Permalänk

Oförklarligt stutter lag i alla spel

Hejsan Sweclockers !

Nu såhär precis intill sommaren har jag stött på något sådant jävligt problem med min rig. I alla spel jag testat (Fortnite & CS m.m) så får jag en form av stutter lag / screen tearing när jag rör mig i spelen, det liksom klippar. Stött på detta problem för några veckor sedan och lyckades fixa det genom att stänga av MSIS OC GENIE överclockning och reboota, detta fungerade i drygt några dagar. Har även kört AIDAs System stability test och hittar ingen CPU throttling, GPU:n är också ett relativt ny inskaffat GTX 1060 6B, processorn är dock lite äldre, i5-3570K.
Som sagt är detta i alla spel, men inte i t.ex videoklipp. Har väldigt svårt att förstå vad det är som är felet då inget vad jag kan finna indikerar på CPU eller GPU fel.
Någon som möjligtvis har någon aning om vad som kan vara problemet ? Postar gärna diverse tech logs om det skulle hjälpa.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har sett fler på forumet med 10xx-kort som klagat på stutter i olika spel, främst CS:GO. Har du kikat i de trådarna?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Ibland kan stutter beror på att diskarna dummar sig med viloläge och skippar man att disken man har spelet på kan gå i vilo kan det hjälpa men skulle annars säga att vanligaste problemet med sånt handlar om nått overlay problem så första att testa är att avinstallera nvidia experience som kan ställa till problem

Samma princip med program som lägger sig över spelen med info om du använder några sånna med cpu load, temp, fps counter, eller gpu info från externa program för det och experience är utan tvivel är vanligaste problemet för stuttering

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Hade samma problem ett tag och löste det med att låsa alla kärnor i CPUn på en viss frekvens. Innan dippade den fram och tillbaka och av någon anledning kunde inte mitt system hantera det. Jag upplevde dock mitt i video också. Med det sagt behöver ju inte det vara en lösning men kanske något som återställts i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holländaren:

Hejsan Sweclockers !

Nu såhär precis intill sommaren har jag stött på något sådant jävligt problem med min rig. I alla spel jag testat (Fortnite & CS m.m) så får jag en form av stutter lag / screen tearing när jag rör mig i spelen, det liksom klippar. Stött på detta problem för några veckor sedan och lyckades fixa det genom att stänga av MSIS OC GENIE överclockning och reboota, detta fungerade i drygt några dagar. Har även kört AIDAs System stability test och hittar ingen CPU throttling, GPU:n är också ett relativt ny inskaffat GTX 1060 6B, processorn är dock lite äldre, i5-3570K.
Som sagt är detta i alla spel, men inte i t.ex videoklipp. Har väldigt svårt att förstå vad det är som är felet då inget vad jag kan finna indikerar på CPU eller GPU fel.
Någon som möjligtvis har någon aning om vad som kan vara problemet ? Postar gärna diverse tech logs om det skulle hjälpa.

Tack på förhand!

Jag vet att med mitt ASUS 1080-kort så snurrar inte fläktarna igång ordentligt ifall jag inte har igång överklockingsprogrammet som tillkom. Kortet blir då alldeles för varmt och börjar throttla. Konsekvensen blir stutter och väldigt låg FPS.

Så kanske kolla vad du har för temperaturer?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@lord_vasagos: Har försökt att stänga av så många av dessa program så möjligt, testar kanske att göra en clean start utan några program alls för att vara säker och kolla. tack!

Permalänk

@anon193054: Märker att min cpu usage medans jag spelar CS ger en hackig kurva som tusan, så fort jag rör musen ökar den till 90 och sen går upp och ner mellan 40 - 70 osv. Kanske är något med detta du säger som är roten till det hela.

Permalänk

@Samlooh: Har rätt så låga temperaturer, under full load får jag aldrig över 75 och håller mig oftast kring 60, så någon form av temperatur throttle märker jag inte.

Permalänk

@anon193054: Jag har faktiskt varit inne och titta lite i BIOS och blir osäker om jag råkat rört något jag inte borde förut, skulle en hel reset av BIOS inställningar rekommenderas eller är det farligt ?

Permalänk

@frong: Ska se om jag hittar, tack för tipset !

Permalänk
Medlem

Prova kolla latency på alla drivers.

https://www.sweetwater.com/sweetcare/articles/solving-dpc-lat...

Mitt fel i csgo när det var så här var Realtek ljudkortet, körde in realteks drivers istället för microsofts.
Blev ljusår bättre.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

använd performance power plan i energi planer eller vad det heter på svenska.

sen performance i nvidia inställningarna.

ett bra tips när du felsöker är att du kan använda cpu_frequency_monitoring 2 i cs go för att se cpu frekvens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Holländaren:

@dix_xib: Jag har faktiskt varit inne och titta lite i BIOS och blir osäker om jag råkat rört något jag inte borde förut, skulle en hel reset av BIOS inställningar rekommenderas eller är det farligt ?

Nej, farligt är det inte, men kan hända att någon specifik inställning (typ startdisk) osv ändras eller virtualisering stängs av etc. Men det ska inte vara några problem. Ett tips är väl att notera inställningar med typ mobilkameran bara ifall.

Permalänk
Medlem

@Holländaren:
Hej!
Jag hade ett likadant fel, alla spel laggade och felet för mig är.... "MSI OC GENIE" programmet MSI Command Center.

Jag kollade MSI Afterburner och MSI Command Center samtidigt som jag spela för att tweak allt "rätt". Upptäckte att det kom GPU load drops jätteofta i MSI afterburner. Efter mycket felsökning så upptäckte jag att det helt försvann om man stängde ner MSI command center. Riktigt skräpmjukvara

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk

@basn: Jag testade med latencymon och fick följande: https://gyazo.com/8504897b076a223190a34ccc6b1c5274
Var inte säker på om det skulle testas samtidigt som jag spelade, men detta är resultatet jag fick när jag spelade cs go samtidigt, utan något igång fick jag grönt.

Permalänk
Medlem

Läste det du skrev om temperaturer men jag tycker att du borde prova att köra med fläktarna på nästan full fart ett tag och sedan prova köra cs med fläktarna fortfarande på. Har själv haft lite spök med det nu under sommaren även fast det inte borde vara det. Kostar inget att prova iaf.

Permalänk
Medlem

Jag fick också problem efter senaste creators update. Jag löste mina besvär genom att rensa bort den gamla versionen av windows och installera de nyaste drivrutinerna med "Perform clean install" alternativet.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holländaren:

@basn: Jag testade med latencymon och fick följande: https://gyazo.com/8504897b076a223190a34ccc6b1c5274
Var inte säker på om det skulle testas samtidigt som jag spelade, men detta är resultatet jag fick när jag spelade cs go samtidigt, utan något igång fick jag grönt.

ser ut som nått drivers fel, så gör som folk sa ta bort alla drivers installera igen.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

@basn: Jag är ej så bra på de här med bios. Jag kikade över vilka drivrutiner det är som stökar till mest och fick detta resultat https://gyazo.com/6ed99781ec455410d6907360e00efbb0. Det verkar som att det är microsofts USB drivrutiner som spökar men kan inte för livet av mig hitta någon lösning till det i något av internets hörn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holländaren:

@basn: Jag är ej så bra på de här med bios. Jag kikade över vilka drivrutiner det är som stökar till mest och fick detta resultat https://gyazo.com/6ed99781ec455410d6907360e00efbb0. Det verkar som att det är microsofts USB drivrutiner som spökar men kan inte för livet av mig hitta någon lösning till det i något av internets hörn.

finns de inga drivers för moderkotet på tillverkarens hemsida? kanske kan lösa det.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Har samma problem och har haft nu i över ett år. Det började inte efter en viss ändring eller så, det bara började. Först Cs Go där jag försökte allt precis allting (jag vet att folk kommer tänka nej det här har han inte gjort men try me för jag har gjort allt) men tillslut efter över ett halvt år gav jag upp. Jag har ett gtx 1060 3gb lite outdated men det funkar perfect med andra spel som t.ex battlefield. Jag har spelat fortnite jättemycket och tycker det är awesome så det här kommer jag inte ge upp med.
Jag har en hemsk cpu core i5-6400 max 3.20 ghz men har testat på min kusins dator som nästan har en identisk cpu. Jag får inte några speciella freezez eller så men bara lite vad ska man kalla det typ hitches när jag tittar mig omkring. Detta är för både fortnite och cs go. T.ex om jag står i en skog i fortnite med stadig 200 fps och tittar mig omkring så blir det som att träden inte följer med (detta är inte screen-tearing kan jag lova!) det blir typ som att spelet på ett sätt ändå pausas och det är helt unsmooth. Jag brukar inte vara petig med sånt här men med det här problemet kan jag inte låta bli. Jag ska testa att ta ny kylpasta på cpun för jag har hört att överhettning kan vara ett problem vissa gånger.

Permalänk
Medlem

Ta en titt i event viewer/händelseloggar under Windows/System. Kanske finns hårdvara drivrutiner som stökar. Ett hett tips är även att se om det finns någon nyare bios-revision att tillgå!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2