Thomas väntar otåligt på första 4K-upplösta spelskärmarna i 144 Hz

Permalänk
Avstängd

En fråga till bildexperter: trots att skärmarna kommer att komma med vissa HDR-stöd, hur bra tror ni att färgåtergivningen faktiskt kommer att vara om man ser till klassiska färgrymder som sRGB, AdobeRGB och PhotoRGB? Självfallet är de två sistnämnda mer för proffsyrken, men ändå. Ju mer kräm i skärmarna = ju högre pris.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Såklart att man vill ha en, men jag har verkligen inget behov av den.. Nej mina pengar kommer gå till en BFGD från ASUS.

Skickades från m.sweclockers.com

samma här fast hp omen bfgd;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Jag delade samma tanke tills för bara ett tag sedan. Gick sedan över till en annan gyllene ratio enligt mig: 1440p @ 27"! Sjukt nöjd med detta, kör 3 skärmar så. Bang-for-the-buck-faktorn är hög och det är en allmänt sjukt trevlig storleksratio.

Låter fint! Men är inte den upplösningen problematisk i spel? Kanske inte i nya spel men äldre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Hade själv velat ha 32-35", 120htz+, 4k, 16:9, ips och g-sync men hade kunnat skippa FALD, HDR och banan form.
Tror det är mycket de där bakgrundsbelysningen som drar upp priset.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Personligen väntar jag mer på att grafikkorten i mellanklassen kan driva 4k i 60-120 fps utan kompromisser.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

Äntligen kommer nästa generations skärmar. Har väntar i flera år på riktiga framsteg inom gaming skärmar. Lite väl dyrt i början men vi måste ju börja någonstans, om ett par tre år kommer vi nog se ett bredare utbud med mer humana priser.

Det viktigaste dock är att man får valuta för pengarna och detta är ett riktigt stort steg framåt.

4K upplösning
HFR, 144Hz minst
VFR G-Sync
Bredfärgrymd
HDR1000 (inte halv bakade hdr 400 o 600)
Dynamisk LED backlight
Quantum Dots

Något tråkigt att den bara är 27tum, 31-32tum hade varit optimalt men det kommer senare.

Trodde för några år sedan att OLED skulle vara "The Shit" vid det här laget bland gaming skärmar men det verkar som utvecklingen av OLED för datorskärmar har eftersatts avsevärt och fortfarande är några år bort.

Man får väll vara glad att gaming världen tar ett stort steg framåt i år med Predator X27 och ROG Swift PG27UQ.

30k, valuta för pengarna. Näe.
IPS med garanterat dålig kvalitetskontroll, trots priset.
Asus och Acer är inte särskilt kända för kvalitetskontroll, även om Acer har mer respekt för det och bygger huseringen runt panelen betydligt bättre än Asus.
Det är fortfarande för få antal dimming zones så mörka scener kommer ändå se konstiga ut (plus ips glow och blb) dessa skärmar kommer garanterat utan ATW Polarizers.

Det är väl fortfarande AUO som tillverkar panelerna denna gången också, så förvänta er insekter, smuts och annat innuti.

Permalänk
Medlem

@simon253: Som sagt, bubblare

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hade varit läckert att kliva upp till 4k. Men med tanke på att mitt nästa kort blir ett 1050ti så tror jag det får vänta ett par år till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Bildexpert 📺

Bandbredden i nuvarande DP-standards HBR3-läge (DP 1.3 och 1.4) räcker till ungefär 4K/10-bit/60 Hz. Att då gå till 144 Hz med samma signalformat är faktor 2,4x högre bandbredd som måste till. Det är oklart hur långt kommande skärmar går med detta, men preliminärt (vilket kan vara baserat på protoyper) är att 144 Hz endast nås med subsampade färger. Men eftersom ingen produkt finns ännu och VESA inte är ute med någon uppdaterad spec, återstår det att se vad som gäller i praktiken.

Certifierade DP8K-kablar ska klara bandbredden i alla fall.

Chroma Subsampling vill de flesta av oss undvika med datorgrafik i olika former, oavsett om det är logotyper, skrivbordet eller renderade spel eftersom det blir tydliga artefakter i kontrastrika områden. Chroma subsampling bygger på att färgernas ljushet interpoleras från luminansinformationen i alternerande radsprång. Finns det då ingen luminans att interpolera ifrån, till exempel en stark färg mot en svart bakgrund, förloras information i bilden.

Denna Wikipediabild beskriver vad som händer

Effekten på datorgrafik är dock värre, text blir till exempel mycket sämre med subsampling. Finns några exempel (och lång teknisk diskussion i den här tråden)
http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-flat-panel-displays/138...

Permalänk
Medlem

@tvelander: Ah okej, trodde att Swec räknade in det i betyget.

Tycker att pris är såpass viktigt att det påverkar produktens betyg, i alla fall för oss konsumenter. Men det är en annan diskussion.

Hur som helst, ska bli spännande o se lite nya skärmar!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pskjonte:

@tvelander: Ah okej, trodde att Swec räknade in det i betyget.

Tycker att pris är såpass viktigt att det påverkar produktens betyg, i alla fall för oss konsumenter. Men det är en annan diskussion.

Hur som helst, ska bli spännande o se lite nya skärmar!

Brukar ju stå även om den fått utmärkt produkt, tex cons = dyr.

Konsekvensen av att den är bra tex i detta fallet är då att den blir dyr tex.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

ACER Predator X35
https://www.acer.com/ac/en/US/content/predator-series/predato...

Denna väntar iaf jag otåligt på

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

30k, valuta för pengarna. Näe.
IPS med garanterat dålig kvalitetskontroll, trots priset.
Asus och Acer är inte särskilt kända för kvalitetskontroll, även om Acer har mer respekt för det och bygger huseringen runt panelen betydligt bättre än Asus.
Det är fortfarande för få antal dimming zones så mörka scener kommer ändå se konstiga ut (plus ips glow och blb) dessa skärmar kommer garanterat utan ATW Polarizers.

Det är väl fortfarande AUO som tillverkar panelerna denna gången också, så förvänta er insekter, smuts och annat innuti.

Då har man rejält med problem i sin fabrik om det kommer in insekter ska väl vara rätt rent när man tillverkar och sätter ihop paneler?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Då har man rejält med problem i sin fabrik om det kommer in insekter ska väl vara rätt rent när man tillverkar och sätter ihop paneler?

AU Optronics har ju blommor och annat i fabriken.

Permalänk
Medlem

@Bewise: Jag kör faktiskt bara två spel, BF1 och Quakeworld. Quakeworld från 1996 funkar det utmärkt på - bättre bevis finns väl inte

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Kör på 1920x1200 på 24" sedan många år och var enda gång jag sitter framför den stationära så förbannar jag den lågupplösta bilden nu för tiden. Har haft mycket bättre upplösning på både telefonen och Surface Pro plattan i många år nu. Ska garantera ha 4k i max 27" på nästa skärm, eller mer än 4k på en större skärm, men det tror jag tar ännu längre. Mer än 60hz med G-sync har också lockat ett bra tag nu, men det har tyvärr inte erbjudit mycket till upplösning. Har väntat med stor spänning på riktiga recensioner sedan lanseringen på CES över ett år sedan.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Inaktiv

Linus först ute med skärmen?

Synliga halos från bakgrundsbelysningen (dock marginellt enligt Linus) och inte full RGB 4:4:4 över 98Hz.