man får välja mellan 14 dagar betalning som är gratis och månadsfaktura a 29kr precis som med det fysiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hmm det var intressant.
Provade att ladda ner appen till MEmu som är en android emulator för windows där jag kör bankid/steamguard sedan tidigare då jag aldrig använder nån platta/mobil.

Det gick bra och jag kunde logga in och skapa ett engångskort det gick att sätta 50:- som max belopp.
Det gick att söka på en butik som ej fanns i deras "register" som visas när man börjar knappa in bokstäver behövde dock lägga till hela url och .com (provade VideoGamePerfection.com som är en liten sida som säljer relativt få skaer inom retrospelvärlden).
Tex dx.com fanns redan.
När kortet skapades så står "är endast gilltigt på VideoGamePerfection.com" eller nåt liknande (stängde ner MEmu o kommer ej ihåg exakt formulering).

Sen gick det bra att "handla" genom appen och lägga till varor i kundvagn.
Har tyvärr inte pengar att handla nåt för så gjorde inget mer än lägga till lite i kundvagn.
Så verkar funka bra det enda som oroar mig är att det bara går att välja att betala senare och då 14dagar heller i slutet av januari (som troligen är en jul grej).
Med oroa så menar jag för mig/oss som är låååååååångtifrån kreditvänliga och inte har en chans i helvetet att få ett kreditkort tex.

Men jag gissar att det går att handla i alla fall då kortet skapades och man kunde se all info.
Då det troligen hade stoppats innan kortets skapande om det inte skulle gå antar jag.
Kanske hade varit annorlunda om jag valt ett högre belopp?.

I vilket fall så ska detta provas nästa gång jag köper nåt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har använt Revolut tidigare och det har funkat bra men för ett tag sedan kom det upp att jag måste skicka mina senaste 3 lönespecifikationer till dem för att kunna fortsätta använda kontot, försökte idag chatta med dem men kötiden ökade från 7 min till 30 min till 2 timmar så jag avinstallerade skiten.

Hittade då icard.com som ger två gratis virtuella kort, ett Visa och ett Mastercard och så kan man få ett fysiskt kort också som jag förstår det. Det var enkelt att fylla på och jag behövde inte skicka pass kopia eller annat trams som med Revolut. Nackdelen är väl att det finns få valutor att välja på.

Visste inte att Klarna erbjöd engångskort, trodde det bara var ett fysiskt kort. annars hade jag kanske valt Klarna istället.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Revolut/icard/etc är ju egentligen inte samma sak som swdbanks e-kort heller klarnas engångskort.
Visst alla använder sig av VISA heller mastercards system för att skapa "engångskort" men bara klarna erbjuder det ju gratis.
Och nej ett par gratis kort är inte samma sak då man för säkerheten helst ska använda ett kort per varje köp man gör=dyrt att göra detta med revolut/icard/etc.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Såg ett youtube-klipp för ett tag sedan där sponsorn var privacy.com. Det såg ut att vara en tjänst som liknar vårt kära ekort rätt mycket.
Jag har inte provat det själv så jag vet inte vad det kostar eller ens om det fungerar för oss svenskar.

Har någon av er kollat in det lite mer och vet om det är ett alternativ som kan fungera?

Länkar:
https://privacy.com/

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+