Två routrar, två skilda nät, samma internetuppkoppling?

Permalänk

Två routrar, två skilda nät, samma internetuppkoppling?

Finns 500 trådar om dubbla routar där svaret är "Accesspunkt" men det är inte det jag letar efter. Tror jag. Har väl inte rätt keywords att söka med.

Nåväl. Bakgrund.
Ligger en slang från huset ut till diket. En fiberkabel ska väl i där så småningom men det ser ut att dröja. Är fast med en mobil uppkoppling. Med fyra barn i familjen tar online-behovet massiva proportioner. Uppkoppling för glinen måste begränsas annars har de slurkat i sig månadens pott på mindre än en vecka.
Fyra barn betyder fyra paddor, fyra telefoner, fyra skol-paddor, (än så länge) två PS4, und so weiter...
Till det tillkommer mina och sambons paddor, telefoner, skrivare etc. Har idag en ASUS AC55U med föräldrakontroll som funkar... tja, funkar väl ganska bra. Konfigmässigt i alla fall.

Två problem existerar. I-landsproblem ett är att det blir arbetssamt att ändra surftiderna för glinen om det nu behövs. Fyra paddor, fyra telefoner, fyra... ja, osv.
Problem två är att av nån satans anledning finns en begränsning i antalet anslutningar för föräldrakontrollen, tror det är max 16 st anslutna enheter. Ska man ha alla barnens enheter uppkopplade (inskrivna) samtidigt äter de upp de här 16 platserna tämligen snabbt. Det gör också att man ibland måste välja vilka enheter som ska få access, eftersom det kan bli "fullt" i listan emellanåt, vilket kostar mera tid i handpåläggning för att få det att funka och få glada miner på glinen.

Önskad lösning.
Det perpekta vore om man kunde ha två skilda WiFi-nät, ett för avkommorna och ett annat för husse och matte plus annan hårdvara, skrivare, HD'ar and what not. "Barn-routern" skulle man sen lägga under föräldrakontrollen och således få en post där att redigera, inte 16 st, när det behövs. Den andra routern blir för övrig hårdvara inklusive mig och sambon.

Kan detta uppnås med två routrar varav den ena har mobil internetuppkoppling?

Om inte, är jag övertygad om att det går att lösa på annat sätt. Hur?

Svar och rekommendationer mottages tacksamt.

VH
//Roger

Permalänk
Medlem

Du kan lösa det med en router också. Separera näten med VLAN och ha två olika SSID (WiFi-nät).
Du kanske kan styra föräldrakontrollen på VLAN i routern? I så fall är ju saken biff.

Permalänk
Medlem

Den spontana enkla lösningen är skaffa en router och kör ett spearat nät på den.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Skrivet av DwarF:

Den spontana enkla lösningen är skaffa en router och kör ett spearat nät på den.

Har två till routrar redan. Kan nog gräva fram en switch också om leter riktigt långt ner i gömmorna.

Skrivet av HerrNilsson:

Du kan lösa det med en router också. Separera näten med VLAN och ha två olika SSID (WiFi-nät).
Du kanske kan styra föräldrakontrollen på VLAN i routern? I så fall är ju saken biff.

Har tänkt på det.

Har en till router idag redan, ansluten som AP till AC55'an. Kan man alltså "koppla ur" AP-läget och köra den som "vanlig" router bara man har olika SSID på var sin router?
Tror jag provade det också men nånting muppade ur totalt. Laborerade med detta ett tag innan orken tröt men missade väl nåt antar jag.

Alternativt, i AC55'an, ange två SSID, ett för 5Ghz och ett annat för 2,4 GHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodgar.80:

Finns 500 trådar om dubbla routar där svaret är "Accesspunkt" men det är inte det jag letar efter. Tror jag. Har väl inte rätt keywords att söka med.

Nåväl. Bakgrund.
Ligger en slang från huset ut till diket. En fiberkabel ska väl i där så småningom men det ser ut att dröja. Är fast med en mobil uppkoppling. Med fyra barn i familjen tar online-behovet massiva proportioner. Uppkoppling för glinen måste begränsas annars har de slurkat i sig månadens pott på mindre än en vecka.
Fyra barn betyder fyra paddor, fyra telefoner, fyra skol-paddor, (än så länge) två PS4, und so weiter...
Till det tillkommer mina och sambons paddor, telefoner, skrivare etc. Har idag en ASUS AC55U med föräldrakontroll som funkar... tja, funkar väl ganska bra. Konfigmässigt i alla fall.

Två problem existerar. I-landsproblem ett är att det blir arbetssamt att ändra surftiderna för glinen om det nu behövs. Fyra paddor, fyra telefoner, fyra... ja, osv.
Problem två är att av nån satans anledning finns en begränsning i antalet anslutningar för föräldrakontrollen, tror det är max 16 st anslutna enheter. Ska man ha alla barnens enheter uppkopplade (inskrivna) samtidigt äter de upp de här 16 platserna tämligen snabbt. Det gör också att man ibland måste välja vilka enheter som ska få access, eftersom det kan bli "fullt" i listan emellanåt, vilket kostar mera tid i handpåläggning för att få det att funka och få glada miner på glinen.

Önskad lösning.
Det perpekta vore om man kunde ha två skilda WiFi-nät, ett för avkommorna och ett annat för husse och matte plus annan hårdvara, skrivare, HD'ar and what not. "Barn-routern" skulle man sen lägga under föräldrakontrollen och således få en post där att redigera, inte 16 st, när det behövs. Den andra routern blir för övrig hårdvara inklusive mig och sambon.

Kan detta uppnås med två routrar varav den ena har mobil internetuppkoppling?

Om inte, är jag övertygad om att det går att lösa på annat sätt. Hur?

Svar och rekommendationer mottages tacksamt.

VH
//Roger

Som jag förstår det så är det att underhålla barnens konton som är det jobbiga, det du kan göra då är att du låter den routern ni har vara som den är sen kopplar du bara in en till router mellan den nuvarande och det mobila bredbandet.
Sen låter du barnen vara kvar på eran nuvarande router helt utan restriktioner eller begränsningar i den routern, sen gör du begränsningarna i den nya för hela nuvarande routern samtidigt som ni får ett eget wifi på den nya som bara ni kommer åt till era enheter.

så du har helt rätt tanke, ett alternativ är att göra tvärt om också! dvs ha kvar nuvarande router som den är, koppla in en till router på den och koppla upp alla barnens enheter där, lite mer arbete förmodligen samt du behöver ändra wifi-lösen för erat nuvarande så barnen inte kommer in där osv. Men kanske lättare att ställa in då du antagligen är van vid nuvarande routern och hur man ställer in allt (inget problem om ni köper en till likadan router)

!slut på kaffe här hemma så ber om ursäkt om det blev lite tokigt skrivet!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodgar.80:

Har två till routrar redan. Kan nog gräva fram en switch också om leter riktigt långt ner i gömmorna.

Har tänkt på det.

Har en till router idag redan, ansluten som AP till AC55'an. Kan man alltså "koppla ur" AP-läget och köra den som "vanlig" router bara man har olika SSID på var sin router?
Tror jag provade det också men nånting muppade ur totalt. Laborerade med detta ett tag innan orken tröt men missade väl nåt antar jag.

Alternativt, i AC55'an, ange två SSID, ett för 5Ghz och ett annat för 2,4 GHz?

Du vill inte ha två routrar i samma nät, det skapar bara problem.
Nej du ha 2,4 och 5 på samma. Fast du skapar två olika SSID, ett på varje VLAN som du separerar från varandra.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Som jag förstår det så är det att underhålla barnens konton som är det jobbiga, det du kan göra då är att du låter den routern ni har vara som den är sen kopplar du bara in en till router mellan den nuvarande och det mobila bredbandet.
Sen låter du barnen vara kvar på eran nuvarande router helt utan restriktioner eller begränsningar i den routern, sen gör du begränsningarna i den nya för hela nuvarande routern samtidigt som ni får ett eget wifi på den nya som bara ni kommer åt till era enheter.

så du har helt rätt tanke, ett alternativ är att göra tvärt om också! dvs ha kvar nuvarande router som den är, koppla in en till router på den och koppla upp alla barnens enheter där, lite mer arbete förmodligen samt du behöver ändra wifi-lösen för erat nuvarande så barnen inte kommer in där osv. Men kanske lättare att ställa in då du antagligen är van vid nuvarande routern och hur man ställer in allt (inget problem om ni köper en till likadan router)

!slut på kaffe här hemma så ber om ursäkt om det blev lite tokigt skrivet!

Hehe, jo du har fattat rätt. Som du beskriver har jag tänkt men greppar f*n inte hur. Löser det flesta IT-problem på egen hand men nätverk har alltid varit en väldigt svag punkt i mitt IT-kunnande.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Du vill inte ha två routrar i samma nät, det skapar bara problem.

Ja, det är ju det man ser i alla andra trådar i ämnet, DHCP och annat. Konflikter.
--------------------------------------------
För att bena ut så jag fattar ordentligt

Skrivet av HerrNilsson:

...Nej du ha 2,4 och 5 på samma...

Samma? Samma router alltså. Endast. AC55'an i det här fallet. ASUS AC55U @ Prisjakt

Skrivet av HerrNilsson:

...Fast du skapar två olika SSID...

Ett SSID för 2,4 och ett annat för 5. På samma roter. Endast.

Skrivet av HerrNilsson:

...ett på varje VLAN som du separerar från varandra.

VLAN. Ett begrepp jag hört men inte är insatt i. Snabbläste lite på Wikipedia. Förstår grundiden men hur omsätter man det i praktiken? Är inte det någonting hårdvaran måste ha stöd för? Finns ingen "flik" i AC55'an som talar om VLAN. VPN finns me det är väl nåt helt annat vad jag förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodgar.80:

Ja, det är ju det man ser i alla andra trådar i ämnet, DHCP och annat. Konflikter.
--------------------------------------------
För att bena ut så jag fattar ordentligt

Samma? Samma router alltså. Endast. AC55'an i det här fallet. ASUS AC55U @ Prisjakt

Ett SSID för 2,4 och ett annat för 5. På samma roter. Endast.

VLAN. Ett begrepp jag hört men inte är insatt i. Snabbläste lite på Wikipedia. Förstår grundiden men hur omsätter man det i praktiken? Är inte det någonting hårdvaran måste ha stöd för? Finns ingen "flik" i AC55'an som talar om VLAN. VPN finns me det är väl nåt helt annat vad jag förstår.

Exakt, du kör en router i ditt nät. Inte flera.

Varför ska du ha ett SSID för 2.4 och ett för 5? Enheten väljer själv 5 om den når det. Kör samma. Dvs samma namn på dina SSID.

VPN och VLAN är två helt olika saker. Det är VLAN du ska använda. Nu använder jag inte ASUS prylar men en snabb Googling gav mig
https://www.asus.com/support/FAQ/102507/. Du delar alltså upp dit nät i flera virtuella nät (VLAN).

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Exakt, du kör en router i ditt nät. Inte flera.

OK. Got it!

Skrivet av HerrNilsson:

Varför ska du ha ett SSID för 2.4 och ett för 5?

Nej, inte vet jag. Därför jag frågar. Nätverk är jag hur dålig som helst på.
Med VLAN sätter man upp två olika... "nät". Var sitt SSID för respektive "nät". Det var det du menade. Typ.

Skrivet av HerrNilsson:

...Nu använder jag inte ASUS prylar men en snabb Googling gav mig
https://www.asus.com/support/FAQ/102507/. Du delar alltså upp dit nät i flera virtuella nät (VLAN).

Perfekt! Tackar för länken. Fick jag lite lämpliga keywords att söka själv med. Ska läsa på mera om det här med VLAN också.
Det som nämns i länken hittar jag inte i min ASUS. Ska brotta igenom det där lite noggrannare i natt när barnen somnat och WiFi'n är "ledig". Sen har jag två routrar till utöver de två jag använder. Nån får jag förhoppningsvis igång på önskat sätt...

Tackar för hjälpen!
//Roger

Typo.
Permalänk
Medlem

Hittar inget om inställning av VLAN i manualen till RT-AC55U. Men finns en inställning för Gästnät. Det kommer sätta upp ett separat nät som du kan ansluta barnen till. Hur det fungerar med Föräldrakontrollen ser jag inget om dock.

Men det klart bästa är att sätta upp separata VLAN. Men tror att rätt många konsumentroutrar inte har ordentliga inställningar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rodgar.80:

Hehe, jo du har fattat rätt. Som du beskriver har jag tänkt men greppar f*n inte hur. Löser det flesta IT-problem på egen hand men nätverk har alltid varit en väldigt svag punkt i mitt IT-kunnande.

fast du kopplar bara in det mobila bredbandet i den första routern (den som har wifi till er samt även denna du ska konfiguera hur du vill begränsa barnens användande) sen kopplar du in den andra routern i den första precis som en vanlig router (detta är den barnen ska använda) samt ser till att den ska agera precis som en vanlig router och inte som en accespunkt eller liknande.

sen ser du till att den andra routern har alla barnens enheter inkopplade och då kan du via den första routern begränsa den andra routern precis som du begränsar alla barnens enheter idag fast du då bara begränsar den andra routern istället för alla barnens enheter en försig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@norrby89: Problemet med att koppla in en till router efter den första är att de bakom den andra kommer vara bakom dubbla NAT. NAT i sig är ett sattyg redan som det är, och dubbelt upp gör inte saken bättre.

Om man istället kopplar in i den andra routerns LAN sida istället för WAN sida kommer nätverket ha dubbla DHCP servrar. Vilket inte heller är en speciellt bra ide.

Koppla aldrig in två routrar efter varandra om man inte har en väldigt specifik anledning till att göra det.

Ska du köra med dubbla routrar sätt alltid den andra routern i switch/AP läge.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

fast du kopplar bara in det mobila bredbandet i den första routern (den som har wifi till er samt även denna du ska konfiguera hur du vill begränsa barnens användande) sen kopplar du in den andra routern i den första precis som en vanlig router (detta är den barnen ska använda) samt ser till att den ska agera precis som en vanlig router och inte som en accespunkt eller liknande.

sen ser du till att den andra routern har alla barnens enheter inkopplade och då kan du via den första routern begränsa den andra routern precis som du begränsar alla barnens enheter idag fast du då bara begränsar den andra routern istället för alla barnens enheter en försig.

Ja, det är ju just det jag har prövat och det slutade inte väl. Rotat lite i mitt "arkiv" i datorn och hittade angränsande artiklar i ämnet. Kommer ihåg nu hur jag stökade runt med det med min AC55U och en RT-N56UB1, båda ASUS. Blev pannkaka av alltihop.

Har kört RT-N56UB1'an som Access Point sen dess...

Angående Access Point
Permalänk
Skrivet av Zarper:

Hittar inget om inställning av VLAN i manualen till RT-AC55U. Men finns en inställning för Gästnät. Det kommer sätta upp ett separat nät som du kan ansluta barnen till. Hur det fungerar med Föräldrakontrollen ser jag inget om dock.

Men det klart bästa är att sätta upp separata VLAN. Men tror att rätt många konsumentroutrar inte har ordentliga inställningar för det.

Har letat runt lite jag också och det verkar vara "Gästnätverket" som gäller. Ser just nu inget uppenbart sätt att få till föräldrakontrollen på Gästnätet.
En annan fundering är också hur Gästnätet hänger ihop med resten av nätverket. Står under aktuell flik "Gästnätverket tillhandahåller Internetförbindelse åt gäster men begränsar åtkomsten till ditt Intranet.".

"begränsar åtkomsten till ditt Intranet" Gör den detta som default, eller ställer man in det själv? Kan man ge "full" access för Gästnätverket om man vill. Ungarna ska ha begränsad åtkomst till internet, inte resten av nätverket. Får inte bli så att de inte kommer åt NAS'en jag håller på att sätta upp.
Har rotat fram lite anna hårdvara också för eventuella alternativa lösningar. Ska forska vidare inatt.

Har redan fått skäll en gång av glinen redan då jag, nu under den heliga "suft-tiden", råkade starta om routern...

Permalänk
Medlem

@rodgar.80: Står i manualen att du kan välja om de ska ha tillgång till det interna nätet.

Känns som att du efterfrågar mer kontroll än man normalt har i en vanlig konsumentrouter. Kanske skulle vara ide att lägga in ett annat firmware eller bygga en egen router.

Permalänk
Skrivet av Zarper:

@rodgar.80: Står i manualen att du kan välja om de ska ha tillgång till det interna nätet.

OK. Bra. Ska gräva ner mig i den senare ikväll.

Skrivet av Zarper:

Känns som att du efterfrågar mer kontroll än man normalt har i en vanlig konsumentrouter. Kanske skulle vara ide att lägga in ett annat firmware eller bygga en egen router.

Annan firmware letade jag efter i ett annat sammanhang till den Huawei jag fick från Telia för några år sen. Ville "bridge'a" den. Sket sig. Får kolla på det igen fast med ASUS'arna istället. Alltså med annan FW, bridge eller inte.
Guider på att bygga egen router fick jag syn på tidigare idag under Googlandet i det här ärendet. Definitivt ett alternativ.

ang FW
Permalänk
Medlem

Ser inte varför du skulle behöva två routrar eller VLAN.
Du behöver ett SSID för barnen där du har full koll (gör en av dina routrar till AP för detta) och en router med de vuxnas WiFi (du kan göra dolt för att barnen inte skall vara avundsjuka). Alternativt skaffa en ny dedikerad AP för kidsen med de funktioner du önskar, typ http://www.hotspotsystem.com/wifi-parental-control
Gör du separata nät med router eller VLAN kommer ju inte kidsen åt skrivare eller PS4 (finns spel man spelar med mobilen som handkontroll) Sony Playstation Playlink.

Permalänk
Medlem

@rodgar.80: Vad exakt är det som Föräldrakontrollen ger dig?
Inte något du kan få genom att ändra till en annan DNS från DHCP servern och sen sätta annan DNS på de enheter som du inte vill "skydda"?

T ex:
OpenDNS tillåter dig att blockera olika typer av sidor om du gör ett konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ser inte varför du skulle behöva två routrar eller VLAN.
Du behöver ett SSID för barnen där du har full koll (gör en av dina routrar till AP för detta) och en router med de vuxnas WiFi (du kan göra dolt för att barnen inte skall vara avundsjuka). Alternativt skaffa en ny dedikerad AP för kidsen med de funktioner du önskar, typ http://www.hotspotsystem.com/wifi-parental-control
Gör du separata nät med router eller VLAN kommer ju inte kidsen åt skrivare eller PS4 (finns spel man spelar med mobilen som handkontroll) Sony Playstation Playlink.

Klart de gör. Bara för att du har VLAN behöver du inte blockera allt mellan näten i brandväggen.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Men det kräver normalt mer än vad en konsumentrouter tillåter.

Permalänk
Medlem

@Zarper: Regler mellan näten lär finnas om man kan skapa VLAN i en router. Annars bör den upphöra att existera. Igår helst.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna ta en router till och plugga in wan-porten i den befintliga routerns lan-portar. Skapa ett SSID i den "nya" routern för barnen. Byta lösen och namn på det gamla. Sedan i den första Asus routern borde du se den nya routern som en klient och kan hantera tiderna för barnen där. Istället för att varje enskild enhet som de har blir en sak att hantera

Permalänk
Medlem

@rodgar.80: Vet att det inte är det du frågade om, men du är medveten om att du kan sätta wifi-nätverket i de mobila enheterna till datapris. Det kommer göra att de inte tar så mycket data de vill ha, utan begränsar sig, som om det vore ett mobilt nätverk.
Som standard dra de flesta "appar" ner på ljud och bild kvalité vilket gör en stor skillnad i mängd data.

Permalänk

Fick inte gjort det jag planerade för igår kväll/natt.

Omstartar frågeställningen med en bild.

Principskiss över nätverket

Mobilt internet från närmsta mast. De flesta lokala enheter är uppkopplade via WiFi.

ASUS RT-N56'an är en router som jag hade sen tidigare. Ansluten via kabel till AC55'an, körs som Access Point. Behövs egentligen inte men koppla in den istället för att ha den skräpandes i garderoben.

"Min" dator är kopplad med kabel direkt mot AC55'an.

NAS'en är inköpt, står här och glänser, men är inte inkopplad. Ska anslutas med kabel.

-----------

Målet är alltså att barnens grejer ska ha begränsad internetuppkoppling enligt schema. Mest för begränsning av mobil dataöverföring men också "uppfostrings"-syfte. (Parallellt med detta tittar jag på en ny leverantör med bättre villkor och pris för surf). Endast en databegränsning (datapris, om jag fattat rätt) eller filtrering är egentligen inte intressant. Har tidigare försökt filtrera bort Youtube t.ex. med filterfunktioner i routerns brandvägg, med varierande resultat. Vore enklare att bara "kapa" ledningen så att säga.
Vidare vill jag inte kapa all kommunikation. När jag får ordning på NAS'en är det tänkt att barnens grejer ska kunna ha access till den, komma åt video och musik o.s.v.

Har inga större driftproblem egentligen. Begränsningen till internet för barnen styrs med AC55'ans funktion "Föräldrakontroll" där jag enligt ett tidsschema kan fylla i mellan vilka tider barnen ska ha uppkoppling. Funkar relativt bra som det är nu. Problemet är att det finns begränsat antal poster för anslutna klienter, 16 st för att vara exakt. Med 4 barn i hushållet med varsin egen uppsättning av elektronik äts de här 16 platserna upp snabbt. De är i princip slut redan. Får sitta och lägga till och ta bort enheter ibland beroende på vad de vill göra för stunden.

Ständig åtkomst till NAS'en för alla enheter, begränsad tid för uppkoppling för vissa enheter (barnens).

Hur löser jag detta på ett hyfsat omkomplicerat sätt?

Permalänk
Hedersmedlem

FWIW - jag kör med Netgear Orbi Mesh som har stöd för Disney Circle som är en tjänst där man enkelt kan gruppera enheter och sätta regler per grupp. Jag vet att en bunt med deras vanliga routrar har stöd för den (d v s du sätter upp alla regler via Disney Circle och routern implementerar dom.

Jag har två barn som har 2 paddor (+ några gamla paddor), telefoner + några konsoler och jag har grupperat in dom så att sonens olika enheter hamnar under honom i Circle och dotterns enheter hamnar under hennes användare. Sen har jag satt regler på hur mkt de får använda olika tjänster samt tider då de kan använda som. Via en app kan jag också ge dom extra tid t ex om de städar sitt rum etc. Nu använder jag inte det så mkt utan denna används främst för att se till att det finns en läggdagstid då internet går ner för dom eftersom det ibland blir lite mkt tjafs. Sen vill jag också ha lite koll på hur mkt tid de lägger på olika saker under en dag (youtube, Roblox etc) så att de inte sitter för mkt även på kvällen.

Det finns dock inte så vitt jag kan se ett sätt att begränsa vilka andra enheter de kan nå. Men på en NAS så borde du kunna skapa konton för barnen och där begränsa när dessa konton har access ...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Det här problemet har sjunkit i prioritet men kommer tas upp senare.

Bra tips Björn, ska kolla på det.