Permalänk
Medlem

Nätverkskontakt

Hade såklart sönder kontakten, så nu funkar inte internetet.
Köpte en ny och kopplade som förra men funkar fortfarande inte. Va har jag gjort fel?

https://ibb.co/hYmPxd

Nya: https://ibb.co/keACiJ

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Det kan omöjligt ha fungerat enligt första bilden. Du behöver alla 8 tåtarna (för gigabit, 4st för 100Mbit).

Permalänk
Medlem

Dessutom är det pins 1, 2, 3 och 6 som används för 100BASE-TX.

*Edit* ditt nya jack ser även ut att vara en splitter (där input pins 4 och 5 är kopplade till output pins 2 och 1, inte ett vanligt rakkopplat 8P8C-jack.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Förutsatt att det inte är nån form av DSL-lösning.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det är DSL. Välkommen till stenålders Norge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@HerrNilsson: Förutsatt att det inte är nån form av DSL-lösning.

Det förstås.

Skrivet av Ragganof:

Det är DSL. Välkommen till stenålders Norge

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt hur har du saker och ting kopplat? Vad är i andra änden på den nätverkskabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Välkommen till stenålders Norge

Javisst är det så? Tur att jag inte är ensam om att tycka så..
(Bor och uppvuxen i Sverige, men är dubbla medborgare och har typ hela släkten i Norge, vars internet hos de flesta är horribel)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det förstås.

Exakt hur har du saker och ting kopplat? Vad är i andra änden på den nätverkskabeln?

https://ibb.co/cuE8qy

https://ibb.co/hm0jxd

Skickades från m.sweclockers.com

Cenorida: det går vell inte, Norge tillåter ju inte dubbla medborgarskap?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Du måste nog införskaffa ett normalt rakkopplat jack alternativt använda en korsad nätverkskabel då det nya jacket du har inte ser ut att ha output pins 4 eller 5 anslutna.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Du måste nog införskaffa ett normalt rakkopplat jack alternativt använda en korsad nätverkskabel då det nya jacket du har inte ser ut att ha output pins 4 eller 5 anslutna.

Jag är en idiot, pröva förklara

Funkar denna?
https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/hjemmeelektro...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Jag är en idiot, pröva förklara

På din bild (notera lödpunkterna på högersidan) ser det ut som att det skulle kunna vara kopplat ungefär så här vilket i så fall föklarar varför det inte fungerar:

Ja, det borde det göra.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

https://ibb.co/cuE8qy

https://ibb.co/hm0jxd

Skickades från m.sweclockers.com

Cenorida: det går vell inte, Norge tillåter ju inte dubbla medborgarskap?

Stämmer till stor del. Det går inte skaffa dubbla medborgarskap men man kan bli "född" med det om man har en norsk förälder. Men det finns planer på att även låta "utomstående" kunna få dubbla medborgarskap.
https://www.udi.no/viktige-meldinger/nytt-om-dobbelt-statsbor...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Stämmer till stor del. Det går inte skaffa dubbla medborgarskap men man kan bli "född" med det om man har en norsk förälder. Men det finns planer på att även låta "utomstående" kunna få dubbla medborgarskap.
https://www.udi.no/viktige-meldinger/nytt-om-dobbelt-statsbor...

Var som fan, skulle ha gått och blivit norsk statsborgare innan grabben föddes då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Nä, nu har jag skaffat mig en likadan elko. Och kopplat skiten likt, men likt förbannat har jag inget internet. Lever i en jävla misär, då jag har rivit halva huset inklusive kök för att renovera orkar inte va utan internet med. Ska jag måsta ringa min leverantör?

https://ibb.co/mnCT8J

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Hedersmedlem

Kablarna ska inte skalas innan man kontakterar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Var som fan, skulle ha gått och blivit norsk statsborgare innan grabben föddes då.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är lite urspårning från trådens syfte. Får väl skicka PM annars, men vem är grabbens mor? Också svensk?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kablarna ska inte skalas innan man kontakterar.

Prövat det med nu, ingen kontakt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Prövat det med nu, ingen kontakt

Skickades från m.sweclockers.com

Skaffa dig en multimeter om du inte redan ha och mät så du har rätt kontakt genom uttaget. Om inte så är det ju ledningarna det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Skaffa dig en multimeter om du inte redan ha och mät så du har rätt kontakt genom uttaget. Om inte så är det ju ledningarna det är fel på.

Har en, men har ingen aning hur jag gör..
Känns som ett oerhört osannolikt inträffade att uppkopplingen hår sönder samtidigt som jag råkar ha sönder kontakten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Har en, men har ingen aning hur jag gör..
Känns som ett oerhört osannolikt inträffade att uppkopplingen hår sönder samtidigt som jag råkar ha sönder kontakten

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ett "pip"-läge där multimetern piper när du har kontakt mellan noderna.
Då kan du mäta vilka stift som går till vilka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det finns ett "pip"-läge där multimetern piper när du har kontakt mellan noderna.
Då kan du mäta vilka stift som går till vilka.

Orkar du rita på bilden åt mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Den gamla kontakten borde funkat med internet, bara för att den lossnar från väggen ska inte det sluta fungera. Så felet är nog inte där. Leta upp andra änden av kablaget, om det är ett hus så är det kanske i ett skåp på väggen på utsidan där tele-linan kommer in från gatan. Är det en lägenhet så kan det vara i trapphuset eller nånstans vid ytterdörren. Kanske vid centralen, men jag tvivlar på det.

Permalänk
Medlem

Kontrollmät spänningen mellan de två inkommande kablarna. Bordde vara runt 48V likspänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LoseMyMind:

Kontrollmät spänningen mellan de två inkommande kablarna. Bordde vara runt 48V likspänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gäller väl enbart om man har gammal analog telefoni kvar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det kan vara så enkelt att om du kortslutit trådarna så kan porten på stationen ha disablats. Då behöver nextgentel öppna den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det gäller väl enbart om man har gammal analog telefoni kvar?

Beror väl på om de orkat koppla bort den eller ej. Har fortfarande kvar linjesynk på ADSL fast vi fick fiber för snart två år sedan.

Minns att om man råkade peta till (analoga) telefonen så luren var av nåt dygn så var linjen död sen. Men efter nåt dygn man lagt tillbaka luren kom linjen igång igen utan att man behövde kontakta televerket.

Permalänk
Medlem

Be din leverantör kolla så allt står rätt till på deras sidan, innan du fortsätter.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det gäller väl enbart om man har gammal analog telefoni kvar?

Kan du helt klart ha rätt i. Undrar vilken spänning som krävs för att köra xDSL? Nån form av späning lär väl DSLAMen behöva för att föra över signalerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |