Permalänk
Inaktiv

Blanda aluminium med koppar

Hej,

Har en vän som har en Fractal design celsius och vill utöka det med sitt grafikkort. Trodde det inte skulle vara några problem men då jag kollar in specs på kylaren så står det att radiatorn är av aluminium och det finns bara vattenblock till hans grafikort som är nickelplätterad koppar. Det jag alltid har hört är att man aldrig skall blanda dessa material men kan inte se någon varning eller så på fractals hemsida men hos EK är det en stor varning.

Känns lite konstig att dom marknadsför det att det är utbyggbart men inte nämner något om några risker?
Han har inga pengar till riktig kylning men vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Beror på. Är hela radiatorn aluminium? Vad är det för typ av radiator? Ofta är det koppar-rör med aluminium flänsar.

Annars går det att blanda material om man har låg konduktivitet på kylvattnet och anodiserat aluminium så funkar det även i längden men inget jag skulle rekommendera...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Inaktiv

@ZAIZAI: På speccen för radiatorn står det.

Housing material: Aluminium
Fin material: Aluminium

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

@ZAIZAI: På speccen för radiatorn står det.

Housing material: Aluminium
Fin material: Aluminium

Och blocket? Vad jag kan se verkar det vara koppar...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Inaktiv

@ZAIZAI: Ja ser ut som koppar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

@ZAIZAI: Ja ser ut som koppar

Så systemet har redan en blandning av material...
Kör inte kranvatten i det så funkar det.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZAIZAI:

Så systemet har redan en blandning av material...
Kör inte kranvatten i det så funkar det.

Tack för hjälpen blir en flaska EK cryofuel som verkar ha de rätta egenskaperna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

Hej,

Har en vän som har en Fractal design celsius och vill utöka det med sitt grafikkort. Trodde det inte skulle vara några problem men då jag kollar in specs på kylaren så står det att radiatorn är av aluminium och det finns bara vattenblock till hans grafikort som är nickelplätterad koppar. Det jag alltid har hört är att man aldrig skall blanda dessa material men kan inte se någon varning eller så på fractals hemsida men hos EK är det en stor varning.

Känns lite konstig att dom marknadsför det att det är utbyggbart men inte nämner något om några risker?
Han har inga pengar till riktig kylning men vad tror ni?

De nämner att det är utbyggbart, men nämner också att det gäller bara med enheter i Celsius serien, tex om man blandar in andra enheter tex kopparprylar och får problem så gäller inte garantin.

Hursom blanda helst inte koppar och aluminium och om man gör det se till att följa de råd ovan så går det nog bra, att kylblocket är av koppar är nog inget problem då det antagligen inte har kontakt med vattnet får man hoppas..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@anon52047: Onödigt dyrt, batterivatten kostar 12:50 per liter på biltema...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

@Semo: Onödigt dyrt, batterivatten kostar 12:50 per liter på biltema...

Och på Jula är det ännu billigare, 10:- per liter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

Hej,

Har en vän som har en Fractal design celsius och vill utöka det med sitt grafikkort. Trodde det inte skulle vara några problem men då jag kollar in specs på kylaren så står det att radiatorn är av aluminium och det finns bara vattenblock till hans grafikort som är nickelplätterad koppar. Det jag alltid har hört är att man aldrig skall blanda dessa material men kan inte se någon varning eller så på fractals hemsida men hos EK är det en stor varning.

Känns lite konstig att dom marknadsför det att det är utbyggbart men inte nämner något om några risker?
Han har inga pengar till riktig kylning men vad tror ni?

Som @ggustavsson också säger, att cpu-blocket ser ut att vara i koppar betyder inte att det är ett kopparblock. Ofta är det bara kontaktytan med processorn som är i koppar, just för att radiatorer i all-in-ones allt som oftast är i aluminium och du då också har aluminium invändigt även på cpu-sidan.

Jag skulle inte riskera att stoppa in ett koppar-block i din nuvarande kedja om ni tänker er att kunna återanvända prylarna senare. Är det kortsiktigt så funkar det ju, men även med tillsatser i kylvattnet så kommer det förr eller senare ske bimetallkorrosion, alltså en typ av rost enkelt förklarat (galvanic corrosion på engelska). Såhär kan det se ut i vattenblocken så fall:

Notera att detta inte är smuts, det systemet spolades varannan månad står det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ja fy fan... har sett hur illa det kan gå.
Blanda inte metaller...

Permalänk
Medlem

Jag körde blandat i flera år utan bekymmer.

Men sen körde jag med en rejäl andel bilkylarglykol i vattnet också. Vanligt kranvatten.

Det finns mindre giftig glykol om man vill vara säker med djur och barn.

Bilar har haft blandade system i alla tider, därav MÅSTE man köra rätt kylarvätska året runt, inte bara vid frostrisk.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Som @ggustavsson också säger, att cpu-blocket ser ut att vara i koppar betyder inte att det är ett kopparblock. Ofta är det bara kontaktytan med processorn som är i koppar, just för att radiatorer i all-in-ones allt som oftast är i aluminium och du då också har aluminium invändigt även på cpu-sidan.

Jag skulle inte riskera att stoppa in ett koppar-block i din nuvarande kedja om ni tänker er att kunna återanvända prylarna senare. Är det kortsiktigt så funkar det ju, men även med tillsatser i kylvattnet så kommer det förr eller senare ske bimetallkorrosion, alltså en typ av rost enkelt förklarat (galvanic corrosion på engelska). Såhär kan det se ut i vattenblocken så fall:
https://martinsliquidlab.files.wordpress.com/2012/01/copperaluminumcorrosion.jpeg
Notera att detta inte är smuts, det systemet spolades varannan månad står det

Det där såg hemskt grisigt ut...att använda kopparsulfat var nog ett misstag.
Vet ej om Pentosin är propylenglykol eller etylenglykol, jag skulle köra på etylenglykol då den har bättre egenskaper för aluminium och är giftigare.

För att citera artikelns mer prekära delar.

"1. Electrochemically dissimilar metals must be present

2. These metals must be in electrical contact, and

3. The metals must be exposed to an electrolyte"

God elektrisk kontakt krävs mellan metallerna för att galvanisk korrosion skall dra igång samt det krävs en elektrolyt. God elektrisk kontakt får man inte genom en plastslang. Jag skulle vara mer orolig för SS304-kopplingarna som sitter på radiatorn än kopparblocket som sitter på CPU'n/GPU'n med en plastslang emellan.

Är man noga med att hålla loopen "ren" från salt och biologisk påväxt så får man inte elektrisk kontakt mellan aluminium-komponenter och kopparkomponenter samt elektrolyt-relaterade-bekymmer. Bor man nära havet så är det viktigt att byta vätskan med jämna mellanrum då salt transporteras med dammpartiklar.

Efter 15 år med både aluminium, koppar och guldpläterad koppar i mitt system har jag fortfarande inte lyckats få en läcka (inte riktigt sant, jag har fått en läcka på grund av rutten O-ring men det är en annan historia) eller korrosionsskador på aluminiumradiator eller aluminiumblock, detta trots att vattenblocket är en bimetallkonstruktion (Al + Cu/Au).

Hade jag haft en d5-pump så hade det nog sett annorlunda ut, erosionskorrosion (FAC) är ett komplicerat fenomen.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)