Hjälp med felsökning av kraschande dator

Permalänk

Hjälp med felsökning av kraschande dator

Hej kära sweclockare!

Min setup:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Pro
Processor: Intel Core i5 6600K @ 4.5ghz
Processorkylare: Be Quiet Pure Rock
Moderkort: ASUS ROG Strix Z270H
Minne: 2x 8 GB Corsair LPX 2400 MHz
Grafikkort: EVGA Geforce 1060 SOC 3GB
Hårddisk: OCZ Trion 240GB
Nätaggregat: Fractal Integra M 550W
Övrig kylning: 1x120mm utblås
Temperaturer: 75C processor vid full belastning, 28-29C idle

Använder endast datorn till skoluppgifter och CS GO. Kraschar sker sporadiskt in game i CS GO, bilden fryser och det ljudet som är igång fortsätter hackande när datorn hänger sig. Händer sällan mer än en gång per speltillfälle om 4-5 timmar. Kräver reboot på power-knappen för att starta om. Finns inga kraschdumpar.

Har kört Prime95 under 10 timmar utan problem. Har haft memtest igång över natten utan problem. Har kört furmark och heaven utan problem. Har switchat PCI-E port för gpun. Har sett till att alla drivrutiner är uppdaterade. Grafikkort, processor och RAM är inköpta begagnat här på sweclockers och resterande komponenter är inköpta i Februari.

Har ni några idéer om vad felet kan vara? Jag börjar luta åt att det är problem med PSUn men vill kolla ett varv här innan jag investerar i en ny.

Tacksam för all input jag kan få!

Permalänk
Medlem

Kör prime och furmark samtidigt och se vad som händer. Om psun är boven borde det visa sig då.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Kör prime och furmark samtidigt och se vad som händer. Om psun är boven borde det visa sig då.

Tack för tips. Satte igång Prime95 och furmark samtidigt. Hur länge är det rimligt att köra?

Permalänk

Furmark och Prime95 har nu tuggat på i över en timme utan några problem. Rimligtvis borde outputen från PSU'n vara långt mycket högre nu än hur förhållandena ser ut när krascherna sker. Temps ser bra ut på både GPU och CPU. Kan tillägga att jag gjort en clean install av datorn tidigare och att problemen har kvarstått.

Permalänk
Medlem

Klurigt. Testa köra din i5 6600 i stock under en period eller öka vcore ett snäpp? Kanske ligger nära marginalen just nu och fel uppstår slumpmässigt oavsett aktivitet.

Permalänk
Skrivet av Wcx:

Klurigt. Testa köra din i5 6600 i stock under en period eller öka vcore ett snäpp? Kanske ligger nära marginalen just nu och fel uppstår slumpmässigt oavsett aktivitet.

Tack för input. Har testat att höja vcore på nuvarande klock och att dra ner klockningen under en period och samma fel har uppstått ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarwernersson:

Tack för input. Har testat att höja vcore på nuvarande klock och att dra ner klockningen under en period och samma fel har uppstått ändå.

Prova gå hela vägen tillbaka till stock.
Kan även vara glapp i nån kontakt, så hjälper det inte med stock så prova ta ut alla instickskort, minnen o kontakter o sätt tillbaka. (Förutsätter du fixat bort ev damm, kollat fläktar mm)

Annars prova med bara en minnessticka åt gången i olika slots. (Memtest klarar inte hitta alla fel som kan förekomma)

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Prova gå hela vägen tillbaka till stock.
Kan även vara glapp i nån kontakt, så hjälper det inte med stock så prova ta ut alla instickskort, minnen o kontakter o sätt tillbaka. (Förutsätter du fixat bort ev damm, kollat fläktar mm)

Annars prova med bara en minnessticka åt gången i olika slots. (Memtest klarar inte hitta alla fel som kan förekomma)

Tack för ditt svar! Glapp och damm är helt uteslutet då jag trippelkollat det förstnämnda och gillar att hålla min dator ren och fin. Ska testa att köra en minnessticka åt gången. Börjar dock misstänka att problemet kan vara relaterad till ljudet och specifikt den drivrutin från realtek jag har i kombination med Asus egna program Sonic Studio. Det har knorrats lite på Asus-forum om liknande krascher. Ska testa att först ta bort Sonic Studio och se om krascherna kvarstår och om inte det fungerar rulla tillbaka drivrutinen ett snäpp. Som sista utväg går jag ner på stock clock och testar men har jäkligt svårt att se att det skulle vara problemet då jag stresstestat den rejält och aldrig haft bluescreen, något som annars dök upp när jag testade mig fram till rätt clock/vcore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarwernersson:

Tack för ditt svar! Glapp och damm är helt uteslutet då jag trippelkollat det förstnämnda och gillar att hålla min dator ren och fin. Ska testa att köra en minnessticka åt gången. Börjar dock misstänka att problemet kan vara relaterad till ljudet och specifikt den drivrutin från realtek jag har i kombination med Asus egna program Sonic Studio. Det har knorrats lite på Asus-forum om liknande krascher. Ska testa att först ta bort Sonic Studio och se om krascherna kvarstår och om inte det fungerar rulla tillbaka drivrutinen ett snäpp. Som sista utväg går jag ner på stock clock och testar men har jäkligt svårt att se att det skulle vara problemet då jag stresstestat den rejält och aldrig haft bluescreen, något som annars dök upp när jag testade mig fram till rätt clock/vcore.

Tjena,

Finns en sak som du kan testa, hade problem med att bf1 frös och det var för ca 2 veckor sen. Problemet var Nvidia overlay.
http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4228/~/dis...

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av Nepo:

Tjena,

Finns en sak som du kan testa, hade problem med att bf1 frös och det var för ca 2 veckor sen. Problemet var Nvidia overlay.
http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4228/~/dis...

Tack för tips. Har dock inte geforce experience installerat.

Permalänk

Minnena är nu ordentligt felsökta utan att hitta några errors. Testade även att köra stock clock och krascher uppkom trots detta vilket torde utesluta processorn som felkälla. Har nu testat att avinstallera Sonic Studio 3 och än så länge har inga krascher uppkommit.

Permalänk
Medlem

Är inte detta ett ganska känt problem med Skylake? Jag hade samma skit på min förra skylakedator, löste sig genom att köpa nya minnen.

Permalänk

@skytten4: Kan du precisera lite är du snäll?

Permalänk
Medlem

@oskarwernersson: Har ärligt talat inte så jättebra koll på hur man löser problemet eller vad det är som påverkar det. Det är väldigt lätt att hitta dock om du googlar på skylake freezing typ.

Permalänk

@skytten4: Googlade på det och det är inte alls i linje med mina krascher. För det första fångas inte mitt fel upp i Prime och för det andra verkar det som att Intel rättat till problemet via bios updates under senare delen av 2016 och jag har senaste bios-versionen installerad. Har jag missat något i detta får du gärna upplysa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarwernersson:

@skytten4: Googlade på det och det är inte alls i linje med mina krascher. För det första fångas inte mitt fel upp i Prime och för det andra verkar det som att Intel rättat till problemet via bios updates under senare delen av 2016 och jag har senaste bios-versionen installerad. Har jag missat något i detta får du gärna upplysa mig

Ah okej, om möjlighet finns skulle jag ändå ha testat med andra minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skytten4:

Ah okej, om möjlighet finns skulle jag ändå ha testat med andra minnen

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är en ide, hade en burk som bootade om lite sporadiskt eller hängde ungefär en gång i veckan.

Provade en massa saker utan att det blev bra, så hade väl i princip gett upp på den men sen fick jag några minnen över som jag provade och sen har den inte dummat sig en enda gång.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Jo det är en ide, hade en burk som bootade om lite sporadiskt eller hängde ungefär en gång i veckan.

Provade en massa saker utan att det blev bra, så hade väl i princip gett upp på den men sen fick jag några minnen över som jag provade och sen har den inte dummat sig en enda gång.

Har klarat mig genom två spelsessioner utan krascher nu efter att ha avinstallerat Sonic Studio 3. Får se om det håller i sig. Annars får det kanske bli att köpa nya minnen och prova.

Permalänk
Medlem

Great! Hoppas det är orsaken till problemen. Det bästa med med instabilitet av systemet är när det beror på enskild mjukvara. Tar som vanligt tid att felsöka men enkelt åtgärdat och bra för plånboken ;).

Permalänk
Skrivet av Wcx:

Great! Hoppas det är orsaken till problemen. Det bästa med med instabilitet av systemet är när det beror på enskild mjukvara. Tar som vanligt tid att felsöka men enkelt åtgärdat och bra för plånboken ;).

Thx mate! Ja hoppas det håller i sig, so far so good.