Permalänk
Medlem

Har god tillgång till tjänligt vatten inom gångavstånd, är inte tele/fibernät inkl det mobila igång har jag absolut ingen användning av el/batterier, är inte hjälp på väg så behöver jag inte ens informationen från radio.

I verkligheten? Ja, de första dagarna skulle jag få hämta vatten från tankbil, är inte el på väg tillbaka så går det att ordna med reservkraft vid pumpstationer och vattenverk, kan inte kommunikationsnäten dras igång så kommer myndigheterna bistå med rudimentära kommunikationer, och går det verkligen inte att få igång allt inom rimlig tid ja då kommer rekommendationen vara att flytta på sig.

5G är inte standardiserat än

Hade jag bott i hus hade jag nog varit mer bekymrad med att minska/fixa skadorna på huset som kan uppstå än att ha frystorkad mat och plastdunkar. Sen beror ju det övriga på lokala förhållanden, bor man där det är risk för översvämning så behöver man såklart tänka på det och kanske ha en passande båt för att kunna evakuera eller transportera förnödenheter till huset. Hade jag behövt el hade jag fixat fram en generator eller installerat riktiga solcellspaneler och ett mindre off-gridsystem (batteri). Dessa alternativ går fint i krigszoner under delvis belägring, så går det inte fint att ordna fram när krisen kommer dit jag befinner mig så kommer situationen ändå vara så svår att man ändå inte kan stanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har god tillgång till tjänligt vatten inom gångavstånd, är inte tele/fibernät inkl det mobila igång har jag absolut ingen användning av el/batterier, är inte hjälp på väg så behöver jag inte ens informationen från radio.

I verkligheten? Ja, de första dagarna skulle jag få hämta vatten från tankbil, är inte el på väg tillbaka så går det att ordna med reservkraft vid pumpstationer och vattenverk, kan inte kommunikationsnäten dras igång så kommer myndigheterna bistå med rudimentära kommunikationer, och går det verkligen inte att få igång allt inom rimlig tid ja då kommer rekommendationen vara att flytta på sig.

5G är inte standardiserat än

Hade jag bott i hus hade jag nog varit mer bekymrad med att minska/fixa skadorna på huset som kan uppstå än att ha frystorkad mat och plastdunkar. Sen beror ju det övriga på lokala förhållanden, bor man där det är risk för översvämning så behöver man såklart tänka på det och kanske ha en passande båt för att kunna evakuera eller transportera förnödenheter till huset. Hade jag behövt el hade jag fixat fram en generator eller installerat riktiga solcellspaneler och ett mindre off-gridsystem (batteri). Dessa alternativ går fint i krigszoner under delvis belägring, så går det inte fint att ordna fram när krisen kommer dit jag befinner mig så kommer situationen ändå vara så svår att man ändå inte kan stanna.

Visst är det som du säger, denna påhittade kris jag skriver om kommer aldrig hända. Men jag har alltid gillat att vara förberedd och tycker det vore lämpligt. I mina ögon handlar det inte om nå större summor pengar, och det mesta är lätt att få tag i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Visst är det som du säger, denna påhittade kris jag skriver om kommer aldrig hända. Men jag har alltid gillat att vara förberedd och tycker det vore lämpligt. I mina ögon handlar det inte om nå större summor pengar, och det mesta är lätt att få tag i.

Är du intresserad av vandring så kan ju sånt som frystorkad mat och konserver vara kul, likaså kan det vara kul med vattenfilter samt belysning och batterier. Om inte, ha det MSB rekommenderar. För att överleva två veckor krävs inga mirakel, bara att hålla sig torr, varm och hydrerad, kan krävas lite mer om du är beroende av mediciner såklart. Så länge det inte är eldningsförbud (som det råkar vara just nu, här) så skulle jag klara mig med att koka vatten från sjöar/åar/kallkällor med hjälp av döda träd, som jag kan göra upp eld med direkt ute i naturen och alltså ha säkra källor till vatten, som efter kokning inte hotar att göra mig sjuk.

Jaktvapenlicens har jag ingen nytta av om jag inte har mark jag får jaga på, tjuvjakt kommer inte tolereras i en krissituation och det jag får fälla skulle jag förmodligen behöva ge bort då vid en större krissituation inte kommer finnas möjligheter att frysa ner styckdetaljerna, och att röka en hel djurkropp är mycket jobb. Gäller det bara två veckor så behöver man knappast skjuta vilt för att överleva heller. Är det fråga om en laglös situation och du vill ha vapen så behöver du ju ingen utbildning/licens, är det fråga om att skydda sig mot plundring så kan man alltid tillverka vapen för den delen, men främst så kommer målen för plundring inte vara de som bor kvar utan de övergivna bostäderna från de som lämnat, samt såklart butiker, storkök och andra ställen som kanske har matvaror. Annars håller mest folk för sig själva. Så vad ska poängen vara?

Permalänk
Medlem

Poängen i denna tråd är att skapa en checklista på sånt man borde ha hemma för att klara sig minst 2 veckor utan problem, om alla våra skyddsnät slås ut.

Mycket av det du skrev har tex inte jag tillgång till. Jag vill ha tillgång till det och bör då förberedda mig. Bor man som du beskriver tror jag inte man kommer ha några problem alls att överleva 2-4 veckor utan skyddsnät. Jag tror dock inte alla stadsbor har samma utbud, men jag kan ha fel.

Jag låter nog väldigt paranoid med denna tråd, men tanken är nog mer rolig än att faktiskt förberedda sig för det värsta. Kul att göra en lista och sova gott med kunskapen av att man lätt skulle klara sig några veckor om det värsta händer.

Jag tycker att MSB har lite dålig information, där dem inte direkt rekommenderar saker eller förtäring (annat än snabbmakaroner, konserver) man bör ha hemma, därav skapandet av denna tråd. Målet är att alla ska kunna se listan och lätt avgöra vad dem själva vill ha hemma utan att behöva lägga ner energi/tanke på planering annat än ett inköp.

Permalänk
Medlem

Bor man som jag på landet så är en dieselgenerator (med ett ordentligt lager diesel också så klart) en vettig investering. Hade fem dagar utan el i vintras när det var som kallast, inte pga nåt fel utan att jag glömt att ändra till mitt namn på nätavgiften efter att farsan dog, kom en kille från Relacom och stängde och plomberade, var på en torsdag, betalade samma dag men påkopplingen skedde inte förrns på måndagen. Det var rätt kallt på golvet på måndag morgon... Har en kamininsats, ger väl 6 eller 9 kW så jag överlevde. Fick ta kabel från grannen till kylskåpet (och fiberdosan och routern och datorn...).

Nå, tillbaka till dieselgenerator, bodde på Filippinerna ett tag, central del av Manila. Stor generator bakom gästhuset plus ett sånt där vattentorn på taket. Ofta brown-outs där borta, inte bara när tyfonerna svänger förbi.
Efter fem dagar utan el så funderade i alla fall jag på en dieselgenerator. Det behöver ju inte vara ett monster, bara så man kan få de mest elementära sakerna att funka. Under mina fem dagar fick jag dra sladdar lite här och där, tar vatten och renar från sjön och jag ville ju kunna göra lite basic hygienarbete + kunna spola toan.

Hade en generator i typ den här klassen i Manila:

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=9413&gclid=EAIaIQobChMI0ObahLK42wIVTbTtCh0tUQH4EAQYBSABEgLYN_D_BwE

Permalänk
Rekordmedlem

Lagra föda i 20 år är svårt och det finns i princip inget annat än militärt som håller sig så länge och de använder nog ibland konserveringsmetoder som inte tillåts civilt.
Nått du däremot glömt på listan är kläder, många har ju knappt kläder för att vistas utomhus eller skor som går att gå i.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Simoneriksson: Tillgång till vatten är god i landet, de flesta städer ligger vid sjöar eller har åar som går genom sig, så också Västerås. Mälaren i sig är dricksvattentäkt för runt 2 miljoner redan för den delen. Alla vattendrag kanske inte är så fina, men det finns gott om vatten att tillgå. Bor du i Västerås stad så har du tillgång till skogsmark på gångavstånd, så ser inte varför du inte skulle kunna göra upp en eld i skogen och koka lite vatten från lämpligt vattendrag/sjö, eller ta med dig för att göra hemma.

Edit: MSBs information innehåller en hel del exempel på vad du bör ha hemma, vilka matvaror som passar osv. Sen beror det ju på hur man bor, bor man i hus utan vedeldad kamin/kakelugn så kanske man t.ex. behöver fotogenvärmare eller gasolvärmare vid ett strömavbrott, samt bränsle för dito. Finns massor det inte går att ge några generella rekommendationer för.

Permalänk
Medlem

Hm om ett kilo fett är ca 9000kcal och mitt basala behov är runt 1800kcal så torde jag överleva rätt länge utan mat. Vatten är dock en annan femma, så några flaskar i frysen vore väl smidigt och ha. Annars borde det väl gå att koka bäck/sjövatten så att det blir drickbart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Förtäring som läggs på listan ska helst ha minst 20 års livslängd. Tipsa gärna med produkter!

För 2 veckor så kan du ha en kartong med sådant torrt/konserverat som du äter normalt, och ta från det men förnya regelbundet så att lagret alltid är fullt. Det kan vara enklare (och bekvämare under själva krisen) än att satsa på sådant som har extrem hållbarhet men som du kanske inte vet hur du ska laga bäst. Med det sagt så håller ju pasta, socker mm hur länge som helst om det förvaras torrt, och många konserver håller längre än de 2 år som brukar stå på kartongen. En annan fördel med att ha mat du är van att laga är att du kommer att ha mer rutin och kan fokusera på andra oväntade problem under själva krisen.

Gasolköket kan vara ett sådant som drivs med 10-kilosflaska, det är billigare och mer lättlagat med än Trangia mfl., förutsatt du inte ska bära runt det.

Edit: principen att förnya när det börjar bli gammalt torde även fungera för vatten och bensin.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Bensin håller sig iaf minst 4 år utan problem om man förvarar det i metalldunk och inte i direkt solljus.

Permalänk
Medlem

Bra tråd. Kan ju onekligen vara en hobby i sig detta Vem blir först på swec att bygga ordentligt skyddsrum med mancave?

Bra att veta är att man inte får ha hur mycket bensin som helst hemma;
https://www.sbff.se/fragebanken/hur-mycket-brandfarliga-varor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Bra tråd. Kan ju onekligen vara en hobby i sig detta Vem blir först på swec att bygga ordentligt skyddsrum med mancave?

Bra att veta är att man inte får ha hur mycket bensin som helst hemma;
https://www.sbff.se/fragebanken/hur-mycket-brandfarliga-varor...

Värt att nämna är att man får förvara max 100 liter (källa, se ovan) hemma. Man kan dock ha mer hemma i form av bränsle i tanken i fordon. (båtar, bilar osv).

Permalänk
Medlem

Problemet med att lagra bensin i ett froden/redskaps tank är att dessa inte är helt slutna.
Och tack vare etanolen i dagens bensin så drar den då till sig vatten som separerar från bensinen och lägger sig längst ner.
Sen när man vill sparka igång motorn så sugs vattnet in först och skiten startar inte och kräver oftas att man tömmer förgasaren/insprutningen manuellt.

Utöver det så drar den befintliga bensinen i förgasaren till sig vatten och det gäller även om man kört soppatorsk då all bensin oftas inte sugs upp innan motorn stannar.
Detta gör att det rostar/ärgar/beckar igen och det är inte ovanligt att man behöver göra en grundlig rengöring av förgasare efter en vinter.
Med grundlig så är det demontering/isär skruvning som gäller sen försöka att lösa upp skiten som har beckat ihop små hål överallt, detta är INTE lätt och kan ibland kräva flera försök även efter ett ultrasonic bad (som är miltals bättre än vad man kan göra med bensin/diesel/avfettning/etc själv).
Det är oerhört vanligt idag att grsäklippare/motorsågar/generatorer/etc inte har nån tomgång/lågvarvs ork/behöver lite cjoke hela tiden då tomgång/lågfarts kretsen är igentäppt i förgasaren.

Ska man lagra bensin (som ska användas) så bör man INTE göra det i en tank utan i en reserv/plåtdunk och allra helst av plåt.
Men det ABSOLUT bästa är att lagra bensin som ej har etanol/alkohol som tex aspen som finns att handla i mc/gräsklippar butiker.
Även racebensin (betydligt svårare att hitta dock) kan fungera då dessa oftas inte har etanol iblandat MEN jag skulle fråga först för att vara säker.

Diesel är betydligt bättre att lagra än bensin (även bensin utan etanol) främst för att det ej har etanol, dagens diesel är dock sämre än den som fanns förr dock.
Allt som allt så bör man till nåt som står över vintern helst ha en diesel motor.
Men tex gräsklippare/mc så är det ju svårt så då BÖR man köra slut/eller tappa ur all bensin om den ska stå mer än 2mån för att undvika problem.
Och det gäller då att tappa ur bensin ur BÅDE tank och förgasare finns ofta en skruv som tömmer flotörskålen (lämna den helst urskruvad så OM det kommer in vatten kan det rinna ur)

Handlar det om tex en generator som kan stå i år utan att behövas så skulle JAG säga att UNDVIK bensin drivna och kör på diesel.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oegat:

För 2 veckor så kan du ha en kartong med sådant torrt/konserverat som du äter normalt, och ta från det men förnya regelbundet så att lagret alltid är fullt. Det kan vara enklare (och bekvämare under själva krisen) än att satsa på sådant som har extrem hållbarhet men som du kanske inte vet hur du ska laga bäst. Med det sagt så håller ju pasta, socker mm hur länge som helst om det förvaras torrt, och många konserver håller längre än de 2 år som brukar stå på kartongen. En annan fördel med att ha mat du är van att laga är att du kommer att ha mer rutin och kan fokusera på andra oväntade problem under själva krisen.

Gasolköket kan vara ett sådant som drivs med 10-kilosflaska, det är billigare och mer lättlagat med än Trangia mfl., förutsatt du inte ska bära runt det.

Edit: principen att förnya när det börjar bli gammalt torde även fungera för vatten och bensin.

Du vet att Trangia har gasolbrännare nu också (har en själv)? Men visst, större flaskor är billigare per dos. Dessutom kan man även köpa multifuelbrännare som tar det mesta numera.

Apropå konserver så klarar sig t ex Soldatens ärtsoppa många år efter utgångsdatum utan att det syns på burk eller märks på smak. Äter fortfarande av en batch som gick ut 2016.

Hursomhelst, det enda jag egentligen saknar är en bra generator som klarar känslig elektronik (typ Honda 20i, tyvärr dyr) och en dränkbar pump till min gamla grävda brunn på gården, innan vi fick kommunalt vatten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

Problemet med att lagra bensin i ett froden/redskaps tank är att dessa inte är helt slutna.
Och tack vare etanolen i dagens bensin så drar den då till sig vatten som separerar från bensinen och lägger sig längst ner.
Sen när man vill sparka igång motorn så sugs vattnet in först och skiten startar inte och kräver oftas att man tömmer förgasaren/insprutningen manuellt.

Utöver det så drar den befintliga bensinen i förgasaren till sig vatten och det gäller även om man kört soppatorsk då all bensin oftas inte sugs upp innan motorn stannar.
Detta gör att det rostar/ärgar/beckar igen och det är inte ovanligt att man behöver göra en grundlig rengöring av förgasare efter en vinter.
Med grundlig så är det demontering/isär skruvning som gäller sen försöka att lösa upp skiten som har beckat ihop små hål överallt, detta är INTE lätt och kan ibland kräva flera försök även efter ett ultrasonic bad (som är miltals bättre än vad man kan göra med bensin/diesel/avfettning/etc själv).
Det är oerhört vanligt idag att grsäklippare/motorsågar/generatorer/etc inte har nån tomgång/lågvarvs ork/behöver lite cjoke hela tiden då tomgång/lågfarts kretsen är igentäppt i förgasaren.

Ska man lagra bensin (som ska användas) så bör man INTE göra det i en tank utan i en reserv/plåtdunk och allra helst av plåt.
Men det ABSOLUT bästa är att lagra bensin som ej har etanol/alkohol som tex aspen som finns att handla i mc/gräsklippar butiker.
Även racebensin (betydligt svårare att hitta dock) kan fungera då dessa oftas inte har etanol iblandat MEN jag skulle fråga först för att vara säker.

Diesel är betydligt bättre att lagra än bensin (även bensin utan etanol) främst för att det ej har etanol, dagens diesel är dock sämre än den som fanns förr dock.
Allt som allt så bör man till nåt som står över vintern helst ha en diesel motor.
Men tex gräsklippare/mc så är det ju svårt så då BÖR man köra slut/eller tappa ur all bensin om den ska stå mer än 2mån för att undvika problem.
Och det gäller då att tappa ur bensin ur BÅDE tank och förgasare finns ofta en skruv som tömmer flotörskålen (lämna den helst urskruvad så OM det kommer in vatten kan det rinna ur)

Handlar det om tex en generator som kan stå i år utan att behövas så skulle JAG säga att UNDVIK bensin drivna och kör på diesel.

Jag har en massa 2- och 4-taktare av olika typ. Aldrig tömt de inför vintern men kör alkylat om möjligt (men byter alltid olja innan avställning på 4-taktarna). Startar alltid direkt och krånglar inte, öht egentligen. Mina gamla Briggs sidventilare bryr sig inte om om bensinen är 20% vatten och har stått i 5 år, startar ändå och tuffar på. Nyare Honda toppventilare med flottörförgasare är däremot betydligt känsligare, så därför kör jag alkylat där också.

Anekdot: Köpte en gammal Toro 826 nyligen. Stått stilla 20+ år. Briggs 8hk. Sög ur den gamla bensinen, ny olja och tändstift: startade direkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Dagens samhälle är uppbyggt på ett så otroligt idiotiskt sätt... och bättre blir det ju inte av att folk har anpassat sig till detta, helt utan att tänka på hur man ska göra om det kollapsar.

Permalänk
Proffsmobbare

Jag väcker mästerfiskaren @C4B12 sen puttrar vi iväg upp i fjällen - Kris eller inte.

Permalänk
Medlem

jag tycker att det bästa sättet att förbereda sig på kris osv är kunskap. många googlar ju på saker man inte vet så när internet lägger av så kan det vara en bra sak att ha en bok eller två hemma med nyttig info om typ hur man gör eld utan tändare, hittar käk i naturen, enklare sjukvård, hur man hittar och rengör vatten osv. Naturen här i sverige har så otroligt mycket att ge att det i mina ögon inte borde vara ett problem att klara sig några veckor utan att ICA har öppet. man behöver bara veta vad man ska leta efter.

Blir det ännu värre att man måste lämna hemmet å bege sig ut i bushen så är en god improvisationsförmåga väldigt användbar. använd det man har tillgängligt och gör det bästa av det man har. Kniv, Tändstål, vattenflaska, ryggsäck, presenning, fältkök och ett par extra strumpor räcker längre än man tror...

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Avstängd

https://www.adlibris.com/se/bok/norstedts-ryska-ordbok---rysk...

Denna skulle jag nog satsat på ifall det blir krig.

Permalänk
Medlem

Tror jag har tillräcklig med jigg liggandes för att dra upp några ton med gädda/abborre, får duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du vet att Trangia har gasolbrännare nu också (har en själv)? Men visst, större flaskor är billigare per dos. Dessutom kan man även köpa multifuelbrännare som tar det mesta numera.

Apropå konserver så klarar sig t ex Soldatens ärtsoppa många år efter utgångsdatum utan att det syns på burk eller märks på smak. Äter fortfarande av en batch som gick ut 2016.

Hursomhelst, det enda jag egentligen saknar är en bra generator som klarar känslig elektronik (typ Honda 20i, tyvärr dyr) och en dränkbar pump till min gamla grävda brunn på gården, innan vi fick kommunalt vatten.

Jadå, jag har också Trangias gasolbrännare själv (äger inga andra gasolkök, men har använt ett antal olika modeller i olika sammanhang). Det jag menar är att Trangia och andra hikingkök är bra och behändiga, men svåra att laga större måltider på i jämförelse med en enkel brännare som kan skruvas direkt på t.ex. en sån här (10 kg var en överdrift ser jag, det var en sådan jag tänkte på). Då kan man använda sin vanliga köksutrustning i övrigt. Edit: Men det finns ju också större brännare till mindre flaskor, och hos Trangia är vindskyddet ett ytterligare hinder för större kastruller. En gasbrännare för vandring med hopfällbart eller inget vindskydd har inte den begränsningen.

Men det är ju också en fråga om vad man har mest nytta av när det inte är krisläge, och ett lättburet kök som Trangia är ju mer flexibelt om man bara ska ha ett.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Problemet med att lagra bensin i ett froden/redskaps tank är att dessa inte är helt slutna.
Och tack vare etanolen i dagens bensin så drar den då till sig vatten som separerar från bensinen och lägger sig längst ner.
Sen när man vill sparka igång motorn så sugs vattnet in först och skiten startar inte och kräver oftas att man tömmer förgasaren/insprutningen manuellt.

Utöver det så drar den befintliga bensinen i förgasaren till sig vatten och det gäller även om man kört soppatorsk då all bensin oftas inte sugs upp innan motorn stannar.
Detta gör att det rostar/ärgar/beckar igen och det är inte ovanligt att man behöver göra en grundlig rengöring av förgasare efter en vinter.
Med grundlig så är det demontering/isär skruvning som gäller sen försöka att lösa upp skiten som har beckat ihop små hål överallt, detta är INTE lätt och kan ibland kräva flera försök även efter ett ultrasonic bad (som är miltals bättre än vad man kan göra med bensin/diesel/avfettning/etc själv).
Det är oerhört vanligt idag att grsäklippare/motorsågar/generatorer/etc inte har nån tomgång/lågvarvs ork/behöver lite cjoke hela tiden då tomgång/lågfarts kretsen är igentäppt i förgasaren.

Ska man lagra bensin (som ska användas) så bör man INTE göra det i en tank utan i en reserv/plåtdunk och allra helst av plåt.
Men det ABSOLUT bästa är att lagra bensin som ej har etanol/alkohol som tex aspen som finns att handla i mc/gräsklippar butiker.
Även racebensin (betydligt svårare att hitta dock) kan fungera då dessa oftas inte har etanol iblandat MEN jag skulle fråga först för att vara säker.

Diesel är betydligt bättre att lagra än bensin (även bensin utan etanol) främst för att det ej har etanol, dagens diesel är dock sämre än den som fanns förr dock.
Allt som allt så bör man till nåt som står över vintern helst ha en diesel motor.
Men tex gräsklippare/mc så är det ju svårt så då BÖR man köra slut/eller tappa ur all bensin om den ska stå mer än 2mån för att undvika problem.
Och det gäller då att tappa ur bensin ur BÅDE tank och förgasare finns ofta en skruv som tömmer flotörskålen (lämna den helst urskruvad så OM det kommer in vatten kan det rinna ur)

Handlar det om tex en generator som kan stå i år utan att behövas så skulle JAG säga att UNDVIK bensin drivna och kör på diesel.

Grymt inlägg.
Hur lång livslängd har diesel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Grymt inlägg.
Hur lång livslängd har diesel?

Finns olika dieselbränslen också, förmodligen har MK1 B0 längst hållbarhet vid förvaring, sen beror det på hur man förvarar såklart. Diesel på macken innehåller oftast biodiesel/RME. Behöver man någon form av nödvärme så är det som sagt förmodligen gasol eller fotogen som gäller, ska man driva allt och leva som vanligt på ett elverk så visst du kan lagra en hel del diesel, men elverket kommer inte vara billigt och ta upp plats. Har du inte dieselfordon finns det ingen riktig vits med att lagra massor diesel. Vill du lägga kanske 100k på elverk och tillhörande installationer? På något du ändå inte kommer kunna ha igång mer än sporadiskt? För ska du inte lagra tusentals liter diesel så kommer du inte kunna ha elverket igång hela tiden.

Diesel kan förutom att dra på sig vatten också få algtillväxt, det är inte underhållsfritt att hålla på och lagra.

Permalänk
Medlem

Ska erkänna att jag ännu inte läst MSBs broschyr men vad är det som händer just efter 2 veckor som gör att det är den magiska gränsen man ska klara sig?

Permalänk
Medlem

Skulle klara mig bra utan större förberedelser med min skogsvana. Finns massor av fisk, väster, örter, bär, sötvatten, saltvatten och villebråd. Dock är vintern en annan femma... Temperaturerna svajar mellan +5c och -30 samt ingen växtlighet att äta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ska erkänna att jag ännu inte läst MSBs broschyr men vad är det som händer just efter 2 veckor som gör att det är den magiska gränsen man ska klara sig?

MSB pratar inte om två veckor, det är det TS som gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ska erkänna att jag ännu inte läst MSBs broschyr men vad är det som händer just efter 2 veckor som gör att det är den magiska gränsen man ska klara sig?

Det lär nog framgå i detta dokumentet
https://data.riksdagen.se/fil/1C37FF9A-131E-4360-830E-DE05941...

" Detta är viktigt för att kunna
verka för avspänning och säkerhet i en alltmer orolig omvärld. Att bygga starkare
samhällen för att bevara fred och för att stå rustade inför olika krissituationer,
kräver en bred palett av insatser. Bland annat krävs en rad insatser för
att förhöja den civila krisberedskapen i hela riket, vilket är avgörande för totalförsvaret
i sin helhet och för samhället funktionsförmåga i händelse av kriser. "

men man tycker att man har en för låg beredskap i dagsläget. 5-10 dagar.
Detta vill man du helst höja till månader men antar att dom fick nöja sig med 14 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Förtäring som läggs på listan ska helst ha minst 20 års livslängd. Tipsa gärna med produkter!

Frågor:
Fråga: Hur förvarar man bäst vatten så att det håller sig +20 år?
Svar:
Fråga: Hur förvarar man bäst bensin så att det håller sig +20 år?

Svaret är att man inte gör det utan att man ser till att ha en 2 veckors buffert hemma istället.
Då behöver man inte tänka på att leta efter produkter som skall hålla 20 år utan man ser till att ha rotation på sina grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ska erkänna att jag ännu inte läst MSBs broschyr men vad är det som händer just efter 2 veckor som gör att det är den magiska gränsen man ska klara sig?

Jag har alltid tänkt att det kan ta 2v innan krishjälp kommer till din plats & fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som tycker det är lite feltänk redan från början att i större tätorter, typ Stockholm, så förväntas alla själv lagra mat, vatten osv för 2 veckor? På landet osv är det väl en annan sak, med stora områden, låg befolkningstäthet osv.

Måste ju rimligtvis vara mycket effektivare att samhället ordnade med någon smartare lösning än att varenda kotte börjar lagra bensin och annat i sina lägenheter? Därmed inte sagt att det ska typ finnas ett ställe i hela kommunen som skulle sköta allt, men måste väl gå att göra det oändligt mycket effektivare än att alla ska göra det på egen hand när behoven bör vara rätt lika? T.ex. att varje fastighet, kvarter, postnummer etc. hade någon form av lokal lösning måste ju vara oändligt mkt säkrare och effektivare än att pula in det i sitt källarförråd och utgå ifrån att det skulle vara säkert där i en krissituation.