Köra in i någon annans bil, vad händer sen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Det där tror jag ärligt talat inte ett dugg på. Den som tvärnitar i panik har ju aldrig möjlighet att ha uppsikt bakåt. Det är därför bakomvarande alltid har ansvar att hålla avstånd. Det finns ingen situation i vilket det skulle vara annorlunda. Möjligtvis om den som ligger först bromsar för att jävlas och därmed orsakar en olycka, men inte ens då är det försvarbart att som bakomvarande inte hålla avstånd.

I trafikförordningen 3 kap 16 § att ”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”

Så kolla bakåt innan man plötsligt bromsar för att undvika olycka vid rödljus/ trafiksignaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

I trafikförordningen 3 kap 16 § att ”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”

Så kolla bakåt innan man plötsligt bromsar för att undvika olycka.

Det ena utesluter nog inte det andra gissar jag, dvs kan vara så att båda i en situation gör sig skydliga till brott mot trafikreglerna. T.ex. lär det inte vara tillåtet att köra på någon som går mot röd gubbe även fast dom då gör sig skyldiga till ett trafikbrott.

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Det enda jag vet är att man inte får stanna halvvägs ut om man panikstannar vid rödljus, man skall då köra hela vägen ut, bakomvarande bil måste stanna tills rödljuset är släckt. Men det är ju logiskt om man tänker efter, annars hamnar man ju delvis i den ankommande trafiken utanför om man sticker ut med någon del av den egna bilen från sidan. men många nyutexaminerade förare tänker inte klart och panikstannar mot rött för att man är nervös och har många andra saker i skallen, det är därför man talar om detta vid utbildningen.

Gult ljus är ekvivalent till grönt ljus, (det är bara en markring om att rött ljus kommer/upphör för att göra föraren mindre nervös) alltså fullt bromsavstånd gäller.

Det stämmer inte. Du får endast köra mot gult ljus såvida du inte kan stanna säkert (vägmärkesförordningen 3 kap. 6 §), det ska alltså inte likställas med grönt ljus.

Ditt påstående om att man inte får stanna halvvägs ut i korsande körfält är också märkligt. Vid rödljus ska man alltid stanna och att hamna halvvägs ut förbi stopplinje ska inte inträffa, möjligtvis om man tillämpar din betraktelse av gult ljus som grönt. Men om man nu hamnar i en sådan situation ska man alltid stanna, och möjligtvis försöka backa tillbaka för att inte hindra för korsande trafik att passera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schneebly:

Det stämmer inte. Du får endast köra mot gult ljus såvida du inte kan stanna säkert (vägmärkesförordningen 3 kap. 6 §), det ska alltså inte likställas med grönt ljus.

Ditt påstående om att man inte får stanna halvvägs ut i korsande körfält är också märkligt. Vid rödljus ska man alltid stanna och att hamna halvvägs ut förbi stopplinje ska inte inträffa, möjligtvis om man tillämpar din betraktelse av gult ljus som grönt. Men om man nu hamnar i en sådan situation ska man alltid stanna, och möjligtvis försöka backa tillbaka för att inte hindra för korsande trafik att passera.

Det första var felaktigt, ja, jag var trött när jag skrev.

2. Jag menade att om du är på väg ut och delvis har passerat stolpen när det slår om så får du givetvis inte stanna på sådant vis att du riskerar att hamna i samma område som annan trafik som kan kollidera med ditt fordon.

Edit jag nämnde det för att jag sett det hända.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det första var felaktigt, ja, jag var trött när jag skrev.

2. Jag menade att om du är på väg ut och delvis har passerat stolpen när det slår om så får du givetvis inte stanna på sådant vis att du riskerar att hamna i samma område som annan trafik som kan kollidera med ditt fordon.

Edit jag nämnde det för att jag sett det hända.

Vilket onekligen för upp tanken, om man kör på någon som står parkerad i en korsning efter att ha kört mot rött, begår man då ett trafikbrott?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Vilket onekligen för upp tanken, om man kör på någon som står parkerad i en korsning efter att ha kört mot rött, begår man då ett trafikbrott?

Borde inte skallen som står halvvägs ut åka dit för vårdslöshet, framkallande av fara eller något tycker man, (eller?)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Borde inte skallen som står halvvägs ut åka dit för vårdslöshet, framkallande av fara eller något tycker man, (eller?)

Förmodligen men ett brott utesluter inte ett annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Vilket onekligen för upp tanken, om man kör på någon som står parkerad i en korsning efter att ha kört mot rött, begår man då ett trafikbrott?

Om du menade skallen som kör ut så borde det teoretiskt sätt, med reservation för att jag är trött i skallen, räknas på samma som om du stannar på en järnvägsövergång så måste du snarast möjligt få bort fordonet från spåret, samma med din bil, du måste se till att den inte utgör en trafikfara för andra även om du formellt sett måste bryta mot en annan regel, dvs klar, potentiell olycksrisk väger här tyngre än rödljuset. Om någon har parkerat vårdslöst så begår den personen ett lagbrott som är likvärdigt om hans fordon potentiellt sätt en säkerhetsrisk.

Edit, jag minns inte ur skallen, men det finns ganska tydliga regler för när den som parkerat åker dit och inte, föraren av den andra bilen kan jag inte svara på.

(Exakt vad som gäller har jag dock inte i skallen men åtminstone jag fick gå igenom massor om detta på gamla proven).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av improwise:

Vilket onekligen för upp tanken, om man kör på någon som står parkerad i en korsning efter att ha kört mot rött, begår man då ett trafikbrott?

Man ska alltid kunna stanna, undantaget är när det är ett oförutsett hinder, vilket avgörs av polisman eller domstol.

Trafikförordningen 3 kap. 14 §
"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."

Trafikförordningen 3 kap. 15 §
"Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet: 4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schneebly:

Man ska alltid kunna stanna, undantaget är när det är ett oförutsett hinder, vilket avgörs av polisman eller domstol.

Trafikförordningen 3 kap. 14 §
"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."

Trafikförordningen 3 kap. 15 §
"Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet: 4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Ok, det var vad jag fick lära i allafall på tiden det begav sig, har för mig att just den var någon svartvit ritad bild på en lastbil med gamla däck som stod på trekvart i diket eller något och en idiot i en gammal "veteranbil" framför Frågan var vem som formellt orsakat olyckan i det fingerade exemplet. Svaret var att bakomvarande fordon alltid skall hålla sådant avstånd att man hinner bromsa i tid.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

I trafikförordningen 3 kap 16 § att ”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”

Så kolla bakåt innan man plötsligt bromsar för att undvika olycka vid rödljus/ trafiksignaler.

Fast det där är inte samma sak. "... plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Att medvetet plötsligt bromsa är väl det enda som faller in under den där regeln. Du kan omöjligt hinna kolla bakåt om du bromsar i panik, försök aldrig påstå nåt annat.

Har man då varit ouppmärksam på signal-omslag så är väl det en form av oaktsamhet, men när en förare känner att den hinner eller inte hinner stanna för ett gult ljus är väl upp till föraren.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Oj, haha. Kanske dags att fundera över dina körvanor? ;P

Det låter väldigt bra att slippa förhöjd premie efter vållande 2ggr. Aldrig krockat själv men av de som gjort det så har de alltid fått förhöjd premie. Kanske går att avtala bort i något paket?

Jag tror inte du får en förhöjd premie. Men rabatten du samlat på dig går du miste om, därav en högre kostnad. "Skadefria år" som de så fint heter. Brukar sänka beloppet man betalar årligen. Sker de en olycka däremot och du är vållande så har du ju inget skadefritt år.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

I trafikförordningen 3 kap 16 § att ”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”

Så kolla bakåt innan man plötsligt bromsar för att undvika olycka vid rödljus/ trafiksignaler.

Man kan fråga sig ifall att bromsa hårt vid rödljus är att plötsligt bromsa. Att göra det mitt på vägen är en helt annan sak.

Permalänk

Skador på andras egendom är trafikförsäkringen som går oavsett om du har hel, halv, eller bara trafikförsäkring.

deremot om du vill ha ditt eget fordon lagat också så är det Vagnskade premie som gäller.

Saxar från Länsförsäkringar som jag själv använder men de flesta försäkringsbolag har liknande.

Vagnskada (endast helförsäkring)

Skador på din bil vid en trafikolycka, även om felet är ditt. Du kan också få ersättning vid så kallad annan yttre olyckshändelse, till exempel om du backat in i en stolpe eller råkat ut för skadegörelse.

3 000 kr/5 000 kr (du väljer självrisk)

Trafikförsäkring

Personskador och skador på andras egendom.
1 000 kr (3 500 kr för juridisk person)

dock är dessa för bil men har för mig de kör samma även på sin mopedförsäkring.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag tror inte du får en förhöjd premie. Men rabatten du samlat på dig går du miste om, därav en högre kostnad. "Skadefria år" som de så fint heter. Brukar sänka beloppet man betalar årligen. Sker de en olycka däremot och du är vållande så har du ju inget skadefritt år.

Det är möjligt att man får en förhöjd premie vid nästa försäkringsförändring.
Men i mitt fall så är jag aldrig en trogen kund för försäkringsbolagen, jag byter försäkring varje år i princip.
Än så länge har jag inget minne av att mitt nuvarande försäkringsbolag har kunnat erbjuda lägre än andra vid en jämförelse efter ett år.
Givetvis förändras lite villkor, men de brukar jag ha bra koll på så att det inte blir något tokigt för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@Decimal: då får du nog tala med handledaren igen för det är garanterat helt fel.
så länge inte den framför slänger i backen så är det alltid den som är bakom som har alla skyldigheter att hålla avstånd uppsikt och inte köra fortare än att man kan stanna.

denna information har jag fått av, folksam, länsförsäkringar samt trafikpolisen i jönköping och stockholm.
det är bara att ringa och fråga.

Skrivet av scienta:

Det där tror jag ärligt talat inte ett dugg på. Den som tvärnitar i panik har ju aldrig möjlighet att ha uppsikt bakåt. Det är därför bakomvarande alltid har ansvar att hålla avstånd. Det finns ingen situation i vilket det skulle vara annorlunda. Möjligtvis om den som ligger först bromsar för att jävlas och därmed orsakar en olycka, men inte ens då är det försvarbart att som bakomvarande inte hålla avstånd.

Som jag påpekade i ett inlägg tidigare, där finns undantag även till dessa regler.

Om du utan giltig anledning panikbromsar och orsakar en olycka, är du delvis vållande. Mitt egna försäkringsbolag har ställt denna fråga till en vän som just blev påkörd i en korsning, där bakom hävdade att han hade panikbromsat.

Gult-ljus i trafiksignalen innebär inte tvärnita, eller stopp, utan "stanna". Om du inte kan stanna utan att bromsa kraftigt dock, ska du inte stanna heller. Om du skulle tvärnita där och sedan få en i häcken, har du varit vållande, då du orsakat en trafikolycka utan anledning.

Sen... självklart ska du alltid hålla avstånd till framförvarande fordon, men... om du tvingas tvärnita, och kan stanna, har ändå personen framför agerat vårdslöst, och du kan göra en anmäla om det, direkt där, även om du inte kört på någon. (Och just brott i samband med olyckor kan förändra hur lagarna tolkas rätt mycket).

Dessa fall ovan är ovanliga och extrema bedömningsfrågor, därför är också grundläggande svaret från de flesta man frågar just... den som är bakom som ansvarig. Jag har som berättat tidigare, 2 fall, i mitt liv, där detta inte varit fallet och grundregeln med avstånd till framförvarande inte varit ansvarig.

Permalänk