Backup lösning till filserver. Moln backup? - Behöver komma igång idag

Permalänk

Backup lösning till filserver. Moln backup? - Behöver komma igång idag

Håller på att titta på en backup lösning till vår filserver på jobbet. Tidigare har vi haft en ReadyNas NV+ som dagligen gjort backup på servern och sedan har jag 1-2gånger i veckan pluggat in USB hårddisk i denna för backup som tas med ifrån platsen.

Nu har vår ReadyNas dött och troligtvis är det nätaggregatet som gett upp. Att få tag i ett nytt är både svårt och dessutom kostar det om man väl får tag i ett. Så vi behöver komma fram med ett alternativ fort.

Jag tittade lite på några alternativ med min chef:
*Ny NAS enhet - Detta valde vi bort, för att de kostar i inköp, ett visst underhållsbehov och det ger lite extraarbete att sköta den.

*Dropbox Business - Chefen föreslog detta och jag tror tanken var nog inte dum, eftersom det är billig månadskostnad, men när jag forskade vidare om detta så framgick det att, dropbox inte är tänkt som backup, utan mera som delning av mappar mellan datorer och dropbox själva säger att dela ut dropbox mappar på lokalt nätverk kan ställa till problem, då filer kan bli låsta osv osv.

*Annan molnbackup - Jag har inte haft någon sådan tidigare och när jag googlade runt så fick jag upp tre stora aktörer (Microsoft Azure, Backblaze och Carbonite)

Microsoft Azure, hade givetvis varit det bästa alterantivet, men vi var överens om att månadsavgiften på detta var alldeles för hög.

Carbonite var även det ganska dyrt.

Backblaze fastnade jag för, då det var billigt och verkade vara enkelt att få att funka och dessutom fanns det en tydlig tjänst för Server/NAS backup. Jag gjorde däremot ett spped test på deras sida och vi fick 100mbit ner och 69mbit upp och väldigt lång svarstid på 261ms.

Är det någon som har bättre alternativ som inte blir allt för dyra i månadskostnad. (Både backblaze och dropbox gick för ca 100kr i månaden.)

Vi har ca 900GB i lagring (där en del kan rensas bort), men i alla fall 200GB av dessa filer är kritiska att de finns att tillgå.
Vi sparar mest vektorgrafik i .ai,eps och pdf och lite word och excel dokument, så mängden som behöver backas upp dagligen är inte jättestor och jag tvivlar på att mängden nya filer och ändrade filer som laddas upp överstiger 1GB i månaden. (Svårt att beräkna detta dock.)

Permalänk
Medlem

Köp ett NAS ni backar till (inte Netgear), kika på Synology. Synology har stöd för att backa offsite direkt till Backblaze.
Säg åt chefen att sluta snåla och att ska han bedriva en seriös verksamhet ska han också ha en fungerande backup. Ett NAS med 2st 2TB-diskar kostar ju ingenting idag.

Permalänk
Medlem

Backup som är billig är ofta värdelös. Molnbackup är givetvis trevlig, men tänk på att återställning av detta vid en crash kan räknas i dagar och inte timmar. Vad kostar det Er verksamhet om ni måste återläsa?

Man kan givetvis stirra sig blind på kostnaderna för en NAS eller motsvarande on-site backup men man måste väga det mot vad datan är värd. Tänk dock på att en Off-site backup är rekommenderat i vilket fall för om huset brinner ner eller ni får vattenskada så är ju både primära lagringen samt on-site lagringen borta.

3-2-1, 3 backups, 2 diffrent medias, 1 off-site. Det är nyckeln för en bra backuplösning.

Jag hade rekommenderat detta:
NAS on-site, synology. 4 diskars är bra kör raid 10 eller SHR med 2 diskars rendundans.
Off-site backup med clacier eller annat, som körs på Synology nasen. Amazon mfl finns att tillgå där också, kommer kosta lite i månaden men är värt varje öre.

Detta ger dig snabb on-site lagring för dagliga eller timbaserade backuper.
Ger dig också off-site backup som du kan återställa vid tex stöld eller brand.

Permalänk

Frågade kollegor som inte är direkt insatta (för att ha någon att bolla tankar med) om alternativet Synology. Där har vi ju alternativen att köra som vanligt. Server->Backup Synology -> USB Hårddisk
Alternativt Server -> Backup Synology -> Backblaze

Köper man en Synology så slipper man köpa en klient för 119 dollar för att göra Backblaze backupen och har då även en lättillgänglig backup på en NAS.

Frågan är om man tittar på en Synology, duger instegsmodellen? DS218j t.ex?
Raid 1 + Backup off-site räcker för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Frågade kollegor som inte är direkt insatta (för att ha någon att bolla tankar med) om alternativet Synology. Där har vi ju alternativen att köra som vanligt. Server->Backup Synology -> USB Hårddisk
Alternativt Server -> Backup Synology -> Backblaze

Köper man en Synology så slipper man köpa en klient för 119 dollar för att göra Backblaze backupen och har då även en lättillgänglig backup på en NAS.

Frågan är om man tittar på en Synology, duger instegsmodellen? DS218j t.ex?
Raid 1 + Backup off-site räcker för oss.

Ska du bara lagra filer så räcker instegsmodellen hur bra som helst. J-modellerna brukar bli rätt sega efter ett par år. Men som sagt, ska det bara lagras filer på spelar det inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Har du kört på ReadyNas NV+ tidigare så lär vilken instegsmodell som helst av synology räcka till.

Skall man ha support för Blackblaze så får man förstås välja modell för detta - dock tänk på GDPR vilket kan begränsa valen av molntjänster avsevärt (dvs. inga USA-relaterade företag, speciellt inte nu med 'cloud-act' som de lyder under nu och går direkt emot GDPR) alternativt att datat som lagras är kliniskt rensat från personuppgifter. Bara den delen kan göra att lagring på molntjänst inte är aktuellt för ert företag...

Det finns dock en nackdel med Synology - de har ingen display på sina maskiner och det vill man ha när ingenting fungerar och man inte kommer åt den på annat sätt.

Vill man ha display men inte Netgear så kanske man kan titta på tex. QNAP UX-500P och motsvarande (har ingen egen erfarenhet av dessa) , men du får själv kolla att det möter dina behov i övrigt.

---

Strömförsörjning är nästan alltid svagheten och det som ofta går sönder först i infrastrukturell utrustning. Är detta viktigt så kanske man skall titta på lösningar där man kan byta nätaggregat, har nätagg i reserv och tom. att utrustningen har två aggregat - är tillgänglighetskraven höga - att också kunna byta nätagg under drift...

Med andra ord om man skall ha ovanstående så stiger kraven snabbt till en riktig server-lösning och inte en NAS.

En sak som jag nog tycker är ganska viktig är att backupperna som görs på USB-diskar och ev. transporteras till annan ort - bör vara krypterade ifall disken ifråga kommer på villovägar under transporterna - det stödet är ofta obefintlig till just extern media på instegs-modellerna av NAS och om det stöds, är tungrott och lastar NAS:en hårt och gör den långsam under backupförfarandet.

Många instegs-NAS har inte tillräckligt nya versioner och libbar i OS för att kunna hantera eventuell hårdvarustöd för kryptering i ARM eller Intel-propp och mjukvaru-kryptering går inte fort (typiskt 10 MB/s på en ARM-propp i en instegsmodell av NAS) och belastar minst 1 kärna till 100% i NAS:en.

Är datat företags-kritiskt så bör man ha NAS/server med ECC-minne i sig, UPS, batteribackup och ECC-minne på diskkontrollerkorten etc.

Permalänk
Medlem

Jag har en Synology NAS och har precis skaffat deras egna molntjänst C2. Den har bra funktioner och rätt bra prissättning också. (jag fick betala moms på priset på hemsidan).

Uppladdningen gick riktigt smidigt och den kollar filernas integritet mm.
Kan ju vara ett alternativ. https://c2.synology.com

exempel:
1 TB (59.99Euro)
Daglig säkerhetskopiering
AES-256-datakryptering
Återställ från valfri webbläsare
Kostnadsfri filversionshantering

Permalänk
Medlem

+1 på synology med c2, kör plan2 själv i min firma, 70 EUR per år är det värt per TB och då körs deduplicering på backupdatat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det hela beror på hur mycket data det rör sig om. Du behöver inte heller skicka upp allt på molnet, bara det som värderas högt och affärssystem.

Jag rekommenderar en synology NAS och att köra backup dit. Om du inte har några krav på att kryptera eller låta NASen göra något tyngre så räcker den enklaste gott och väl. Det kostar heller inte så mycket mer att låta den lagra backupen i raid 1.

Sedan beroende på hur servermiljön ser ut i övrigt och vilken mjukvara man kör för backuperna. Så får man fundera på om det inte är en dedikerad backupserver som gäller. Om servern som kör backupmjukvaran dör måste man räkna in att återinstallera den i återställningstiden och ha all konfiguration dokumenterad. Såklart får man räkna längre återställningstid på off-site backup.

Det viktigaste är att testa backupen och ha en plan när redo ifall man behöver ta till backupen. Dels i ett worst case scenario men även det minsta där någon råkar radera en fil. Sedan checka av den planen med verksamheten och se om de tycker det är balanserat till kostnad, tid och eventuella ökade belastningar på systemet som eventuell uppkommer.

Permalänk

Först och främst tack för alla svar!

Det är mest ritningar och grafik till skyltar, så det är väl inga direkt hemligstämplade dokument det handlar om. Ordersystem ligger nere hos moderbolaget på deras servrar och de har ett tredjepartsföretag som sköter deras system, så det är deras huvudvärk

Anledningen till att grejerna är värda att backas för oss är att vi behöver kunna gå tillbaka och se vad vi gjort tidigare. T.ex om en kund återkommer efter något år och vill ha en till likadan, så måste vi kunna göra en likadan och dessutom vill man inte behöva göra i ordning filerna på nytt för plotter/printer.

Moderbolagets IT konsult tittar faktiskt på en ny backup lösning till deras servrar också, så chefen var sugen på att se om vi skall samordna vårat med deras backup också.
Blir det inget med det skulle vi köra på Synology+moln eller usb.

Har fixat en temporär lösning på backupen nu i alla fall.