Åka till Tyskland och handla sprit - vägs alla bilar?

Permalänk
Medlem

Åka till Tyskland och handla sprit - vägs alla bilar?

Hej på er,

Jag ska gifta mig i sommar, och imorgon åker jag till Tyskland för att handla sprit. (Jag är skåning så jag är hemma till kvällsmaten igen). Enligt mina kalkyler så kommer jag att ligga på ca 90-110% av maxlasten i bilen (ska tömma den på alla bra-att-ha-grejer som jag vanligtvis har i bilen) efter att ha lastat spriten.

Väger polisen alla bilar eller är det bara stora misstänkta skåpbilar som åker dit? Åker över Öresundsbron

Permalänk
Skrivet av arkel:

Hej på er,

Jag ska gifta mig i sommar, och imorgon åker jag till Tyskland för att handla sprit. (Jag är skåning så jag är hemma till kvällsmaten igen). Enligt mina kalkyler så kommer jag att ligga på ca 90-110% av maxlasten i bilen (ska tömma den på alla bra-att-ha-grejer som jag vanligtvis har i bilen) efter att ha lastat spriten.

Väger polisen alla bilar eller är det bara stora misstänkta skåpbilar som åker dit? Åker över Öresundsbron

Nej de väger inte alla bilar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tror risken för att vägas är rätt liten om bilen inte uppenbarligen är lastad till bristningsgräns (fjädring bottnad etc).
Har varit över några gånger, tagit rimligt mycket, aldrig blivit vägd, eller utfrågad eller liknande.
Några kompisar var över, de fick köra åt sidan och blev frågade ifall det var för privat bruk etc, ingen vägning dock.

Se till att ha pass, va lugn och ha koll på dina vikter så att du inte överlastar (tänk på att alla eventuella personer etc du tar med räknas mot maxvikten).

Edit; de gånger jag har åkt i "stora misstänkta skåpbilar" har de inte kollat/frågat alls. När flyktingkrisen var som värst kollade de in där bak så vi inte smugglade människor.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Enda gångarna de väger är när de ser att något inte står rätt till.

Har varit en del vändor ner och har bara blivit stoppad 1 gång på svenska sidan och då kollade de bara att man inte hade någon levande last med och danskarna kollade bara att man inte hade någon mörk person med sig från tyskland.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Det blir ingen toklastning. Maxlasten i en Ford Focus är ca 500 kg och jag tänkte köpa ca 400 kg dricka och ha med mig sällskap som väger ca 100 kg. Sen att maxlasten är beräknad på en förare som väger 20 kg mindre än mig, det får de ha överseende med.

Permalänk
Skrivet av arkel:

Det blir ingen toklastning. Maxlasten i en Ford Focus är ca 500 kg och jag tänkte köpa ca 400 kg dricka och ha med mig sällskap som väger ca 100 kg.Sen att maxlasten är beräknad på en förare som väger 20 kg mindre än mig, det får de ha överseende med.

Kör själv det är bara dumt att slösa 100kg alkoholdryck pga att du behöver sällskap? Speciellt när du bor i skåne då blir det ju ingen lång resa.
Och att de skulle ha överseende med att du väger mer än 80kg har jag svårt att tänka mig Men jag har aldrig råkat ut för vägning under mina resor så vet inte riktigt hur de går till väga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Varför inte köra två turer i stället för att riskera något då du ändå bor i Skåne? 400 kg sprit är väldigt mycket. Hur många gäster är det eller ska du supa dem under bordet eller ingår det även öl och cider?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

400-500 kg last i bilen syns kan jag lova 😂

Typ som att lasta in 7 pers på över 70kg st

Permalänk
Medlem

Ta med släp om du har dragkrok eller hyr en bil med högre last kapacitet.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Överlast kan vara ganska dyrt vill jag minnas (oavsett typ av last alltså). Nu är väl inte risken att man "råkar" lasta något eller några ton för mycket i en Focus jättestor men...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

400-500 kg last i bilen syns kan jag lova 😂

Typ som att lasta in 7 pers på över 70kg st

Kanske har TS en Citroen DS?

Permalänk
Medlem

varit över 2 ggr, aldrig blivit vägt utan bara blåskontrol båda gångerna.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Mig var dom rätt aggresiv mot och skulle kolla vad jag lastat i bilen. Fick ta ut nåra väskor osv då jag hade spriten mot baksätet så det skulle va någorlunda skyddat...

Målet med tyskland var dock inte spriten så jag hade faktiskt bara en 6-7liter sprit och 3 flak öl. Passen tog dom både en och två kollar på. Jag fick dock inte blåsa eller få bilen vägd om jag minns rätt.

Värt att nämna är att jag är rakad på huvudet(håller på att bli skallig,21 år gammal) och har rätt grovt skägg. Samt kör en nyare bmw. Kanske var en faktor?:P

Permalänk
Medlem

Vill de jävlas så kan de. Polaren satt i häkte 3 dagar, vilket är en evighet för en rökare.
Fyra år är maxstraffet för grov langning just nu.

Men som sagt, är det ett riktigt bröllop där ni har gäster som kan konsumera 400 liter dricka utan att dö så är det bara att köra! Verkar vara en rejäl fest. Ta med hela gästlistan så är det grönt!

Svensk polis jobbar hårdare inför studenten, försäljning till minderåriga prioriteras. Att storlassa just nu är med andra ord inte så smart om man inte har täckning för det. Att torska på övervikt då är onödigt.

Kan lägga till att en vanlig vit lastbil går igenom lättare än alla personbilar. Tullen är blinda för alla vita lastbilar. Personbilar med filtar för att dölja osv lyser betydligt mer, lika så slänger de blickar på däcken, så maxlastad personbil är inget jag skulle pröva.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Mja 400kg låter som mycket men det är en lång gästlista och det är några stycken som kan dricka en del. Jag vill hellre att det finns så att det räcker hela kvällen, oavsett om gästen är sugen på en cider eller ett glas rött. Överskottet åker i källaren. En annan sak som drar upp vikten är att en vinflaska väger lika mycket som vinet som ryms i den.